• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Biletomaty wciąż mają usterki, ZTM bezradny

Maciej Korolczuk
6 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Automat doładował bilet do 2 stycznia 2018, ale na potwierdzeniu wydrukował inną datę - 3 stycznia. Mimo, że wprowadza pasażerów w błąd, operator twierdzi, że to... wina karty. Automat doładował bilet do 2 stycznia 2018, ale na potwierdzeniu wydrukował inną datę - 3 stycznia. Mimo, że wprowadza pasażerów w błąd, operator twierdzi, że to... wina karty.

Mimo zapewnień ZTM i Mennicy Polskiej nowe biletomaty wciąż stwarzają pasażerom więcej problemów, niż przynoszą pożytku. Nasz czytelnik wykrył kolejną usterkę w ich oprogramowaniu. ZTM nie jest jednak w stanie pociągnąć wykonawcy automatów do odpowiedzialności i nałożyć na niego kar umownych.



Gdzie najczęściej przedłużasz ważność biletów okresowych?

Po raz pierwszy o wadliwych urządzeniach pisaliśmy we wrześniu, a więc kilka miesięcy po tym, jak urządzenia zostały ustawione na ulicach Gdańska. Spośród 30 biletomatów udało się wówczas uruchomić tylko 10, bo w pozostałych wykryto "błąd oprogramowania aplikacji sprzedażowej".

O tym, że automaty działają nie tak, jak należy, przekonała się w listopadzie jedna z naszych czytelniczek. Mimo, że w prawidłowy sposób doładowała kartę miejską, to i tak dostała mandat. Powód: biletomat przedłużył ważność jej biletu do... 1 stycznia 1970 r.

Kolejne tygodnie, kolejne usterki



Mijają kolejne tygodnie, a nasi czytelnicy odkrywają w automatach kolejne usterki. W poniedziałek automat na ul. Wczasy doładował kartę do 2 stycznia 2018 r., ale na pokwitowaniu wydrukował datę ważności o dzień dłuższą - do 3 stycznia. Łatwo przewidzieć, że dla pasażera może to oznaczać mandat i niepotrzebne nerwy, bo gdyby wsiadł tego dnia do tramwaju czy autobusu, to w razie kontroli biletów otrzymałby mandat.

- Spółka Mennica Polska S.A. posiada informacje o wadliwym działaniu aplikacji sprzedażowej i jest w trakcie usuwania tego problemu. Jednocześnie informujemy, że bilety są poprawnie kodowane na kartach, a jedynie informacja o końcu ważności biletu jest błędnie drukowana na potwierdzeniu zakupu - wyjaśnia Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM w Gdańsku i zapewnia, że wszelkie ewentualne opłaty (dodatkowe czy manipulacyjne) nałożone na pasażera, zostałyby anulowane.


Zapytaliśmy, więc ZTM o przyczyny przedłużających się uciążliwości związanych z mitycznym "testowaniem aplikacji sprzedażowej" oraz o to, czy ZTM jako organizator transportu publicznego w mieście ma jakikolwiek wpływ i możliwości, by nałożyć na wykonawcę kar umownych za niewłaściwe wywiązanie się z zawartej umowy.

Okazuje się, że dokument nie zawiera takiej klauzuli.

- Umowa na sprzedaż biletów ZTM w 30 nowych automatach Mennicy Polskiej ma charakter handlowy, co oznacza to, że wyłącznym i jedynym właścicielem tych automatów jest Mennica Polska SA., nie ZTM w Gdańsku. Mennica Polska S.A. poniosła bardzo wysokie koszty zakupu urządzeń, ich montażu w Gdańsku oraz zakup i wdrożenie dedykowanego oprogramowania. System dystrybucji biletów w dużym uproszczeniu wygląda tak, że Mennica Polska dystrybuuje w urządzeniach zakupione od Zarządu Transportu Miejskiego bilety. To powoduje, że biletomaty to niezależne kanały dystrybucji, obsługiwane przez firmy komercyjne, podobnie jak kioski, sklepy, etc. Podlegają naszej kontroli i sankcjom w określonych w umowie przypadkach - wyjaśnia Gołąb.

Mennica: to wina karty



Dodatkowo wysłaliśmy kilka pytań do Mennicy Polskiej. Dopytywaliśmy, jak to możliwe, że firma która w całej Polsce obsługuje kilkaset urządzeń działających w podobny sposób, stawia w Gdańsku 30 automatów, które od pół roku nie powinny zostać dopuszczone do użytku?

Zapytaliśmy też o liczbę automatów, w których wciąż są prowadzone prace informatyczne, liczbę reklamacji, jakie wpłynęły z Gdańska od momentu uruchomienia automatów (a także o informację ile spośród nich zakończyło się anulowaniem mandatów i opłat manipulacyjnych), a także kiedy możemy spodziewać się, że automaty zaczną działać zgodnie z umową podpisaną z ZTM.

Z biura prasowego otrzymaliśmy jednak odpowiedź, która tylko w umowny sposób odnosi się do naszych pytań. Mennica stwierdza, że to wina nie automatu, lecz karty, która została wygenerowana wcześniej.

