• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez elektrycznej rewolucji w Trójmieście

Michał Jelionek
26 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Aktualnie w Trójmieście jest kilkanaście ogólnodostępnych ładowarek. Aktualnie w Trójmieście jest kilkanaście ogólnodostępnych ładowarek.

Mówi się, że samochody zasilane prądem są przyszłością motoryzacji. Jest w tym sporo prawdy, ale póki co w Trójmieście o elektrycznej rewolucji nie ma mowy. Co prawda na drogach zwiększa się liczba pojazdów elektrycznych, w jakimś stopniu rozwija się także sieć ładowarek, ale to wszystko dzieje się raczej w ślimaczym tempie.



Czy chciał(a)byś jeździć autem elektrycznym?

W Polsce auta elektryczne to wciąż melodia przyszłości. Rozwój tej innowacyjnej technologii skutecznie blokują nie tylko wysokie ceny samochodów elektrycznych, ale też słabo rozwinięta infrastruktura, brak ujednoliconych standardów ładowania i podstawowej wiedzy wśród potencjalnych nabywców takich pojazdów - dokładnie od tych słów rozpoczyna się opublikowany dwa lata temu tekst na temat trójmiejskich punktów ładowania aut elektrycznych. Od tamtego czasu niewiele się zmieniło i tak naprawdę aktualny artykuł mógłby zaczynać się dokładnie tak samo.

Zrobiliśmy drobny rekonesans po trójmiejskiej elektromobilności.

Czytaj także: Standardy ładowania w Trójmieście

Karta - przepustka do prądu



Trzy różne karty dostępu do trójmiejskich ładowarek. Obecnie wyrobienie każdej z nich jest bezpłatne i dostępne przez internet. Trzy różne karty dostępu do trójmiejskich ładowarek. Obecnie wyrobienie każdej z nich jest bezpłatne i dostępne przez internet.
Aktualnie na terenie Trójmiasta właściciele samochodów elektrycznych mogą korzystać z kilkunastu ogólnodostępnych ładowarek (zobacz mapę). Najwięcej terminali postawiła firma Energa, bo aż sześć. Trzy należą do miasta Gdańsk (Galactico), a dwie do Greenway Polska. Pojedyncze stacje ładowania można znaleźć przy salonach samochodowych, w galeriach handlowych czy na parkingach hotelowych. Pobieranie prądu jest bezpłatne, ale w większości przypadków trzeba posiadać specjalną kartę dostępu.

Karty dostępu wymagane są w ładowarkach Energi, GalacticoGreenway Polska. Oczywiście nie ma jednej, uniwersalnej karty. Każda firma wydaje swoją kartę i żeby ją wyrobić, należy zarejestrować się na stronie operatora. Samo wyrobienie jest bezpłatne, a karta przychodzi pocztą.

Wspominaliśmy, że ładowanie aut jest bezpłatne. Zgadza się, ale dla jednego operatora to się zmieni 7 maja. Od tego dnia Greenway Polska, która posiada dwie stacje ładujące w Gdańsku, wprowadzi opłaty za korzystanie ze swoich ładowarek.

Sprawdź, gdzie w Trójmieście naładujesz samochód elektryczny

Ładowanie bywa problematyczne



"Zwykły" samochód na miejscu przeznaczonym do ładowania aut elektrycznych. To niestety częsty obrazek. "Zwykły" samochód na miejscu przeznaczonym do ładowania aut elektrycznych. To niestety częsty obrazek.
Kiedy już macie kartę dostępu - możecie do woli ładować swoje samochody elektryczne. Korzystanie z ładowarek bywa jednak kłopotliwe z kilku powodów:

  • nie wszystkie stacje wyposażone są we wszystkie standardy ładowania (wtyczki)
  • miejsca postojowe przeznaczone do ładowania często zajmowane są przez "zwykłe" samochody
  • wielu właścicieli aut elektrycznych - pomimo pełnego naładowania samochodu - traktuje stacje ładujące jako miejsce parkingowe pod pracą, blokując przy tym dostęp do ładowarki innym użytkownikom
  • nie wszystkie ładowarki wyposażone są w odpowiednie kable, a zakup własnego kabla wiąże się ze sporym wydatkiem

W niektórych stacjach ładujących wymagane są własne kable. W niektórych stacjach ładujących wymagane są własne kable.
Zajętość stacji ładujących to niestety duży problem. Z pewnością sporym ułatwieniem jest wprowadzenie przez firmę Galactico, która na swojej stronie internetowej na bieżąco informuje o zajętości ich ładowarek.

