• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • Przeciez emisja zalezy od silnika, jego wieku i sprawnosci (92)

    20 latek tobdramat, paroletnie tak nie „smorodzi”

    • 159 201

    • mój 22 letni benzynowy passat jest zero emisyjny (12)

      w porównaniu do nowoczesnego diesela z wyciętym DPF i lejącymi wtryskami.

      • 91 25

      • Ciebie nie stać na utrzymanie psa (11)

        A co dopiero samochodu dzieciaku

        • 18 56

        • Co innego utrzymanie a co innego celowe działanie producenta (8)

          Poczytaj o DPF. Czy jego wycięcie przy sprawnym aucie (tj. pozostałej reszcie) powoduje nie spelnienie norm spalinowych - NIE. To jest paradoks.
          Troche jest to podobne do historii żarówek energooszczędnych i podpisu Pani Merkel.
          Trzeba myśleć, aby nie łykać wmiawianego nam bełkotu...

          • 22 15

          • (1)

            DPF ma za zadanie gromadzic czastki sadzy emitowane glownie podczas jazdy miejskiej (czeste ruszanie i przyspieszania), wypalanie poza wymuszonym odbywa sie zwykle za miastem (obwodnica, autostrada, dlugie odcinki pozamiejskie) i tam jest wypalana. Wypalanie sadzy oczywiscie powoduje znacznie wieksza emisje substancji toksycznych (oczywiscie poza sadza), ale po wywiezieniu za miasto...

            • 20 9

            • bzdura

              dopalanie ma miejsce także w mieście i jest uruchamiane cyklicznie poprzez
              komputer, dpf dostaje wtedy większą dawkę paliwa i w zależności od rodzaju suchy czy mokry odpowiedni płyn katalizujący (dpf mokry)

              • 23 10

          • (3)

            Tak to sobie tłumacz Janusz. Jak Cię nie stać to kup sobie hulajnogę.

            • 11 11

            • Janusz (2)

              Mam hulajnogę i to elektryczną. Już mam banan na buzi jak sobie pomyślę jak cebulaczku będziesz kombinował jak objechać lub zaparkować poza centrum kiedy ja jak panisko będę sobie tą hulajnogą środkiem ulicy z wiatrem we włosach i wielkim bananem śmigał.

              • 6 5

              • szkoda Januszu ze nie interesujesz sie polityka

                bo by ci ten banan na twarzy juz zjechał. Wladze od kilku miesiecy kombinuja by zrobic prawa jazdy i OC na m.in. rowery i hulajnogi elektryczne poruszajace się po tych samych drogach co rowery . A skoro juz nad tym glowkują to jest wiecej jak pewne, ze wkrotce i tego gniota wepchną kolanem do sejmu

                • 6 2

              • Ty nie masz włosów, tylko treskę.

                • 2 2

          • Nie poczytam.

            • 0 1

          • Jesteś mądry, jak całe forum "Auto-Światu"...

            • 4 3

        • Powiesił się. Jesteś pisior.

          • 1 2

        • Skąd ta złość?

          Dlaczego, bucu, od razu człowieka obrażasz? Co Twój komentarz wnosi do rozmowy o emisji spalin między starszymi a nowymi samochodami?

          • 1 0

    • takie zakazy powinny dotyczyć (6)

      Gka, gda,gkw itd zacznijcie od obcych A o swoich dbajcie i nagradzajcie np tańszymi przejazami transportem publicznym.

      • 64 42

      • (1)

        Chyba odwrotnie- zacznijmy od siebie, apotem "edukujmy" innych. Rozumiem, że wjeżdża GKA itp. Ale GD to może chyba w inny sposób sowie wszystkie litery przemieścić.

        • 27 15

        • Miastom zależy, żeby ludzie się przemeldowali, żeby odprowadzali podatki do miejsca zamieszkania. Zakaz wjazdu dla lokalnych blach mnie by zniechęcił.

          • 5 2

      • To jeździsz w obrębie miasta zamieszkania? (2)

        Ja gdybym mieszkał w dużym mieście to bym korzystał z metra, ale mieszkam w fajnym mieście gdzie samochód to podstawa. Komunikacja zbiorowa to uzupełnienie oferty lub służy pewnym grupom społecznym np. dzieci, osoby starsze i osoby bez uprawnień do prowadzenia pojazdu mechanicznego. Tak jest prawie w całej europie. W Polsce nie ma ani jednego miasta gdzie komunikacja oparta jest na metrze i pewnie długo jeszcze tak będzie. Tylko duże miasta mają taką możliwość pod warunkiem, że są bardzo zurbanizowane, np. Tokio.

        • 15 21

        • W Europie komunikacja zbiorowa to uzupełnienie samochodu? Chyba na Białorusi, Ukrainie i w Polsce. Albo nie byłeś za zachodnią granicą.

          • 16 7

        • debil

          • 5 4

      • Zakazać Gd i Ga korzystać z uroków Kaszubskich lasów, zakaz łikendowania się na Kaszubach!

        • 6 4

    • warunek że przerobi na LPG ..... (11)

      osobiście mam LPG i sporo gotówki w portfelu zaoszczędzone

      • 22 16

      • Ło matko

        Klopotek z czytaniem że zrozumieniem? Jak myślisz że twój LPG to gaz ziemny to jesteś niezłym idiotą

        • 47 10

      • (9)

        LPG czyli propan butan uzyskuje się również ze złóż gazu ziemnego.
        Gaz ziemny tzn. LPG i CNG(metan).

        • 9 12

        • To nie ma znaczenia (1)

          LPG nie jest objęty zwolnieniem, tylko CNG.
          Poza tym LPG smrodzi porównywalnie do benzyny.

          • 15 11

          • ga cng

            W Australii można kupić garażowe sprężarki do gazu ziemnego. Użytkownicy mają z tego tytułu spore bonusy. Ale o zasadach p.poż w Polsce boję się wypowiadać.

            • 0 0

        • Bzdura (6)

          LPG = liquid petroleum gas.
          Propan i butan to gazy, które się pozyskuje głównie ze złóż ropy naftowej, stąd i nazwa. Zresztą istotne jest jaki jest produkt spalania, a tylko w przypadku gazu ziemnego mamy prawie, że tylko CO2 i H20

          • 5 1

          • czyli wniosek z tego, ze nalezy zabronic uzywania gazu w kuchenkach domowych (5)

            bo tam tez propan i butan

            • 3 0

            • No tak, kuchenka przepala 10 litrów gazu na godzinę... (4)

              Poza tym w sieci gazowej nie ma propanu i butanu.

              • 0 2

              • moze w Twojej sieci nie ma (3)

                ja mam umowe na dostawe gazu opartego na propanie

                • 0 0

              • (1)

                ale nie masz z sieci tylko z beczki, Gaspol handluje opałowym propanem, PSG/PGNiG dostarcza gaz ziemny czyli wysokometanowy

                • 1 0

              • Dlaczego miałbym mieć z beczki?
                W mieście mieszkam...

                • 0 0

              • To ciekawe, gdzie mieszkasz, bo w Gdańsku w sieci jest metan...

                • 1 1

    • A ja czekam (11)

      Aż w końcu wprowadza opłaty za życie chodzenie do pracy oddychanie mycie ubieranie i wiele innych rzeczy,

      • 66 10

      • (1)

        Prędzej czy później będą wprowadzać, bo nie ma jedności, żeby to powstrzymać.Rząd coś wprowadza, a ludzie między sobą się żrą.W taki sposób mogą z nami wszystko zrobić.Zastanawiam kiedy się k... ludzie obudzą i zjednoczą, chyba nigdy.

        • 33 5

        • Pisior premier obiecał że podziały pojazdów nie będzie. Jest kłamca Punokiem. Precz z pisiorami

          • 4 2

      • (1)

        Po co czekać, chodź nago, śmierdź i umrzyj już teraz. Świat stanie się minimalnie lepszy bez takiego malkontenta.

        • 3 21

        • Napisał szczęśliwy, uśmiechnięty kulturalny obywatel.

          • 9 4

      • Opłaty wprowadzą (3)

        aby zebrać kasę na 500+, mieszkanie+ i inne plusy rozdane przed wyborami dla ocieplenia wizerunku. Jak byłem w liceum to ksiądz tłumaczył, że katecheci nie będą opłacani z kasy państwowej/miejskiej. Bum! Teraz trzeba to odbić sobie w podatkach bo zbankrutujemy jak Wenezuela.

        • 29 4

        • No i pojawił sie argument 500+ (2)

          Wygodnego bezdzietnego kawalera.
          Oprócz podatków nie wnosisz nic.

          • 7 31

          • to i tak więcej niż księża

            • 23 4

          • No i pojawił się argument 500+

            Jak Cię nie stać na dzieci, to znaczy, że nie powinieneś ich mieć...

            • 4 1

      • "A ja czekam"

        Jeszcze parę lat rządów tego oszołomstwa i będą opłaty czyli podatki.

        • 5 3

      • Już za to płacisz w podatku....

        • 2 0

      • Już są i nazywają się klimatyczne

        • 1 0

    • (9)

      Proponuję już dziś wprowadzić opłaty za wjazd do trójmiasta dla Kaszubów i ich złomów. 50 zł jednorazowo pokrywałoby zanieczyszczenie powietrza, chamskie zachowanie i ewent ubezpieczenie od wyrządzonych szkód

      • 29 19

      • przecież trójmiasto to Kaszuby (8)

        :)

        • 18 9

        • Ciii (2)

          Bo jeszcze zauważą, że Kaszubi są u siebie, a rodowici dumni gdańszczanie to słoiki...

          • 10 3

          • Kaszubi pierwotnie zamieszkiwali ziemie pod Szczecinem. (1)

            A, że wredna to nacja, mieli ogrom zatargów z sąsiadami. Co w konsekwencji zmusiło ich do emigracji. Na te ziemie przywędrowali w IX w. i osiedlili się pośród mieszkających tutaj autochtonów.
            Kaszubi są siebie tak samo jak afrykańczycy w Paryżu.

