• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • świat dla bogatych

    polska słynie z wprowadzania reguł z cywilizowanych krajów zapominając że jesteśmy krajem trzeciego świata, niech podniosą minimalną krajową do gdzieś 8000 netto i od ręki biorę w kredyt elektryka

    • 2 0

  • Zabraknie energii elektrycznej.

    • 0 0

  • W Niemczech mają też aborcję na życzenie - czemu nie u nas? (4)

    Wygląda na to, że wszyscy chcą się wzorować na Niemczech. Przypominam, że u nich jest dozwolona aborcja na życzenie do 12. tygodnia ciąży. Dlaczego w Polsce tego nie wprowadzić? Przynajmniej Polki nie będą musiały wydawać pieniędzy na wyjazd do Niemiec czy Czech i wykonanie tego zabiegu w tamtejszych klinikach, a i polskie prywatne kliniki sobie dorobią.

    • 5 3

    • Masz rację.

      • 0 1

    • Jeśli tak wzorujemy sie na Niemcach to przede wszystkim podniesmy 4-krotnie wszystkie pensje, bo takie sa realia (1)

      • 7 0

      • Dokładnie. I wtedy można mówić o podnoszeniu opłat. Najpierw pensje w górę, potem opłaty. Na szczęście rąk do pracy brakuje i pensje zaczynają rosnąć, oby presja płacowa była jak największa.

        • 1 0

    • czy to jest największy problem który Cię nurtuje???

      • 1 1

  • nie bede respektowal (3)

    smiec urzednikom

    • 3 3

    • Śmierć pisiorow. Mają po 560000 nagrody kupią sobie elektryka. Premier okłamał nas.

      • 0 0

    • podaj nr rejestracyjny taki odważny człowieczku. (1)

      • 2 1

      • sam podaj urzedniczyno

        • 0 1

  • (1)

    Bardzo dobrze, centra miast przede wszystkim dla pieszych i rowerów, chyba, że ktoś wiezie osobę niepełnosprawną.

    • 0 2

    • Niepełnosprawna umysłowo jak ty pisiorze.

      • 0 0

  • xxx (4)

    Czyli inwalida, majacy problem z poruszaniem sie, juz ma siedzieć w domu, bo juz z nim nie podjadę na Główne Miasto.....p...*****cie się czubnieci "ekolodzy", a czym sie różni auto napędzane LPG od CNG, w czym jest gorsze?

    • 19 4

    • Tak (3)

      Są wózki elektryczne

      • 2 8

      • W zimie, śniegu i wietrze wózek elektryczny to jest to!

        • 0 0

      • Debil.... Większości niepełnosprawnych nie stać na wózek elektryczny...

        • 6 0

      • xxx

        Troche wyobrazni, 20 km na wózku elektrycznym i z powrotem, autobusami, które nie jezdzą?

        • 9 1

  • skok na kasę (2)

    kolejny skok na kasę rządowych złodziei.

    • 5 1

    • kasa będzie dla gminy - tak gwoli ścisłości. (1)

      "Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy"

      • 0 0

      • A VAT od tej opłaty też zostaanie w gminie?

        • 0 0

  • Przeciez emisja zalezy od silnika, jego wieku i sprawnosci (92)

    20 latek tobdramat, paroletnie tak nie „smorodzi”

    • 159 201

    • Wystarczy wyjąć silnik spalinowy trujący i włożyć lekki fajny silnik elektryczny, a Gdańszczanie będą zdrowsi (3)

      I będą dłużej żyć bez okropnego raka i dzieci będą zdrowe.

      • 8 35

      • Piec

        Wystarczy wywieźć hałdę z Wiślinki+uran oraz zaorać wysypisko w Szadółkach, a prawie wszyscy będą zdrowi i szczęśliwi. Prawie - bo przecież gdzieś trzeba spalić śmieci i butelki pet.

        • 0 0

      • Koszt takiej instalacji przekracza 40 tys. zł. wraz z akumulatorami. (1)

        Sprzwdzałem niedawno z ciekawości.

        • 17 2

        • potanieje niedługo

          • 3 13

    • warunek że przerobi na LPG ..... (11)

      osobiście mam LPG i sporo gotówki w portfelu zaoszczędzone

      • 22 16

      • (9)

        LPG czyli propan butan uzyskuje się również ze złóż gazu ziemnego.
        Gaz ziemny tzn. LPG i CNG(metan).

        • 9 12

        • To nie ma znaczenia (1)

          LPG nie jest objęty zwolnieniem, tylko CNG.
          Poza tym LPG smrodzi porównywalnie do benzyny.

          • 15 11

          • ga cng

            W Australii można kupić garażowe sprężarki do gazu ziemnego. Użytkownicy mają z tego tytułu spore bonusy. Ale o zasadach p.poż w Polsce boję się wypowiadać.

            • 0 0

        • Bzdura (6)

          LPG = liquid petroleum gas.
          Propan i butan to gazy, które się pozyskuje głównie ze złóż ropy naftowej, stąd i nazwa. Zresztą istotne jest jaki jest produkt spalania, a tylko w przypadku gazu ziemnego mamy prawie, że tylko CO2 i H20

          • 5 1

          • czyli wniosek z tego, ze nalezy zabronic uzywania gazu w kuchenkach domowych (5)

            bo tam tez propan i butan

            • 3 0

            • No tak, kuchenka przepala 10 litrów gazu na godzinę... (4)

              Poza tym w sieci gazowej nie ma propanu i butanu.

              • 0 2

              • moze w Twojej sieci nie ma (3)

                ja mam umowe na dostawe gazu opartego na propanie

                • 0 0

              • (1)

                ale nie masz z sieci tylko z beczki, Gaspol handluje opałowym propanem, PSG/PGNiG dostarcza gaz ziemny czyli wysokometanowy

                • 1 0

              • Dlaczego miałbym mieć z beczki?
                W mieście mieszkam...

                • 0 0

              • To ciekawe, gdzie mieszkasz, bo w Gdańsku w sieci jest metan...

                • 1 1

      • Ło matko

        Klopotek z czytaniem że zrozumieniem? Jak myślisz że twój LPG to gaz ziemny to jesteś niezłym idiotą

        • 47 10

    • no skwer Kościuszki i okolice..dla przykladu (11)

      Zakaz wjazdu samochodów spalinowych starszych niż 11 lat dla samochodów z silnikiem diesla i starszych niż 14 lat z silnikiem benzynowym. W przypadku niedostosowania się do przepisu.. Kara 5 tys zł.

      • 13 21

      • Zakaz importu (4)

        złomów starszych niż 5 lat. Skończyć ze struclami oraz paskami w tedeiku.

        • 16 9

        • komuna juz była. (3)

          • 6 2

          • znaczy co, chcesz, żeby panowała anarchia i żeby można było odpady radioaktywne wylewać do rzek? (1)

            o to ci chodzi?

            • 4 0

            • A nie można?

              Szambo w motławie i palone wysypiska? To niby co - zwykły kapitalizm

              • 0 0

          • I razem z nią powinno odejść samochodowe druciarstwo

            A jakoś nie chce...

            • 3 2

      • serwisant (3)

        Ciekawe, czy będziesz zadowolona ,jak Tobie jakiś usługodawca doliczy opłatę za wjazd do ceny usługi, a będziesz musiała skorzystać, np. coś się popsuje

        • 12 5

        • nie ma obowiązku posiadania samochodu

          tak samo jak nie ma obowiązku posiadania helikoptera

          • 2 2

        • nie mam wieswagena. audi ani skody (1)

          ...również nie jezdze renault...także mi się nic nie psuje w autku

          • 4 11

          • serwisant

            to masz odciski pod włosami a na nogach też dostaniesz

            • 7 5

      • Cisnie mi sie jedno...glupia (1)

        Co ty wiesz o motoryzacji?
        Nowoczesne diesle sa juz tak dopracowane ze ich emisja w porownaniu z benzyna TSi TFSI to przepasc....
        Ludziom takim ja ty mozna wcisnac co sie chce

        • 4 6

        • nowoczesne.. Ale nie 12 letnie z wyciętym

          Dpf... Czas skończyć zlomem w Polsce... Mi np byłby wstyd wysiadac do samochodu po Niemcy wypierdzianym wolę nowy z salonu :-)

          • 2 11

    • mój 22 letni benzynowy passat jest zero emisyjny (12)

      w porównaniu do nowoczesnego diesela z wyciętym DPF i lejącymi wtryskami.

      • 91 25

      • Ciebie nie stać na utrzymanie psa (11)

        A co dopiero samochodu dzieciaku

        • 18 56

        • Skąd ta złość?

          Dlaczego, bucu, od razu człowieka obrażasz? Co Twój komentarz wnosi do rozmowy o emisji spalin między starszymi a nowymi samochodami?

          • 1 0

        • Powiesił się. Jesteś pisior.

          • 1 2

        • Co innego utrzymanie a co innego celowe działanie producenta (8)

          Poczytaj o DPF. Czy jego wycięcie przy sprawnym aucie (tj. pozostałej reszcie) powoduje nie spelnienie norm spalinowych - NIE. To jest paradoks.
          Troche jest to podobne do historii żarówek energooszczędnych i podpisu Pani Merkel.
          Trzeba myśleć, aby nie łykać wmiawianego nam bełkotu...

          • 22 15

          • (3)

            Tak to sobie tłumacz Janusz. Jak Cię nie stać to kup sobie hulajnogę.