W kwietniu planujemy przekonać się na własnej skórze, jak wygląda ładowanie samochodów elektrycznych w Trójmieście. Przetestujemy, z wykorzystaniem różnych modeli aut, kilka ładowarek z różnymi standardami ładowania. Czekajcie na nasz materiał.

Czytaj także: Profity dla właścicieli aut elektrycznych

Tylko jeden operator ( Galactico ) na bieżąco informuje o zajętości swoich terminali do ładowania. Tylko jeden operator ( Galactico ) na bieżąco informuje o zajętości swoich terminali do ładowania.

Opinie (131) 2 zablokowane

  • powinni płacić i to podwójnie, w Poslce energia elektryczna pochodzi z brudnych źródeł, najczęściej ze spalania węgla. (17)

    • 74 35

    • Jakby zabrać dopłaty do węgla, szybko by się  to zmieniło. (2)

      • 20 2

      • q (1)

        I co w zamian za to - OZE? Bez dopłat też się nie opłaca.

        • 0 1

        • q

          Ale za to nie truje

          • 2 0

    • dlatego wolę kupić samochód

      z 5 litrowym silnikiem i nie bawić się w te wasze ekologiczne bzdury.
      Zycie jest za krótkie by wiecznie na wszystkim oszczędzać i oszczędzać.

      • 16 14

    • do tego akumulatory (8)

      nikt nie pisze i nie mówi na ile ładowań starczą > ile kosztują > i że pozbycie się ich to spory koszt dla środowiska , Elektryczne samochody To pseudo ekologia !!!
      Zresztą czy prąd pochodzi z elektrowni węglowej czy atomowej , co to za różnica ? atomowej bym powiedział że jest jeszcze gorzej , odpady radio aktywne,trzeba gdzieś zabetonować , a jak będzie awaria co już nie raz się zdarzyło to skażenie środowiska nieporównywalnie większe niż 100 lat używania elektrowni węglowej,ba 1000 lat

      • 11 8

      • walić pseudo ekologię i ekologów

        • 5 8

      • Mamy wiatr, mamy wodę, mamy słońce, mamy energię geotermalną (tylko nie pod Toruniem)... (5)

        Akumulatory tej wielkości raczej nie wylądują w śmietniku, za dużo w nich cennych metali, które można ponownie przetworzyć.

        • 6 7

        • jakich metali cennych matole ? (4)

          tu chodzi o ten płyn co pozostaje po akumulatorach

          • 5 12

          • Uwazam, ze osoby, ktore nie skonczyly podstawowki nie powinny miec prawa komentowac cokolwiek. Wracaj na
            chemie matole.

            • 8 3

          • (1)

            Nie płyn tylko toksyczny kwas siarkowy..

            • 2 4

            • Właśnie odwrotnie, elektryczne samochody nie potrzebują akumulatorów z toksycznym kwasem siarkowym.

              Zawsze jedna rzecz mniej do utylizacji

              • 4 1

          • Jaki płyn?

            Widziałeś kiedyś litowy akumulator?

            • 6 1

      • Normalnie wystarczaja na 10 lat

        Duzy minus spada ich efektywnosc ponizej -10

        • 2 0

    • czemu pracownicy E nie płacą ?!?

      • 1 0

    • oPOdatkować masakrycznie ropniaki!

      Jak w EU!
      A jak już mówisz o węglu to najpierw trzeba by było sprawdzić czemu ludzie płacą za wegiel, czym ta papa i po przemysłowe radz ckie coś nie jest!!!

      • 1 3

    • Polski najbardziej energetyczny i najczystszych węgiel w UE

      Renegocjować umowy na sh*t miał i syf wiadomo zkąd!

      • 1 4

    • q

      Podobnie w Niemczech. To tam najwięcej w Europie spala się węgla i produkuje magicznego CO2.

