• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • erty (1)

    ja bym chetnie kupil nowe auto ekologiczne, ale przykro mi bo nie mam wolnych 50 tys zlotych na taki wydatek, tymbardziej ze place 1300 raty kredytu za mieszkanie 39 metrow (kuchnia w pokoju i drugi pokuj dla dziecka) + 400 czynszu, + 150 za prad, 100 za internet, 100 za wode (doplata) a zarabiam 2400 (mala firma), zona zarabia 1800 (w banku) + dojazdy obojga to mamy 400 (ja 300 na LPG 100, zona biedabusem). nie chodzimy do kina, nie wydajemy na pitoly i jakos skromnie da sie wyzyc. (ja pracuje na etat, ale czest po 12-13h w biurze musze robic za co dodatkowo mi nikt nie zaplaci). ale powiedzcie mi jak z takimi dochadami vs koszty zycia mam uzbierac na nowe auto? moze jakbyscie mniejszy vat zrobili to bym mial wiecej kasy. moj szef mi jasno mowi, ze gdyby mogl to by mi placil wiecej, bo w tej chiwli zatrudnie pracownika w malej firmie jest nie oplacalne bo ten pracownik nie zarabia lub ledwo zarabia na swoje utrzymanie, wliczajac superbrutto

    • 7 2

    • to jak ciebie nie stać na auto to jezdzij rowerem lub tramwajem w czym problem?

      • 1 4

  • Ekologia tak ale nie takim kosztem (2)

    Jestem za ekologią nawet bardzo w życiu prywatnym i w pracy. Samowolnie sądzę drzewa w swojej okolicy bo miasto tego nie robi, ogólnie rodzime gatunki drzew liściastych, bluszcz itd. Natomiast wyciskanie społeczeństwu że auta elektryczne jest naj i jeszcze w Polsce to ogólnie kłamstwo. Jeśli Nasz bilans energetyczny będzie lepszy w stronę OZE to będzie to zasadne. Natomiast dzisiaj to tylko promowanie Lpg poprawa komunikacji miejskiej i lepszą organizacja ruchu np.swiatła odliczajacr czas - brak daremnego spalania i stresu. Ok ograniczenie ruchu ale tylko na starówkach, rynkach ale całkowite bez wyjątków a nie promowanie bogatych kosztem reszty społeczeństwa. To kolejna danina którą zamiast promować ekologię tylko działa odwrotnie na społeczeństwo. Ekologię zacząć promować już w dzieciach od najmłodszych lat należy przykładem a nie zakazami.

    • 7 1

    • Ty idioto sadzisz co najwyzej czarne klocki w kiblu tak oszyszczasz czaszke wktórej mózgu niemasz. (1)

      Tylko tak mozna reagowac na totalnych idiotów wypisujących brednie!

      • 0 3

      • Apelowałem już do ciebie w jednym z poprzednich postów

        Skończ pier..lić jak potłuczony bo nikt nie chce się śmiać z osoby umysłowo chorej ale nie dajesz nam wyboru!

        • 2 0

  • nie zapłaciłbym za prawo wjazdu do centrum (3)

    już teraz wybieram zbiorkom:
    -jest taniej i szybciej jadąc skm ( akurat mieszkam blisko stacji , niestety nie każdy ma takie ułatwienie)
    -nie płacę za parkowanie ( ale popieram strefy płatnego parkowania bo wcześniej w ogóle nie można było znaleźć miejsca )
    -jeśli sytuacja tego będzie wymagać to raczej wezmę taksówkę czy skorzystam z car sharing
    -gdy będzie absolutna konieczność przewiezienia fortepianu teściowej ( w trakcie kolejnej roweriady czy czegoś tam ) to wtedy z bólem pojadę własnym autem

    • 2 3

    • (2)

      a po co w ogóle przyjeżdżać do centrum? Ludzie już się z niego wynoszą, firmy niedługo zaczną. Władze chcą gentryfikacji - to będą ją miały.

      • 3 0

      • choćby do urzędu , muzeum czy do knajpki (1)

        czy jak ktoś Cię odwiedza to na zwykły spacer

        • 2 1

        • A to jasne, ale jak często jeździsz do muzeum czy urzędu? A knajpki będą powstawać także na obrzeżach miast, już teraz jest ich coraz więcej. No i są w centrach handlowych przy obwodnicy, tam też można pójść.

          • 5 0

  • Abonament lub ryczałt, gdzie różnica ? (3)

    • 109 5

    • (1)

      Najlepsze w tym wszystkim jest to, że po 17 będzie można dalej smrodzić silnikami spalinowymi.
      Czym różni się wjechanie do strefy o 16:00 i o 17:01?

