• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez elektrycznej rewolucji w Trójmieście

Michał Jelionek
26 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Aktualnie w Trójmieście jest kilkanaście ogólnodostępnych ładowarek. Aktualnie w Trójmieście jest kilkanaście ogólnodostępnych ładowarek.

Mówi się, że samochody zasilane prądem są przyszłością motoryzacji. Jest w tym sporo prawdy, ale póki co w Trójmieście o elektrycznej rewolucji nie ma mowy. Co prawda na drogach zwiększa się liczba pojazdów elektrycznych, w jakimś stopniu rozwija się także sieć ładowarek, ale to wszystko dzieje się raczej w ślimaczym tempie.



Czy chciał(a)byś jeździć autem elektrycznym?

W Polsce auta elektryczne to wciąż melodia przyszłości. Rozwój tej innowacyjnej technologii skutecznie blokują nie tylko wysokie ceny samochodów elektrycznych, ale też słabo rozwinięta infrastruktura, brak ujednoliconych standardów ładowania i podstawowej wiedzy wśród potencjalnych nabywców takich pojazdów - dokładnie od tych słów rozpoczyna się opublikowany dwa lata temu tekst na temat trójmiejskich punktów ładowania aut elektrycznych. Od tamtego czasu niewiele się zmieniło i tak naprawdę aktualny artykuł mógłby zaczynać się dokładnie tak samo.

Zrobiliśmy drobny rekonesans po trójmiejskiej elektromobilności.

Czytaj także: Standardy ładowania w Trójmieście

Karta - przepustka do prądu



Trzy różne karty dostępu do trójmiejskich ładowarek. Obecnie wyrobienie każdej z nich jest bezpłatne i dostępne przez internet. Trzy różne karty dostępu do trójmiejskich ładowarek. Obecnie wyrobienie każdej z nich jest bezpłatne i dostępne przez internet.
Aktualnie na terenie Trójmiasta właściciele samochodów elektrycznych mogą korzystać z kilkunastu ogólnodostępnych ładowarek (zobacz mapę). Najwięcej terminali postawiła firma Energa, bo aż sześć. Trzy należą do miasta Gdańsk (Galactico), a dwie do Greenway Polska. Pojedyncze stacje ładowania można znaleźć przy salonach samochodowych, w galeriach handlowych czy na parkingach hotelowych. Pobieranie prądu jest bezpłatne, ale w większości przypadków trzeba posiadać specjalną kartę dostępu.

Karty dostępu wymagane są w ładowarkach Energi, GalacticoGreenway Polska. Oczywiście nie ma jednej, uniwersalnej karty. Każda firma wydaje swoją kartę i żeby ją wyrobić, należy zarejestrować się na stronie operatora. Samo wyrobienie jest bezpłatne, a karta przychodzi pocztą.

Wspominaliśmy, że ładowanie aut jest bezpłatne. Zgadza się, ale dla jednego operatora to się zmieni 7 maja. Od tego dnia Greenway Polska, która posiada dwie stacje ładujące w Gdańsku, wprowadzi opłaty za korzystanie ze swoich ładowarek.

Sprawdź, gdzie w Trójmieście naładujesz samochód elektryczny

Ładowanie bywa problematyczne



"Zwykły" samochód na miejscu przeznaczonym do ładowania aut elektrycznych. To niestety częsty obrazek. "Zwykły" samochód na miejscu przeznaczonym do ładowania aut elektrycznych. To niestety częsty obrazek.
Kiedy już macie kartę dostępu - możecie do woli ładować swoje samochody elektryczne. Korzystanie z ładowarek bywa jednak kłopotliwe z kilku powodów:

  • nie wszystkie stacje wyposażone są we wszystkie standardy ładowania (wtyczki)
  • miejsca postojowe przeznaczone do ładowania często zajmowane są przez "zwykłe" samochody
  • wielu właścicieli aut elektrycznych - pomimo pełnego naładowania samochodu - traktuje stacje ładujące jako miejsce parkingowe pod pracą, blokując przy tym dostęp do ładowarki innym użytkownikom
  • nie wszystkie ładowarki wyposażone są w odpowiednie kable, a zakup własnego kabla wiąże się ze sporym wydatkiem

W niektórych stacjach ładujących wymagane są własne kable. W niektórych stacjach ładujących wymagane są własne kable.
Zajętość stacji ładujących to niestety duży problem. Z pewnością sporym ułatwieniem jest wprowadzenie przez firmę Galactico, która na swojej stronie internetowej na bieżąco informuje o zajętości ich ładowarek.

W kwietniu planujemy przekonać się na własnej skórze, jak wygląda ładowanie samochodów elektrycznych w Trójmieście. Przetestujemy, z wykorzystaniem różnych modeli aut, kilka ładowarek z różnymi standardami ładowania. Czekajcie na nasz materiał.