      • 0 1

  • Probeme jest brak ułatwień dla hybryd. I otwarte graniec dla szrotu dieslowskiego (8)

    • 53 23

    • (3)

      hybrydy to ściema, więc jakich ułatwień chcesz ? Palą więcej niż małe auta, a na trasie są gorsze niż każde benzynowe czy dieslowskie o LPG nie wspomnę. A energia w nich się nie bierze z powietrza, żeby naładować baterię to muszą spalić benzynę !!! Żadna to ekologia.

      • 17 5

      • (1)

        Hybryda pali więcej niż małe auta? To ciekawe, bo mój hybrydowy kombiak toyoty pali 4.0-4.5l, czyli wyraźnie mniej niż małe samochody, którymi wcześniej jeździłem.

        • 1 10

        • chyba z górki i z wiatrem :)

          • 1 0

      • Hybryda pali wiecej na trasie z 2 powodów.
        Po 1 najczesciej są tam małe silnik i przy prędkościach powyżej 120Km/h, musza sie kręcić wysoko co powoduje wyższe spalanie.
        Po 2 waga tych samochodów jest wyzsza przez akumulatory.

        • 0 0

    • Problemem sa tacy jak ty (2)

      Ktorzy wierza w kazda propagande...
      Najsprawniejszym paliwem jest diesel i dlugo tego nic nie zmieni, tyle ze jest drogi
      Taka prawda

      • 8 14

      • To prawda, rzekoma szkodliwość samochodów z napędem diesla jest spowodowana tylko i wyłącznie złą eksploatacją i zaniedbaniami właściciela pojazdu

        • 9 7

      • Najsprawniejszy nie znaczy najczystszy.

        • 9 4

    • Coście się tych diesli uczepili?

      A benzynowy szrot to lepszy niby, mniej truje? Poczytajcie sobie...

      • 3 6

  • dlaczego nie promuje się LPG? to jedne z najczystszych silników. (8)

    • 75 9

    • To proste!

      Bo jest ich za dużo. Zaraz by się okazało, że chętnych do różnych subwencji właścicieli pojazdów byłoby zbyt wielu. Tak więc tę naszą "ekologię" pomniejszono o pojazdy zasilane LPG, bo tak jest wygodniej i taniej dla miasta. Tu akurat robimy wyjątek i nie bierzemy przykładu z rozwiązań Europy zachodniej, bo tak i już. Zrozum, tu nie chodzi o ekologię, ważniejszy jest bełkot to za przywileje spadną na tych, którzy będą "EKO", bo to jest trendy, bo to ludzie "lajkują" no i można wejść w 4-litery kilku dealerom samochodowym (bo akurat oni mają te super eko auta). A LPG mogą mieć wszyscy i to do obecnych aut, a to już nie jest trendy... i tego nie lajkujemy. A to, że jest paliwem czystszym niż benzyna o autach zasilanych ropą już nie wspominając to tu nikogo nie interesuje.

      • 33 1

    • Jak był wprowadzany LPG w Trójmieście do eksploatacji to były zniżki na podatek drogowy .

      Byłem jednym z pierwszych użytkowników tego rodzaju paliwa którym zacząłem zasilać Poloneza . Na Chyloni był warsztat w zakładzie gazowniczym który montował urządzenia do LPG firmy Lovato . Ciekawostką było samo tankowanie samochodu - dystrybutor był bez licznika ilości litrów zatankowanego gazu . Tankowało się LPG do pełna za ryczałt ustalony przez gazownie . Wtedy były tylko trzy punkty tankowania gazu w Trójmieście : Chyloni , Kiełpinek baza paliw i Pruszcz Gdański . Chyba pierwszym dystrybutorem wyposażonym w licznik litrów zatankowanego gazu był dystrybutor we Wrzeszczu należący do bazy samochodowej Łączności . Co do zniżki za podatek drogowy był on udzielany za stosowanie paliwa ekologicznego . No ale obecnie nie ma już podatku drogowego od samochodów osobowych i przywileje zginęły śmiercią naturalną dla tego ekologicznego paliwa . Do dzisiejszej pory eksploatuję samochód benzynowy z zasilaniem gazowym nic nie robiąc sobie z haseł na niektórych samochodach że ropa jest do traktorów a gaz do kuchenek . Mity co do tego rodzaju paliwa i jego szkodliwości dla silników to bujda na kółkach - warunkiem prawidłowej eksploatacji tych instalacji to regularne przeglądy w serwisie uprawnionym do tego rodzaju napraw . W swojej karierze widziałem uszkodzone silniki samochodowe tak benzynowe i diesla jak były one niechlujnie eksploatowane i to samo dotyczy samochodów zasilanych LPG . Dbaj o instalacje i będziesz jeździł bezpiecznie i tanio !!!