            • 5 7

            • Idąc Twoją logiką, żaden Polak nie jest Polakiem

              Jak można nie być u siebie mieszkając w jednym miejscu tysiąc lat?

              • 9 1

        • (4)

          Nie, Gdańsk i Sopot nie należą terytorialnie do Kaszub. Jednak nie można dzielić obywateli.

          • 5 1

          • (3)

            Gdańsk należy...

            • 1 4

            • Nie ma czegoś takiego jak Kaszuby. (2)

              Jest Pomorze, Pomorze środkowe, Pomorze gdańskie, czy historycznie Prusy królewskie.

              • 1 3

              • Kaszub to styl życia, taka mentalnosc (1)

                a Polakiem albo sie jest albo nie

                • 3 3

              • Polakiem jest każdy kto urodzi się na terenie jednostki admnistracyjnej zwanej Polską

                to czysta formalność

                • 2 2

    • (2)

      Popieracie takie ruchy, to zapamiętajcie jedno, dajecie im wolną rękę do wprowadzania kolejnych opłat.Zrozum debilu, że oni wykorzystują podział społeczeństwa i przyjdzie taki czas, że tak się zapętlicie w nienawiści do siebie, że będą mogli z wami robić co im się żywnie podoba i wprowadzać opłaty jakie chcą, nawet za oddychanie. Powodzenia.

      • 45 7

      • to spisek pewnie ;-) (1)

        • 2 6

        • wystarczy powiedziec... pisiornia

          • 1 1

    • Wystarczy wyjąć silnik spalinowy trujący i włożyć lekki fajny silnik elektryczny, a Gdańszczanie będą zdrowsi (3)

      I będą dłużej żyć bez okropnego raka i dzieci będą zdrowe.

      • 8 35

      • Koszt takiej instalacji przekracza 40 tys. zł. wraz z akumulatorami. (1)

        Sprzwdzałem niedawno z ciekawości.

        • 17 2

        • potanieje niedługo

          • 3 13

      • Piec

        Wystarczy wywieźć hałdę z Wiślinki+uran oraz zaorać wysypisko w Szadółkach, a prawie wszyscy będą zdrowi i szczęśliwi. Prawie - bo przecież gdzieś trzeba spalić śmieci i butelki pet.

        • 0 0

    • no skwer Kościuszki i okolice..dla przykladu (11)

      Zakaz wjazdu samochodów spalinowych starszych niż 11 lat dla samochodów z silnikiem diesla i starszych niż 14 lat z silnikiem benzynowym. W przypadku niedostosowania się do przepisu.. Kara 5 tys zł.

      • 13 21

      • Zakaz importu (4)

        złomów starszych niż 5 lat. Skończyć ze struclami oraz paskami w tedeiku.

        • 16 9

        • komuna juz była. (3)

          • 6 2

          • I razem z nią powinno odejść samochodowe druciarstwo

            A jakoś nie chce...

            • 3 2

          • znaczy co, chcesz, żeby panowała anarchia i żeby można było odpady radioaktywne wylewać do rzek? (1)

            o to ci chodzi?

            • 4 0

            • A nie można?

              Szambo w motławie i palone wysypiska? To niby co - zwykły kapitalizm

              • 0 0

      • serwisant (3)

        Ciekawe, czy będziesz zadowolona ,jak Tobie jakiś usługodawca doliczy opłatę za wjazd do ceny usługi, a będziesz musiała skorzystać, np. coś się popsuje

        • 12 5

        • nie mam wieswagena. audi ani skody (1)

          ...również nie jezdze renault...także mi się nic nie psuje w autku

          • 4 11

          • serwisant

            to masz odciski pod włosami a na nogach też dostaniesz

            • 7 5

        • nie ma obowiązku posiadania samochodu

          tak samo jak nie ma obowiązku posiadania helikoptera

          • 2 2

      • Cisnie mi sie jedno...glupia (1)

        Co ty wiesz o motoryzacji?
        Nowoczesne diesle sa juz tak dopracowane ze ich emisja w porownaniu z benzyna TSi TFSI to przepasc....
        Ludziom takim ja ty mozna wcisnac co sie chce

        • 4 6

        • nowoczesne.. Ale nie 12 letnie z wyciętym

          Dpf... Czas skończyć zlomem w Polsce... Mi np byłby wstyd wysiadac do samochodu po Niemcy wypierdzianym wolę nowy z salonu :-)

          • 2 11

    • Euro 6 (3)

      Mój samochód zakwalifikowany jest do kategorii euro 6, więc pytam czy mam płacić tyle co 20 letni diesel? Gdzie tu zdrowy rozsądek? Nowe auta emitują mniej spalin niż stare graty zasilane CNG, które mają mieć wolny wjazd.

      • 18 7

      • mam 20 letni sdi proszę mi wierzyć pracuje jako kierowca zkm i te nowe diesle śmierdzą najbardziej jak staję na światłach to jak najdalej od tdi cdi itp. bo taki smród do kabiny dostaję że porzygać się można (ale ten w moim aucie ma tylko 60km z poj 1.7l)

        • 4 1

      • (1)

        Masz rację ale pisiory mają po 30000 miesięcznie więc pieprzą społeczeństwo.

        • 1 3

        • Nie wszystkie - Gowinowi nie stracza.

          • 3 0

    • Taka moda??? (5)

      Teatr hipokryzji. Obecnie obowiązujący jeszcze cykl pomiaru emisji NEDC pozwala samochodom hybrydowym z możliwością ładowania z zewnętrznego źródła osiągać spalanie i emisję spalin na kosmicznie niskim poziomie. Dzieje się tak dlatego, że samochód zaczyna test na hamowni podwoziowej z uprzednio naładowanymi akumulatorami i przez część testu silnik spalinowy się nie włącza.
      I tak  po pierwsze nabywca nie ma pojęcia, ile takie auto będzie paliło po wyczerpaniu baterii, a po drugie – nikt nie bierze pod uwagę emisji zanieczyszczeń przez elektrownie, które dostarczyły prąd do naładowania akumulatorów. W efekcie przyszły właściciel takiego pojazdu nabijany jest w bambuko – medialną ekowydmuszkę, aby jak zahipnotyzowany orędował wraz z innymi entuzjastami elektromobilności za całkowitym usunięciem aut spalinowych z dróg. Przy okazji załatwiany jest efekt stygmatyzacji dwutlenku węgla jako sprawcy wszelkiego zła na naszej planecie...
      Nowy cykl testu emisji i zużycia paliwa – WLTP – jest bardziej zawiły dla hybryd plug-in (test jest wieloetapowy) i uwzględnia także jazdę z rozładowanymi akumulatorami, a przy okazji wprowadza bardzo użyteczny wskaźnik proporcji zasięgu na prądzie do pełnego zasięgu pojazdu. Współczynnik ten niedługo będzie zapewne bardziej znany i nazywa się UF (Utility Factor).
      Niestety, przy okazji wprowadzenia tego współczynnika mówi się otwarcie, że będzie on służył legislatorom do określenia, jaki procent zasięgu będzie zeroemisyjny, a jaki będzie wiązał się z zanieczyszczeniem atmosfery. Innymi słowy, UF ma wprost określać zdolność hybrydy plug-in do jazdy na silniku elektrycznym - bez emisji spalin.
      Na początek zastanowcie sie nad źródłem elektryczności. O emisji zanieczyszczeń przez elektrownie na każdą kilowatogodzinę prądu. Portal http://www.electricitymap.org podpowiada, że obecnie (mamy 09 2018) ekwiwalent dwutlenku węgla na kilowatogodzinę energii elektrycznej z polskiej sieci energetycznej to 723 g CO2/kWh.
      Potencjalnie popularne auta elektryczne pobiorą z sieci około 20 kWh energii elektrycznej na każde 100 km jazdy. 723 g CO2/kWh razy 20 kWh to 14 460 g dwutlenku węgla. Podzielone przez sto daje około 144 gramów CO2 na kilometr jazdy.
      Przyjrzyjcie sie naiwni Janusze , nowym pojazdom, które najchętniej kupują Polacy wg danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar za marzec 2018 roku
      Skoda Octavia 1.0 TSI 115 KM = 112 g CO2/kmSkoda Octavia 1.6 TDI 90 KM = 109 g CO2/kmSkoda Fabia 1.0 95 KM = 101 g CO2/kmOpel Astra 1.0 105 KM = 102 g CO2/kmOpel Astra 1.4 100 KM (prosty silnik benzynowy bez turbo) = 128 g CO2/kmVW Golf 1.4 125 KM = 120 g CO2/kmToyota Yaris 1.5 111 KM (silnik benzynowy bez turbo) = 103 g CO2/kmToyota Yaris Hybrid 100 KM (silnik benzynowy bez turbo plus elektryczny, bez możliwości ładowania z gniazdka) = 75 g CO2/kmRenault Clio 1.2 73 KM (prosty silnik benzynowy bez turbo) = 127 g CO2/kmRenault Clio 0.9 TCE 90 KM LPG = 98 g CO2/km na gazie, 106 g CO2 na benzynieNissan Qashqai 1.5 dCi 110 KM = 98 g CO2/kmFord Focus 1.6 105 KM (prosty silnik benzynowy bez turbo) = 136 g CO2/kmFord Focus 1.0 125 KM = 108 g CO2/kmDacia Duster 1.5 dCi 90 KM = 115 g CO2/kmToyota Auris 1.6 132 KM (silnik benzynowy bez turbo) = 129 g CO2/kmToyota Auris Hybrid 136 KM (silnik benzynowy bez turbo plus elektryczny, bez możliwości ładowania z gniazdka) = 79 g CO2/km
      Widzicie te liczby? Nawet jeżeli weźmiemy pod uwagę, że to dane katalogowe,to
      wiele aut z tej listy nie musi przekroczyć globalnej emisji dwutlenku węgla dla aut elektrycznych, którą wypada brać pod uwagę przy polskiej sieci energetycznej, korzystającej z węgla.
      Otworzcie oczy, producenci samochodow sprzedadza wam to czego chcecie to co byc moze jest w modzie ale niekoniecznie lepsze i zdrowsze!!!