            • 11 11

            • Janusz (2)

              Mam hulajnogę i to elektryczną. Już mam banan na buzi jak sobie pomyślę jak cebulaczku będziesz kombinował jak objechać lub zaparkować poza centrum kiedy ja jak panisko będę sobie tą hulajnogą środkiem ulicy z wiatrem we włosach i wielkim bananem śmigał.

              • 6 5

              • Ty nie masz włosów, tylko treskę.

                • 2 2

              • szkoda Januszu ze nie interesujesz sie polityka

                bo by ci ten banan na twarzy juz zjechał. Wladze od kilku miesiecy kombinuja by zrobic prawa jazdy i OC na m.in. rowery i hulajnogi elektryczne poruszajace się po tych samych drogach co rowery . A skoro juz nad tym glowkują to jest wiecej jak pewne, ze wkrotce i tego gniota wepchną kolanem do sejmu

                • 6 2

          • Jesteś mądry, jak całe forum "Auto-Światu"...

            • 4 3

          • Nie poczytam.

            • 0 1

          • (1)

            DPF ma za zadanie gromadzic czastki sadzy emitowane glownie podczas jazdy miejskiej (czeste ruszanie i przyspieszania), wypalanie poza wymuszonym odbywa sie zwykle za miastem (obwodnica, autostrada, dlugie odcinki pozamiejskie) i tam jest wypalana. Wypalanie sadzy oczywiscie powoduje znacznie wieksza emisje substancji toksycznych (oczywiscie poza sadza), ale po wywiezieniu za miasto...

            • 20 9

            • bzdura

              dopalanie ma miejsce także w mieście i jest uruchamiane cyklicznie poprzez
              komputer, dpf dostaje wtedy większą dawkę paliwa i w zależności od rodzaju suchy czy mokry odpowiedni płyn katalizujący (dpf mokry)

              • 23 10

    • zlikwidują parkingi dla urzędasów?

      • 2 2

    • takie zakazy powinny dotyczyć (6)

      Gka, gda,gkw itd zacznijcie od obcych A o swoich dbajcie i nagradzajcie np tańszymi przejazami transportem publicznym.

      • 64 42

      • (1)

        Chyba odwrotnie- zacznijmy od siebie, apotem "edukujmy" innych. Rozumiem, że wjeżdża GKA itp. Ale GD to może chyba w inny sposób sowie wszystkie litery przemieścić.

        • 27 15

        • Miastom zależy, żeby ludzie się przemeldowali, żeby odprowadzali podatki do miejsca zamieszkania. Zakaz wjazdu dla lokalnych blach mnie by zniechęcił.

          • 5 2

      • Zakazać Gd i Ga korzystać z uroków Kaszubskich lasów, zakaz łikendowania się na Kaszubach!

        • 6 4

      • To jeździsz w obrębie miasta zamieszkania? (2)

        Ja gdybym mieszkał w dużym mieście to bym korzystał z metra, ale mieszkam w fajnym mieście gdzie samochód to podstawa. Komunikacja zbiorowa to uzupełnienie oferty lub służy pewnym grupom społecznym np. dzieci, osoby starsze i osoby bez uprawnień do prowadzenia pojazdu mechanicznego. Tak jest prawie w całej europie. W Polsce nie ma ani jednego miasta gdzie komunikacja oparta jest na metrze i pewnie długo jeszcze tak będzie. Tylko duże miasta mają taką możliwość pod warunkiem, że są bardzo zurbanizowane, np. Tokio.

        • 15 21

        • debil

          • 5 4

        • W Europie komunikacja zbiorowa to uzupełnienie samochodu? Chyba na Białorusi, Ukrainie i w Polsce. Albo nie byłeś za zachodnią granicą.

          • 16 7

    • Oj Latwowierni Polacy (5)