      • 16 0

    • (2)

      bo za mało Państwo na nim zarabia, ot cała filozofia
      a ciekawostka - samo wyprodukowanie akumulatorów do hybryd daje tyle CO2 do atmosfery co przejechanie ok 200tyś km dieslem :D

      • 13 3

      • tyś moja mila wracaj do szkoly

        • 4 1

      • A ile NOx?

        • 1 0

    • Pamiętaj (1)

      że LPG nie może być parkowane w zamkniętych halach garażowych.

      • 4 2

      • Oczywiście, że mogą. Wystarczy, że jest odpowiednia wentylacja. Swojego "gazika" trzymam w domowym garażu. A nawet dwa!

        • 4 0

    • Wg mojej wiedzy LPG to paliwo.

      • 4 0

  • dlaczego pobieranie pradu jest "bezplatne"? (11)

    Przeciez wszyscy musimy sie w ostatecznym rachunku zlozyc na fanaberie bogatych uzytkownikow drog, ktorych stac na zakup auta elektrycznego. Nie mam nic przeciwko autom elektrycznym ale faworyzowanie ich kosztem innym uzytkownikow drog jest naduzyciem. Wszelkie ulgi, czy darmowe miejsca parkingowe to nie forma zachety tylko dyskryminacji wiekszosci.

    • 67 24

    • Dlatego, że wszyscy musimy się zrzucać na leczenie chorób spowodowanych spalinami. (9)

      Promowanie samochodów elektrycznych się po prostu opłaca na dłuższą skalę.

      • 14 21

      • auta elektryczne powinny promowac sie same (6)

        cena i parametrami technicznymi, jak na razie to za 1 nowy samochod elektryczny mam 2 podobne z silnikiem benzynowym, nie mowie o hybrydach, bo to nie "elektryki"
        problem w PL jest spalaniu tysiecy ton wegla rocznie, tutaj jest przyczyna zanieczyszczen: w jaki sposob jest uzyskiwana energia elektrycznia w PL ?

        • 20 6

        • I zaczną promować się same, za 20 lat. (5)

          Kiedy Niemcy zaczną oddawać pierwszą falę elektryków na złom.

          Tesla 3 kosztuje koło 200k pln i ma 4.6s do setki. Ile kosztuje auto spalinowe o podobnych osiągach?

          • 14 3

          • za 200kzl to mozna kupic 2 porzadne kompakty (3)

            w bardzo dobrym wyposazeniu, lub 3 nieco gorsze, roznica na starcie ogromna, a zasieg Tesli? nie powala, zwlaszcza w naszym klimacie: ogrzewanie zima, to nie Kalifornia. Czy jedyny istony parametr auta to "przyspieszenie do setki"?

            • 16 6

            • Istotne jest, żeby porównywać samochody w tej samej kategorii. (2)

              Tanich elektrycznych kompaktów jeszcze nie ma, zawsze innowacja zaczyna się od droższych modeli i schodzi do tańszych.

              • 6 2

              • prius i leaf są kompaktami. (1)

                a za 100-110 k (czyli 70% ich ceny) masz 240 konną alfę giuliettę z czasem 6 ,0 do setki...co da to 1,4 sekundy mniej? :) a właściwie to 0,7, bo oficjalny czas do 100 to 5,3 dla wersji szybszej i 5,6 dla wolniejszej.
                a, zapomniałem. przecież tesli nie można kupić. można ja tylko zamówić i czekać minimum 2 lata:)

                • 2 0

              • Tja kompakt

                Od razu trzeba było Caterhama wybrać do porównania, jeszcze tańszy by był.

