• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Drogi Czerwonej wciąż w powijakach

Michał Sielski
6 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
Droga Czerwona ma prowadzić do portu oraz być przedłużeniem obwodnicy. Droga Czerwona ma prowadzić do portu oraz być przedłużeniem obwodnicy.

W połowie 2019 roku Sejm znowelizował ustawę o portach i przystaniach morskich, co miało przyspieszyć prace nad powstaniem Drogi Czerwonej, która może odciążyć trasy nie tylko w okolicach gdyńskiego portu, ale ma być również początkiem przedłużenia trójmiejskiej obwodnicy. Na razie jednak prace posuwają się powoli, a problemem nadal może być finansowanie wartej ok. 1,5 mld zł budowy.



W lipcu 2019 roku parlamentarzyści jednogłośnie znowelizowali ustawę o portach i przystaniach morskich. Z nowego dokumentu wynika, że minister infrastruktury wraz z ministrem gospodarki morskiej (po konsultacji z samorządem) może zaliczyć drogi dostępowe do portów jako drogi krajowe.

Trafią więc one pod nadzór Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i będą mogły być budowane z funduszy centralnych. Budowa Drogi Czerwonej, czyli inwestycja rzędu 1,5 mld zł była bowiem poza zasięgiem gdyńskiego budżetu.

Planowana Droga Czerwona połączy Obwodnicę Trójmiasta i Trasę Kwiatkowskiego z drogą do portu oraz planowaną trasą na Hel. Planowana Droga Czerwona połączy Obwodnicę Trójmiasta i Trasę Kwiatkowskiego z drogą do portu oraz planowaną trasą na Hel.
Znowelizowana ustawa miała być wrotami do rozpoczęcia prac, ale temat ucichł, więc postanowiła o nim przypomnieć pomorska posłanka, Barbara Nowacka. Zapytała ministra infrastruktury m.in. o to na jakim etapie znajdują się prace oraz czy rozważane jest ich przyspieszenie. Przypomnijmy, że wstępnie planowano, że Droga Czerwona będzie gotowa w 2027 roku. W piśmie posłanki znaleźć można obszerne fragmenty artykułu Trojmiasto.pl z lipca 2019 roku.

Kto zapłaci za Drogę Czerwoną?



Wiceminister infrastruktury, Rafał Weber przypomina jednak, że w nowej ustawie są ściśle określone kwoty maksymalnych wydatków. Limit ten wynosi w latach 2019-2028 maksymalnie 2 mld zł na całą Polskę:
  • 2020 r. - 1,5 mln zł
  • 2021 r. - 5 mln zł
  • 2022 r. - 15 mln zł
  • 2023 r. - 1,5 mln zł
  • 2024 r. - 66 mln zł
  • 2025 r. - 265 mln zł
  • 2026 r. - 580 mln zł
  • 2027 r. - 760 mln zł
  • 2028 r. - 306 mln zł

Przypomnijmy, że koszt budowy Drogi Czerwonej szacowny jest na 1,5 mld zł. Nawet zakładając, że sama budowa będzie trwała 2-3 lata, to na pokrycie jej kosztów wyłącznie ze środków centralnych nie ma wielkich szans, chyba że przeznaczony zostanie na nią cały budżet, co trudno sobie obecnie wyobrazić. Finansowana jest jednak koncepcja budowy.

- W Ministerstwie Infrastruktury rozpoczęły się prace nad opracowaniem koncepcji dotyczącej poprawy dostępu drogowego do portu w Gdyni. Koncepcja ta, biorąc pod uwagę planowanie przestrzenne i gęstość zabudowy w Gdyni konsultowana jest, przede wszystkim, z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej tak, aby możliwe było wypracowanie jednej, spójnej koncepcji przebiegu drogi o właściwych parametrach techniczno-eksploatacyjnych - informuje wiceminister infrastruktury, Rafał Weber. - Każda nowa inwestycja lub większa przebudowa istniejącej infrastruktury drogowej to przedsięwzięcie skomplikowane, poprzedzone m.in. analizą wielokryterialną, obejmującą przede wszystkim aspekty techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Wynikiem m.in. takiej analizy jest ustalenie kilku wariantów usytuowania drogi, z których jeden zostaje następnie rekomendowany Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska, który określa ostateczny przebieg inwestycji - dodaje.

Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna



Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.

Jak ma wyglądać Droga Czerwona



Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.

- To będzie droga dwujezdniowa, która będzie prowadziła od terminalu kontenerowego w Gdyni do ulicy Morskiej, do końca trójmiejskiej obwodnicy - mówi Grzegorz Witkowski, wiceminister w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac zostać zakończona w 2027 roku. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Miejsca

Opinie (203) 7 zablokowanych

  • Komu to potrzebne? (2)

    Nie ten kierunek....

    • 7 78

    • Wszystkim (1)

      Moim zdaniem!

      • 5 0

      • Jemu i jego kolegom nie, bo przecież porty są w Niemczech.

        • 1 2

  • Rząd dużo planował (5)

    Ale z pustego to i Salomon nie naleje. Kryzys idzie że przez 18 lat możemy zapomnieć o dużych inwestycjach.

    • 59 18

    • własnie to będzie najlepszy czas na duże inwestycje jak OPAT (1)

      Pokazały to w czasach kryzysu m.in.USA, Niemcy,....

      • 2 0

      • wtedy wystarczyla lopata i dla tysiecy byla robota

        • 2 0

    • (1)

      Trzeba było oszczędzać a nie rozdawać. Tekturowe Państwo!

      • 11 5

      • "piniendzy ni ma i nie będzie"

        to sa oszczędności?

        • 1 0

    • ty sie pisior nie tlumacz jak dziecko, roztrwoniliscie wszystko wirus to pokazal jak na dloni

      • 2 3

  • słaby Szczurek to słabo się sprawy mają

    • 3 2

  • A kiedy Droga Czerwona w Gdańsku? (5)

    Miała być równoległa do Grunwaldzkiej - po drugiej stronie torów SKM.
    Jest dla niej zarezerwowane miejsce od dziesięcioleci.

    • 5 6

    • Mam nadzieję, że nigdy

      • 1 0

    • Zle (1)

      Nie czerwona a zielona w gdansku miala byc co mialo nibyisc przy torach skm

      • 0 0

      • zielona to z pasa nadmorskiego

        przez Pachołek (pod), do Chwaszczyna.
        Czerwona przy torach.
        Póki co, jest Biała i Czarna... ;)

        • 0 0

    • Dla twojej wygody ma być wyburzone pół Wrzeszcza?

      • 0 0

    • stoi na niej Metropolia

      I kamienice starego Wrzeszcza z odnowionymi fasadami. W Oliwie budują się biurowce, okrawając rezerwę do minimum.
      Więc zapomnij.

      • 2 0

  • OPAT, gdzie jest OPAT???

    Tylko OPAT może nas uratować!

    • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    Bez tej drogi Gdynia jest jak bez nogi (4)

    "Jeżeli chcesz "chodzić musisz mieć na czymś chociażby na protezie" a tak to dalej będziesz kuśtykał o kulach"
    Gdynia jeżeli chce się rozwijać potrzebuje tej drogi, dlatego bardzo ważna jest to inwestycja ale coś czuję że nawet za kilka lat droga nie powstanie.

    • 77 4

    • (1)

      horala dobrze wie jak sabotowac port gdynski

      • 3 1

      • ty za to nie wiesz

        jak sabotować horałę.

        • 0 1

    • A no nie, choćby nie wiadomo ile pan Prezydent od inwestycji dostał lajków na FB, Instagramie czy Tiktoku.

      • 2 0

    • To dobrze czujesz

      • 5 0

  • (5)

    jest pandemia koronawirusa, ruch aut na drogach znikomy, trzeba ten czas wykorzystać na generalne remonty, od razu!

