- 1 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (121 opinii)
- 2 "Leżący policjant" na... polnej drodze (71 opinii)
- 3 Zakończył się remont ulicy za 11 mln zł (44 opinie)
- 4 Czytelnik: mały niesmak po zlocie klasyków (71 opinii)
- 5 Kolejne drogi w Gdyni do naprawy po zimie (72 opinie)
- 6 Ile aut skonfiskowała policja? (131 opinii)
Bez elektrycznej rewolucji w Trójmieście
Mówi się, że samochody zasilane prądem są przyszłością motoryzacji. Jest w tym sporo prawdy, ale póki co w Trójmieście o elektrycznej rewolucji nie ma mowy. Co prawda na drogach zwiększa się liczba pojazdów elektrycznych, w jakimś stopniu rozwija się także sieć ładowarek, ale to wszystko dzieje się raczej w ślimaczym tempie.
Zrobiliśmy drobny rekonesans po trójmiejskiej elektromobilności.
Czytaj także: Standardy ładowania w Trójmieście
Karta - przepustka do prądu
Aktualnie na terenie Trójmiasta właściciele samochodów elektrycznych mogą korzystać z kilkunastu ogólnodostępnych ładowarek (zobacz mapę). Najwięcej terminali postawiła firma Energa, bo aż sześć. Trzy należą do miasta Gdańsk (Galactico), a dwie do Greenway Polska. Pojedyncze stacje ładowania można znaleźć przy salonach samochodowych, w galeriach handlowych czy na parkingach hotelowych. Pobieranie prądu jest bezpłatne, ale w większości przypadków trzeba posiadać specjalną kartę dostępu.
Karty dostępu wymagane są w ładowarkach Energi, Galactico i Greenway Polska. Oczywiście nie ma jednej, uniwersalnej karty. Każda firma wydaje swoją kartę i żeby ją wyrobić, należy zarejestrować się na stronie operatora. Samo wyrobienie jest bezpłatne, a karta przychodzi pocztą.
Wspominaliśmy, że ładowanie aut jest bezpłatne. Zgadza się, ale dla jednego operatora to się zmieni 7 maja. Od tego dnia Greenway Polska, która posiada dwie stacje ładujące w Gdańsku, wprowadzi opłaty za korzystanie ze swoich ładowarek.
Sprawdź, gdzie w Trójmieście naładujesz samochód elektryczny
Ładowanie bywa problematyczne
Kiedy już macie kartę dostępu - możecie do woli ładować swoje samochody elektryczne. Korzystanie z ładowarek bywa jednak kłopotliwe z kilku powodów:
- nie wszystkie stacje wyposażone są we wszystkie standardy ładowania (wtyczki)
- miejsca postojowe przeznaczone do ładowania często zajmowane są przez "zwykłe" samochody
- wielu właścicieli aut elektrycznych - pomimo pełnego naładowania samochodu - traktuje stacje ładujące jako miejsce parkingowe pod pracą, blokując przy tym dostęp do ładowarki innym użytkownikom
- nie wszystkie ładowarki wyposażone są w odpowiednie kable, a zakup własnego kabla wiąże się ze sporym wydatkiem
Zajętość stacji ładujących to niestety duży problem. Z pewnością sporym ułatwieniem jest wprowadzenie przez firmę Galactico, która na swojej stronie internetowej na bieżąco informuje o zajętości ich ładowarek.
W kwietniu planujemy przekonać się na własnej skórze, jak wygląda ładowanie samochodów elektrycznych w Trójmieście. Przetestujemy, z wykorzystaniem różnych modeli aut, kilka ładowarek z różnymi standardami ładowania. Czekajcie na nasz materiał.
Czytaj także: Profity dla właścicieli aut elektrycznych
Opinie (131) 2 zablokowane
-
2018-03-26 16:22
Kary (1)
Za takie parkowanie normalnego auta na miejscu przeznaczonym dla aut elektrycznych powinny być kary , nie których kierowców trzeba uczyć kultury . Kara fonsowoa nauczy parkować tam gdzie powinien . Przykład najlepiej barć z Norwegii
- 7 4
-
2018-03-26 17:15
Piłeś? Nie pisz,
- 1 1
-
2018-03-26 16:23
Wprowadzić od 2020 r. zakaz rejestrowania nowych aut osobowych z silnikiem diesla! (1)
- 7 12
-
2018-03-26 17:40
Bo ?