                Porównaj teraz wyposażenie i rozmiar jednego i drugiego...

                • 0 0

          • I za 200tys masz auto z wnetrzem zrobionym z plastiku z lat 90.

            • 1 0

      • (1)

        A promowanie ogrzewania domów prądem zamiast węglem już się nie opłaca?

        • 5 1

        • Nie, bo możemy podłączyć domy do miejskiej sieci ciepłowniczej i to się promuje.

          Ciepło wygodniej przenieść rurą, niż kablem.

          • 0 2

    • to może w ramach ekologii niech mi zrobią darmowy prąd w chałupie

      • 10 1

  • Pompowanie balonika (12)

    Ekologia? Czyste powietrze? O czym wy, dzieciaki, piszecie??? Gdyby komuś na tym zależało, to należałoby natychmiast zakazać lub ograniczyć ruch samolotowy (średnio 5-8 ton paliwa/1000 km) a natężenie ruchu lotniczego łatwo sprawdzić na flyradar, nie mówiąc o transporcie morskim ("szesnaście największych kontenerowców świata wypuszcza do atmosfery tyle samo siarki, co wszystkie auta na ziemi - twierdzi konsultant naukowy "the new scientist", fred pearce"). Także wartość opałowa oleju napędowego przemawia na korzyść tego paliwa w porówaniu z benzyną: wartość opałowa oleju napędowego wynosi w przybliżeniu jakieś 37mj/dm3, natomiast benzyny około 32mj/dm3, zatem jasno z tego wynika, że diesel wydziela około 15% energii więcej na każdym litrze niż benzyna, stąd niższe spalanie silników wysokoprężnych i, pośrednio, ich większa sprawność. Dlaczego więc toyota rezygnuje z diesli? Bo są za drogie!!! Decydują koszty produkcji: wbijcie to sobie do tych ekooszołomskich głów. Najtańsze w produkcji są oczywiście małolitrażowe silniczki benzynowe, to widać choćby po stoiskach z kosiarkami, potem normalne silniki benzynowe, nawet z turbo, zaś na końcu tej stawki są diesle z całym dzisiejszym dodatkowym ekoosprzętem (egr, fap, dpf adblue, etc.). Pozostaje kwestia kosztów produkcji hybryd, ale te koszty będą szybko spadać, a ponieważ jest moda i popyt na tego typu konstrukcje, więc producenci są w stanie zaakceptować wyższe koszty, skoro ktoś godzi się płacić za nie dużo większą kasę. I to jest jedyna tajemnica odchodzenia od diesli. Nie dostajecie lepszego produktu, bo najlepszy w spalaniu paliw kopalnych jest diesel. Gdyby tak nie było, już dawno tiry jeździłyby na benzynę. Dostajecie produkt najtańszy w produkcji i resztę tej dyskusji wsadźcie wiecie gdzie..... W rurę wydechową, oczywiście

    • 66 29

    • Przeczytałem

      Cały Twój post, od początku do końca.

      • 10 1

    • (1)

      Wiesz, że gdzieś dzwoni ale jeszcze do końca nie ogarniasz gdzie. Pogadamy jak się douczysz.

      • 7 11

      • Typowy argument przeciętnego mieszkańa, z beretem zrytym propagandą.
        Wiem gdzie dzwoni, ale co tam, nie powiem gdzie, błagaj mnie o to bym ci powiedział.
        Prawda jest taka, że nie masz wiele do powiedzenia, ale czego oczekiwać, skoro łykasz to co ci media wcisną na każdym kroku.

        • 7 4

    • (1)

      Diesel wydziela przy spalaniu za duzo tlenkow azotu i nie spelnia kryteriow Euro-6 dlatego w europie zachodniej wiaze sie to z zakazem wiazdu do Centrum duzych miast i to jest glowny powod spadku zainteresowania samochodami z silnikami diesla

      • 6 11

      • Nie prawda

        To tez czesc propagandy. Sporo Diesli z ad blue spelniaja te wymagania tylko po prostu sa drogie. Jednak jakby policzyc o ile mniej spalaja paliwa to ilosc szkodliwych substancji jest duzo mniejsza niz w benzynach oraz porownywalna do niektorych hybryd ...