- Proces uruchamiania automatów w Gdańsku, który zakończył się listopadzie br., przebiegał zgodnie z harmonogramem uzgodnionym pomiędzy stronami umowy. W kontekście opisanej przez Pana sytuacji należy zwrócić uwagę, że każdy nowy system wymaga kompleksowego wdrożenia. To właśnie na tym etapie weryfikowana jest prawidłowość przebiegu procesu zakupu biletu na wszystkich jego etapach. Jeśli pojawiają się jakiekolwiek okoliczności, w których konieczna jest modyfikacja, Mennica Polska robi to na bieżąco. Zdarza się jednak, że automaty, z których korzystają pasażerowie, współpracują niekiedy z kartami wygenerowanymi dużo wcześniej, w systemach, za które nie była odpowiedzialna spółka. To może powodować sytuacje, w których konieczne jest usprawnienie procesu i jest to przez Mennicę realizowane - napisała Kamila Bidzińska z Mennicy Polskiej.

Opinie (155) 3 zablokowane

  • nowy biletomat na ujeścisku

    też żle drukuje na karcie wydrukował ważność do 31.12.2017 a na potwierdzeniu do 01.01.2018 porażka!!!

    • 5 0

  • Czemu na stronie ZTM nie informacji o przetargu, ktory wygrala Mennica ?

    W zakladce przetargi nie ma przetargu, ktory wygrala Mennica.Dlaczego?
    Z umowy wprost by wynikalo,ze ZTM musi kontrolowac Mennice, a jakby cos dzialalo nie tak, podjac kroki prawane,zeby nalozyc kare lub wypowiedziec umowe. Gdzie jest wzorzezc umowy ?

    • 6 0

  • wytłumaczenie jest banalnie proste

    trójmiejskie automaty się łatwo psują, a trudno zrobić im dobry soft,
    bo mają "mission impossible", pogięta jest sama taryfa,
    rekordowo pogięta w skali Polski i Europy,
    dużo różnych wyjątków, taryf, ułożyć algorytmy tak, by to wszystko było zgrane przy różnych datach jest po prostu trudniejsze w Trójmieście, niż w większości miast.

    "sorry, taki mamy klymat", "na układy nie ma rady"

    by wyczyścić stajnię Augiasza, nie wystarczy tam wybielić ściany, zacząć trzeba od wywalenia gnoju, inaczej zawsze będzie brud i smród

    • 2 3

  • (1)

    wystarczy zwolnić zarząd i od razu zacznie działać

    • 6 0

    • wylosować który z kilku zarządów zostawić, a pozostałe zarządy trójmiejskich spółek komunikacyjnych - wyrzucić na bruk

      • 1 0

  • HD

    Na szczęście jestem zmotoryzowany i całkiem ogarniam technologię. Zdażyło mi się kilka razy próbować skorzystać z takiego biletomatu czy to SKM czy ZTM i powiem jedno: to jest większa padaka niż "nowe dekodery w UPC"

    • 3 0

  • Dlatego jeżdżę na gapę

    Ciągle się spóźniają, ciągle się psują podczas jazdy, przez co spóźniam się do pracy...a za to nie otrzymuję nagrody kwartalnej (wewnętrzne ustalenia) dlatego nie mam zamiaru nigdy kasować biletu, a jeśli mnie skontrolują to lepiej niech uważają, zawsze mam gaz pieprzowy przy sobie. Koniec że złodziejami którzy biorą kasę a nie dają w zamian żadnej jakości

    • 4 0

  • "W kontekście opisanej przez Pana sytuacji należy zwrócić uwagę, że każdy nowy system wymaga kompleksowego wdrożenia."

    A może by tak przetestować przed wdrożeniem? Nie! Przecież bez testów będzie taniej... (tylko nie mówcie tego klientowi!)

    • 5 0

  • pożeracz pieniędzy

    zdecydowałam sie na kupno biletów jednorazowych w biletomacie Mennicy znadującym sie przy ul.Czermińskiego. Wybrałam 4 bilety po 3,80. Zapłaciłam kartą zbliżeniową. I lipa. Mimo zapłaty nie otrzymałam biletów, a jedynie potwierdzenie ich zakupu.

    • 4 0

  • Biletomaty

    Zainstalować w tramajach i autobusach tak jak jest wszędzie to zrobione u nas w gdańsku nigdy to nienastąpi ponieważ mamy włodarzy z ZTM i GAiT którzy uślnie dąźą do tego żeby tych biletomatow w pojazdach nie było kasa kasa i jeszcze raz kasa tylko o tym myślą,naprzykładzie stolicy od 01.01.2018r.sprzedaż biletów w pojazdach zakazana powinni brać przykład od Warszawy i innch miast

    • 3 0

  • Na morenie na kolumba raz pobrało opłatę z karty i nie wydało biletu, innym razem wrzuciłem 4 złote a automat przyjął pieniądze, biletów nie wydrukował. Co to za badziew..ie

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ABS?

 

Najczęściej czytane