• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bardzo gorący hatchback, czyli po prostu "hot hatch"

Bawo,Mart
21 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

W czasach kryzysu nie biją rekordów popularności. Stworzono je, by w zwykłe kompakty wlać nieco prawdziwego, motoryzacyjnego ducha. Jednego z takich hot hatchów wypatrzyliśmy w gdyńskim salonie Forda.



Hot hatch to po prostu skrót od hot hatchback. Są bardziej "gorącymi" wersjami zwyczajnych kompaktów, jakie codziennie wyruszają na europejskie ulice. Przepis na tego typu auto wydaje się banalnie prosty, niczym na jajecznicę, tylko z olbrzymią dosypką pieprzu.

Wystarczy wziąć zwykłego Forda, Peugeota, Fiata czy Renault, oczywiście w wersji hatchback. Zamiast zwykłego silnika, wstawiamy taki, który potrafi dać potężnego kopa przednim kołom. Do tego odpowiednie, sportowe zawieszenie, tak by było twardo, nawet bardzo twardo. Większe felgi, szersze opony, bojowe nakładki na zderzaki, spojlery, odpowiednie akcenty we wnętrzu i hot hatch gotowy.

Najbardziej popularnym kompaktem tego typu, od lat 70. ubiegłego stulecia jest Volkswagen Golf GTI, choć to nie on był prekursorem usportowionych kompaktów. Takie samochody pojawiały się już wcześniej, chociaż to właśnie Golfowi z charakterystyczną tapicerką w kratkę, udało się naprawdę podbić serca miłośników szybkiej jazdy.

Hot hatchów na przestrzeni ostatnich trzydziestu lat było naprawdę dużo. Od lat 90. XX wieku i po roku 2000 na rynku pojawiły się m.in. Honda Civic Type R, Abarth Grande Punto, SEAT Leon FR, Volkswagen Golf R, Opel Astra OPC czy Renault Megane Sport lub Mazda 3 MPS. Moc silników gorących kompaktów przekraczała 200 KM, zdarzały się też wersje, w których przednie koła musiały opanować moc ponad 300 koni mechanicznych.

Ze względu na wysoką cenę i koszty utrzymania, hot hatche nie są częstym widokiem na naszych ulicach. Jednego ze sportowych braci popularnego Forda Focusa spotkaliśmy jednak w gdyńskim salonie Forda, firmie Euro Car. Zaparkował tam żółty, pięciodrzwiowy Ford Focus ST.

To rasowe auto, z przodem nawiązującym do sportowych kreacji Aston Martina. Najmocniejszego Focusa napędza nowy, dwulitrowy silnik EcoBoost o mocy 250 KM.

Ford Focus ST to najlepiej sprzedający się hot hatch w Europie. W ciągu ostatnich trzech miesięcy 2012 roku Focus ST zdobył 44 procent tego bardzo nietypowego rynku. Firma sprzedała w Europie łącznie 3819 egzemplarzy nowego Focusa ST, z czego 74 proc. w wersji hatchback i 26 proc. w wersji kombi. Cena? Focus ST hatchback kosztuje 115 tys. złotych. Kombi jest droższe o cztery tysiące.

  • Ford Focus ST
  • Ford Focus ST
  • Ford Focus ST
  • Ford Focus ST
  • Ford Focus ST
  • Ford Focus ST
  • Ford Focus ST


Zobacz trójmiejskie salony Forda
Bawo,Mart

Miejsca

Opinie (43) 4 zablokowane

  • no i czym sie podniecacie???? plastik za kupe kasy,sprzedac trzeba

    im chodzi oto zeby zrobic zysk i gow...no wypchnac z placu do ludzi. Zadna sensacja. 5 drzwi i pokrzywiony jak down. CZym sie podniecac??? kolor dali taki zeby go slepy zauwazyl bo tak to nikt by uwagi nie zwrocicl na to cos w korku ,a jak brudne to juz wogole.