      • 4 0

      • Tym, że o 17:01 większość ludzi nie ma po co jechać do centrum

        • 2 1

    • Pewnie autorowi chodzi o to, że

      abonament masz na miesiąc. A ryczałt to płacisz 2,50zł i możesz wjeżdżać i wyjeżdżać w ciągu godziny ile chcesz. Gdyby to nie był ryczałt, to za każdy wjazd płaciłbyś kolejne 2,50zł mimo braku upływu godziny.

      • 13 0

  • Czyli że co? (28)

    Zrobią szlabany i bramki jak na autostradach przed wyjazdami do miasta? Totalna paranoja...

    • 360 74

    • A co z pojazdami z silnikami hybrydowymi? (21)

      Jak zwykle dziura w ustawie

      • 44 8

      • Ano te samochody tylko startują na (6)

        Silnikach elektrycznych A większość czasu jadą na benzynę. Inaczej wygląda sprawa z hybryda plug in. Te samochody mogą przejechać do 50km na baterii no i takie samochody powinny mieć prawo wjazdu do strefy zero.

        • 12 1

        • A jak wyegzekwujesz przełączenie na 100% silnik elektryczny? (5)

          Będą musieli jeździć z czujnikiem spalin wpiętym w wydech?

          • 11 1

          • (4)

            Naocznie, a przede wszystkim nausznie. Od czego jest SM?

            • 0 8

            • (1)

              Naocznie i nausznie też sprawdzisz czy ktoś jedzie na cng czy na benzynie?

              • 4 0

              • Instalacje CNG często nie mają benzyny, tylko sam gaz

                • 0 0

            • sm nie zajmuje się pojazdami w ruchu

              poza tym sm nie zajmuje się niczym (no owszem - kasę biorą nieroby)

              • 4 0

            • Tak samo naocznie i nausznie policja ma mierzyć prędkość na drogach?

              • 13 0

      • Silnik hybrydowy (10)

        jest także silnikiem spalinowym wspomaganym przez silnik elektryczny

        • 33 2

        • No tak nie do końca (9)

          W hybrydzie są dwa a nawet 3 silniki. Spalinowy i dwa elektryczne. Są sprzężone że sobą ale jednak to oddzielne silniki.

          • 4 18

          • Alternator też jest silnikiem elektrycznym

            I nawet samochód jest w stanie przejechać na nim parę metrów.

            Prawo nie powinno pozwalać wjeżdzać silnikom elektrycznym, tylko zabraniać używania spalinowych w centrum.

            • 0 1

          • czego nie rozumiesz w pojęciu (7)

            silnik spalinowy wspomagany przez silnik elektryczny?

            • 27 3

            • (6)

              To, że wjeżdżając do centrum, można wymusić pracę wyłącznie na silniku elektrycznym (przynajmniej w niektórych modelach aut). Więc mamy efekt jak w pełnym elektryku, ale ustawa tego nie widzi.

              • 17 7

              • Bo nie ma jak tego sprawdzić, który kierowca przełączył się na silnik elektryczny (5)

                A któremu się nie chciało, zapomniał, albo ma wyczerpaną baterię i dalej jedzie na silniku spalinowym

                • 25 0

              • (4)

                Ale nie branie tego pod uwagę, gdy samochody w pełni elektryczne jeżdżące w danym mieście można zliczyć na palcach jednej ręki, to dość zabawne rzucanie się na najgłębszą wodę, gdy jeszcze nie potrafimy bezpiecznie brodzić. Ja wiem, że premier własnoręcznie nam zbuduje miliony samochodów elektrycznych, ale w tej kadencji raczej już nie zdąży ;)

                • 13 3

              • ale prąd w elektrycznych autach to skąd się bierze, przepraszam? (1)

                Czy nie ze spalania węgla w elektrowni? Co za paranoja...

                • 3 2

              • Tak tak z elektrowni węglowej w centrum Trójmiasta

                • 3 0

              • Spokojnie, na razie jest to tylko prawo (1)

                dające możliwość wprowadzenia takiej opłaty. Znając bezwładność naszych polskich samorządów to minie z 10 lat zanim ktokolwiek takie opłaty wprowadzi.

                • 2 2

              • Poznań i Toruń

                zapowiadały że jak będzie prawo to od razu wprowadza ją

                • 2 0

      • Proszę o informacje takiego właściciela hybrydy ile procent czasu porusza się o napędzie elektrycznym? (2)

        Coś mi się wydaje że ta ekologiczność tych aut jest mocno przesadzona, a auta z lpg wypadają nawet lepiej

        • 26 2

        • No jak? 2km, a potem kopci, zeby ladowac aku.