      • 21 4

      • nie od wczoraj kłamią, ale to nie kłamstwo jest problemem

        problemem sa nieuki i pozyteczni idioci. producenci otoczyli sie takimi i ich nie przeskoczysz.

        • 9 2

      • Popieram!!!!

        • 1 2

      • Dokładnie, samochody na prąd w miejscu, gdzie prąd jest na węgiel to żadna ekologia.

        • 7 4

      • Nieprawdziwe wnioski (1)

        Zgoda, co do przytoczonych danych. Ale chodzi o to, żeby wyrugować inne produkty spalania: tlenek węgla, węglowodory, ołów, tlenki azotu i siarki, sadza i inne pyły (PM to się mierzy przez czujki umieszczone na terenie miasta).
        CO2 nie jest szkodliwy dla człowieka tylko dla środowiska (zwiększony efekt cieplarniany). Szkodliwe produkty spalania można minimalizować, łatwiej to robić w elektrowni (np. filtracja) niż w pojedynczych autach. Łatwiej też o kontrolę elektrowni tradycyjnych czy o technologie ekologiczne jak energia atomowa czy OZE.
        Promowanie elektryfikacji ma sens przy założeniu, że odchodzimy również od elektrowni tradycyjnych na rzecz atomu i OZE, bo przy tradycyjnych, jak Pan trafnie zauważył emisja CO2 jest większa i dochodzi do tego jeszcze koszt produkcji baterii (chodzi o koszt emisyjny CO2)

        • 3 3

        • on wierzy w spiski i w to, że coś wie

          najlepiej się sprawdzi w sekcie taki człowiek

          • 2 0

    • Oj Latwowierni Polacy (5)

      Ekologia? Czyste powietrze? O czym wy, dzieciaki, piszecie??? Gdyby komuś na tym zależało, to należałoby natychmiast zakazać lub ograniczyć ruch samolotowy (średnio 5-8 ton paliwa/1000 km) a natężenie ruchu lotniczego łatwo sprawdzić na flyradar, nie mówiąc o transporcie morskim ("Szesnaście największych kontenerowców świata wypuszcza do atmosfery tyle samo siarki, co wszystkie auta na Ziemi - twierdzi konsultant naukowy "The New Scientist", Fred Pearce"). także wartość opałowa oleju napędowego przemawia na korzyść tego paliwa w porówaniu z benzyną: wartość opałowa oleju napędowego wynosi w przybliżeniu jakieś 37MJ/dm3, natomiast benzyny około 32MJ/dm3, zatem jasno z tego wynika, że diesel wydziela około 15% energii więcej na każdym litrze niż benzyna, stąd niższe spalanie silników wysokoprężnych i, pośrednio, ich większa sprawność. Dlaczego więc Toyota rezygnuje z diesli? Bo są ZA DROGIE!!! Decydują KOSZTY PRODUKCJI: wbijcie to sobie do tych ekooszołomskich głów. Najtańsze w produkcji są oczywiście małolitrażowe silniczki benzynowe, to widać choćby po stoiskach z kosiarkami, potem normalne silniki benzynowe, nawet z turbo, zaś na końcu tej stawki są diesle z całym dzisiejszym dodatkowym ekoosprzętem (EGR, FAP, DPF AdBlue, etc.). Pozostaje kwestia kosztów produkcji hybryd, ale te koszty będą szybko spadać, a ponieważ jest moda i popyt na tego typu konstrukcje, więc producenci są w stanie zaakceptować wyższe koszty, skoro ktoś godzi się płacić za nie dużo większą kasę. I to jest jedyna tajemnica odchodzenia od diesli. Po za tym dzisiejsze diesle sa czysciejsze niz benzyna!!!! Ostatnie międzynarodowe badanie, które zostało przeprowadzone na 11 głównych światowych rynkach motoryzacyjnych pokazało, że samochody powinny wyprodukować do atmosfery 8,6 miliona ton tlenku azotu, tymczasem rzeczywiste pomiary wykazały, że wyemitowały one o 4,6 miliona ton więcej (ok. 50 procent więcej), czyli w sumie jest to aż 13,2 miliona ton mieszaniny tlenków azotu o nieznanym składzie (zobaczcie tutaj).

      Teraz naukowcy wzięli pod lupę najnowsze silniki diesla, aby sprawdzić, jak wygląda w ich przypadku poziom emisji zanieczyszczeń. Okazuje się, że emitują one mniej spalin od samochodów, które zasila benzyna!

      Badanie zostało opublikowane w raporcie Scientific Reports, a przeprowadzono je przez specjalistów z Uniwersytetu Montrealskiego, którzy pracowali pod kierownictwem Patricka Hayesa.

      Naukowiec zauważa, że "olej napędowy jest obecnie dużo czystszy, organy ochrony środowiska powinny więc teraz bardziej skupiać się na zanieczyszczeniach produkowanych przez samochody napędzane benzyną".

      Nowoczesny filtr cząstek stałych w silniach diesla. Fot. Wikipedia.

      Podczas eksperymentów wykonanych w Instytucie im. Paula Scherrera w Szwajcarii wykazano, że "samochody benzynowe emitują do atmosfery średnio 10 razy więcej pyłów zawieszonych w temperaturze 22 stopni Celsjusza i 62 razy wyższe w temperaturze minus 7 stopni Celsjusza w porównaniu do samochodów z silnikami wysokoprężnymi".

      Mniejsze zanieczyszczenia emitowane przez diesle są świetnie widoczne przede wszystkim w nowych technologiach zastosowanych w nowych silnikach. Teraz wyposaża się takie jednostki w filtry cząstek stałych, które znacząco redukują emisję zanieczyszczeń, poprzez oczyszczanie gazów spalinowych z cząstek sadzy i popiołu.

      Dzięki temu są one bardziej ekologiczne, niż silniki benzynowe. To one teraz wymagają większej uwagi władz, bo w ich przypadku od dawna nie czyni się absolutnie nic, a przecież po świecie jeździ ich znacznie więcej, niż diesli. W efekcie nie  DOSTAJECIE LEPSZEGO PRODUKTU, BO NAJLEPSZY W SPALANIU PALIW KOPALNYCH JEST DIESEL. GDYBY TAK NIE BYŁO, JUŻ DAWNO TIRY JEŹDZIŁYBY NA BENZYNĘ

      • 12 9

      • Badania sponsorowała ta sama grupa producentów co badania nad małpami w komorach zasilanych spalinami z diesla? (3)

        Ciekawe, że taki czysty ten diesel, a jakoś afery z benzynowcami jeszcze nie było?

        • 5 6

        • będzie , będzie .poczekaj jeszcze chwilę (1)

          • 2 0

          • Już jest - stąd paniczne instalowanie DPF w benzynowcach: od września nowa metoda badań spalin: panic mode - on!

            • 2 1

        • Była i to niejedna

          Poczytaj sobie o GMach, które skręcały moc silnika po wyłączeniu klimy, bo testy spalin były robione z wyłączoną klimatyzacją.

          • 0 0

      • Z jednym się mylisz, wszystkie benzyny będą teraz już produkowane z filtrami GPF. Tu nie chodzi o żadną czystość powietrza, chcesz mieć czyste to se jedz nad morze czy jakąkolwiek wyspę, tu chodzi o kasę. Przemysł samochodowy idzie w ten sam nurt co rynek telefonów komórkowych. Twoje auto ma się zużyć szybciej po to żebyś musiał kupić następne, ot cała tajemnica.

        • 6 0

    • stolec (1)

      Nie jesen nowy smrodzi a ludzie bardziej danaja on20 latki niz wy w niwiskich, mysl co piszesz

      • 0 5

      • A co to za nowomowa ?

        Myśl co piszesz używając polskich liter.

        • 4 1

    • zlikwidują parkingi dla urzędasów?

      • 2 2

  • Nie bardzo wiem nawet jak skomentować... (42)

    cieszyć się czy płakać? Pomóżcie...

    • 361 38

    • (1)

      Płacz i płać, niedługo za chodzenie chodnikiem będą pobierać opłaty

      • 57 8

      • Już pobierają

        W Sopocie na molo

        • 51 2

    • Polska potęgą Europy (4)

      Ciesz sie. Polacy sie cieszą:) To nowa Polska, a nie epizod:) Brawo Polacy. brawo PiS za wszystko. Tak prospołecznego rządu nigdy nie było:) stąd wycie elit i tvn, a my swoje robimy:)

      • 11 58

      • Brawo szambiarzu od adamowicza

        • 3 4

      • słaby trolling

        jakby radziecki w smaku

        • 9 1

      • Polska Mistrzem Polski! (1)

        • 4 0

        • polska dawno przegoniła Erewań

          a teraz zbliża się szybko do Kongo

          • 2 0

    • (7)

      Parodia. Moze bedziemy jeszcze placic Adamowiczowi ze odychamy

      • 26 15

      • (5)

        Ustawy głosuje PiSejm, czy Adamowicz?

        • 24 3

        • (4)

          Sejm, ale od adamowicza bedzie zalezalo czy wprowadzi to w miescie czy nie.

          • 7 2

          • (3)

            A czy jest gdzieś napisane, że wprowadzi?

            • 9 3

            • No wlasnie... Niby powinien nie wprowadzac bo przeciez jest opozycja dla PiS. Z drugiej strony magistrat bardzo chetnie korzystal z Lex Szyszko i miasto rąbało co sie pod siekiere nawinelo

              • 4 1

            • (1)

              Wprowadzi, kupi sobie za to kolejne mieszkanie.

              • 4 3

              • Ale szybko przepisze na kogos z rodziny zeby pozniej nie zapomniec w rozliczeniu za caly rok. Duzo musi miec tych mieszkan.

                • 5 3

      • W krakowie już płacą, więc uważaj :)

        • 1 1

    • (3)

      Mam nadsieje ze ktos inny wygra wybory. Co on robi z Ganskiem. Ludzie obudzcie sie

      • 14 43

      • Sejm jest w Gdańsku, tobołku?