        • 0 0

    • Nie licz na litr, tylko na kilogram. (4)

      Dane w MJ/kg:
      Olej napędowy 46,2
      Ropa naftowa 46,3
      Benzyna 46,4
      LPG butan 49,1
      LPG propan 49,6
      Gaz ziemny 53,6

      Cała Twoja teoria w tym momencie trochę bierze w łeb...

      Mniejsze spalanie diesla bierze się z większego stopnia sprężania.
      Z tego powodu np Mazda ekperymentuje z dieslami na benzynę.

      • 6 0

      • Co ty wiesz o Mazdach? (3)

        No tak....Dlatego Mazda kombinuje z dieslami na benzyne....

        I tacy jak ty zabieraja tutaj glos ..
        Jakbys nie wiedzial Mazda zawsze byla innowacyjna..poczatki to silniki Wankla , cykl Millera i inne..ale ty myslisz zapewne ze wszystko juz wiesz a w szczegolnosci dlatego Mazda kombinuje zdieslami na benzyne..he he dobre!!!
        Zenujacy ekologu...podpowiem ci.Mazda to robi bo chce od dawna udowodnic ze paliwa plynne sa lepsze od energi elektrycznej dlatego nie produkuja elektrycznych odkurzaczy na 4 kolach

        • 3 3

        • Mówisz o innowacjach, czy paśmie porażek? (2)

          Czy Mazda nie próbuje zrobić silnika wysokoprężnego na benzynę (Skyactiv-X)?

          Silnik Wankla faktycznie pokazał, jak mało ekologiczne mogą być samochody, kiedy z projekt zakłada, że będą palić olej...

          Skąd tyle hejtu w ogóle? Czyżby bolało, że Twój gruz idzie na śmietnik historii?

          • 0 1

          • Jesli Mazda zanotowala pasmo porazek (1)

            To:
            Pokaz mi RX7 Ktore dzis kupisz za grosze ...
            Pokaz mi statystyki usterkowosci....i nie dziw sie ze zawsze wszystkie sa czubie najmnie awaryjnych...innowacje...
            A teraz wracamy do oleju ....
            85 tys Audi VW Skody Seata z silnikami benzynowymi wymaga dolewek srednio 1l oleju na 1000km..tak tak zapomniales o FSI TFSI ???
            Remonty silnikow na gwarancji po 60 tkm
            To sa fakty i ty piszesz ze Wankle w liczbie kolekcjonerskiej braly olej...hm
            Mysle ze akurat o autach z Hiroshimy malo wiesz...
            A co do Projektu X czyli innymi slowy SPCCI nie jest wcale taki nowy...
            Podpowiem ci...wczesniej juz go Hyundai opracowal HCCI...Tyle ze silnik praktycznie od wibracji wyrywalo z ram.....
            To duzy krok do przodu.Mazda poprostu chce udowodnic ze silniki paliwowe jeszcze duzo maja do powiedzenia a elektryczne pojazdy beda dobre ale za moze 50 lat...moze .na razie diesle sa wciaz gora jesli chodzi o efekt koncowy.
            Tyle ze sa drogie w produkcji.

            • 0 0

            • Pokaż mi RX7 z 500k na liczniku bez wymiany silnika...

              > To sa fakty i ty piszesz ze Wankle w liczbie kolekcjonerskiej braly olej...
              Przeczytaj co sam napisałeś. Powoli.

              > Remonty silnikow na gwarancji po 60 tkm
              Kurdę, to znaczy, że można bez remontu dojechać do Alfa Centauri? Szacun.

              >A co do Projektu X czyli innymi slowy SPCCI nie jest wcale taki nowy...
              Podpowiem ci...wczesniej juz go Hyundai opracowal HCCI...
              A jeszcze wcześniej Mercedes, ale co z tego? Co to wprowadza do tematu?

              > Mazda poprostu chce udowodnic ze silniki paliwowe jeszcze duzo maja do powiedzenia a elektryczne pojazdy beda dobre ale za moze 50 lat...
              Czytaj Mazda nie umie w prąd :)

              • 0 0

    • taa, diesel najlepszy w spalaniu i najbardziej trujący

      • 3 2

    • Dokładnie!