          • 10 2

        • Wylicz to sobie ze spalania

          Czy za trudne dla ciebie?

          • 3 14

    • Nie byles nigdy w uk?

      Nie potrzeba bramek tylko wystarczy znak wjazdu w godzinach tych i tych oznaczonych strefa centrum lub znak z informacja ze przekraczamy strefę centrum czuli płatna i tyle . Hey

      • 3 0

    • Ale niby po co?

      W Londynie masz taką opłatę w ścisłym centrum i nie ma tam żadnych bramek czy szlabanów tylko kamery. Aby wjechać do miasta musisz zapłacić online, możesz to zrobić zarówno przed wjazdem jak i po, maksymalnie do jednego dnia. Jak często korzystasz możesz sobie założyć konto, z którego za każdy wjazd będą pobierane automatycznie opłaty. Mieszkańcy tej strefy mają specjalną zniżkę. Jak nie zapłacisz to dzięki zdjęciom z kamer zarządają od Ciebie opłat sądownie.

      • 7 1

    • Brak wyobraźni....

      Po prostu Straż Miejska będzie miała żniwa. Aż tak trudno to zrozumieć?

      • 3 3

    • niekoniecznie

      system poboru opłat może funkcjonować przy pomocy łącz bezprzewodowych i tzw. bramek elektronicznych, nieuciążliwy dla użytkowników (poza uciążliwością samych opłat).

      • 7 2

    • w Sztokholmie można było wiec u nas też zrobią

      • 9 10

    • Zapewne trzeba dać komuś dobrze zarobić, będą nad drogami takie czujniki jak dla ciezarowek

      • 12 2

  • W ogóle powinno się ograniczyć ruch samochodów w mieście... (1)

    Co niektórzy zachowują się tak, jakby miasto było ich prywatną własnością, jak gdyby tylko im wolno było wszędzie wjechać, wszędzie zaparkować, wszyscy inni kierowcy jeżdżą źle, źle parkują, bo tylko ja jestem mistrzem kierownicy i tylko mi wszystko wolno.
    Osobiście uważam, że czas najwyższy z tym skończyć.
    Poszedłbym nawet o krok dalej, bo ograniczyłbym ruch jedynie do pojazdów służb ratunkowych, komunalnych, pojazdów dostawczych, taksówek oraz komunikacji.
    Jednak najpierw należałoby usprawnić komunikację, transport publiczny w mieście, niestety ten temat leży w rękach włodarzy naszych miast i sąsiadujących gmin....

    • 0 7

    • w takim razie trzeba robić wszystko, aby płacić mniejsze podatki - kombinować w granicach prawa, jak się tylko da. Po co mamy płacić więcej, skoro i tak nie mamy do niczego prawa? Dobra optymalizacja podatkowa to PODSTAWA przedsiębiorczości.

      • 3 0

  • 300+

    Trzeba opłacić 300+ hahah

    • 2 0

  • a czemu nie przenieść Urzędy poza centrum? (1)

    Może by tak wszystkie sale obsługi mieszkańców wynieść z poza centrum miast! Tam gdize są/będą duże parkingi, ba nawet można markety pobudować.

    • 11 0

    • Na dojeżdżanie do centrum jest jeden dobry sposób: WYNIEŚĆ SIĘ Z CENTRUM. Całkiem - pracodawcy też.
      Niedługo w Centrum będą mieszkali wyłącznie bogacze i bardzo bogate firmy. Reszta się wyniesie za obwodnicę. Coraz więcej ludzi tam mieszka, więc problemów ze znalezieniem pracowników nie będzie, a przynajmniej nie trzeba będzie dojeżdżać. Sklepy też są - Auchan i Tesco. Da się przeżyć

      • 2 0

  • Emisyjna z pistój (2)

    Czyli gdy auto stoi i nie zanieczyszcza to i tak trzeba płacić złodziejstwo, a co z pracującymi w centrum np w urzędach czy będzie ulga . Totalna beznadzieja pisu

    • 47 17

    • gtg (1)

      debilu podziekuj za to europoslom z PO wskich POmyj co glosowali za ty tym w eurokolchozioe

      • 0 2

      • A kórym posłom z naszego parlamentu mam podziękować - może PO, SLD i ZSL zdobyły wiekszość i przegłosowały?

        • 1 0

  • Mieszkańcy?

    Co z mieszkańcami i właścicielami garaży???

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile maksymalnie punktów karnych za jedno wykroczenie może otrzymać kierowca?

 

Najczęściej czytane