        • 24 1

      • Nadsieja (1)

        matką... Każda mama kocha swoje dzieci. Ortografia zdradza elektorat.

        • 4 2

        • Henias, coś Ty, on z Ganska jest! ;)

          • 0 0

    • No co, mamy coraz większy socjal to skądś kasa musi się znaleźć (3)

      • 31 2

      • No tak, za 500+ trzeba zapłacić.

        • 17 1

      • (1)

        A ta oplata bedzie szla do warszqwy czy do budzetu miasta?

        • 2 2

        • Do kieszeni klakierow

          • 2 1

    • Ta oplata jest za niska a są one oddawna stosowane we wszystkich krajach zachodnich!! (10)

      Janusze w swoich blachosmrodach 30 letnich placzą ze ich nie bedzie stać :) Na to by zatruwać spalinami miasto .I zmieni sie jego status społeczny który dla niego jest wyznacznikiem luksus.:)
      Bezpośrednio od spalin umiera rocznie 3tys ludzi w Polsce !Kraj który ma najwieksze zanieczyszczenie powietrza spalinami w miastach bo mamy najwiecej starego złomu na drogach!!

      • 18 37

      • (3)

        Podaj jakieś źródła tych przerażających statystyk. Poza tym w Polsce to spalanie węgla i śmieci w starych piecach odpowada w głównej mierze za zanieczyszczenie. Ciekawe, że w lecie powietrze raptem robi się czyste, chociaż wcale nie zmniejsza się ruch samochodowy.

        • 40 8

        • (2)

          czystsze, owszem, ale nie czyste. Poczytaj codzienne komunikaty. Zanieczyszczają i auta, i piece. I z jednym, z i drugim trzeb walczyć.

          • 6 11

          • Walczyć trzeba z takimi debilami jak ty (1)

            Najlepiej trwałym odizolowaniem od społeczeństwa

            • 5 2

            • Może pójdziemy na kompromis i odizolujemy Ciebie.

              Ciekawe, po jakim czasie udusisz się od swojego niesprawnego szrota i śmieci w kominku?

              • 0 0

      • Krotko

        Glupis....wierzysz w to bo chca...

        • 0 0

      • Dawno takich bzdet nie czytalem (3)

        pitolisz farmazony bo jezdzisz tramwajem na wegiel.... 25 lat nam wciskali zlom z zachodu i nie pozwolili zarobic na nowe elektryczne z reszta jaka ekologia z elektryki jak prad z wegla mamy.... A nowy bez dpfa nie truje? Pensje podniesc i darmowy transport miejski ale tylko dla mieszkancow i sie problem sam rozwiaze

        • 2 0

        • Prąd z węgla mniej truje. (2)

          Bo elektrownie trzymają jako takie normy, w przeciwieństwie do samochodów przechodzących przegląd po znajomości.

          • 1 2

          • no i elektrownie są z dala od ludzi a nie w centrum miasta (1)

            • 0 0

            • I przed centrum wiatr Zawoja dymy z powrotem

              • 0 0

      • Tam zarabiasz trzykrotnie więcej niż w Polsce.

        Nie musisz więc kupowac trupa auta od Niemca bo cię stać na to samo co jego. O tym władze wybierane przez nas "zapominają" - więc niech spadają.

        • 0 0

    • oczywiście cieszyć się, ale dopiero, gdy to zacznie efektywnie działać

      a system poboru opłat będzie elektroniczny, nie uciążliwy dla użytkowników samochodów.

      Wszyscy odetchną.

      Samorządowcy: odwagi!

      • 8 19

    • Cieszyć, w końcu rozsądek zawitał nad Wisłę

      • 5 17

    • Ale rozumiem,że to nie dotyczy mieszkańców strefy? (5)

      Bo jak niby ma dotyczyć,to zgromadzę wszystkich sąsiadów zmotoryzowanych oraz mieszkańców sąsiednich bloków i jedziemy wywieźć Szczura i Stępę na taczkach!

      • 5 2

      • Nie pasuje to się przeprowadz (4)

        Droga wolna

        • 1 11

        • Nie będziesz mi wypierdku mówić gdzie się mam wyprowadzać. (2)

          Chatę mam dzięki komuś,kto objął ją w posiadanie (jako własnościowe) gdy Szczur przeskakiwał u starego z jajka na jajko,więc ani on ani ktokolwiek inny nie ma prawa dyktować mi gdzie mam mieszkać!

          • 8 1

          • Podoba mi sie wypowiedz

            • 1 1

          • Słusznie!

            Już byli tacy, którzy wysiedlali ludzi z Gdyni bo potrzebowali mieszkań dla swoich. Tu mieszkali nasi dziadkowie i rodzice i będą mieszkały nasze wnuki!

            • 0 0

        • Edek Ty byś chcial z psychiatryka się wyprowadzić no ale nie możesz.

          • 3 0

  • Super (61)

    Tak jak w zachodniej Europie na która tyle osób się powołuje

    • 224 128

    • (13)

      Tylko że tam, strefy czystego powietrza, to jest taka wisienka na torcie, takie zwieńczenie kompletnego transportu publicznego. A u nas jak zawsze od d*py strony. Komunikacja zbiorowa leży, ale dop***olimy kierowcom. A niech mają.

      • 97 14

      • system transportu publicznego w wielu miastach Polski jest lepszy od wielu miast tzw. Zachodu (12)

        w których takie opłaty zostały wprowadzone.

        • 18 39

        • Można to napisać inaczej: (10)

          Znajdą się, wyjątkowo, w Polsce miasta (np. Warszawa), które porównując do jakiegoś wyjątkowego miasta zachodu, które akurat ma słabą komunikację.

          • 29 2

          • Większość miast tzw. zachodu - poza krajami Europy północno zachodniej (9)

            ma mniej sprawnie funkcjonujący system komunikacji publicznej niż Trójmiasto.

            • 9 32

            • (5)

              Też codzienne awarie, autobusy wypadające z rozkładu nawet 2 na raz, syf, bród i smród, brak kierowców, podróż z miejsca A-B z trzema przesiadkami na dystansie 10km i półtorej godziny 'jazdy'?

              • 26 6

              • Ale w komunikacji zawsze będzie "syf, bród i smród" w porównaniu do Pańskiego luksusowego, śmierdzącego-na-zewnątrz samochodu. Nigdy nie da się dogodzić wszystkim. Gdyby więcej osób korzystało z komunikacji to byłyby na nią większe nakłady i na pewno warunki by się poprawiły. A osoby narzekające prędzej pojadą na gapę niż dołożą się do interesu.

                • 8 26

              • (3)

                Tak, plus brak rozkładu jazdy - jak przyjedzie, to przyjedzie (autobusy, Włochy).

                • 7 3

              • (2)

                ciekawe...byłem niedawno we Włoszech i niczego takiego nie zauważyłem. Fakt jeździłem głównie METREM i pociągami podmiejskimi. Ani raz nie zdarzyło się, żeby jakikolwiek wypadł albo się spóźnił.
                Co do czystości - nie było źle no i w każdym wagonie KLIMATYZACJA. A większość włoskich pociągów to polskie (chyba) Pesy.

                • 2 0

              • U nas pociągi też nie są wcale złe.

                A metro jakim cudem może się spóźnić?

                Wsiądź do autobusu, zobaczysz kongo :)

                • 0 0

              • Zapraszam do Neapolu.

                • 0 0

            • Wieśniak był najdalej w Żukowie i o Europie pisze hahahaha

              • 4 1

            • Masz coś na poparcie tej tezy?

              • 2 0

            • czekam na przykłady :D

              • 1 0

        • Kartuzy to nie jest Europa Zachodnia wiejski palancie

          W d*pie byłeś więc nie ośmieszaj się

          • 6 3

    • Dokładnie (6)

      Stop blachosmrodom!
      Miasta zostały opanowane.
      Rozjeżdżone trawniki, chodniki itp.
      Niebezpieczne zachowania na drogach. Część użytkowników dostaje za kierownicą małpiego rozumu (nie ubliżając małpom)

      • 22 52

      • Myślę ze ty sam załatwisz sprawę i np. dostawy towarów zrobisz rowerem!!! (2)

        zamiast TIR-ów riksze!!! Zamiast samochodów dostawczych hulajnogi!!! dobry pomysł tyle ze dla d.bila. Aby stosować takie przepisy to trzeba najpierw zamienić transport spalinowy innym przynajmniej w 60%

        • 19 8

        • Prosze czytac ze zrozumieniem. Pomysl nie bedzie dotyczyl zaopatrzenia i mieszkancow...

          • 0 0

        • Same korki tirów w mieście...

          Stań przy Grunwaldzkiej kiedyś i policz - ile procent samochodów to tiry, a ile to biedoszroty...

          Jak nie wprowadzisz takich przepisów, jaka cudowna siła ma przekonać ludzi, że ich kupa gruzu nie jest szczytem technologii?

          Coś takiego jak myślenie o całym społeczeństwie niestety pokolenie 50+ całkowicie w tym kraju zabiło...

          • 1 1

      • Wracaj do psychiatryka durniu

        • 3 0

      • Tępy idioto a co auto na wodór nie rozjedzie ci trawnika? (1)

        • 10 0

        • Rozjedzie, ale przy okazji podleje wodą z wydechu....

          A wtedy opodatkujemy to jako ścieki.

          • 2 4

    • Rozwiązania powinny być kompleksowe (30)

      Tam jest więcej parkingów wielkopowierzchniowych a także PARK & RIDE , punkty przesiadkowe -tramwaj - autobus - kolej - metro działają całkiem sprawnie ( jeden bilet na "trase" od-do na wszystkie środki komunikacji , łatwe do obsługi karty Oyster-Londyn , patrz rozwiązania także Holandia lub nasza Wa-wa ) . To działa ,nadal są korki ale hipotetycznie mniejsze . U nas patrząc na tempo wprowadzanych rozwiązań ,rozbudowie dróg , parkingów to chyba chodzi o skok na kasę . Patrz np. Nowa Świętokorzyska ,wiadukt AK-Havla-Łostowicka...czyli czekaj tatka latka.....W Gdańsku od lat nie było porządnych schodów ruchomych ,windy na dworcach PKP, PKS-u ....więc o czym mowa

      • 31 5

      • U nas tez są płatne parkingi. (4)

        Puste, bo blachosmrodziarz musi mieć wszystko za darmo i wszędzie blisko.

