• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • smog by

    Kto widział smog na wybrzeżu morski. Jest tylko wyciąganie pieniędzy. To tylko ktoś o małym rozumku wymyślił ten smog u nas.

    • 0 0

  • Polska papugą Europy

    Czy nie zauważyliście, że Polska próbuje się dostosować do bogatych krajów unijnych - podnosząc i dodając nowe podatki, opłaty i regulacje? To prawda w rozwiniętych krajach zachodnich takie regulacje istnieją od dawna, ale trzeba podkreślić, że dla Niemca mieszkającego w takim Berlinie - kupno nowego auta z salonu, czy też używanego, który spełnia te normy to żaden większy wydatek. A komunikacja miejska jest tak doskonale zorganizowana, że i tak ludzie z centrów wolą jeździć środkami komunikacji miejskiej.
    Czy tak samo jest z mieszkańcami Gdyni czy jakiegokolwiek innego większego miasta? Czy stać nas na dostosowanie się do nowego przepisu? Czy nie wystarczy, że 80% społeczeństwa dźwiga już na swoich plecach brzemię kredytów hipotecznych? gotówkowych?
    Paliwo już zdrożało i drożeje dalej, żywność zdrożała i drożeje, podatki i akcyzy rosną, rynek mieszkań poszybował kosmicznie w górę, zadłużenie kraju rośnie... (tylko moja pensja stoi - czy wasza również?)
    Chcąc narzucać europejskie normy/ przepisy - zacznijcie od wypłat i zmniejszenia uciśnienia podatkowego rodaków. My sobie poradzimy i bez 500+ i bez MDM i innej tego rodzaju "pomocy" tylko dajcie odetchnąć...

    • 1 0

  • Już ja widzę egzekwowanie tej opłaty w rejonie Skweru Kościuszki i całego śródmieścia Gdyni. Mam bujną wyobraźnię, ale jakoś tego nie widzę. A samochody na wodór to mrzonki naszej władzy ludowej.

    • 0 0

  • Ekologia

    Niech zaczna od kar za nielegalne wysypiska i sprawcow smiecenia ale takich trudno znalezc wiec latwiej pobierac oplaty od tych co latwo namierzyc bo po co zadawac sobie trud w szukaniu sprawcow smiecenia skoro mozna zlapac kogos kto ma wszystkie swoje dane wypisane na czole ( tablica rejestracyjna) i od nich sciagac " haracz "

    • 3 0

  • To ile będą płacili za wjazd ciężarówkami śmieciarkami autobusami komunikacji miejskiej ????

    Czy wjazd dl nich też będzie zabroniony ? A co z dostawami do sklepów i różnych firm też tylko melexem ? Jaki to i**ota wymyśla te głupoty ? Co niektórym to przydał by się dobry psychiatra bo jak ich nie będą leczyć to podobnych pomysłów będzie więcej !!!!

    • 0 0

  • Pis szuka kasy ,jak zwykle.Niedługo w całej Polsce to wprowadzą ,trzeba uciekać z tego chorego państwa

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Której marki modelem jest Mustang?

 

Najczęściej czytane