      Ekologia? Czyste powietrze? O czym wy, dzieciaki, piszecie??? Gdyby komuś na tym zależało, to należałoby natychmiast zakazać lub ograniczyć ruch samolotowy (średnio 5-8 ton paliwa/1000 km) a natężenie ruchu lotniczego łatwo sprawdzić na flyradar, nie mówiąc o transporcie morskim ("Szesnaście największych kontenerowców świata wypuszcza do atmosfery tyle samo siarki, co wszystkie auta na Ziemi - twierdzi konsultant naukowy "The New Scientist", Fred Pearce"). także wartość opałowa oleju napędowego przemawia na korzyść tego paliwa w porówaniu z benzyną: wartość opałowa oleju napędowego wynosi w przybliżeniu jakieś 37MJ/dm3, natomiast benzyny około 32MJ/dm3, zatem jasno z tego wynika, że diesel wydziela około 15% energii więcej na każdym litrze niż benzyna, stąd niższe spalanie silników wysokoprężnych i, pośrednio, ich większa sprawność. Dlaczego więc Toyota rezygnuje z diesli? Bo są ZA DROGIE!!! Decydują KOSZTY PRODUKCJI: wbijcie to sobie do tych ekooszołomskich głów. Najtańsze w produkcji są oczywiście małolitrażowe silniczki benzynowe, to widać choćby po stoiskach z kosiarkami, potem normalne silniki benzynowe, nawet z turbo, zaś na końcu tej stawki są diesle z całym dzisiejszym dodatkowym ekoosprzętem (EGR, FAP, DPF AdBlue, etc.). Pozostaje kwestia kosztów produkcji hybryd, ale te koszty będą szybko spadać, a ponieważ jest moda i popyt na tego typu konstrukcje, więc producenci są w stanie zaakceptować wyższe koszty, skoro ktoś godzi się płacić za nie dużo większą kasę. I to jest jedyna tajemnica odchodzenia od diesli. Po za tym dzisiejsze diesle sa czysciejsze niz benzyna!!!! Ostatnie międzynarodowe badanie, które zostało przeprowadzone na 11 głównych światowych rynkach motoryzacyjnych pokazało, że samochody powinny wyprodukować do atmosfery 8,6 miliona ton tlenku azotu, tymczasem rzeczywiste pomiary wykazały, że wyemitowały one o 4,6 miliona ton więcej (ok. 50 procent więcej), czyli w sumie jest to aż 13,2 miliona ton mieszaniny tlenków azotu o nieznanym składzie (zobaczcie tutaj).

      Teraz naukowcy wzięli pod lupę najnowsze silniki diesla, aby sprawdzić, jak wygląda w ich przypadku poziom emisji zanieczyszczeń. Okazuje się, że emitują one mniej spalin od samochodów, które zasila benzyna!

      Badanie zostało opublikowane w raporcie Scientific Reports, a przeprowadzono je przez specjalistów z Uniwersytetu Montrealskiego, którzy pracowali pod kierownictwem Patricka Hayesa.

      Naukowiec zauważa, że "olej napędowy jest obecnie dużo czystszy, organy ochrony środowiska powinny więc teraz bardziej skupiać się na zanieczyszczeniach produkowanych przez samochody napędzane benzyną".

      Nowoczesny filtr cząstek stałych w silniach diesla. Fot. Wikipedia.

      Podczas eksperymentów wykonanych w Instytucie im. Paula Scherrera w Szwajcarii wykazano, że "samochody benzynowe emitują do atmosfery średnio 10 razy więcej pyłów zawieszonych w temperaturze 22 stopni Celsjusza i 62 razy wyższe w temperaturze minus 7 stopni Celsjusza w porównaniu do samochodów z silnikami wysokoprężnymi".

      Mniejsze zanieczyszczenia emitowane przez diesle są świetnie widoczne przede wszystkim w nowych technologiach zastosowanych w nowych silnikach. Teraz wyposaża się takie jednostki w filtry cząstek stałych, które znacząco redukują emisję zanieczyszczeń, poprzez oczyszczanie gazów spalinowych z cząstek sadzy i popiołu.

      Dzięki temu są one bardziej ekologiczne, niż silniki benzynowe. To one teraz wymagają większej uwagi władz, bo w ich przypadku od dawna nie czyni się absolutnie nic, a przecież po świecie jeździ ich znacznie więcej, niż diesli. W efekcie nie  DOSTAJECIE LEPSZEGO PRODUKTU, BO NAJLEPSZY W SPALANIU PALIW KOPALNYCH JEST DIESEL. GDYBY TAK NIE BYŁO, JUŻ DAWNO TIRY JEŹDZIŁYBY NA BENZYNĘ

      • 12 9

      • Badania sponsorowała ta sama grupa producentów co badania nad małpami w komorach zasilanych spalinami z diesla? (3)

        Ciekawe, że taki czysty ten diesel, a jakoś afery z benzynowcami jeszcze nie było?

        • 5 6

        • Była i to niejedna

          Poczytaj sobie o GMach, które skręcały moc silnika po wyłączeniu klimy, bo testy spalin były robione z wyłączoną klimatyzacją.

          • 0 0

        • będzie , będzie .poczekaj jeszcze chwilę (1)

          • 2 0

          • Już jest - stąd paniczne instalowanie DPF w benzynowcach: od września nowa metoda badań spalin: panic mode - on!

            • 2 1

      • Z jednym się mylisz, wszystkie benzyny będą teraz już produkowane z filtrami GPF. Tu nie chodzi o żadną czystość powietrza, chcesz mieć czyste to se jedz nad morze czy jakąkolwiek wyspę, tu chodzi o kasę. Przemysł samochodowy idzie w ten sam nurt co rynek telefonów komórkowych. Twoje auto ma się zużyć szybciej po to żebyś musiał kupić następne, ot cała tajemnica.