Czytaj także: Profity dla właścicieli aut elektrycznych

Tylko jeden operator ( Galactico ) na bieżąco informuje o zajętości swoich terminali do ładowania. Tylko jeden operator ( Galactico ) na bieżąco informuje o zajętości swoich terminali do ładowania.

Opinie (131) 2 zablokowane

  • Nastepne auto moje to tylko elektryk

    I nie bede pyskow krzywych z passatti ogladac na stacjach benzynowych.

    • 0 0

  • jeśli telefon da się naładować ładowarką indukcyjną to może i samochód dałoby redę. To taka moja wizja przyszłości. Nie kombinujemy z kablami tylko stajemy na miejscu postojowym włączmy ładowanie i idziemy np. do marketu.

    • 0 0

  • greenway ma taka sama jakosc

    Ja korzystam na bieżąco z auta elektrycznego, bo w firmie szef zainwestował w dwa na próbe od nowego roku. Poki co najlepiej sprawdza mi sie Greenway bo tak jak piszecie nie wszystkie ładowarki maja uniwersalne wtyczki - a oni owszem - wiec kazdy model samochodu moze sie swobodnie podladowac. Standardy z tego co zauważyłam tez maja okreslone i sie ich trzymaja, bo ładowałam juz na trasie w innych ich punktach i zawsze jakosc uslugi jest ta sama

    • 1 0

  • PRzyszłość to samochody eletryczne, ale nie takie łądowane z sieci, tylko "ładowane" na bieżąco z ogniw paliwowych zasilane wodorem. Efekt uboczny takiego paliwa to... WODA.
    np Honda dośc długo eksperymentuje z Wodorem i póki co można wziąć w leasing Honda Clarity w Japonii albo w Kalifornii.

    • 0 0

  • Probeme jest brak ułatwień dla hybryd. I otwarte graniec dla szrotu dieslowskiego (8)

    • 53 23

    • (3)

      hybrydy to ściema, więc jakich ułatwień chcesz ? Palą więcej niż małe auta, a na trasie są gorsze niż każde benzynowe czy dieslowskie o LPG nie wspomnę. A energia w nich się nie bierze z powietrza, żeby naładować baterię to muszą spalić benzynę !!! Żadna to ekologia.

      • 17 5

      • Hybryda pali wiecej na trasie z 2 powodów.
        Po 1 najczesciej są tam małe silnik i przy prędkościach powyżej 120Km/h, musza sie kręcić wysoko co powoduje wyższe spalanie.
        Po 2 waga tych samochodów jest wyzsza przez akumulatory.

        • 0 0

      • (1)

        Hybryda pali więcej niż małe auta? To ciekawe, bo mój hybrydowy kombiak toyoty pali 4.0-4.5l, czyli wyraźnie mniej niż małe samochody, którymi wcześniej jeździłem.

        • 1 10

        • chyba z górki i z wiatrem :)

          • 1 0

    • Coście się tych diesli uczepili?

      A benzynowy szrot to lepszy niby, mniej truje? Poczytajcie sobie...

      • 3 6

    • Problemem sa tacy jak ty (2)

      Ktorzy wierza w kazda propagande...
      Najsprawniejszym paliwem jest diesel i dlugo tego nic nie zmieni, tyle ze jest drogi
      Taka prawda

      • 8 14

      • Najsprawniejszy nie znaczy najczystszy.

        • 9 4

      • To prawda, rzekoma szkodliwość samochodów z napędem diesla jest spowodowana tylko i wyłącznie złą eksploatacją i zaniedbaniami właściciela pojazdu

        • 9 7

  • Ładowarek powinno być co najmniej kilkanaście razy tyle co dystrybutorów paliwa, a najlepiej kilkadziesiąt. Każda ładowarka powinna mieć osobne miejsce parkingowe... Melodia przyszłości, nie tylko u nas - na zachodzie też.
    Póki z czasem ładowania nie zejdą poniżej 10-15min, masowa skala elektryków nikomu nie grozi.

    • 0 0

  • Lipa (2)

    Pytanie ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego? Od 0 do 100%- 30minut.1 godz, 2godz......
    Jaki jest zasięg owego samochodu? 100 -200km?
    Jaka tu jest przyszłość ? chyba taka zeby siedziec ciągle na stacji benzynowej. Jednak wole ten czas spedzic z rodziną niż na tankowaniu elektryka.

    A przyszłość to sa samochody na paliwo wodorowe które ładują sie 3 minuty i są bezpieczniejsze niż spalinowe.W Azji już rozwijaja technologie na samochody napedzane paliwem wodorowym.

    • 1 0

    • Robiono testy i realny zasięg po mieście to ok. 150- 180 km i ni hu-hu. Czyli co 2-3 dni ładowanko.