    • 1 0

  • d*py nie urywa

    • 2 0

  • (1)

    Mi się podoba ale.. wersja ST Focusów MK2 była ładniejsza, bardziej agresywniejsza.. :) ale to kwestia gustu. Najlepsze w MK3 to 2.0 Eco Boost ;) Z tymi silnikami Ford wyszedł na prowadzenie.

    • 5 0

    • prawda

      mk2 w ogóle miały łaniejszą sylwetkę od mk3, szkoda że tak ułagodili wygląd focusa

      • 0 0

  • PS. W katalogowych zdjęciach fajny duży wyświetlacz między zegarami, a w wersji z Euro-Car biedny malutki :( Ford oszczędza w 2013 roku...

    • 3 0

  • Niezła bzykawka.. (5)

    ale jak sądzę stara honda crx (1,6 VTEC-rocznik 90)wolnossąca, objechała by to na pierwszym skrzyżowaniu ;-)nie mówiąc o zakrętach. Prawda jest taka ,ze do tego typu zawodów startują firmy, które 30 lat temu woziły emerytów:-)Marketing pomoże, kolor też, ale jak sobie kupicie to, to nie bądzcie zaskoczeni jak stary crx wystawi was na tyle, że panna wilgotnego, różowego otworka nie zachce dać...

    • 6 12

    • hondy nie jezdza w zakretach... (1)

      • 0 0

      • jezdza jezdza

        akurat tu gosc ma racje. i tylko tu

        • 1 0

    • tyle ze ford startowal 30 lat temu w rajdach

      a honda wozila emerytow + 1 model wielkosci skutera o nazwie crx dla zbuntowanych mlodocianych

      • 3 0

    • co ty pleceisz

      30 lat temu Ford miał wersje Cosworth (Sierra, Escort), był aktywny w sportach i rajdach i to właśnie wtedy Honda robiła samochody dla emerytów i nie miała wiele wspólnego ze sportem samochodowym - popisałeś się wiedzą...

      • 7 1

    • to puszka śmierci

      nic by nie objechała bo nawet na papierze ma gorsze parametry, nie mówiąc już o jakości zawieszenia i co by było na zakrętach. Druga rzecz, to to, że ta twoja hondzinka waży 800 kg - ale nie dlatego, że jest zrobiona z aluminium albo jakiegoś super lekkiego tytanu tylko z cieniutkiej gufnianej i rdzewiejącej blaszki jak to zwykli robić japońce w latach 90-tych. W zderzeniu czołowym Renault Twingo rocznik 2012 rozerwałby ją na kawałeczki. No chyba, że w tej CRX założysz klatkę i jazda w kasku - tylko ciekawe czy wtedy znajdą się chętne, różowe otworki na podróżowanie takim kartem.

      • 7 2

  • A moja Alfa Giulietta QV ma 235km i 350 nM (14)

    Więc uważajcie na "zieloną koniczynkę"! To nie jest znak początkującego kierowcy, ale zapowiedź, że będziecie wąchać spaliny tej alfy:)))))))

    • 7 18

    • Alfa jest tylko piękna (2)

      weź się schowaj z tym włoskim rupieciem, który nawet nie osiąga parametrów z papieru.
      Przykładowe wyniki z rzeczywistych pomiarów (średnia z kilku pomiarów)

      Focus:
      0-100 km/h w 6,7 sek
      0-200 km/h w 26,5 sek
      80-120 km/h 4 bieg w 4,6 sek
      400 metrów w 14,8 sek
      maks 247 km/h

      Giulietta:
      0-100 km/h w 7,4 sek
      0-200 km/h w 30,8 sek
      80-120 km/h 4 bieg w 5,1 sek
      400 metrów w 15,4 sek
      maks 236 km/h

      pomyśl jeszcze o aspektach praktycznych i ergonomii, pod względem których Alfa jest daleko w tyle za konkurencją - Golf, Focus.

      A jeśli chodzi o osiągi i cenę proponuję skonfrontować z Megane RS Trophy 265 KM :)

      • 4 3

      • focus tez nie osiaga

        ba nic nie osiaga bo test to inne niz testowe opony, nawierzchnia, kierowca...