        • 6 0

    • A ja czekam (11)

      Aż w końcu wprowadza opłaty za życie chodzenie do pracy oddychanie mycie ubieranie i wiele innych rzeczy,

      • 66 10

      • Opłaty wprowadzą (3)

        aby zebrać kasę na 500+, mieszkanie+ i inne plusy rozdane przed wyborami dla ocieplenia wizerunku. Jak byłem w liceum to ksiądz tłumaczył, że katecheci nie będą opłacani z kasy państwowej/miejskiej. Bum! Teraz trzeba to odbić sobie w podatkach bo zbankrutujemy jak Wenezuela.

        • 29 4

        • No i pojawił sie argument 500+ (2)

          Wygodnego bezdzietnego kawalera.
          Oprócz podatków nie wnosisz nic.

          • 7 31

          • No i pojawił się argument 500+

            Jak Cię nie stać na dzieci, to znaczy, że nie powinieneś ich mieć...

            • 4 1

          • to i tak więcej niż księża

            • 23 4

      • Już są i nazywają się klimatyczne

        • 1 0

      • Już za to płacisz w podatku....

        • 2 0

      • (1)

        Prędzej czy później będą wprowadzać, bo nie ma jedności, żeby to powstrzymać.Rząd coś wprowadza, a ludzie między sobą się żrą.W taki sposób mogą z nami wszystko zrobić.Zastanawiam kiedy się k... ludzie obudzą i zjednoczą, chyba nigdy.

        • 33 5

        • Pisior premier obiecał że podziały pojazdów nie będzie. Jest kłamca Punokiem. Precz z pisiorami

          • 4 2

      • "A ja czekam"

        Jeszcze parę lat rządów tego oszołomstwa i będą opłaty czyli podatki.

        • 5 3

      • (1)

        Po co czekać, chodź nago, śmierdź i umrzyj już teraz. Świat stanie się minimalnie lepszy bez takiego malkontenta.

        • 3 21

        • Napisał szczęśliwy, uśmiechnięty kulturalny obywatel.

          • 9 4

    • (2)

      Popieracie takie ruchy, to zapamiętajcie jedno, dajecie im wolną rękę do wprowadzania kolejnych opłat.Zrozum debilu, że oni wykorzystują podział społeczeństwa i przyjdzie taki czas, że tak się zapętlicie w nienawiści do siebie, że będą mogli z wami robić co im się żywnie podoba i wprowadzać opłaty jakie chcą, nawet za oddychanie. Powodzenia.

      • 45 7

      • to spisek pewnie ;-) (1)

        • 2 6

        • wystarczy powiedziec... pisiornia

          • 1 1

    • Taka moda??? (5)

