- 1 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (110 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (177 opinii)
- 3 "Leżący policjant" na... polnej drodze (86 opinii)
- 4 Zakończył się remont ulicy za 11 mln zł (46 opinii)
- 5 Czytelnik: mały niesmak po zlocie klasyków (72 opinie)
- 6 Ile aut skonfiskowała policja? (132 opinie)
Bez elektrycznej rewolucji w Trójmieście
Mówi się, że samochody zasilane prądem są przyszłością motoryzacji. Jest w tym sporo prawdy, ale póki co w Trójmieście o elektrycznej rewolucji nie ma mowy. Co prawda na drogach zwiększa się liczba pojazdów elektrycznych, w jakimś stopniu rozwija się także sieć ładowarek, ale to wszystko dzieje się raczej w ślimaczym tempie.
Zrobiliśmy drobny rekonesans po trójmiejskiej elektromobilności.
Czytaj także: Standardy ładowania w Trójmieście
Karta - przepustka do prądu
Aktualnie na terenie Trójmiasta właściciele samochodów elektrycznych mogą korzystać z kilkunastu ogólnodostępnych ładowarek (zobacz mapę). Najwięcej terminali postawiła firma Energa, bo aż sześć. Trzy należą do miasta Gdańsk (Galactico), a dwie do Greenway Polska. Pojedyncze stacje ładowania można znaleźć przy salonach samochodowych, w galeriach handlowych czy na parkingach hotelowych. Pobieranie prądu jest bezpłatne, ale w większości przypadków trzeba posiadać specjalną kartę dostępu.
Karty dostępu wymagane są w ładowarkach Energi, Galactico i Greenway Polska. Oczywiście nie ma jednej, uniwersalnej karty. Każda firma wydaje swoją kartę i żeby ją wyrobić, należy zarejestrować się na stronie operatora. Samo wyrobienie jest bezpłatne, a karta przychodzi pocztą.
Wspominaliśmy, że ładowanie aut jest bezpłatne. Zgadza się, ale dla jednego operatora to się zmieni 7 maja. Od tego dnia Greenway Polska, która posiada dwie stacje ładujące w Gdańsku, wprowadzi opłaty za korzystanie ze swoich ładowarek.
Sprawdź, gdzie w Trójmieście naładujesz samochód elektryczny
Ładowanie bywa problematyczne
Kiedy już macie kartę dostępu - możecie do woli ładować swoje samochody elektryczne. Korzystanie z ładowarek bywa jednak kłopotliwe z kilku powodów:
- nie wszystkie stacje wyposażone są we wszystkie standardy ładowania (wtyczki)
- miejsca postojowe przeznaczone do ładowania często zajmowane są przez "zwykłe" samochody
- wielu właścicieli aut elektrycznych - pomimo pełnego naładowania samochodu - traktuje stacje ładujące jako miejsce parkingowe pod pracą, blokując przy tym dostęp do ładowarki innym użytkownikom
- nie wszystkie ładowarki wyposażone są w odpowiednie kable, a zakup własnego kabla wiąże się ze sporym wydatkiem
Zajętość stacji ładujących to niestety duży problem. Z pewnością sporym ułatwieniem jest wprowadzenie przez firmę Galactico, która na swojej stronie internetowej na bieżąco informuje o zajętości ich ładowarek.
W kwietniu planujemy przekonać się na własnej skórze, jak wygląda ładowanie samochodów elektrycznych w Trójmieście. Przetestujemy, z wykorzystaniem różnych modeli aut, kilka ładowarek z różnymi standardami ładowania. Czekajcie na nasz materiał.
Czytaj także: Profity dla właścicieli aut elektrycznych
Opinie (131) 2 zablokowane
-
2018-03-26 20:43
Mam VW w tedełii (1)
Jak go podłączyć do prądu?
- 0 0
-
2018-03-26 21:41
Zero do ziemi a fazę na karoserię.
- 1 0
-
2018-03-26 23:07
Faza
Bardziej ekologiczna eksploatacja to tylko miejska legenda. Sprawność elektrowni węglowej jest podobna do sprawności silnika benzynowego. O produkcji i utylizacji akumulatorów lepiej nie wspominać.
- 4 0
-
2018-03-27 06:55
Lipa (2)
Pytanie ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego? Od 0 do 100%- 30minut.1 godz, 2godz......
Jaki jest zasięg owego samochodu? 100 -200km?
Jaka tu jest przyszłość ? chyba taka zeby siedziec ciągle na stacji benzynowej. Jednak wole ten czas spedzic z rodziną niż na tankowaniu elektryka.
A przyszłość to sa samochody na paliwo wodorowe które ładują sie 3 minuty i są bezpieczniejsze niż spalinowe.W Azji już rozwijaja technologie na samochody napedzane paliwem wodorowym.- 1 0
-
2018-03-27 13:11
No właśnie.
- 0 0
-
2018-03-27 13:24
Robiono testy i realny zasięg po mieście to ok. 150- 180 km i ni hu-hu. Czyli co 2-3 dni ładowanko.
- 0 0
-
2018-03-27 13:20
Szybkosc ładowania tych aut - uwaga!
Z gniazdka ok.15 godzin, z ładowarki domowej 5-8 godziny, z CHAdeMO (ok. 80%) ok.30 minut.
Kupujcie i spędzajcie codzienność na ładowaniu swoich aut ;) Ps. Gniazdek tylko kilkanaście w całym mieście a aut troszkę więcej... Powodzenia w kolejkach do ładowania.- 2 0
-
2018-03-27 15:13
Ładowarek powinno być co najmniej kilkanaście razy tyle co dystrybutorów paliwa, a najlepiej kilkadziesiąt. Każda ładowarka powinna mieć osobne miejsce parkingowe... Melodia przyszłości, nie tylko u nas - na zachodzie też.
Póki z czasem ładowania nie zejdą poniżej 10-15min, masowa skala elektryków nikomu nie grozi.- 0 0
-
2018-04-03 10:43
PRzyszłość to samochody eletryczne, ale nie takie łądowane z sieci, tylko "ładowane" na bieżąco z ogniw paliwowych zasilane wodorem. Efekt uboczny takiego paliwa to... WODA.
np Honda dośc długo eksperymentuje z Wodorem i póki co można wziąć w leasing Honda Clarity w Japonii albo w Kalifornii.- 0 0
-
2018-04-07 14:54
greenway ma taka sama jakosc
Ja korzystam na bieżąco z auta elektrycznego, bo w firmie szef zainwestował w dwa na próbe od nowego roku. Poki co najlepiej sprawdza mi sie Greenway bo tak jak piszecie nie wszystkie ładowarki maja uniwersalne wtyczki - a oni owszem - wiec kazdy model samochodu moze sie swobodnie podladowac. Standardy z tego co zauważyłam tez maja okreslone i sie ich trzymaja, bo ładowałam juz na trasie w innych ich punktach i zawsze jakosc uslugi jest ta sama
- 1 0
-
2018-05-11 19:32
jeśli telefon da się naładować ładowarką indukcyjną to może i samochód dałoby redę. To taka moja wizja przyszłości. Nie kombinujemy z kablami tylko stajemy na miejscu postojowym włączmy ładowanie i idziemy np. do marketu.
- 0 0
-
2018-05-14 11:40
Nastepne auto moje to tylko elektryk
I nie bede pyskow krzywych z passatti ogladac na stacjach benzynowych.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.