- 1 Mała uliczka, duży problem (230 opinii)
- 2 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (306 opinii)
- 3 Ktoś "przeparkował" wrak... bez kół (112 opinii)
- 4 Plichta przejmie salon Kia w Gdańsku (41 opinii)
- 5 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (70 opinii)
- 6 Kraj, z którego pochodzą piraci drogowi (400 opinii)
Autostrady A2 i A4: nowy system poboru opłat e-TOLL
Mamy istotną wiadomość dla kierowców z Trójmiasta, którzy często podróżują na południe Polski. Od 1 października jedynym systemem umożliwiającym wnoszenie opłaty elektronicznej za przejazd płatnymi, państwowymi odcinkami autostrad A2 i A4 będzie e-TOLL, który zastąpił dotychczasowy system viaTOLL.
- System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego. Umożliwia kompleksową obsługę online, bez konieczności wizyty w punkcie obsługi klienta i podpisania umowy. Rozwiązania systemu pozwalają użytkownikom na wgląd w historię opłat i wygodne zarządzenie swoim kontem, dają też możliwość wyboru urządzenia do przekazywania danych geolokalizacyjnych - wyjaśnia Magdalena Rzeczkowska, szef Krajowej Administracji Skarbowej.
Użytkownicy pojazdów ciężkich muszą zarejestrować się w e-TOLL i wybrać urządzenie do przekazywania danych geolokalizacyjnych: urządzenie pokładowe OBU/ZSL lub aplikację mobilną e-TOLL.
Drugi etap zmian nastąpi z początkiem grudnia. Z państwowych odcinków autostrady A2 Konin - Stryków i A4 Wrocław - Sośnica znikną szlabany, a kierowcy aut osobowych, aby opłacić przejazd, będą musieli skorzystać z tej samej aplikacji lokalizującej pojazd, co kierujący ciężarówkami. Manualna możliwość uiszczenia opłaty zostanie wyłączona. Oczywiście bez obowiązku można korzystać z aplikacji już teraz. Dla kierowców, którzy nie zdecydują się skorzystać ze wspomnianej aplikacji - pozostanie wykupienie biletu np. na stacjach benzynowych.
- Zapewniliśmy branży transportowej trzy miesiące okresu przejściowego, czyli równoległego funkcjonowania dwóch systemów i cały czas staramy się wspierać przedsiębiorców w dostosowaniu się do zmiany. Temu służą ulga podatkowa na wyposażenie pojazdów w urządzenia OBU/ZSL oraz obniżone stawki w e-TOLL. Kierowcy pojazdów osobowych mogą nadal opłacać przejazdy po autostradach w sposób manualny, ale ich też zachęcamy do korzystania z nowego systemu - dodaje.
Czy to oznacza, że już niedługo po wszystkich drogach w Polsce będziemy jeździć bez zatrzymywania na bramkach z ujednoliconym systemem płatności? Nie do końca. Tak naprawdę wszystko zależy od porozumienia Ministerstwa Finansów z koncesjonariuszami, które na zarządzanych autostradach, jak chociażby A1 z Gdańska do Torunia, wprowadziło własne automatyczne systemy płatności AmberGo. Pojawił się jednak pomysł, aby państwowy e-TOLL zintegrować z działającym wideotollingiem (automatyczny odczyt tablic rejestracyjnych).
Czytaj także:
Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
Czytaj także:
Czytelnik: zakaz wyprzedzania dla "tirów" na autostradzie
Opinie wybrane
-
2021-10-02 15:33
(3)
Ta aplikacja to jakaś porażka. Rejestracja, ciągłe błędy. Potem jadąc autem trzeba ją włączać klikać komunikaty rozpoczynać i kończyc przejazd. W czasie gdy jest włączona nie można korystac z nawigacji, trzeba zmieniać ustawienia telefonu, a na koniec i tak nie wiemy ile zapłaciliśmy.
- 50 5
-
2021-10-03 21:52
Po co te kombinacje jak na A1 świetnie spisuje tamtejszy system
- 2 0
-
2021-10-03 09:52
jak zyć kiedy nie mogę nic ogarnąć ?
- 0 1
-
2021-10-03 08:51
Czuć rękę urzędnika w projekcie
Na kilometr
- 5 0
-
2021-10-02 21:09
No to będzie wesoło
Zobaczymy ile to problemów stworzy.
- 18 1
-
2021-10-02 20:53
Ktoś jak ma osobówkę to nie musi korzystać z tej (5)
łajniastej aplikacji. Ja mam minivana, który ma 2505 DMC i z przyczepą kempingową dmc 1000 przekraczam 3.5 tony o pięć kg. Gdzie tu jest sprawiedliwość - wszedzie na swiecie nie ma opłat za takie coś. Tylko u nas.
- 8 23
-
2021-10-03 10:36
odkręć jedno koło będziesz lżejszy
- 2 2
-
2021-10-02 23:21
(1)
Wystarczy usunąć lub wymeinić na lżejsze z przyczepy coś o wadze 5 kg... serio nie wpadłeś na to? Ogólnie uwielbiam biadolenia na zasady, każdy chciałby żeby dla niego zastosowano jakiś wyjątek
- 3 5
-
2021-10-03 01:11
widać że guano wiesz
Przyczepa ma wpisane DMC w dowód i jakbyś ją całą przerobił na carbon, w środku zostawił nic to i tak według papiera będzie ważyć 1000 i etoll naliczy się od tej wagi.
Oczywiście możesz ponownie homologować przyczepę, ale podobno jest w Polsce urzędnik który ma pojęcie jak to się robi. O kosztach imprezy nawet nie myślę.- 4 3
-
2021-10-02 21:15
Zawsze musi być granica (1)
Przekraczasz to znaczy płacisz, nie wierzę, że nie wiedziałeś o parametrach przed zakupem. Jadący busem też udaje zdziwionego jak po ważeniu pojazd ma 6500 kg - to nie możliwe ten grat tyle nie weźmie. Janusze i Grażynki to takie niewiniątka i winnych widzą tylko innych. Oni to ostoja uczciwości i prawości i cnót wszelakich ..
- 20 2
-
2021-10-03 01:16
Nie napisałeś nic mundrego niestety
A tylko sobie używasz bo nie masz nic mądrego do powiedzenia.
Autor pisze że za normalny samochód plus wcale nie tak wielka przyczepa płaci za drogi (np. przejazd na południe Polski to 150 PLN , nie licząc A1 gdzie płacisz 70 PLN za taki zestaw). Nigdzie w Europie nie ma takich opłat ani rzeźbienia w g... z tollami. Taki "zestaw" toA tylko sobie używasz bo nie masz nic mądrego do powiedzenia.
Autor pisze że za normalny samochód plus wcale nie tak wielka przyczepa płaci za drogi (np. przejazd na południe Polski to 150 PLN , nie licząc A1 gdzie płacisz 70 PLN za taki zestaw). Nigdzie w Europie nie ma takich opłat ani rzeźbienia w g... z tollami. Taki "zestaw" to żaden luksus - większa osobówka plus wcale nie taka duża przyczepa.
Pytając o sprawiedliwość: jak jedziesz Seicento z przyczepką na betoniarkę po A1 to płacisz tyle co czterdziestotonowy zestaw. To przyczepa i to przyczepa. Sprawiedliwe? Nie sądzę.- 2 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.