      • 1 0

  • W chwili obecnej auta osobowe na prąd w skali masowej to utopia. (5)

    W Polsce energetyka jest przestarzała a stan sieci i infrastruktury jest delikatnie rzecz ujmując nie wystarczający. Nawet w skali globalnej poziom produkcji energii jest zbyt mały a udział źródeł odnawialnych nieporównanie mały w stosunku do potrzeb. Jakieś dziesięć lat temu mówiło się w międzynarodowych środowiskach akademickich, że aby populacja ludzi na Ziemi mogła żyć na równym i niewygórowanym poziomie potrzebne były by 4 takie planety jak nasza. I to jest podstawowa kluczowa kwestia od 100 lat "zawijana przez polityków w papierek", i bagatelizowana przez inne organizacjie społecznej kontroli. Tym się entuzjaści nowinek zainteresujcie.

    • 29 11

    • "w chwili obecnej"

      to można się również zainteresować nauką języka polskiego.

      • 2 5

    • obecnie w Polsce (2)

      Energetyka dałaby radę, bowiem w użytku są coraz oszczędniejsze urządzenia.

      Problemem jest nadal nie dość doskonała technologia tkwiąca w autach na prąd.
      Mają za mały zasięg, uzupełnienie zapasu energii trwa za długo, ich sprawność znacząco spada w zimę, zwłaszcza, jeśli chcemy ogrzać kabinę pasażerską.

      Poza tym ekologiczny aspekt produkcji i utylizacji tych aut, ogniw i prądu nie jest moim zdaniem jednoznacznie korzystniejszy dla środowiska, w zestawieniu z autami tradycyjnymi.

      • 2 1

      • (1)

        Energetyka dalaby rade? Dokupujemy prad z zagranicy juz teraz, a gdyby nagle polowa ludzi zminila auta na elektryczne?

        • 0 0

        • Może wtedy armia nie musiałaby kupować taktycznych rezerw węgla...

          • 0 0

    • Oho - neomaltuzjanizm. Kiedy prawa depopulacyjne i eksterminacja ?

      • 1 0

  • a mnie stac na tesle i se bede w domu ladowal a nie jak biedak jakis z miasta (5)

    • 13 8

    • A potem przerobisz na gaz...

      • 4 0

    • shumi

      to podziel sie jak masz tyle

      • 1 0

    • o, i to jest gość ! (2)

      sam zarobi na zachcianki
      i sam płaci swe rachunki !

      A nie jakieś POpłuczyny ,co wszystko chcieli ukraść i nawet wino wychlać za państwowe

      • 1 0

      • No nie, lepiej zajrzeć do czyjejś kieszeni jak pan o. T. R

        • 0 0

      • a kto płaci za zachcianki Jarosława i jego kolegów?

        • 0 0

  • Ciagle ci sami idioci chwala sie głupotą,a z czego mamy miec prąd matole?O spalaniu wegla niemasz bladego pojecia! (2)

    Obecnie po mieście przemieszcza sie setki tysięcy trujących aut. Każde auto to mały mocno trujący komin.Nie przejdziesz kilku metrów bez spalin bo Auta truja wszędzie cała dobę,gdzie tylko pójdziesz jadące trujące sa wszędzie.Elektrownie masz jedną na całe miasta daleko od centrum! Ale taki zakuty idiota tego nierozumie bo dla niego auta spalinami nie zatruwają! To podłącz sie pod rurę wydechową na kilka minut, nie zaszkodzi ci bo mózgu nie masz ale poczujesz różnicę :)

    • 20 29

    • i ty zakuty matole sam nim jesteś , myślisz że jak wszystkie auta zrobimy na prąd to te nasze elektrownie

      wystarczą ? już teraz mamy problem z wytworzeniem Energi aby nadążyć za popytem ,gdyby nie połączanie krajowej sieci z innymi krajami i handlem energią już dawno byś siedział przy lampie naftowej.trzeba jakąś tą energie wytworzyć i to zawsze będzie ze szkodą dla środowiska. Matole zakuty

      • 3 4

    • Elektrownie masz jedną na całe miasta daleko od centrum

      Tak....szczególnie w Gdańsku :)

      Nawet, gdybyś postawił tę elektrownię za miastem, to spaliny z elektrowni nie spadają do kubłów na śmieci przy elektrowni, tylko niosą się chmurą na zawietrzną stronę zakładu - jeśli nie na miasta, to na pola, gdzie jest produkowana żywność. Spaliny miejskie nie rozprzestrzeniają się na takie odległości, jak te z elektrowni, bo są wypuszczane do atmosfery bliżej gruntu.