        • 2 1

      • A te precyzyjne parametry to może sprawdzaliście na parkingu osiedlowym?

        Czy prędzej w Auto Świat wydanie styczniowe, na przerwie w szkole?

        • 8 3

    • ja tam wole 350KM i 500Nm (1)

      • 2 2

      • a ja 1000 koni i 29,5 litra tylko co z tego

        • 0 1

    • Alfa (2)

      to totalny shit. Fakt design maja super i na tym się kończą zalety tej marki. Jedne z najbardziej awaryjnych samochodów, a co za tym idzie drogich w eksploatacji.

      • 3 7

      • masz stare wiadomosci

        nowe alfy to juz inna bajka

        • 2 0

      • chyba mowisz o modelu 156, ktory rzeczywiscie byl awaryjny.

        Giulietta jest oparta na nowej platformie z 2010 roku. I nie bez powodou zdobyla tytul CAR OF THE YEAR a raz byla druga!

        • 4 3

    • Ale nalewki masz marki Targum z Gliwic (3)

      bo już mama nie dała na normalne opony

      • 7 3

      • skad w tobie tyle jadu?? nie mozesz normalnie i po ludzku cos sensownego odpowiedziec? (2)

        a mam zimowki Pirelli Sottozero 18", wiec nie raktuj wszystkich swoja miarka, ok?

        • 5 0

        • biorac pod uwage to jak sie chwalisz to pewnie te oponki codziennie pastujesz

          • 2 2

        • no to świetnie że masz Pirelli Sottozero 18" całe czarne i wogóle

          a na forum Alfy pewnie masz dużo wpisów w wątku z poradami pt. Koledzy mam problem,który jest lepszy olej?

          • 2 4

    • croma tez piekna

      a ja mam tez włoskie piekne auto fiata crome z 2006 r .Ta sprzed liftingu, jest piekna

      • 3 1

    • włoski hothach

      z włochów to jedynym hothatchem była Lancia Delta Integrale, reszta to popierdółki dla cieplejszych

      • 2 2

  • (4)

    bardzo przyjemne auto niestety musze zadowolic sie audi A6 C6 2007r. 2.0 tfsi avant

    • 4 27

    • po co wypisujesz te wszystkie hwdp po pojemnosci silnika?

      to tak jakbys napisal, musze zadowolic sie telewizorem panasonic XXXX 46 full HWDP, 1280x720, mpeg 4, dlna, fbi, cia

      • 3 2

    • zapomniales napisac o skorach itd...

      • 0 3

    • (1)

      i to szczyt twoich ambicji...

      • 8 5

      • niestety nie stac mnie bylo na inne auto... mam jeszcze rodzine do utrzymania ale z checia bym pojezdzil tym focusem

        • 1 6

  • 250 KM i 360Nm (3)

    można się pokusić o ściganie z motocyklami

    • 9 9

    • chyba ze skuterami, co? (2)

      hehe

      • 5 8

      • Powiało!

        Ty sam jesteś Scooter

        • 0 1

      • Na prostych nie, ale w zakrętach (zwłaszcza na naszych drogach) można już niedzielnych motórniczych sieczkę robić

        • 7 0

  • A mój 126p ma tylny napęd

    więc jest lepszy, o.

    • 27 0

  • (3)

    a mój leon ma 190ps i 440nm i sie nie chwale

    • 4 9

    • no bo nie ma czym

      :)

      • 2 0

    • zacznij już zbierać 1800zł na dwumasę bo zaraz będzie czas

      • 7 0

    • czip tjuner z czarnym dymem z rury :)

      tak i masz to w swoim TDI w zakresie obrotów 1500-2500, a ten Ford dmucha 360 Nm od 1500 do 6000, więc sobie możesz przez chwilę poszarpać i poszturchać... tym swoim ropniakiem

      • 8 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Toyota Mirai to auto zasilane:

 

Najczęściej czytane