• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • Trzeba. Dziurę. 500+ mieszkanie + podręczniki od wrzesnia+ jakoś sobie zwrócić. Koszta (7)

    • 91 15

    • w Gdańsku nie będzie mieszkania + (3)

      przynajmniej do wyborów a po nich też nie wiadomo. Mafia deweloperska nie wyrazi zgody na jakąś konkurencję.

      • 2 6

      • (2)

        Ale trzeba sfinasować mieszkanie+ w innych miastach. Gospodarka centralnie planowana.

        • 6 1

        • Dyktatura i centralne planowanie/podejmowanie decyzji rodem z komuny to jest w firmach i korporacjach

          • 0 3

        • w Niemczech

          młody człowiek bez problemu dostaje od miasta mieszkanie a czynsz płaci zależnie od dochodu. Jak zaczyna mu się stopa podnosić to czynsz rośnie i wtedy bierze kredyt i spłaca własnościowe. Tak jest przynajmniej w Essen. Ale w Gdańsku to pewnie połowa urzędu siedzi na czynszowych mieszkaniach, a przy tym ilu biznesmenów z dochodami. No bo poco kupować i płacić skoro miasto daje.

          • 2 1

    • A przeczytałeś ty i plusujący twój post wogóle artykuł? (1)

      Pisze jasno i wyraźnie: "Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych."

      To idzie do budżetu gminy, czyli w tym wypadku do budżetu Gdańska i Gdyni. Teoretycznie powinno być wydatkowane jak opisano. Zapewne jednak część samorządów będzie to przerzucać jakimiś pokrętnymi drogami na inne cele.

      • 0 1

      • ... i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych."

        I już masz odpowiedź, na co pójdzie "kasa". O reszcie możesz pomarzyć...Sorki

        • 0 0

    • Świeżo po ostatnich wyborach Kopacz ogłosiła, że nie będą tak dyskryminować ludzi i oni dadzą 500 zł na KAŻDE dziecko. Teraz PO/.Nowośmieszna mówi, że po wyborach da 3000 zł na dziecko. Zatem po zmianie władzy szykujcie portfele, bo dopiero przez nich zostaniecie oskubani

      • 0 0

  • porąbalo się im w tych głowach!!!

    • 54 5

  • Emisyjna z pistój (2)

    Czyli gdy auto stoi i nie zanieczyszcza to i tak trzeba płacić złodziejstwo, a co z pracującymi w centrum np w urzędach czy będzie ulga . Totalna beznadzieja pisu

    • 47 17

    • gtg (1)

      debilu podziekuj za to europoslom z PO wskich POmyj co glosowali za ty tym w eurokolchozioe

      • 0 2

      • A kórym posłom z naszego parlamentu mam podziękować - może PO, SLD i ZSL zdobyły wiekszość i przegłosowały?

        • 1 0

  • Opłata max 2,50zł (3)

    ale miasta nie muszą wprowadzać maksymalnych stawek. Mogą np. 1zł. Ale oczywiście wprowadzą maksa.

    Tak samo jak z odholowywaniem pojazdów. Ustawa mówi, że maksymalna dopuszczona stawka to xx, ale miasta powinny ustalać opłatę na podstawie realnych cen w danym regionie. Co robią miasta? Nie patrzą na stawki rynkowe, tylko walą maksymalną cenę. Ale są już wyroki sądów w Gdyni, Łodzi, Warszawie, Lublinie i kilku innych miastach, które zakwestionowały taką praktykę. Kierowcy mogą domagać się zwrotu nielegalnie pobranych w ten sposób opłat!!

    • 43 7

    • zamiast smucić, lepiej powinni się zastanowić, czy narażać się na wywiezienie na lawecie. (1)

      • 3 0

      • To oczywiste. Ale bezprawia nie można zwalczać bezprawiem. Szczególnie jeśli bezprawie stosuje Państwo.

        • 6 1

    • Powinni

      Wprowadzić także opłaty od oddychania (jak klimatyczną w kurortach). Każdego na spirometrię zmierzą pojemność i od tego ustalą stawkę. Oczywiście dla gruźlików,palaczy, kaszlących,z rozedmą płuc oraz innym schorzeniami taksa rośnie. Co roku na przegląd to NFZ zarobi dzięki temu super pomysłowi.

      • 2 2

  • (5)

    Adamowicz chyba nie będzie taki głupi by to wprowadzic. Chyba ze znudziło mu się przy korycie.