      • 0 0

    • No właśnie.

      • 0 0

  • Szybkosc ładowania tych aut - uwaga!

    Z gniazdka ok.15 godzin, z ładowarki domowej 5-8 godziny, z CHAdeMO (ok. 80%) ok.30 minut.
    Kupujcie i spędzajcie codzienność na ładowaniu swoich aut ;) Ps. Gniazdek tylko kilkanaście w całym mieście a aut troszkę więcej... Powodzenia w kolejkach do ładowania.

    • 2 0

  • (2)

    Jaka sieć energetyczna wytrzyma takie obciążenia? Każde miejsce parkingowe w mieście musiałoby mieć stację ładowania. Wsystkie parkingi podziemne na osiedlach trzebaby przebudować. Trzeba rozkopać całe miasta, to inwestycje idące w miliardy. Do tego potrzebne by było kilka nowych elektrowni, a u nas prąd robi się z węgla więc kolejny syf w powietrzu.
    No i najważniejsze. Auto elektryczne jest tylko dla kogoś kto ma dużo kasy i kupi taki samochód jako kolejny w rodzinie na dojazdy na terenie miasta. Nie pojedziemy tym nigdzie dalej ze względu na zasięg.

    • 9 5

    • Pojedziemy dalej, pojedziemy (1)

      150-200km osiągają dziś bez problemu, powoli powstają szybkie stacje w takich odległościach i po 20-30 minutach postoju jedziesz dalej.

      • 1 7

      • szczególnie na autostradzie jak ze stu takich jak ja będzie chciało naładować

        • 2 0

  • Pompowanie balonika (12)

    Ekologia? Czyste powietrze? O czym wy, dzieciaki, piszecie??? Gdyby komuś na tym zależało, to należałoby natychmiast zakazać lub ograniczyć ruch samolotowy (średnio 5-8 ton paliwa/1000 km) a natężenie ruchu lotniczego łatwo sprawdzić na flyradar, nie mówiąc o transporcie morskim ("szesnaście największych kontenerowców świata wypuszcza do atmosfery tyle samo siarki, co wszystkie auta na ziemi - twierdzi konsultant naukowy "the new scientist", fred pearce"). Także wartość opałowa oleju napędowego przemawia na korzyść tego paliwa w porówaniu z benzyną: wartość opałowa oleju napędowego wynosi w przybliżeniu jakieś 37mj/dm3, natomiast benzyny około 32mj/dm3, zatem jasno z tego wynika, że diesel wydziela około 15% energii więcej na każdym litrze niż benzyna, stąd niższe spalanie silników wysokoprężnych i, pośrednio, ich większa sprawność. Dlaczego więc toyota rezygnuje z diesli? Bo są za drogie!!! Decydują koszty produkcji: wbijcie to sobie do tych ekooszołomskich głów. Najtańsze w produkcji są oczywiście małolitrażowe silniczki benzynowe, to widać choćby po stoiskach z kosiarkami, potem normalne silniki benzynowe, nawet z turbo, zaś na końcu tej stawki są diesle z całym dzisiejszym dodatkowym ekoosprzętem (egr, fap, dpf adblue, etc.). Pozostaje kwestia kosztów produkcji hybryd, ale te koszty będą szybko spadać, a ponieważ jest moda i popyt na tego typu konstrukcje, więc producenci są w stanie zaakceptować wyższe koszty, skoro ktoś godzi się płacić za nie dużo większą kasę. I to jest jedyna tajemnica odchodzenia od diesli. Nie dostajecie lepszego produktu, bo najlepszy w spalaniu paliw kopalnych jest diesel. Gdyby tak nie było, już dawno tiry jeździłyby na benzynę. Dostajecie produkt najtańszy w produkcji i resztę tej dyskusji wsadźcie wiecie gdzie..... W rurę wydechową, oczywiście

    • 66 29

    • Dokładnie!

      • 1 0

    • Nie licz na litr, tylko na kilogram. (4)

      Dane w MJ/kg:
      Olej napędowy 46,2
      Ropa naftowa 46,3
      Benzyna 46,4
      LPG butan 49,1
      LPG propan 49,6
      Gaz ziemny 53,6

      Cała Twoja teoria w tym momencie trochę bierze w łeb...

      Mniejsze spalanie diesla bierze się z większego stopnia sprężania.
      Z tego powodu np Mazda ekperymentuje z dieslami na benzynę.

      • 6 0

      • Co ty wiesz o Mazdach? (3)

        No tak....Dlatego Mazda kombinuje z dieslami na benzyne....

