• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Auta z UE już bez cła

2 stycznia 2002 (artykuł sprzed 22 lat) 
Duża część planujących zakup auta mówi, że woli kupić starszy samochód zachodni od nowego wyprodukowanego w Polsce. Z kolei zniesienie zakazu sprowadzania do Polski samochodów starszych niż 10-letnie ułatwi życie kolekcjonerom. Kłopoty mieli ci, którzy po wejściu w życie zakazu chcieli zakupić auta z lat 60.

Zerowa stawka celna obowiązywać będzie dla samochodów wyprodukowanych w krajach, z którymi Polska podpisała umowy o wolnym handlu. Są to państwa należące do Unii Europejskiej, EFTA, CEFTA, a także Litwa, Łotwa, Estonia, Izrael, Wyspy Owcze oraz Turcja.

Nie wzrośnie akcyza - dla pojazdów o pojemności do 2000 ccm będzie to wartość 6,4, a powyżej 2000 ccm - 17,6 proc. wartości auta. Całkowita wartość importowanych aut nowych i używanych (z cłem i akcyzą) objęta jest 22-proc. podatkiem VAT.

Zarówno przedstawiciele producentów, jak i Polska Izba Motoryzacji, są przeciw sprowadzaniu używanych pojazdów. Przedstawiciele tej ostatniej twierdzą, że co czwarty sprowadzony samochód nie powinien być w ogóle zarejestrowany, a u 60 proc. stwierdzono wady poważnie zagrażające bezpieczeństwu na drodze.

Rok 2001 był ostatnim, w którym na część samochodów z UE obowiązywał bezcłowy kontyngent (wyniósł on 45 750 aut).

Głos Wybrzeża

Opinie (15)

  • Polskie i Zachodnie

    polonez to niezle alto tylko trzeba o nie dbac wiecej niz o auto zachodnie.
    a wiec dbajmy o 2 letniego poloneza jak i o 10 letniego golfa, zeby nie zdarzaly sie wypadki z przyczyn technicznych; -))

    • 0 0

  • ...Ech... Historio!...

    I pomyslec, ze nie tak dawno na trojmiejskim portalu
    istniala tak kultowa stronka jak: www. fso-warszawa.trojmiasto.pl...
    Zaciekli wrogowie polskiej motoryzacji powinni wiedziec,
    ze niektore egzemplarze przekroczyly juz 50-tke.; )
    A najmlodsze juz w lutym skoncza 30-stke; )
    Zarejestrowanych do dzis dnia jest ich ponad 6000.:)
    Z czego kilkaset w stanie idealnym wciaz czyni i bedzie czynilo
    nasze drogi bardziej kolorowymi.:)
    Pozdrawiam

    • 0 0

  • do kolegi Mariana

    z opinią, że 10 letni golf jest lepszy od 2 letniego "polskiego złomu" to troche przesadził nie popadajmy w truizmy ale troche prawdy w tym jest

    • 0 0

  • Bedzie dobrze

    Jestem studentem dziennym i w dodatku pracującym.O wiele bardziej wole zakupić uzywane auto niemiecki (a chciałbym Opla Vectre) od polskiego przejeżdżonego gruchota dobitego na naszych "wspaniałych"drogach.Będe z chęcią odkładał pieniądze i może wreszcie uda mi się zakuoić wymażone auto.