      Teatr hipokryzji. Obecnie obowiązujący jeszcze cykl pomiaru emisji NEDC pozwala samochodom hybrydowym z możliwością ładowania z zewnętrznego źródła osiągać spalanie i emisję spalin na kosmicznie niskim poziomie. Dzieje się tak dlatego, że samochód zaczyna test na hamowni podwoziowej z uprzednio naładowanymi akumulatorami i przez część testu silnik spalinowy się nie włącza.
      I tak  po pierwsze nabywca nie ma pojęcia, ile takie auto będzie paliło po wyczerpaniu baterii, a po drugie – nikt nie bierze pod uwagę emisji zanieczyszczeń przez elektrownie, które dostarczyły prąd do naładowania akumulatorów. W efekcie przyszły właściciel takiego pojazdu nabijany jest w bambuko – medialną ekowydmuszkę, aby jak zahipnotyzowany orędował wraz z innymi entuzjastami elektromobilności za całkowitym usunięciem aut spalinowych z dróg. Przy okazji załatwiany jest efekt stygmatyzacji dwutlenku węgla jako sprawcy wszelkiego zła na naszej planecie...
      Nowy cykl testu emisji i zużycia paliwa – WLTP – jest bardziej zawiły dla hybryd plug-in (test jest wieloetapowy) i uwzględnia także jazdę z rozładowanymi akumulatorami, a przy okazji wprowadza bardzo użyteczny wskaźnik proporcji zasięgu na prądzie do pełnego zasięgu pojazdu. Współczynnik ten niedługo będzie zapewne bardziej znany i nazywa się UF (Utility Factor).
      Niestety, przy okazji wprowadzenia tego współczynnika mówi się otwarcie, że będzie on służył legislatorom do określenia, jaki procent zasięgu będzie zeroemisyjny, a jaki będzie wiązał się z zanieczyszczeniem atmosfery. Innymi słowy, UF ma wprost określać zdolność hybrydy plug-in do jazdy na silniku elektrycznym - bez emisji spalin.
      Na początek zastanowcie sie nad źródłem elektryczności. O emisji zanieczyszczeń przez elektrownie na każdą kilowatogodzinę prądu. Portal http://www.electricitymap.org podpowiada, że obecnie (mamy 09 2018) ekwiwalent dwutlenku węgla na kilowatogodzinę energii elektrycznej z polskiej sieci energetycznej to 723 g CO2/kWh.
      Potencjalnie popularne auta elektryczne pobiorą z sieci około 20 kWh energii elektrycznej na każde 100 km jazdy. 723 g CO2/kWh razy 20 kWh to 14 460 g dwutlenku węgla. Podzielone przez sto daje około 144 gramów CO2 na kilometr jazdy.
      Przyjrzyjcie sie naiwni Janusze , nowym pojazdom, które najchętniej kupują Polacy wg danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar za marzec 2018 roku
      Skoda Octavia 1.0 TSI 115 KM = 112 g CO2/kmSkoda Octavia 1.6 TDI 90 KM = 109 g CO2/kmSkoda Fabia 1.0 95 KM = 101 g CO2/kmOpel Astra 1.0 105 KM = 102 g CO2/kmOpel Astra 1.4 100 KM (prosty silnik benzynowy bez turbo) = 128 g CO2/kmVW Golf 1.4 125 KM = 120 g CO2/kmToyota Yaris 1.5 111 KM (silnik benzynowy bez turbo) = 103 g CO2/kmToyota Yaris Hybrid 100 KM (silnik benzynowy bez turbo plus elektryczny, bez możliwości ładowania z gniazdka) = 75 g CO2/kmRenault Clio 1.2 73 KM (prosty silnik benzynowy bez turbo) = 127 g CO2/kmRenault Clio 0.9 TCE 90 KM LPG = 98 g CO2/km na gazie, 106 g CO2 na benzynieNissan Qashqai 1.5 dCi 110 KM = 98 g CO2/kmFord Focus 1.6 105 KM (prosty silnik benzynowy bez turbo) = 136 g CO2/kmFord Focus 1.0 125 KM = 108 g CO2/kmDacia Duster 1.5 dCi 90 KM = 115 g CO2/kmToyota Auris 1.6 132 KM (silnik benzynowy bez turbo) = 129 g CO2/kmToyota Auris Hybrid 136 KM (silnik benzynowy bez turbo plus elektryczny, bez możliwości ładowania z gniazdka) = 79 g CO2/km
      Widzicie te liczby? Nawet jeżeli weźmiemy pod uwagę, że to dane katalogowe,to
      wiele aut z tej listy nie musi przekroczyć globalnej emisji dwutlenku węgla dla aut elektrycznych, którą wypada brać pod uwagę przy polskiej sieci energetycznej, korzystającej z węgla.
      Otworzcie oczy, producenci samochodow sprzedadza wam to czego chcecie to co byc moze jest w modzie ale niekoniecznie lepsze i zdrowsze!!!

      • 21 4

      • Nieprawdziwe wnioski (1)

        Zgoda, co do przytoczonych danych. Ale chodzi o to, żeby wyrugować inne produkty spalania: tlenek węgla, węglowodory, ołów, tlenki azotu i siarki, sadza i inne pyły (PM to się mierzy przez czujki umieszczone na terenie miasta).
        CO2 nie jest szkodliwy dla człowieka tylko dla środowiska (zwiększony efekt cieplarniany). Szkodliwe produkty spalania można minimalizować, łatwiej to robić w elektrowni (np. filtracja) niż w pojedynczych autach. Łatwiej też o kontrolę elektrowni tradycyjnych czy o technologie ekologiczne jak energia atomowa czy OZE.
        Promowanie elektryfikacji ma sens przy założeniu, że odchodzimy również od elektrowni tradycyjnych na rzecz atomu i OZE, bo przy tradycyjnych, jak Pan trafnie zauważył emisja CO2 jest większa i dochodzi do tego jeszcze koszt produkcji baterii (chodzi o koszt emisyjny CO2)

        • 3 3

        • on wierzy w spiski i w to, że coś wie

          najlepiej się sprawdzi w sekcie taki człowiek

          • 2 0

      • Dokładnie, samochody na prąd w miejscu, gdzie prąd jest na węgiel to żadna ekologia.

        • 7 4

      • Popieram!!!!

        • 1 2

      • nie od wczoraj kłamią, ale to nie kłamstwo jest problemem

        problemem sa nieuki i pozyteczni idioci. producenci otoczyli sie takimi i ich nie przeskoczysz.

        • 9 2

    • (9)

      Proponuję już dziś wprowadzić opłaty za wjazd do trójmiasta dla Kaszubów i ich złomów. 50 zł jednorazowo pokrywałoby zanieczyszczenie powietrza, chamskie zachowanie i ewent ubezpieczenie od wyrządzonych szkód

      • 29 19

      • przecież trójmiasto to Kaszuby (8)

        :)

        • 18 9

        • (4)

          Nie, Gdańsk i Sopot nie należą terytorialnie do Kaszub. Jednak nie można dzielić obywateli.

          • 5 1

          • (3)

            Gdańsk należy...