    • 43 13

    • 59% ludności Polski uważa ograniczenie ruchu samochodów w centrach miast za sensowne (4)

      Adamowicz promując taki program może wygrać wybory, ale nie wiem, czy jest na tyle kumaty.

      • 6 11

      • Myślę, że deklaracje deklaracjami, ale jakby zobaczyli to w praktyce, to już tak chętni do wprowadzania zakazów by nie byli. To raz, a dwa, dla większości ludzi to nie jest sprawa priorytetowa, na czymś takim nie da się wygrać wyborów w Polsce.

        • 4 2

      • (2)

        Skąd te dane? Wśród jakiej grupy przeprowadzano badania?

        • 9 1

        • Badania przeprowadzil (1)

          Polski Instytut Danych z d*py.
          ;)

          • 4 0

          • i Instytut Produkcji Budyniu i Kisielu Z Mózgu

            Badania przeprowadzono wsród reprezentacyjnej grupy kierowców skazanych za prowadzenie po pijaku. Badania przeprowadzono w kilku obiektach: zakładach karnych i szpitalach psychiatrycznych.

            • 0 0

  • Jak kasę zarobić

    Jeśli tak walczą ze smogiem i spalinami to po co w ogóle wyjeżdżać ,zakaz poruszania się samochodów i po sprawie w centrum tak ktoś kasy szuka oc drogie ubezpieczenie też ,co jeszcze te chore państwo wymyśli , politykom i innym gadom też powinien zakaz obowiązywać i kropka

    • 31 3

  • Mamy wolny rynek (4)

    Popyt na przejazd przez miasto rośnie, podaży miejsca nie można zwiększyć. Zatem musi wzrosnąć cena.

    Jest za jak najszybszym wprowadzeniem opłat, ale zyski powinny być inwestowane w usprawnienie komunikacji miejskiej w strefach.

    • 16 42

    • Wróć do szkoły (1)

      Popyt na nasze pieniądze rośnie. Podaży źródeł nie można zwiększyć. Dlatego podnoszą cenę-pobory. Dopasować możesz wszystko ale chodzi o to żeby mieć zdrowy rozsądek i myśleć.

      • 2 5

      • Czo :) ??

        Jakie pobory :) Zacznij powtórki szkolne od siebie

        • 3 3

    • W tym przypadku to nie wolny rynek reguluje (1)

      Tylko urzędasy

      • 3 3

      • decydenci (nie urzędnicy tylko wybierani w wyborach radni)

        mogą zastępować lub regulować wolny rynek.

        Wprowadzenie oficjalnych opłat może zastąpić nielegalne sępienie opłat przez meneli zgłaszających pilnowanie samochodu na spontanicznie powstających parkingach na trawnikach i innych elementach przestrzeni miejskiej.

        • 3 1

  • wszelkie służby

    jest to pojęcie względne, a samochody tych służb z EURO 1 wjadą, zaś samochody z spalinowe EURO 6 nie mają szans. Wyprzedzimy europę na starcie.

    • 32 0

  • (2)

    Kolejny genialny pomysł prezesia... Który, nigdy za kierownicą nie usiadł, tylko mu tyłek wszędzie wożą całe życie i zadowolony...!!!

    • 53 20

    • I za wszystko płaci z pieniędzy jedynej słusznej partii (1)

      czyli nie z własnych, zarobionych, a pochodzących z naszych podatków

      • 13 0

      • to jest zupełnie inny problem

        • 3 0

  • Skandal (5)

    No i świetnie... Kupiłem nowe, z funkcją jazdy na samym prądzie a i tak będę płacić? Poniesiemy Was na widlach gnoje, jak tylko to wprowadzicie.

    • 55 19

    • było kupić elektryka (2)

      • 4 4

      • No tak (1)

        I nie móc zrobić trasy dłuższej niż 100km

        • 6 0

        • według miejscowych przygłupów i fanatyków rozwiązania opłat za wjazd

          powinienes dokupic bagaznik na rowery i po rowerku dla kazdego z 4 potencjalnych pasażerów, by móc dojezdzac do centrum. W sumie to nieglupie rozwiazanie, ludzie bogaci powinni dbac o swoje zdrowie. jeszcze podziekujesz.

          • 0 0

    • long way

      Na widłach,to by była nagroda dla tych g.

      • 3 0

    • Napewno 20 letni vw tdi jest ekologiczny????? Jak was nie stać na nowsze auto i płatne parkingi to jedzcie komunikacją,gryfem i pociągiem.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

"Bez gwiazdy nie ma jazdy" - to powiedzenie tyczy się której marki?

 

Najczęściej czytane