    • 73 3

    • (2)

      Ta, jak PiS przepie*dolil te nieprzebrane ilosci gotowki, ten wodospad pieniedzy odzyskany od mafii VATowskich na programy plus i teraz sie okazuje, ze jest pusto w kasie.

      • 9 0

      • wydał coś czego wcześniej nie było , niesamowite (1)

        • 1 0

        • No wlasnie geniuszu na to wyglada. Jakby nieprzebrane ilosci gowki i miliardy z VAT byly prawda to dzis Morawiecki nie musialby pie*dolic, ze za 6tygodni nie bedzie pieniedzy. Przypominam, ze nawet nie minal miesiac od narodowej kwarantanny.

          • 3 0

    • tylko najpierw trzeba kupic czarodziejska rozdzke, najlepiej w watykanie

      • 0 0

    • plany mówią inaczej

      a plany są najważniejsze.
      Na naprawę mostka na Gołębiej jeszcze wizualizacja nie powstała.

      • 4 0

  • kierowca (5)

    Planują, rysują, dyskutują - fajna bedzie.

    • 68 6

    • jeszcze będzie dobrze (1)

      • 0 0

      • w ministerstwie adamczyka tylko plany, makiety, a teraz zastanawiaja sie ile farby kupic

        • 0 0

    • A jak tam Via Maris panie Horała? 5 lat już mineło i cisza judaszu z pomorza, kolejny po Śniadku, piesku partyjny (1)

      wszystko dla partii kosztem swojego regionu. zablokowaliście S6 (bedzie jakies smieszne 40km) i obw. metropolitarna. bede o tym pamietal

      • 14 0

      • jego wyborcy latwowierni, takie lemingi slepe

        • 0 0

    • Posada marzeń: gdyński planista.

      Planujesz, wymyślasz, zmieniasz, odwołujesz, planujesz, wymyślasz, zmieniasz, odwołujesz, planujesz, wymyślasz, zmieniasz, odwołujesz, planujesz, wymyślasz, zmieniasz, odwołujesz, planujesz, wymyślasz, zmieniasz, odwołujesz... I tak do emerytury...

      • 6 6

  • Był taki jeden Gość, który mówił,że gospodarka jest w ruinie,że trzeba porty i stocznie odbudować-rozbudować, a teraz po 5 laty czytam że się jednak nie da!

    • 3 0

  • (10)

    Nie Da Się

    • 80 8

    • "w powijakach..." (5)

      Jak wszystko w tym mieście...

      • 8 7

      • A artykuł czytałeś, czy tylko obrazki? (3)

        Bo tam nie ma słowa, że to inwestycja miejska.

        • 4 3

        • Gdańsk jakoś dał radę (2)

          Tunel, Sucharskiego, Słowackiego...
          Moze po nauki trzeba?

          • 3 2

          • wieksze miasto, wiekszy budzet, ale takich rzeczy pisory nie ogarniaja

            • 0 2

          • Myślę że to trzy ligi za wysoko

            Niech najpierw się nauczą od maleńkiego Pruszcza, jak się buduje obwodnicę z estakadą nad torami. Jak opanują dobrze ten poziom, to mogą ewentualnie próbować mieć inwestycje jak w Gdańsku.

            • 2 1

      • i tak zostanie dopoki wladza w rekach msciwego

        • 1 1

    • no nie da się! (1)

      Horała rozpoczął kopanie, ale jednak nie potrafi !

      • 10 6

      • bo wtedy chodzilo tylko o zdjecia dla "ciemnego luda", ot takie oszustwo, pisia codziennosc

        • 3 2

    • Da

      Trzeba nie dawać na tvpis i kasa jest

      • 3 1

    • Nie ma i nie będzie.

      Kroi się nowy bonus od dojarzy - 1000+. Niedługo nie będzie nawet na sprzątanie dróg. Co tu mówić o budowaniu?

      • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakim autem ściga się młody, gdyński kierowca rajdowy Maciej Liszka?

 

Najczęściej czytane