            • 1 4

            • Nie ma czegoś takiego jak Kaszuby. (2)

              Jest Pomorze, Pomorze środkowe, Pomorze gdańskie, czy historycznie Prusy królewskie.

              • 1 3

              • Kaszub to styl życia, taka mentalnosc (1)

                a Polakiem albo sie jest albo nie

                • 3 3

              • Polakiem jest każdy kto urodzi się na terenie jednostki admnistracyjnej zwanej Polską

                to czysta formalność

                • 2 2

        • Ciii (2)

          Bo jeszcze zauważą, że Kaszubi są u siebie, a rodowici dumni gdańszczanie to słoiki...

          • 10 3

          • Kaszubi pierwotnie zamieszkiwali ziemie pod Szczecinem. (1)

            A, że wredna to nacja, mieli ogrom zatargów z sąsiadami. Co w konsekwencji zmusiło ich do emigracji. Na te ziemie przywędrowali w IX w. i osiedlili się pośród mieszkających tutaj autochtonów.
            Kaszubi są siebie tak samo jak afrykańczycy w Paryżu.

            • 5 7

            • Idąc Twoją logiką, żaden Polak nie jest Polakiem

              Jak można nie być u siebie mieszkając w jednym miejscu tysiąc lat?

              • 9 1

    • Euro 6 (3)

      Mój samochód zakwalifikowany jest do kategorii euro 6, więc pytam czy mam płacić tyle co 20 letni diesel? Gdzie tu zdrowy rozsądek? Nowe auta emitują mniej spalin niż stare graty zasilane CNG, które mają mieć wolny wjazd.

      • 18 7

      • (1)

        Masz rację ale pisiory mają po 30000 miesięcznie więc pieprzą społeczeństwo.

        • 1 3

        • Nie wszystkie - Gowinowi nie stracza.

          • 3 0

      • mam 20 letni sdi proszę mi wierzyć pracuje jako kierowca zkm i te nowe diesle śmierdzą najbardziej jak staję na światłach to jak najdalej od tdi cdi itp. bo taki smród do kabiny dostaję że porzygać się można (ale ten w moim aucie ma tylko 60km z poj 1.7l)

        • 4 1

    • stolec (1)

      Nie jesen nowy smrodzi a ludzie bardziej danaja on20 latki niz wy w niwiskich, mysl co piszesz

      • 0 5

      • A co to za nowomowa ?

        Myśl co piszesz używając polskich liter.

        • 4 1

  • Nie bardzo wiem nawet jak skomentować... (42)

    cieszyć się czy płakać? Pomóżcie...

    • 361 38

    • Ale rozumiem,że to nie dotyczy mieszkańców strefy? (5)

      Bo jak niby ma dotyczyć,to zgromadzę wszystkich sąsiadów zmotoryzowanych oraz mieszkańców sąsiednich bloków i jedziemy wywieźć Szczura i Stępę na taczkach!

      • 5 2

      • Nie pasuje to się przeprowadz (4)

        Droga wolna

        • 1 11

        • Nie będziesz mi wypierdku mówić gdzie się mam wyprowadzać. (2)

          Chatę mam dzięki komuś,kto objął ją w posiadanie (jako własnościowe) gdy Szczur przeskakiwał u starego z jajka na jajko,więc ani on ani ktokolwiek inny nie ma prawa dyktować mi gdzie mam mieszkać!

          • 8 1

          • Słusznie!

            Już byli tacy, którzy wysiedlali ludzi z Gdyni bo potrzebowali mieszkań dla swoich. Tu mieszkali nasi dziadkowie i rodzice i będą mieszkały nasze wnuki!

            • 0 0

          • Podoba mi sie wypowiedz

            • 1 1

        • Edek Ty byś chcial z psychiatryka się wyprowadzić no ale nie możesz.

          • 3 0

    • Ta oplata jest za niska a są one oddawna stosowane we wszystkich krajach zachodnich!! (10)

      Janusze w swoich blachosmrodach 30 letnich placzą ze ich nie bedzie stać :) Na to by zatruwać spalinami miasto .I zmieni sie jego status społeczny który dla niego jest wyznacznikiem luksus.:)
      Bezpośrednio od spalin umiera rocznie 3tys ludzi w Polsce !Kraj który ma najwieksze zanieczyszczenie powietrza spalinami w miastach bo mamy najwiecej starego złomu na drogach!!

      • 18 37

      • Tam zarabiasz trzykrotnie więcej niż w Polsce.

        Nie musisz więc kupowac trupa auta od Niemca bo cię stać na to samo co jego. O tym władze wybierane przez nas "zapominają" - więc niech spadają.