        Nowe oplaty za blachosmrod - bardzo dobry ruch.

        • 16 36

        • (2)

          Rozumiem, że ty jako taki zapalony przeciwnik samochodów nigdy żadnego nie użyłeś i nie używasz?

          • 15 7

          • Do jego sklepu towar dowożą rikszą

            • 12 4

          • można używać z rozsądkiem

            a nie jeździć 200m po bułki.

            Parking w Gdyni podziemny ma przez cały dzień rezerwy (jedyne wyjątki to wieczorami w czasie co bardziej obleganych spektakli). I co? Przecież łatwiej porzucić samochód na trawniku... Taka mentalność.

            • 10 6

        • Bardzo dobry. Nawet lepszy niż za przewóz roweru komunikacją zbiorową.

          • 1 0

      • parkingi wielkopowierzchniowe to marnotrawstwo przestrzeni miejskiej (24)

        parkingi wielopoziomowe budowane w pobliżu centrum miasta zwiększają korki na dojazdach do niego.

        Najsprawniej działa system preferujący połączenia rower + kolej (holenderski system OV Fiets).

        Budowa metra w Trójmieście nie ma sensu. Rewolucją w naszym systemie transportowym będzie wdrożenie systemu Mevo i poprawa jakości taboru oraz taktu połączeń SKM i PKM>

        • 14 16

        • Nie mamy holenderskiego klimatu (2)

          • 14 11

          • Zgadza się , u nas pada mniej

            • 14 7

          • I holenderskich ulic w pobliżu centrum

            • 0 0

        • Tu chodzi o wjazd do centrum (14)

          Parkingi powinny być ( w przyzwoitych cenach ) nie za daleko od centrum, drogi dojazdowe też . Kiedy AUTO -Jak masz szybko coś załatwić w miejscu bez komunikacji publicznej - dlaczego czas ,dojścia ,czekania ,pogody ,opcjonalnych innych zadań tego dnia. KIEDY ROWER i KOLEJ - kiedy ma się zdrowie,czas i brak zajęć z dziećmi. Nadal uważam kiedy się nie musi można korzystać z roweru i komunikacji publicznej ale NIE ZAWSZE. Nie wieże także w szybką poprawę komunikacyjną w Gdańsku gdyż tam gdzie przybywa osiedli , nie przybywa dróg lub przybywa dróg ale....z bardzoooooo dużym opóźnieniem

          • 14 6

          • nikt nie napisał że można zawsze korzystać z roweru (13)

            Mam wrażenie, że ZAWSZE można korzystać z możliwości poruszania się pieszo.

            Wystarczy żebyś uznał, że samochód nie jest jedynym, a nie powinien być głównym sposobem poruszania się po dobrze zarządzanym mieście.

            To że w Holandii jest inny klimat nie jest żadnym argumentem.

            W Finlandii jest klimat dużo bardziej surowy niż u nas, a znaczenie komunikacji rowerowej jest kilkakrotnie większe niż u nas.

            • 9 9

            • (6)

              Tylko, że Gdańsk nie jest dobrze zarządzany i na tym by można poprzestać. Spoko jeździłbym komunikacją gdybym miał PEWNOŚĆ, że dojadę w planowanym czasie (ba, że w ogóle dojadę) bez tysiąca przesiadek po drodze.

              • 17 4

              • Mieszkasz na zad*piu to masz przesiadki. (5)

                Mieszkasz w dobrej lokalizacji to jedziesz bez przesiadek.

                • 6 24

              • (3)

                Mieszkam baranku na zaspie a jeżdżę codziennie zaspa-oliwa-nowy port-morena.
                Taka praca.
                Pole już zaorałeś w swoim żukowie?

                • 15 1

              • Czyli jeździsz codziennie samochodem wzdłuż dwóch linii tramwajowych? (2)

                Zaspa - oliwa to już w ogóle nie skomentuję...

                • 1 2

              • (1)

                Bardzo proszę-skomentuj. Chętnie cię wyśmieję. Zaspa jelitkowski dwór - Oliwa obc. Zeby przejechać ok 4km jazda z przesiadką i 35min...
                Poza tym, jeśli mam różnych klientów z tych dzielnic i miałbym jeździć zbiorkomem, to albo bym pracę kończył o 20 a nie 16-17 albo bym został zwolniony za niedotrzymywanie terminów.

                • 1 0

              • 4 km przejdziesz szybciej niż w 35 min

                hulajnogą - 15 min i się nie spocisz
                rowerem - 10 min, wymagany prysznic

                • 0 0

              • Nieprawda - nie jedziesz, bo kurs wypadł.

                • 5 0

            • (3)

              Podaj źródło danych z Finlandii na ktorą się powolujesz. Ja powiem ze w stanach transport to głównie auta i to w dodatku wielkie SUVY oraz pick-upy. Wiec mam rację

              • 5 6

              • (2)

                Spróbuj zaparkować w USA tak jak ludzie parkują w PL...

                • 7 1

              • Znaczy z haraczem z parkometru?

                No, to faktycznie będzie trudno (sprawdzić, czy nie Nowy Jork).

                • 1 1

              • Akurat USA jest sto lat za murzynami w kwestiach dotyczących społeczeństwa.

                Komunikacji miejskiej praktycznie nie ma, miedzymiastowa to tylko samoloty, do tego dużę odległości pokonywane przez ludzi, więc zostaje samochód.

                Mimo to, w centrach miast samochodem nikt nie jeździ.
                W NY 27% dojazdów do pracy to samochód, 56% komunikacja.

                • 0 0

            • Instytut Danych z d*py (1)

              Tradycyjne źródło twardych danych cytowanych przez pe*****o. Tymczasem w prawdziwym życiu udział transportu rowerowego w Helsinkach to 7-10% (dane władz miejskich). Jeśli 10 jest "kilkakrotnie" większe niż 6 (odsetek dla Gdańska), to już nic nie pomogę.

              • 8 0

              • Nie sprawdzaj odsetka rowerzystów

                Tylko odsetek kierowców. A tam już widać różnicę.

                Niestety my ciągle jesteśmy na etapie traktowania samochodu jak osiągnięcia, nie jak narzędzia, jednego z wielu.

                • 0 0

        • Nie zes*aj się z tym mevo

          To tylko sposób na wydymanie mieszkańców Trójmiasta, jak Tristar

          • 7 0

        • (2)

          Jest jeszcze dużo tras rowerowych do zrobienia (wystarczy spojrzeć na mapę rowerową) .Zimą też jakieś skutery śnieżne kołowo-szynowe będę w ofercie ? Jak ktoś będzie musiał autem coś załatwić to i tak wjedzie w strefę...i kasa będzie leciała.
          Powtarzam oferta infrastrukturalna i transportu publicznego musi być kompleksowa. Chciałbym widzieć sytuacje gdyby 30% kierowców przesiadło się na transport publiczny ....To już by była jatka...tym razem nie na drogach ale w autobusach i tramwajach

          • 1 1

          • Będzie jatka przez parę miesięcy (1)

            A potem zastrzyk kasy pozwoli rozwijać komunikację.

            • 1 3

            • yhmm

              taaak chyba w kieszeni lisickiego

              • 0 1

        • Mevo rewolucją? No bez jaj.

          • 0 0

        • Kup sobie konia,

          to będzie ruch w dobrą stronę.

          • 0 0

    • Rozwiązania europejskie (5)

      Tylko nasze zarobki jakieś takie nieuropejakie cały czas.

      • 24 4

      • (4)

        Nie przesadzaj, na tle Europy źle nie jest (wyjaśnia- Europa to nie tylko najbogatsze kraje ). A i ceny nie tak wysokie jak w wielu krajach.

        • 6 18

        • (2)

          Piepszenie!!!

          • 8 4

          • (1)

            Nom, z taką znajomością ortografii - za czy idzie zapewne szerszą wiedzą - to się nie dziwię oferowanym stawkom.

            • 1 6

            • typ była forma grzecznościowa

              nie znasz się

              • 2 0

        • No jak się porównujesz do Rumunii to faktycznie nie jest tak źle

          • 9 0

    • właśnie tak (1)

      skoro tak wszyscy kochają Niemcy i ciągle się na nie porównują w kontekście zakazu handlu w niedzielę, to tak samo wprowadźmy zakaz wjazdu samochodów do centrum

      • 1 1

      • I aborcję na życzenie do 12. tygodnia ciąży. W Niemczech mają i nikt nie narzeka.

        • 0 1

    • W tej zachodniej Europie nie wszędzie jest tak różowo jak się okazuje.

      Jeśli się tego nie robi z głową i ostrożnie to skutki mogą być odwrotne. Mer Paryża zamknęła ulice wzdłuż Sekwany dla samochodów i zakazała wjazdu do centrum starym autom w godzinach szczytu, przez co skutek jest odwrotny, bo przez to zakorkowały się inne ulice, gdzie wzmógł się ruch i jest tym samym więcej zanieczyszczeń w powietrzu.

      Burmistrz Londynu natomiast ogłosił jeszcze gorsze posunięcie, którego chyba od naszego gdańskiego włodarza się nauczył. Ogłosił rozszerzenie strefy płatnego wjazdu dla samochodów z silnikami benzynowymi i dieslami od 2019 roku o 18 razy, do wszystkiego co jest wewnątrz obwodnicy Londynu. A cena to będzie 12,5 funta za dzień! Będzie co prawda okres przejściowy, gdzie mieszkańcy nie będą musieli płacić do 2021 roku, ale faktem jest, że to już nie ma nic wspólnego z Ekologią, jeśli opłatą objęto też motocykle i skutery - nie powodujące korków, mało palące, a tym samym mające bardzo małą emisję.