    • 0 0

  • wolny rynek

    Zadowolony jestem z ostatniej decyzji. Lecz po co ta akcyza? I dlaczego wyzsza od wiekszej pojemnosci silnika. Te auta pala wiecej paliwa, maja bardziej wyrafinowane "oczyszczacze spalin", posiadaja wiecej czesci zamiennych, maja drozsze ubezpieczenia, bogatsze wyposarzenie wiec dadza wiecej zajecia zapleczu motoryzacji - zmniejsza bezrobocie oraz wiecej podatkow z ich dzialalnosci. Clo nie ochroni naszego rynku ani przed zlomem sprowadzanym z zewnatrz ani nie poprawi kondycji naszych producentow. Da natomiast naszym rodakom pelne prawo wyboru auta w zaleznosci od zasobnosci kieszeni, upodoban, marek itp. Kolekcjonerom umozliwi uzupelnianie stajni weteranow. Warsztatom naprawczym przyniesie wiecej klientow. Klientow na nowe auta pewnie nie zmniejszy bo i dlaczego mialoby tak byc? Kto lubi nowe auta i kogo stac na nie i tak nadal bedzie kupowal nowe czy w kraju czy za granica. Od tego czy auto nadaje sie do bezpiecznego uzytku czy nie sa stacje diagnostyczne. Jestem za tym aby na stacjach diagnostycznych bylo tak jak w Niemczech. Niemiecki TIV nikomu nie przepusci. U sasiadow na drogach mozna spotkac zarowno"nowki nierdzwki" jak i starocie z lat 70-tych w stanie lepszym niz u nas 6-cio latki. W Austri dla przykladu policja podejrzane technicznie auta konwojuje do stacji diagnostycznej i jesli jest cos nie tak odkrecaja tablice rejestracyjne i z nimi odjezdzaja. Auto zostaje w warsztacie az do momentu gdy jest sprawne i posiada stosowny certyfikat do oddania tablic. Nikogo nie obchodzi ile auto ma lat. MA BYC CALKOWICIE SPRAWNE I TYLE!!!
    Nareszcie nie urzedasy beda decydowali o tym czym mamy jezdzic tylko my sami.
    Ps.
    W Stanach dla przykladu nie ma zadnych obowiazkowych przegladow technicznych poza coroczna obowiazkowa analiza spalin. Tylko zatruwanie srodowiska jest w centrum uwagi . To czy komus odpadnie kolo w czasie jazdy nikogo nie obchodzi. A gdy spowoduje to wypadek to martwia sie tym firmy ubezpieczeniowe.
    Co kraj to obyczaj.

    • 0 0

  • a polscy producenci

    faktycznie , można się cieszyć z tego że co rusz
    mamy jakieś obniżki.tylko co dalej-przykład supermarketów i konkurencyjnych cen a teraz
    złom z Zachodu.Polska naprawdę zostanie
    n a j w i ę k s z y m śmietnikiem Europy.
    czy nie warto już dziś wzosić okrzyki radości

    • 0 0

  • Cła

    A czy ktoś się wogóle orientuje że zniesione właśnie cło to 5% wartości auta i nie mniej niż ileś tam euro a jest to tylko ułamek ceny samochodu, akcyzy i Vatu także szaleństw na rynku aut bym się nie spodziewał. Zaraz rząd przywali nam dla wyrównania trochę akcyzy więcej i tyle. A co do wytworów polskiej motoryzacji to ech... szkoda gadać.

    • 0 0

  • legionist - ty palan.cie

    cos ci sie gościu pop. iło! byłeś kiedyś za granicą czy tylko widziałeś ją na szklanym ekranie? czasami bywam u zachodnich sąsiadów i widziałem tam wiele aut starszych niż trzyletnie i ich kierowcy nie wyglądali na Polaków czy murzynów. pozdrów ojca rydzyka i marka jurka! nara!

    • 0 0

  • Wole Poloneza

    Nie sadze aby 10-letni Golf byl lepszy od 2-letniego Poloneza. Poza tym samochody uzywane sprzedawane Polakom przez Niemcow sa uwazane przez nich za zlom. Tylko nasi rodacy o czym swiadcza powyzsze wypowiedzi zachwycaja sie zachodnim szrotem. Nasi zachodni sasiedzi nie trzymaja samochodu wiecej niz 3 lata od daty zakupu. Poza tym sprowadzanie samochodow spowoduje krach naszego rynku samochodowego oraz likwidacje wielu miejsc pracy. Nie uwazam takze ze 15-letnie auta zachodnie sa bezpieczniejsze od naszych nowych.

    • 0 0

  • Moze w koncu

    Moze w koncu bedzie mozna przewiezc do polski i legalnie zarejstrowac auta typu jaguar lub ferrari starsze niz 10 lat. W koncu nie obrazajac nikogo kazdy przyzna racje ze duzo bezpieczniej jest jezdzic 15 letnim jaguarem niz rocznym polonezem a ze to zniszczy nasz przemysl motoryzacyjny no coz moze juz czas przestac dopkladac do nie rentownych przedsiebiorstw i pozwolic gospodarce dzialac i usunac tych co przynosza straty a kto chce miec nowe niech kupuje np lanosa , ja tam wole sobie kupic 10 letniego mercedesa i nie czekac 3 miesiace na naprawe gwarancyjna ( przypadki potwierdzone )

    • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót 4WD?

 

Najczęściej czytane