        • 0 0

      • Dawno takich bzdet nie czytalem (3)

        pitolisz farmazony bo jezdzisz tramwajem na wegiel.... 25 lat nam wciskali zlom z zachodu i nie pozwolili zarobic na nowe elektryczne z reszta jaka ekologia z elektryki jak prad z wegla mamy.... A nowy bez dpfa nie truje? Pensje podniesc i darmowy transport miejski ale tylko dla mieszkancow i sie problem sam rozwiaze

        • 2 0

        • Prąd z węgla mniej truje. (2)

          Bo elektrownie trzymają jako takie normy, w przeciwieństwie do samochodów przechodzących przegląd po znajomości.

          • 1 2

          • no i elektrownie są z dala od ludzi a nie w centrum miasta (1)

            • 0 0

            • I przed centrum wiatr Zawoja dymy z powrotem

              • 0 0

      • (3)

        Podaj jakieś źródła tych przerażających statystyk. Poza tym w Polsce to spalanie węgla i śmieci w starych piecach odpowada w głównej mierze za zanieczyszczenie. Ciekawe, że w lecie powietrze raptem robi się czyste, chociaż wcale nie zmniejsza się ruch samochodowy.

        • 40 8

        • (2)

          czystsze, owszem, ale nie czyste. Poczytaj codzienne komunikaty. Zanieczyszczają i auta, i piece. I z jednym, z i drugim trzeb walczyć.

          • 6 11

          • Walczyć trzeba z takimi debilami jak ty (1)

            Najlepiej trwałym odizolowaniem od społeczeństwa

            • 5 2

            • Może pójdziemy na kompromis i odizolujemy Ciebie.

              Ciekawe, po jakim czasie udusisz się od swojego niesprawnego szrota i śmieci w kominku?

              • 0 0

      • Krotko

        Glupis....wierzysz w to bo chca...

        • 0 0

    • (3)

      Mam nadsieje ze ktos inny wygra wybory. Co on robi z Ganskiem. Ludzie obudzcie sie

      • 14 43

      • Nadsieja (1)

        matką... Każda mama kocha swoje dzieci. Ortografia zdradza elektorat.

        • 4 2

        • Henias, coś Ty, on z Ganska jest! ;)

          • 0 0

      • Sejm jest w Gdańsku, tobołku?

        • 24 1

    • (7)

      Parodia. Moze bedziemy jeszcze placic Adamowiczowi ze odychamy

      • 26 15

      • W krakowie już płacą, więc uważaj :)

        • 1 1

      • (5)

        Ustawy głosuje PiSejm, czy Adamowicz?

        • 24 3

        • (4)

          Sejm, ale od adamowicza bedzie zalezalo czy wprowadzi to w miescie czy nie.

          • 7 2

          • (3)

            A czy jest gdzieś napisane, że wprowadzi?

            • 9 3

            • (1)

              Wprowadzi, kupi sobie za to kolejne mieszkanie.

              • 4 3

              • Ale szybko przepisze na kogos z rodziny zeby pozniej nie zapomniec w rozliczeniu za caly rok. Duzo musi miec tych mieszkan.

                • 5 3

            • No wlasnie... Niby powinien nie wprowadzac bo przeciez jest opozycja dla PiS. Z drugiej strony magistrat bardzo chetnie korzystal z Lex Szyszko i miasto rąbało co sie pod siekiere nawinelo

              • 4 1

    • No co, mamy coraz większy socjal to skądś kasa musi się znaleźć (3)

      • 31 2

      • (1)

        A ta oplata bedzie szla do warszqwy czy do budzetu miasta?

        • 2 2

        • Do kieszeni klakierow

          • 2 1

      • No tak, za 500+ trzeba zapłacić.

        • 17 1

    • Polska potęgą Europy (4)

      Ciesz sie. Polacy sie cieszą:) To nowa Polska, a nie epizod:) Brawo Polacy. brawo PiS za wszystko. Tak prospołecznego rządu nigdy nie było:) stąd wycie elit i tvn, a my swoje robimy:)

      • 11 58

      • Polska Mistrzem Polski! (1)

        • 4 0

        • polska dawno przegoniła Erewań

          a teraz zbliża się szybko do Kongo

          • 2 0

      • słaby trolling

        jakby radziecki w smaku

        • 9 1

      • Brawo szambiarzu od adamowicza

        • 3 4

    • Cieszyć, w końcu rozsądek zawitał nad Wisłę

      • 5 17

    • (1)

      Płacz i płać, niedługo za chodzenie chodnikiem będą pobierać opłaty

      • 57 8

      • Już pobierają

        W Sopocie na molo

        • 51 2

    • oczywiście cieszyć się, ale dopiero, gdy to zacznie efektywnie działać

      a system poboru opłat będzie elektroniczny, nie uciążliwy dla użytkowników samochodów.

      Wszyscy odetchną.

      Samorządowcy: odwagi!

      • 8 19

  • 400V

    Będzie temat jak 51% aut w Gdańsku będzie elektryczna.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile maksymalnie punktów karnych za jedno wykroczenie może otrzymać kierowca?

 

Najczęściej czytane