      • 0 0

  • Czyli że co? (28)

    Zrobią szlabany i bramki jak na autostradach przed wyjazdami do miasta? Totalna paranoja...

    • 360 74

    • A co z pojazdami z silnikami hybrydowymi? (21)

      Jak zwykle dziura w ustawie

      • 44 8

      • Silnik hybrydowy (10)

        jest także silnikiem spalinowym wspomaganym przez silnik elektryczny

        • 33 2

        • No tak nie do końca (9)

          W hybrydzie są dwa a nawet 3 silniki. Spalinowy i dwa elektryczne. Są sprzężone że sobą ale jednak to oddzielne silniki.

          • 4 18

          • czego nie rozumiesz w pojęciu (7)

            silnik spalinowy wspomagany przez silnik elektryczny?

            • 27 3

            • (6)

              To, że wjeżdżając do centrum, można wymusić pracę wyłącznie na silniku elektrycznym (przynajmniej w niektórych modelach aut). Więc mamy efekt jak w pełnym elektryku, ale ustawa tego nie widzi.

              • 17 7

              • Bo nie ma jak tego sprawdzić, który kierowca przełączył się na silnik elektryczny (5)

                A któremu się nie chciało, zapomniał, albo ma wyczerpaną baterię i dalej jedzie na silniku spalinowym

                • 25 0

              • (4)

                Ale nie branie tego pod uwagę, gdy samochody w pełni elektryczne jeżdżące w danym mieście można zliczyć na palcach jednej ręki, to dość zabawne rzucanie się na najgłębszą wodę, gdy jeszcze nie potrafimy bezpiecznie brodzić. Ja wiem, że premier własnoręcznie nam zbuduje miliony samochodów elektrycznych, ale w tej kadencji raczej już nie zdąży ;)

                • 13 3

              • Spokojnie, na razie jest to tylko prawo (1)

                dające możliwość wprowadzenia takiej opłaty. Znając bezwładność naszych polskich samorządów to minie z 10 lat zanim ktokolwiek takie opłaty wprowadzi.

                • 2 2

              • Poznań i Toruń

                zapowiadały że jak będzie prawo to od razu wprowadza ją

                • 2 0

              • ale prąd w elektrycznych autach to skąd się bierze, przepraszam? (1)

                Czy nie ze spalania węgla w elektrowni? Co za paranoja...

                • 3 2

              • Tak tak z elektrowni węglowej w centrum Trójmiasta

                • 3 0

          • Alternator też jest silnikiem elektrycznym

            I nawet samochód jest w stanie przejechać na nim parę metrów.

            Prawo nie powinno pozwalać wjeżdzać silnikom elektrycznym, tylko zabraniać używania spalinowych w centrum.

            • 0 1

      • Proszę o informacje takiego właściciela hybrydy ile procent czasu porusza się o napędzie elektrycznym? (2)

        Coś mi się wydaje że ta ekologiczność tych aut jest mocno przesadzona, a auta z lpg wypadają nawet lepiej

        • 26 2

        • Wylicz to sobie ze spalania

          Czy za trudne dla ciebie?

          • 3 14

        • No jak? 2km, a potem kopci, zeby ladowac aku.

          • 10 2

      • Ano te samochody tylko startują na (6)

        Silnikach elektrycznych A większość czasu jadą na benzynę. Inaczej wygląda sprawa z hybryda plug in. Te samochody mogą przejechać do 50km na baterii no i takie samochody powinny mieć prawo wjazdu do strefy zero.

        • 12 1

        • A jak wyegzekwujesz przełączenie na 100% silnik elektryczny? (5)

          Będą musieli jeździć z czujnikiem spalin wpiętym w wydech?

          • 11 1

          • (4)

            Naocznie, a przede wszystkim nausznie. Od czego jest SM?

            • 0 8

            • Tak samo naocznie i nausznie policja ma mierzyć prędkość na drogach?

              • 13 0

            • (1)

              Naocznie i nausznie też sprawdzisz czy ktoś jedzie na cng czy na benzynie?

              • 4 0

              • Instalacje CNG często nie mają benzyny, tylko sam gaz

                • 0 0

            • sm nie zajmuje się pojazdami w ruchu

              poza tym sm nie zajmuje się niczym (no owszem - kasę biorą nieroby)

              • 4 0

    • Zapewne trzeba dać komuś dobrze zarobić, będą nad drogami takie czujniki jak dla ciezarowek

      • 12 2

    • w Sztokholmie można było wiec u nas też zrobią

      • 9 10

    • niekoniecznie

      system poboru opłat może funkcjonować przy pomocy łącz bezprzewodowych i tzw. bramek elektronicznych, nieuciążliwy dla użytkowników (poza uciążliwością samych opłat).

      • 7 2

    • Brak wyobraźni....

      Po prostu Straż Miejska będzie miała żniwa. Aż tak trudno to zrozumieć?

      • 3 3

    • Ale niby po co?

      W Londynie masz taką opłatę w ścisłym centrum i nie ma tam żadnych bramek czy szlabanów tylko kamery. Aby wjechać do miasta musisz zapłacić online, możesz to zrobić zarówno przed wjazdem jak i po, maksymalnie do jednego dnia. Jak często korzystasz możesz sobie założyć konto, z którego za każdy wjazd będą pobierane automatycznie opłaty. Mieszkańcy tej strefy mają specjalną zniżkę. Jak nie zapłacisz to dzięki zdjęciom z kamer zarządają od Ciebie opłat sądownie.

      • 7 1

    • Nie byles nigdy w uk?

      Nie potrzeba bramek tylko wystarczy znak wjazdu w godzinach tych i tych oznaczonych strefa centrum lub znak z informacja ze przekraczamy strefę centrum czuli płatna i tyle . Hey

      • 3 0

  • Abonament lub ryczałt, gdzie różnica ? (3)

    • 109 5

    • Pewnie autorowi chodzi o to, że

      abonament masz na miesiąc. A ryczałt to płacisz 2,50zł i możesz wjeżdżać i wyjeżdżać w ciągu godziny ile chcesz. Gdyby to nie był ryczałt, to za każdy wjazd płaciłbyś kolejne 2,50zł mimo braku upływu godziny.

      • 13 0

    • (1)

      Najlepsze w tym wszystkim jest to, że po 17 będzie można dalej smrodzić silnikami spalinowymi.
      Czym różni się wjechanie do strefy o 16:00 i o 17:01?

      • 4 0

      • Tym, że o 17:01 większość ludzi nie ma po co jechać do centrum

        • 2 1

  • (8)

    Chcą wyłudzić jeszcze więcej pieniędzy od ludzi...

    • 534 38

    • Taka polityka D***c podatki za wszystko obywatelom a w paliwie jeszcze opłata eko

      • 20 2

    • wyprawka+

      mówi ci to coś? trzeba to jakoś sfinansować

      • 20 2

    • jakie 2,50 zł/h ? - jak czysta strefa, to nikt nie wjeżdża

      • 7 0

    • Walą ceny zaporowe jak za fajki. By żyło się lepiej. Ok. Tylko gdzie ta demokracja i wolność wyboru...

      • 7 0

    • wyłudzanie pieniędzy od obywateli

      ma oczyścić środowisko ze spalin ?

      toć to złodziejstwo w czystej postaci !

      mam wrażenie że życiem kilkudziesięciu milionów Polaków od 20kilku lat decydują debile ??

      • 9 1

    • I zgadzam się, bo chodzi o kasę.. Dziury na drogach jak były tak są, paliwo drożeje, a pieniadze trafiają chyba Wszyscy wiemy gdzie....

      • 6 1

    • Ale przeczytałeś artykuł?

      Raczej nie, bo jakbyś przeczytał to wiedziałbyś, że te pieniądze mają iść na określony cel, więc nikt niczego nie wyłudza.

      • 0 6

    • Chcą wyludnić centrum. Firmy też zaczną się stąd wycofywać, GENTRYFIKACJA do sześcianu.

      • 0 0

  • Ekolewacki terror (20)

    Z obywateli ściągnąć kasę, a zkazać wszystkiego. Będzie jak u Kononowicza - nie będzie niczego.

    • 421 114

    • PIS ekolewacy???

      Takiego komplementu jeszcze o nich nie słyszałem :-))))))))

      • 58 8

    • "Ekolewacki terror" Ty chyba nie do końca kojarzysz co to lewica i prawica co? (11)

      • 32 13

      • pis to prawica? (3)

        • 14 0

        • oczywiście że nie (2)

          pis to typowy narodowy socjalizm wykorzystujący katolicki image mylnie kojarzony z prawicą u nas..

          • 10 0

          • Jakby nie było (1)

            to Jezus był jednym z największych komuchów na świecie a podstawowe zasady chrześcijaństwa są najbliższe komunie.

            • 6 0

            • Do tego był Żydem.

              • 2 1

      • (6)

        Przecież pis to narodowi socjaliści czyli typowa lewica. To, że światopogląd katolicki jest z prawej strony nie ma w tym przypadku znaczenia bo liczy się podejście gospodarcze. Zabrać bogatym dać "biednym", państwo opiekuńcze itd...

        • 30 5

        • No to weź temu wyżej wytłumacz hehe

          Pis po jedno zło

          • 5 1

        • (2)

          PiS to socjalizm narodowo-katolicki.

          • 10 1

          • Z katolicyzmem (1)

            To PiS ma tyle wspólnego co poseł palec,stopa czy inna pięta z zasadami i rodziną oczywiście katolicką;-)

            • 8 1

            • Dokładnie.

              • 3 0

        • Liczy się nie tylko podejście gospodarcze ale też światopoglądowe i społeczne (1)

          Pis to zlepek. Ekonomicznie - XIX wiek i początki kapitalizmu. Społecznie - komuna rodem z PRL. Światopoglądowo - nazizm z uwielbieniem narodu nacjonalizm. A do tego cały czas w kościółku na kolanach. Typowe katolewaki :)))))))))))

          • 1 1

          • Chyba zartujesz

            "Ekonomicznie - XIX wiek i początki kapitalizmu" - ekonomicznie to tow. Castro, a nie żaden XIXw.