      Poza tym nowoczesne silniki są dużo efektywniejsze w stosunku do konstrukcji sprzed dwudziestu lat i dodatkowo wyposażone w lepsze systemy oczyszczania spalin. To widać i czuć. Postaw obok siebie 2 ropniaki z różnych lat produkcji np. Golfa II i Golfa VII. Nawet uwzględniając szwindelki Volkswagena dot. oprogramowania pokładowego, ten nowy wydziela dużo mniej szkodliwych substancji podczas generowania podobnej mocy w danej jednostce czasu.

      • 5 3

  • (5)

    Badania dowodzą, że elektryczne oraz hybrydowe pojazdy wcale nie są bardziej "eko" od tych z napędem spalinowym...nie rozumiem dlaczego to jest tak promowane

    • 20 15

    • źródło tych badań? (2)

      Sam fakt, że samochód elektryczny nie warczy i nie kopci w mieście jest wystarczający.

      • 8 11

      • ogniwa (1)

        A produkcja i utylizacja ogniw elektrycznych oraz produkcja prądu i urządzeń do przesyłu, magazynowania i dystrybucji?

        • 12 2

        • A huty do robienia bloków silników to już są czyste?

          Urządzenia do przesyłu prądu już mamy.
          Urządzeń do magazynowania nie potrzebujemy.
          Urządzenia do dystrybucji są wiele prostsze, niż dystrybutory paliwa, więc też mniej trują w produkcji.

          I najważniejsze - prąd możemy robić bez irańskiej ropy i rosyjskiego gazu...

          • 3 3

    • (1)

      Jak nie rozumiesz?
      W latach 90 - diesle maja mały udział rynku - wszystkie media mówią, że diesel największy przyjaciel środowiska według badaczy i naukowców, trwały, drogi ale wynagradza droższy zakup
      Lata 2000 - diesel przeważa w udziale rynku, więc staje się największa zaraza środowiska, wrzućmy tony filtrów i innych bo truje, niech się psuje wszystko na potęgę. Benzyna to przyszłość bo jest super eko i czysta!
      Rośnie udział benzyn, 2015/2016, breaking news!!!11, benzyna równie truje co diesel, dajmy im też filtry cząstek stałych, zakazy wszędzie! Tylko na prąd!

      Niewiarygodne jak nauka rozwinęła się od lat 90 do teraz.
      W latach 90ych nie wiedzieli jeszcze co jest złe a co dobre.
      Brak logiki nie ma znaczenia.
      Ciemny lud to kupi.
      Nie zapłacą im za to, ale i tak będą siać zamęt.
      Uj tam, że jak jak stanę przy rurze autobusu miejskiego to wyglądam jak murzunek bambo bez swej czytanki.

      • 4 4

      • Sięgnij do kieszeni, wyjmij z niej komputer, który w latach 90 zajmowałby kilka pokoi.

        I użyj go do pisania, jak bardzo technologia się nie rozwinęła od tamtej pory.

        • 0 3

  • ostatnio czytałem o planach Greenway własnie (1)

    pewnie z tego powodu wprowadzają opłaty, bo ile można dopłacać...

    • 10 2

    • Dopłacać można tyle ile się opłaca

      Jak masz wprowadzać rozliczenia dla trzech aut rocznie, które pobrały prądu za 100zł, to taniej jest nie rozliczać (Energa). Jak Twoim celem jest wizerunek (firmy, miasta), to też nie kasujesz, żeby było widać jakiś efekt, czyli korzystających ze stacji (Energa, Gdańsk). Greenway od początku stawiał sieć komercyjną, trudno kasować, jak miała ona tylko parę stacji, teraz już jest ich więcej i czas najwyższy zacząć zarabiać.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaka usługa kryje się pod nazwą auto-detailing?

 

Najczęściej czytane