Wiadomości

stat

Bezbarwna folia ochronna - droga, ale bardzo skuteczna

Na zabezpieczenie lakieru folią ochronną najczęściej decydują się właściciele luksusowych samochodów.
Na zabezpieczenie lakieru folią ochronną najczęściej decydują się właściciele luksusowych samochodów. fot. CarSPA

Jeszcze kilka lat temu bardzo modna była zmiana koloru auta przy użyciu folii winylowej. Dziś coraz częściej właściciele głównie luksusowych samochodów zamiast zmiany barwy nadwozia decydują się na zabezpieczenie lakieru bezbarwną folią ochronną. Zabieg jest zdecydowanie droższy od zwykłego foliowania, ale niezwykle skuteczny.



Ochronna czy kolorowa - którą folię wybrał(a)byś dla swojego auta?

bezbarwną ochronną

59%

kolorową

17%

żadną

24%
Na zabezpieczenie powłoki lakierniczej samochodu folią ochronną najczęściej decydują się osoby, które właśnie odebrały swoje nowe auto z salonu. Gruba folia, zwana również PPF, jest gwarantem ochrony lakieru przed odpryskami i zarysowaniami, a tym samym utrzymaniem fabrycznej powłoki w oryginalnym stanie przez długie lata. Co istotne, jej montaż jest bezinwazyjny, bo nie wymaga demontażu żadnych elementów auta.

- Folia ochronna jest wyjątkowo gruba. Ma około 160 mikronów grubości, czyli nawet trzykrotnie więcej niż warstwa lakieru bezbarwnego na większości aut. A do tego jest bardzo elastyczna, dzięki czemu amortyzuje uderzenia kamieni i pyłu drogowego, chroniąc w ten sposób lakier przed uszkodzeniem. Jest odporna na działanie niekorzystnych warunków środowiskowych, silnej chemii, ptasich odchodów i promieni UV. Najbardziej spektakularną zaletą jest natomiast zdolność do samoregeneracji, dzięki czemu uszkodzenia powstałe na powierzchni folii samoczynnie zanikają pod wpływem czasu i ciepła - wyjaśnia Marcin ZawiszaCarSPA.
Dodajmy do tego, że folia ochronna jest w stanie zabezpieczyć lakier przy niewielkich kolizjach czy parkingowych obcierkach. Oczywiście folia PPF, pomimo bardzo dużej skuteczności, nie jest niezniszczalna. Wyjątkowo zawzięty wandal, którego celem będzie uszkodzenie lakieru auta, w końcu to zrobi, ale zadanie nie będzie łatwe.

Folia ochronna jest niemal dwukrotnie grubsza od folii winylowej do zmiany koloru. PPF zrobiony jest z przejrzystego poliuretanu, który po prawidłowej aplikacji jest niezauważalny na lakierze auta.

- Położenie folii ochronnej na całym samochodzie trwa średnio 2-3 dni robocze. Klienci często decydują się na zabezpieczenie jedynie przodu auta, który najbardziej narażony jest na rysy i odpryski kamieni. Sam front pojazdu jesteśmy w stanie zabezpieczyć w ciągu jednego dnia - mówi Michał WilczewskiCar Wrap Studio.

Oklejanie samochodów w Trójmieście


Koszt zabiegu zabezpieczenia lakieru pojazdu jest dwu-, a nawet trzykrotnie większy od kosztu usługi zmiany koloru. Cennik zabezpieczenia całego lakieru folią ochronną rozpoczyna się od około 11 tys. zł. Położenie folii jedynie na pasie przednim samochodu to wydatek rzędu od 3,5 do 5 tys. zł. Warto dodać, że ceny zmiany koloru nadwozia przy użyciu folii winylowych startują od około 5-6 tys. zł.

- Większość producentów folii ochronnej udziela 10-letniej gwarancji na swoje produkty, stosowana przez nas folia posiada dożywotnią gwarancję. Żywotność takiej folii jest w zasadzie nieograniczona. Jeśli właściciel będzie dbał o auto, folia nigdy nie straci połysku i swojej idealnej przejrzystości - dodaje Zawisza.
Sposób aplikacji folii ochronnej znacząco różni się od montażu folii kolorowej.

- Folię ochronną nakłada się przy użyciu specjalnego płynu montażowego i silikonowych rakli, na mokro. Folię do zmiany koloru kształtuje się na ciepło modelując na suchym lakierze specjalnymi raklami zakończonymi miękkim materiałem. Podczas aplikacji folii ochronnej należy również utrzymywać niemal sterylne warunki otoczenia, ponieważ nawet najmniejsze zabrudzenie lub pyłek będą przez folię widoczne - tłumaczy Zawisza.
- Producenci folii ochronnych posiadają własne bazy wykrojników na elementy większości marek i modeli, dzięki czemu istnieje możliwość bezpiecznej i dokładnej instalacji elementów na karoserii samochodu - bez potrzeby docinania położonej już folii, eliminując ryzyko uszkodzenia lakieru. Ważnym atutem takiego rozwiązania jest brak potrzeby demontażu poszczególnych elementów pojazdu, co jest wymagane w przypadku zmiany koloru samochodu - dodaje Wilczewski.
Oczywiście bezbarwna folia ochronna nie jest przeznaczona wyłącznie do samochodów. Specjalistyczne studia nierzadko zabezpieczają lakiery motocykli, śmigłowce, jachty, a nawet... marmurowe lady recepcyjne w budynkach mieszkalnych czy hotelach.

Wydarzenia

Sprawdź się

Jakie oznaczenie na stacjach benzynowych ma paliwo przeznaczone do silników diesla?