            • 3 0

    • (2)

      Żaden ekolewacki terror (co to w ogóle jest?), raczej trudno posądzać PiS o sympatie z zielonymi. Po prostu, rząd musi pokazać, że coś robi w walce ze smogiem. A że chwyta się za najmniej istotną część problemu, i to w dość pozorancki sposób? Cóż, tak jest łatwo i tanio.

      • 26 4

      • dałem plusa, ale tylko za pierwszą część tekstu (1)

        reszta nie trzyma się tzw. kupy

        • 7 4

        • Ja dałem plusa właśnie za merytorykę w drugiej części wypowiedzi.

          • 7 6

    • po pierwsze określenie lewacy służy jako wyłącznik myślenia dla wyborców pis

      Lewacy i koleś nie myśli, wie że są źli i tyle
      po drugie no niestety ale w kraju jest smog i trzeba coś z tym robić.

      • 10 2

    • Ha,ah...przecież PIS z przyległościami partyjnymi to Zjednoczona Prawica!!! (1)

      • 4 4

      • tak samo jak republika ludowo demokratyczna Korei północnej

        w nazwie można sobie umieścić co się chce żeby ciemnemu ludowi bigos z mózgu zrobić

        • 8 0

    • Nie mieszaj pojęć! To terror katobiznesu! Dodatkowo powiązanego z katobiurokracją komuszą z rządu! Udowodnij, że się mylę!

      • 10 1

  • (29)

    Dojedzie do by sobie pospacerowac po bulwarze czy skwerku bedziemy musieli zaplacic. Moze jeszcze za to ze oddychamy. Mam badzieje ze wladze Gdyni nie beda az tak glupie

    • 276 58

    • (2)

      To możesz zaparkować dalej, poza strefą, i zrobić sobie dłuższy spacer. Bo o to chyba chodzi w spacerowaniu?

      • 29 15

      • można też w ogóle tam nie przyjeżdzać (1)

        • 18 1

        • jak wolisz, możesz też rowerem ze swoich Kartuz jechać

          • 0 1

    • (21)

      wsiadz sobie w SKM/PKM albo autobus. Tez sobie pospacerujesz
      Moim marzeniem jest brak tych 20 letnich szrotow passatow w miescie... jakos nie moge zniesc tego widoku

      • 29 15

      • (8)

        A co mają szroty z okradaniem podatników ?

        • 13 12

        • ta opłata to nie będzie podatek (7)

          tylko forma obciążania kierowców kosztami, które ich zachowania generuje.

          Szroty znikną z rynku z korzyścią dla wszystkich.

          Najważniejsze jest uznanie, że samochód nie jest jedynym, a nie powinien być głównym sposobem poruszania się po centrum miasta.

          Z tym się zgadza 59% naszej ludności.

          • 18 20

          • Mi to zwisa, i tak zapłacą za to mieszkańcy tych stref, dostawy do sklepów, dostawy towarów i usług. Mieszkańcom się doliczy żaden problem. i będzie gitara

            • 4 5

          • 59% jakiej ludności?

            Robiłeś ankietę w psychiatryku?

            • 6 7

          • Najpierw alternatywa dla samochodu (4)

            Potem podatki. Teraz jest od d... strony

            • 5 2

            • Masz alternatywy (3)

              Taxi, traficar, blinkee, tramwaj / autobus / trolejbus, skm / pkm, rower (niedługo miejski), hulajnoga, spacer. Mało?

              • 5 5

              • czyli powrot do sredniowiecza? (2)

                • 4 3

              • Taa, passat starszy niż internet jest naszą przyszłością

                • 2 1

              • Jeżeli w średniwieczu było to wszystko to tak. Ale wtedy to chyba tylko spacer był :/ No i furmanka w stylu Passata, ale z tylko jednym koniem. Przynajmniej nie palił gnojówy, tylko sam wytwarzał.

                • 2 1

      • Do centrum, jak rozumiem, (3)

        będą miały zakaz wjazdu również autobusy :)
        Przecież do ekostrefy będą mogły wjeżdżać tylko pojazdy elektryczne.

        • 17 8

        • mogą być autobusy elektryczne.

          Dworce autobusowe mogą być położone na skraju strefy niskiej emisji.

          • 5 2

        • (1)

          traficar tez powinni zmienic samochody na elektryczne i uber

          • 8 0

          • Jak to wprowadzą, to pewnie pomontują do nich CNG

            Gorzej że złotówami, jechałeś kiedyś taksówką, w której nie świecił się check engine?

            • 3 0

      • Do czego? (1)

        Niedługo po Gdańsku nie pojeździsz autobusami, bo bezobsługowych jeszcze nie mają... "Samochody są złe, bo mają napęd spalinowy" ciekawi mnie, gdzie zatankować auto na wodór? Albo ile aut elektrycznych jednocześnie można ładować w Trójmieście, a ile w Kartuzach, Żukowie, Wejherowie czy Sierakowicach? Debilizm systemowy pokonuje kolejne bariery do zdemolowania gospodarki. A najlepsze w tym wszystkim jest to, że kopciuchy dalej będą grzały domy tym co znajdą w śmietniku, a prąd będziemy mieli z "węgla" brunatnego! A dyzio zwany premierem wszędzie będzie głosił budowę nowoczesnej ojczyzny i szklanych domów!

        • 17 3

        • Prąd z węgla brunatnego dalej jest milion razy czystszy, niz 20 letnie biedowozy

          I nie ważne, co Janusz będzie wył o tym, jak ta chmura dymu za nim nikomu nie szkodzi...

          Mamy pętlę. Nie można ładować elektrycznych, bo nikt ich nie ma i nie ma popytu.

          Opłata za wjazd szrotem do miasta może sprawić, że ktoś pomyśli 2x, czy nie użyć innych środków komunikacji.

          • 0 2

      • 20-to letnie szroty to nie, ale nowoczesne mercedesy i lexusy niech po mieście jeżdżą? (2)

        Czyli mówisz jasno - zwykli ludzie wyp...r...da..lać z miasta, bo bogaci chcą wjechać.

        Bredzisz niesamowicie.

        • 10 9

        • nie kolego, dla wszystkich ta sama zasada

          • 2 2

        • Lexusy nie są na prąd, więc tak samo powinny mieć zakaz

          Druga sprawa, jeżeli nie stać Cię na samochód, to Cię nie stać.

          Jakaś Januszowa mentalność tu obowiązuje, że musisz mieć samochód, chociaż 20 letniego szrota, ale to już daje jakiś status...

          • 1 2

      • (2)

        Wyprowadź się na wieś ale taką zabitą dechami to i ludzi nie zobaczysz a swój wypieszczony rowerek powiesisz w "salonie" na ścianie. Tam będziesz mieć czyste powietrze.

        • 6 4

        • nie, bo tam nie ma fancy knajpek i galerii

          • 2 0

        • Przecież to właśnie wieś jest ostoją biedozłomow

          Więc trochę słaby ten tekst...

          • 3 1

    • jestem ZA (3)

      Szerokim łukiem bede omijal Gdańsk i Gdynię. Pojade do Starogardu, Kartuz, Koscierzyny i innych mniejszych. Przedsiębiorcy, sprzedawcy, gastronomi na tym stracą, a ja będę sie smiał.
      Takie czasy, durnie z durnymi pomyslami wypływają na powierzchnię .
      Nastepny podatek po opłacie klimatycznej, która ma sie jak piesc do nosa i nie ma nic wspolnego ani z walka ze smogiem ani z oplata za super czyste powietrze.

      • 7 3

      • I dokładnie taki jest cel (1)

        Nikt nie chce ani Ciebie ani Twojego gruchota w centrum miasta.
        Jeszcze kilkadziesiąt tysięcy ludzi trzeba przekonać i miasto wróci do normy sprzed kilkudziesięciu lat.

        • 0 1

        • Oczywiście

          Miasto to dla niektórych chińska wioska z lat osiemdziesiątych.

          • 0 0

      • do Bydgoszczy będę jeździł...

        czyli nie zapłacisz za wjazd do centrum ale wielkorotność za paliwo już tak
        i to nie jest durny pomysł?

        • 0 0

  • Smog (17)

    Dziwnym trafem nie słyszymy o smogu latem. Samochody nie jeżdżą? Więcej środków powinno się kłaść na eliminowanie domowych pieców węglowych w których mieszkańcy segreguja śmieci na te, które palą w dzień i na te które palą w nocy. A tak będzie kolejny podatek od bogatych kierowców

    • 602 38

    • przecież największy smog

      Jest wieczorem od jesieni do wczesnej wiosny i to nie od samochodów bo nocą jeździ ich kilka procent. To wina pieców i tej biedoty która pali kloszami

      • 82 7

    • Piece trują ale tylko zimą u buraków palacych smieciami albo najgorszym weglem.

      Cały rok co dziennie cała dobę zatruwają spalinami samochody.

      • 8 46

    • Mamy GPEC (3)

      i kopciuchy można by podłączyć ale nikt nie chce dawać Niemcowi zarobić. Jak by był GPEC miejski to mogli by po kosztach sprzedawać a nawet z dotacją. Nasz administrator wspólnoty olał propozycję GPEC bo piece gazowe taniej wychodzą. Czy to normalne? Oni mają elektrofiltry mają zakupy hurtowe paliwa i prąd za który też kasę dostają a nie są konkurencyjni do zwykłego pieca?

      • 21 3

      • Gepec interesuje duży odbiorca, domki to nie jest dla nich klient. (2)

        Mają takie stawki że ludzie się odlaczaja.

        • 13 1

        • (1)

          Nasze szeregowce są podłączone pod Gpec

          • 0 0

          • U mnie też

            Ale gdybym nie wynajmował, już dawno bym przeszedł na gaz, może z jakąś pompą ciepła.

            Drogo mają strasznie.