Możesz to uzasadnić dlaczego ?
- 2 1
-
2018-03-26 16:24
póki co w Trójmieście o elektrycznej rewolucji nie ma mowy
Dziękuję, można się rozejść
- 7 3
-
2018-03-26 16:37
Jak wszystko w tym kraju. Bylejakość i zacofanie na każdym ktoku.
- 6 4
-
2018-03-26 17:24
nowe toyoty nie potzebuja ladowania!!! (2)
ten asrtykol nie ma sensu, wszystkie toyoty nie potrzebuje stacji ladowania i nawet nie maja juz kabla: auta hybrydowe laduja sie podczas jazdy o predkosci wyzszej niez 50kmh oraz podczas hamowania. redaktor nie jest na czasie
- 2 6
-
2018-03-26 17:31
poczekaj na wymiane ogniw:)
- 1 2
-
2018-03-26 18:16
To są zwykłe hybrydy a nie auta elektryczne :) odróźniaj :) są jeszcze hybrydy plug in, które potrzebują kabla, ale dzięki temu są w stanie przejechać kilkanaście-kilkadziesiąt km na prądzie.
- 5 0
-
2018-03-26 17:43
W Norwegi za 3 lata niebedzie ani jednego auta spalinowego!!Ale ciemnota z trójmiasta nie moze sobie tego wyobrazic:) (2)
- 4 8
-
2018-03-26 18:51
a czasami w norwegii nie mają taniego pradu
i wszyscy grzeją prądem z elektrowni wodnych
- 8 1
-
2018-03-27 08:34
Norwegów jest tylko 5 mln, gęstość zaludnienia
15 osób/km2, w Polsce jest to 122 osoby/km2.
PKB na osobę 60 tys usd - Polska 12 tys.
Mogą pozwolić sobie na takie fanaberie.
Prąd tańszy niż w Polsce.- 1 0
-
2018-03-26 18:06
nie ma czegoś takiego jak 3miasto?
sprecyzujcie, nie widzę w niczym związku?!?
Czyli elektryki nie dla kogo?- 2 1
-
2018-03-26 19:07
Zapyziałe miasta, w małym Szczecinie jest o wiele lepiej. Szkoda gadać, wioskowe klimaty u nas.
- 2 1
-
2018-03-26 19:09
skąd prąd? (1)
Jeżeli już uda się namówić przeciętnego mieszkańca do kupienia 3 razy droższego i niefunkcjonalnego samochodu elektrycznego, to skąd weźmie się taka ilość prądu?
Ile potrzeba ładowarek żeby doładować duża ilość samochodów, jaka jest potrzebna moc
i możliwość jej przesyłania siecią?- 3 3
-
2018-03-26 22:15
spytaj Norwegów albo Amerykanów a niedługo Niemców
- 0 1
-
2018-03-26 19:51
za dużo uwagi przywiązuje się do samochodów elektrycznych (1)
dużo za mało uwagi przywiązuje się do rowerów wspomaganych elektrycznie.
Liczba tych rowerów kupowanych dobrowolnie przez klientów w krajach takich jak Holandia czy Niemcy kilkakrotnie przewyższa liczbę kupowanych tam samochodów elektrycznych, które są dofinansowywane szczodrze z funduszy publicznych.
Koszt ładowania takiego roweru jest minimalny, można ładować przy pomocy zasilaczy ze zwykłej sieci miejskiej, jedno ładowanie wystarczy na przejechanie 80 kilometrów bez wspomagania ze strony pedałującego (ze wspomaganiem kilkakrotnie więcej).
Koszty infrastruktury rowerowej są kilkadziesiąt razy niższe niż koszty infrastruktury do jazdy i parkowania samochodów (bez względu na ich napęd).- 1 8
-
2018-03-26 21:34
znowu ten sam i jego brednie
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.