        I tacy jak ty zabieraja tutaj glos ..
        Jakbys nie wiedzial Mazda zawsze byla innowacyjna..poczatki to silniki Wankla , cykl Millera i inne..ale ty myslisz zapewne ze wszystko juz wiesz a w szczegolnosci dlatego Mazda kombinuje zdieslami na benzyne..he he dobre!!!
        Zenujacy ekologu...podpowiem ci.Mazda to robi bo chce od dawna udowodnic ze paliwa plynne sa lepsze od energi elektrycznej dlatego nie produkuja elektrycznych odkurzaczy na 4 kolach

        • 3 3

        • Mówisz o innowacjach, czy paśmie porażek? (2)

          Czy Mazda nie próbuje zrobić silnika wysokoprężnego na benzynę (Skyactiv-X)?

          Silnik Wankla faktycznie pokazał, jak mało ekologiczne mogą być samochody, kiedy z projekt zakłada, że będą palić olej...

          Skąd tyle hejtu w ogóle? Czyżby bolało, że Twój gruz idzie na śmietnik historii?

          • 0 1

          • Jesli Mazda zanotowala pasmo porazek (1)

            To:
            Pokaz mi RX7 Ktore dzis kupisz za grosze ...
            Pokaz mi statystyki usterkowosci....i nie dziw sie ze zawsze wszystkie sa czubie najmnie awaryjnych...innowacje...
            A teraz wracamy do oleju ....
            85 tys Audi VW Skody Seata z silnikami benzynowymi wymaga dolewek srednio 1l oleju na 1000km..tak tak zapomniales o FSI TFSI ???
            Remonty silnikow na gwarancji po 60 tkm
            To sa fakty i ty piszesz ze Wankle w liczbie kolekcjonerskiej braly olej...hm
            Mysle ze akurat o autach z Hiroshimy malo wiesz...
            A co do Projektu X czyli innymi slowy SPCCI nie jest wcale taki nowy...
            Podpowiem ci...wczesniej juz go Hyundai opracowal HCCI...Tyle ze silnik praktycznie od wibracji wyrywalo z ram.....
            To duzy krok do przodu.Mazda poprostu chce udowodnic ze silniki paliwowe jeszcze duzo maja do powiedzenia a elektryczne pojazdy beda dobre ale za moze 50 lat...moze .na razie diesle sa wciaz gora jesli chodzi o efekt koncowy.
            Tyle ze sa drogie w produkcji.

            • 0 0

            • Pokaż mi RX7 z 500k na liczniku bez wymiany silnika...

              > To sa fakty i ty piszesz ze Wankle w liczbie kolekcjonerskiej braly olej...
              Przeczytaj co sam napisałeś. Powoli.

              > Remonty silnikow na gwarancji po 60 tkm
              Kurdę, to znaczy, że można bez remontu dojechać do Alfa Centauri? Szacun.

              >A co do Projektu X czyli innymi slowy SPCCI nie jest wcale taki nowy...
              Podpowiem ci...wczesniej juz go Hyundai opracowal HCCI...
              A jeszcze wcześniej Mercedes, ale co z tego? Co to wprowadza do tematu?

              > Mazda poprostu chce udowodnic ze silniki paliwowe jeszcze duzo maja do powiedzenia a elektryczne pojazdy beda dobre ale za moze 50 lat...
              Czytaj Mazda nie umie w prąd :)

              • 0 0

    • (1)

      Diesel wydziela przy spalaniu za duzo tlenkow azotu i nie spelnia kryteriow Euro-6 dlatego w europie zachodniej wiaze sie to z zakazem wiazdu do Centrum duzych miast i to jest glowny powod spadku zainteresowania samochodami z silnikami diesla

      • 6 11

      • Nie prawda

        To tez czesc propagandy. Sporo Diesli z ad blue spelniaja te wymagania tylko po prostu sa drogie. Jednak jakby policzyc o ile mniej spalaja paliwa to ilosc szkodliwych substancji jest duzo mniejsza niz w benzynach oraz porownywalna do niektorych hybryd ...

        • 0 0

    • taa, diesel najlepszy w spalaniu i najbardziej trujący

      • 3 2

    • (1)

      Wiesz, że gdzieś dzwoni ale jeszcze do końca nie ogarniasz gdzie. Pogadamy jak się douczysz.

      • 7 11

      • Typowy argument przeciętnego mieszkańa, z beretem zrytym propagandą.
        Wiem gdzie dzwoni, ale co tam, nie powiem gdzie, błagaj mnie o to bym ci powiedział.
        Prawda jest taka, że nie masz wiele do powiedzenia, ale czego oczekiwać, skoro łykasz to co ci media wcisną na każdym kroku.

        • 7 4

    • Przeczytałem

      Cały Twój post, od początku do końca.

      • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakim autem ściga się młody, gdyński kierowca rajdowy Maciej Liszka?

 

Najczęściej czytane