            • 5 0

    • (7)

      Nie słyszymy, bo samochody są mniej istotną częścią tej układanki. Spalanie byle czego (nie tylko śmieci, węgiel w domowym piecu to też brudne paliwo) plus pogoda jesienią/zimą robią swoje. I tam należy skierować pieniądze i wysiłki, a nie pozorować jakieś ruchy. Przecież żadne miasto nie odważy się wprowadzić tych opłat, i dobrze, bo na razie nie jesteśmy na to gotowi, a efekt byłby skromny.

      • 27 3

      • Nie zdziw się jak wprowadzą. Dla nich każdy sposób wyrwania jeszcze większej kasy od ludzi jest dobry!

        • 14 2

      • najbardziej istotną częścią tej układanki (5)

        jest zbyt gęsta zabudowa, która uniemożliwia cyrkulacje powietrza. Ale o tym się nie mówi bo to by znaczyło, że włodarze w odwłoku mają zdrowie mieszkańców przy planowaniu przestrzennym... Jeszcze 20 lat temu większość ludzi paliła śmieciami (i myśleli,że robią dobrze generując mniej odpadów) , samochodów również było już sporo i jakoś nikt o smogu nie mówił. A teraz? Świadomość ekologiczna dużo większa, coraz nowocześniejsze piece opałowe, samochody bardziej eko, miliony na działania anty-smogowe a problem smogu rośnie z roku na rok.

        • 11 7

        • (3)

          20 lat temu w Polsce zarejestrowanych było ok. 10 mln pojazdów samochodowych, obecnie 28 mln (z czego 18,5 mln ma OC, czyli na 100% sa używane a nie "martwe dusze" w CEPIK). Możesz sprawdzić na stronach CEPIK i PZPM. Czyli jest 2* wiecej aut. W dodatku w latach 90. kupowano o połowę częściej niż obecnie nowe samochody, a nie stare germańskie szroty. Także problem bynajmniej się nie zmniejszył, a to, że o nim nie mówiono w TV, nie znaczy, że nie istniał. O smogu była mowa nawet w bajce o Smoku Wawelskim w latach 70. ;)

          • 6 8

          • (2)

            W latach 90 kupowano nowe samochody? Co ty ćpasz?! Właśnie w latach 90 po otwarciu rynku zaczęto sprowadzać złom i to dosłownie złom. Wtedy można było rejestrować coś co miało w dowodzie słowo 'składak'. Do tego jeżdziło masę maluchów, poldków, kantów i nys których silniki konstrukcyjnie pochodziły z lat 50-60tych!

            • 21 5

            • Co ty ćpasz raczej...

              Zobacz czego jeździło najwięcej i jeździ nawet jeszcze po naszych drogach tuż przed wejściem do UE w 2004 roku. Na drogach najczęściej spotykało się obok wozów z PRL, a w szczególności Kaszlaków: Matizy, Lanosy, Tico, Uno, Cinquecento, Seicento, Siena, Palio Weekend, Polonez Atu, Sunny, Charade, Favorit. Nowych aut było kupowanych wtedy naprawdę więcej niż teraz.

              • 2 2

            • W latach 90 nie było dwudziestokrotnej przebitki w cenie, tak jak teraz.

              • 0 1

        • Nie do końca prawda. Im bardziej gęsta zabudowa

          tym taniej podłączyć sieć miejską, która jest mniej emisyjna niż niska i rozwleczona zabudowa. Sam sobie przeczysz.

          • 9 1

    • W lecie przekraczane są normy ozonu z powodu reakcji fotochemicznych.

      • 8 1

    • Słyszymy poszukaj w google

      • 1 1

    • Słuszna uwaga!

      A ja dodam swoją słuszną uwagę :) kochany rząd wprowadził niedawno kolejny podatek obejmujący ceny paliw tzw emisyjny ;) więc już za to płacimy! (Rzekomo część kwoty z tego podatku ma iść na wymiane piecy!) także chcą kierowców dojechać jeszcze raz :)

      • 9 2

  • Za grubo (32)

    Chyba to już pora żeby uciekać z Polski co tu się od@&€&@)&@

    • 298 61

    • Wyjedź, prosimy.

      Nara.

      • 37 51

    • Przed tą opłatą to na wschód.

      Ale nie za daleko, bo w Chinach też robią .

      • 42 5

    • w zach.Europie jeszcze gorzej np. co do silników diesla (4)

      • 25 4

      • (3)

        Zastanawia mnie, skąd UE weźmie tyle maszyn i pojazdów specjalnych, statków, barek, agregatów i innych pojazdów z napędem innym niż diesel?

        • 13 6

        • Kampania przeciwko dieslom zdaje się tyczyć wyłącznie samochodów osobowych.

          • 13 2

        • Unia się rozleci szybciej niż ci się wydaje

          • 7 6

        • Jak nie masz wyjścia, bierzesz, co musisz.

          Jak masz alternatywy, promujesz te lepsze. Proste.

          Poza tym, ile jest pojazdów specjalnych, a ile zwykłych?

          • 0 0

    • (11)

      Na wschód, tak musi być cywilizacja!

      • 12 1

      • (9)

        Ale nie za daleko, bo daleki wschód już dawno na to wpadł.
        A i Bon Voyage, niej będziemy tęsknić:P

        • 9 5

        • (8)

          Pozdro z Holandii:) u Was to zawsze jakies paranoje, jakies podatki, to dodatkowe oplaty a wszystko od d*py strony. Jestescie dzielnym narodem ale europa sie wciaz z Was smieje.

          • 12 14

          • A ty (7)

            Obywatel Holandii? Czy emigrant zarobkowy? Siedź w tym multikulti jak ci dobrze. Zobaczymy kto będzie się śmiał ostatni hehe

            • 9 13

            • (6)

              W sumie to mi dobrze. Kilka lat temu wyjechalem z polskiego padolu, Jestem obywatelem Holandii :) A Wy Nadal zazdrosnicy i smutasy.i wiecznie narzekacze.Mimo wszystko dopinguje Wam I zycze abyscie byli pozytywnym I silnym narodem.

              • 12 8

              • Hahaha (5)

                Ja nie zazdroszcze. Nie narzekam. Jest mi tutaj dobrze i nigdzie sie nie wybieram. Również życze abyście Holendrzy byli pozytywnym i silnym narodem.

                • 8 6

              • (4)

                Tyle zeee.. To juz jest pozytywny I silny narod:)

                • 5 2

              • Holandia naród? Może kiedyś tak (3)

                Teraz to niestety zlepek różnych ras kultur itp. Polska na tym tle mimo różnic politycznych ( ten za PiS tamta za po) w miarę jednolity.

                • 4 4

              • Wiesz o Co mi Chodzi, nie czepiaj sie slow gosciu:)

                • 1 3

              • Jednolity.... lewacy, zlodzieje, prawdziwi Polacy, prawdziwi katolicy, ciemnogrodzianie i PiSowcy (1)

                Jednolici jak cholera - na nas niepotrzebna Bundeswhera: my się sami nawzajem wytłuczemy, bo jakiś bubek będzie potrzebował głosów w wyborach.

                • 9 1

              • No tak, bo w Holandii

                już tylko lewaccy sodomici i kochający pokój muzułmanie. Tylko czekać jak ci drudzy zajmą się tymi pierwszymi...

                • 2 2

      • Japonia! Dobry wybór.

        • 0 0

    • wyjeżdżaj ino raz

      • 1 4

    • Musisz wyjechać do krajów bardziej rozwiniętych. Nietrudno znaleźć

      Kongo, Albania, Sudan, Uganda, Somalia.

      • 6 1

    • (3)

      Najlepiej do Niemiec. Tam nikt by takiej głupoty nie wymyślił

      • 2 4

      • W Niemczech funkcjonują naklejki Euro (1)

        I w każdym mieście potężne parkingi podziemne w centrum.

        • 4 2

        • Z tymi parkingami to przesadzili - u nas w Gdyni będzie wersja bez naklejek, a strefa od Wiczlina po Pogórze

          Godzinna opłata za wjazd - 2,50 PLN, parking - 2,70 PLN.

          W sumie opłaca się jeździć w koło i smrodzić.

          • 4 0

      • A ludobójstwo , kto wymyślił ?

        • 0 0

    • Uciekac chyba do Afryki.’. (2)

      Prawie w całej Europie zachodniej płaci się za wjazd do centrum

      • 11 4

      • Wymień chociaż 10 miast w których byłeś i to widziałeś (1)

        • 4 5

        • Singapur, Rzym, Londyn, Sztokholm, Mediolan, Geteborg, Ryga

          W większości zachodnich miast nie ma potrzeby wprowadzania takiej opłaty, bo ludzie potrafią myśleć :)

          • 1 1

    • A to nie uciekles z córką Kopaczowej? A no tak. Ona tez zostala

      • 2 2

    • Gruby, w Europie jest właśnie tak, jedz i wez kase na opłaty

      • 2 1

    • Pisiory atakują.....

      • 1 0

    • xxx123

      Widac ze to wymyslił jakis bez muzgowiec zeby pobierac opłaty na wiast do miasta kierowcy juz wystarczajaco ponosza koszta i chyba juz wystarczy , mialem zdarzenie w gdansku gdzie wpadłem w dziure i urwało mi przednie kolo koszt naprawy był 6000zł i wiecie co sie dowiedziałem ze miałem pecha i musze samemu pokryc koszty a prezydent miasta nawet nie odpisał jak wysłałem mu co sie dzieje w gdansku i w uzendach jednym słowem to sami debile pracuja w tych uzendach ale gdyby im sie stało to odrazu wypłacili sobie odszkodowanie 5x wieksze i pitolili by ze wpadli w dziure na ulicy !!! Dziur wiecej jest a progów i zwaliających hopków ieszcze wiecej są ulice gdzie przy dziuze zamontowali hopki to trzeba miec musk zryty gratuluje urzednikom w gdansku

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

Pasjonat zabytkowych aut, Witold Ciążkowski, jest twórcą:

 

Najczęściej czytane