Jak niesprawne lub nieodpowiednio dobrane amortyzatory wpływają na prawidłowe działanie
ABS, ESP i ASR?
Elektroniczne systemy stabilizujące i wspomagające bezpieczeństwo jazdy wyposażone są w liczne czujniki, które m.in. mierzą prędkość obrotową poszczególnych kół. Jeśli podczas takich pomiarów wykryte zostaną nieregularności, elektronika pojazdu reaguje po to, aby zapewnić kierowcy możliwie najwyższe bezpieczeństwo jazdy.
Dokładne pomiary, a co za tym idzie prawidłowe działanie systemów ABS, ESP itp. są możliwe tylko wtedy, kiedy koła pojazdu cały czas utrzymują kontakt z naawierzchnią drogi. W przypadku uszkodzonych amortyzatorów lub amortyzatorów nieodpowiednio dobranych, najczęściej tańszych i niższej jakości niż te zamontowane fabrycznie, właściwy kontakt tychże kół z nawierzchnią nie jest możliwy. W takiej sytuacji impulsy przesyłane przez czujniki powodują włączanie się całego systemu kontroli trakcji, uruchamiając system hamulcowy, który przywraca przyczepność kół. Układy ESP i ASR włączają się permanentnie. W rezultacie dochodzi do szybszego zużycia okładzin hamulcowych i innych elementów układu hamowania. Może to spowodować, że w sytuacji rzeczywistego zagrożenia, układ hamulcowy może zawieść.
I wreszcie nie bez znaczenia są parametry amortyzatorów. Chodzi o to, że odpowiednia reakcja amortyzatorów na nierówności drogi ma bezpośredni wpływ na prawidłową pracę układów elektronicznych ABS i ESP. Dlatego fabryki samochodów, już na etapie projektowania pojazdu, dobierają do niego takie amortyzatory, które będą najlepiej współpracowały z elektroniką tegoż pojazdu. Zatem dla pełnego bezpieczeństwa wymieniane amortyzatory powinny mieć identyczne parametry jakościowe i techniczne jak te, które zamontowała fabryka.
Przestrzeganie powyższych zaleceń może w istotny sposób przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach!