• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Drogi Czerwonej wciąż w powijakach

Michał Sielski
6 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
Droga Czerwona ma prowadzić do portu oraz być przedłużeniem obwodnicy. Droga Czerwona ma prowadzić do portu oraz być przedłużeniem obwodnicy.

W połowie 2019 roku Sejm znowelizował ustawę o portach i przystaniach morskich, co miało przyspieszyć prace nad powstaniem Drogi Czerwonej, która może odciążyć trasy nie tylko w okolicach gdyńskiego portu, ale ma być również początkiem przedłużenia trójmiejskiej obwodnicy. Na razie jednak prace posuwają się powoli, a problemem nadal może być finansowanie wartej ok. 1,5 mld zł budowy.



W lipcu 2019 roku parlamentarzyści jednogłośnie znowelizowali ustawę o portach i przystaniach morskich. Z nowego dokumentu wynika, że minister infrastruktury wraz z ministrem gospodarki morskiej (po konsultacji z samorządem) może zaliczyć drogi dostępowe do portów jako drogi krajowe.

Trafią więc one pod nadzór Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i będą mogły być budowane z funduszy centralnych. Budowa Drogi Czerwonej, czyli inwestycja rzędu 1,5 mld zł była bowiem poza zasięgiem gdyńskiego budżetu.

Planowana Droga Czerwona połączy Obwodnicę Trójmiasta i Trasę Kwiatkowskiego z drogą do portu oraz planowaną trasą na Hel. Planowana Droga Czerwona połączy Obwodnicę Trójmiasta i Trasę Kwiatkowskiego z drogą do portu oraz planowaną trasą na Hel.
Znowelizowana ustawa miała być wrotami do rozpoczęcia prac, ale temat ucichł, więc postanowiła o nim przypomnieć pomorska posłanka, Barbara Nowacka. Zapytała ministra infrastruktury m.in. o to na jakim etapie znajdują się prace oraz czy rozważane jest ich przyspieszenie. Przypomnijmy, że wstępnie planowano, że Droga Czerwona będzie gotowa w 2027 roku. W piśmie posłanki znaleźć można obszerne fragmenty artykułu Trojmiasto.pl z lipca 2019 roku.

Kto zapłaci za Drogę Czerwoną?



Wiceminister infrastruktury, Rafał Weber przypomina jednak, że w nowej ustawie są ściśle określone kwoty maksymalnych wydatków. Limit ten wynosi w latach 2019-2028 maksymalnie 2 mld zł na całą Polskę:
  • 2020 r. - 1,5 mln zł
  • 2021 r. - 5 mln zł
  • 2022 r. - 15 mln zł
  • 2023 r. - 1,5 mln zł
  • 2024 r. - 66 mln zł
  • 2025 r. - 265 mln zł
  • 2026 r. - 580 mln zł
  • 2027 r. - 760 mln zł
  • 2028 r. - 306 mln zł

Przypomnijmy, że koszt budowy Drogi Czerwonej szacowny jest na 1,5 mld zł. Nawet zakładając, że sama budowa będzie trwała 2-3 lata, to na pokrycie jej kosztów wyłącznie ze środków centralnych nie ma wielkich szans, chyba że przeznaczony zostanie na nią cały budżet, co trudno sobie obecnie wyobrazić. Finansowana jest jednak koncepcja budowy.

- W Ministerstwie Infrastruktury rozpoczęły się prace nad opracowaniem koncepcji dotyczącej poprawy dostępu drogowego do portu w Gdyni. Koncepcja ta, biorąc pod uwagę planowanie przestrzenne i gęstość zabudowy w Gdyni konsultowana jest, przede wszystkim, z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej tak, aby możliwe było wypracowanie jednej, spójnej koncepcji przebiegu drogi o właściwych parametrach techniczno-eksploatacyjnych - informuje wiceminister infrastruktury, Rafał Weber. - Każda nowa inwestycja lub większa przebudowa istniejącej infrastruktury drogowej to przedsięwzięcie skomplikowane, poprzedzone m.in. analizą wielokryterialną, obejmującą przede wszystkim aspekty techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Wynikiem m.in. takiej analizy jest ustalenie kilku wariantów usytuowania drogi, z których jeden zostaje następnie rekomendowany Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska, który określa ostateczny przebieg inwestycji - dodaje.

Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna



Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.

Jak ma wyglądać Droga Czerwona



Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.

- To będzie droga dwujezdniowa, która będzie prowadziła od terminalu kontenerowego w Gdyni do ulicy Morskiej, do końca trójmiejskiej obwodnicy - mówi Grzegorz Witkowski, wiceminister w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac zostać zakończona w 2027 roku. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Miejsca

Opinie (203) 7 zablokowanych

  • przeczytajcie koniecznie art z 2018r (2)

    przeczytajcie koniecznie artykuł z czerwca 2018 Droga Czerwona obojętna dla Gdyni? to będziecie mieli odpowiedż dlaczego ona nigdy nie powstanie a bynajmniej za rządów nieudaczników z samorządności . To samo się tyczy innych, od dawna niezbędnych inwestycji: tunel Pucka, obwodnica Witomina, dokończenie Kwiatkowskiego itp itd

    • 13 0

    • Gdynianin od 53lat

      skoro tak piszesz to przez te 53 lata się dorobiłeś więc z własnej kasy spręzętuj drogę po której będą snigały TiR-y nawet na Adriatyk Ja nie jest w stanie nawet na dołożenie groszy, a jeśli Szczurek dołoży z samorządowych to i my mu dołożymy w wyborach, bo to nie zadanie gminy ani powiatu

      • 0 1

    • cytatów tej osoby

      to by się nazbierało...

      • 1 0

  • Jeżu, (2)

    jak to miasto zdziadziało..,.

    • 12 0

    • Polanka (1)

      Fakt. W dodatku mieszkańców ubywa. Jakieś apartamenty po kosmicznej cenie. Dla młodych zupełnie się już nic nie buduje. Szkoda bo to było piękne miasto.

      • 4 0

      • było...

        ...

        • 0 0

  • Gdynia tu się nic nie opłaci tu się gasi światło i stąd się ucieka (4)

    • 16 5

    • Gdynia nie buduje dróg krajowych (3)

      • 2 3

      • jakoś dokończenie estakadę wymusiła - i została z ręką w nocniku. (2)

        Gdańsk też nie ma z takimi zadaniami problemów,

        • 1 0

        • (1)

          Tylko, że jak Gdyni budowała i inwestowała to w Gdańsku działo się nic. Teraz Gdynia nie ma kasy. Poza tym nie porównujmy budżetów tych dwóch miast.

          • 2 0

          • dlaczego?

            współczynnik jest chyba nizszy niż 2x?
            Stosownie do liczby mieszkańców.
            Tylko dawne grzechy go zjadają. Poza tym, wieczny dylemat, czy wele mniejszych dziąłań czy kilka wiekszych a zauważalnych...

            • 0 0

  • To pom. posłanka, Barbara Nowacka walczy, a poseł-minister Horala , co w tej spr.robi ? (11)

    A to własnie on wykorzystał naiwność Gdynian, gdy wraz z innymi PiS-owcami przed poprzednimi wyborami pokazywali się z łopatami - twierdzili, że to ich priorytetowe zadania. Do Czerwona to projekt nowego połączenia alternatywnego dla gdyńskiego portu na odcinku tzw. ostatniej mili. Wbicie pierwszej łyżki kopary pod nową inwestycję miało zgodnie z pierwotnymi założeniami nastąpić w styczniu następnego roku. Dzis Interesariusze portu w Gdyni zaniepokojeni są losami tej inwestycji, OPAT jak i Portem zewnętrznym.

    • 35 9

    • a co POwcy przez 8 lat zrobili dla Gdańska , (1)

      siedzieli w sejmie senacie, mieli prezydenta. Teraz wojenka trzech króli i na wszystko jest negacja z definicji opozycji.

      • 2 8

      • akurat w Gdańsku

        to sporo w tym czasie powstało...
        Ale tylko dla Gdańska.

        • 3 0

    • Sciema (6)

      Jak widzę wypowiedzi ludzi z ministerstw czy posłów to nabieram przekonania, że nie wiedzą o czym mówią. Ten z infrastruktury bełkocze "na okrągło", ten z gospodarki morskiej nie wie, że w Gdyni są 2 terminale kontenerowe, itd, itd. Koncepcje Drogi Czerwonej były tworzone już kilka lat temu przez Urząd Miasta - gdzie one są? Ta władza jest niezdolna do racjonalnego myślenia. Via Maris to klasyczny przykład propagandy wyborczej - poseł Horała oraz minister mógłby może powiedzieć co się dzieje z tą drogą. Dla ułatwienia - proponuję skopiować odpowiedź tego pana z infrastruktury ( adekwatna do każdej inwestycji infrastrukturalnej ).

      • 12 1

      • Ta władza jest niezdolna do racjonalnego myślenia. (5)

        Powiem więcej, tym bardziej do zarządzania i działania. Jeśli nastąpi awaria techniczna tzw. estakady, będącej częścią Trasy Kwiatkowskiego, to strach nawet myśleć. Przecież ta inwestycja już ma opóźnienie ca 5 lat, i co więcej, nie wiadomo kiedy będzie realizowana i czy będzie realizowana. A jest strategiczna dla przyszłości gdyńskiego portu, uzależnionego od stanu technicznego Trasy Kwiatkowskiego, która ma już swoje lata i nośność nie na dzisiejsze czasy przeładowanych ładunków ciągników.
        Niestety, złotousty partyjny Horała ma dalej różne"inwestycyjne" peany i aż dziw bierze, że jeszcze ludzie im ufają?

        • 11 2

        • każda władza, jeśli chodzi o Gdynię, wykazuje się niewiedzą i indolencją (4)

          Już sam faktu tworzenia pojęcia Via Maris z podtekstem ułtwienia dojazdu do plaż, pokazuje poziom zainteresowania resztą kraju mieszkańców środkowego Mazowsza.
          Ale wszelkie rekordy pobiła jednak tutejsza "władza":
          "Apr 2, 2014 - Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i nie może zostać ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020."

          Również w przypadku akcji pani poseł, nie jestem tak naiwy aby sądzić, że coś o tym problemie, bo Gdynię zna tylko z tego, że się obok niej przejeżdża w drodze na Hel. Ale na pewno wykorzysta pretekst aby przypier**lić PiSowi.

          I to wszystko.

          Jedyne co się dzieje, to budowanie muru niechęci pomiędzy "centrum" a portem oraz permanentne i wytrwałe podgryzanie jego terenów przez chciwych budowlańców.

          • 5 8

          • Zgadza się (1)

            Ktokolwiek by nie był we władzach centralnych, to Słońcu Bulwaru zawsze wiatr w oczy wieje.

            • 3 1

            • nie, to nie wiatr w oczy

              to sprytna ściema, wydeptana w ministerialnych korytarzach.
              Bardzo wygodnie jest pokazać tych "onych", co nie pozwalają i "nic nie móc" a robić swoje.

              • 2 0

          • A to nie wiedziałem, że to premier Donald Tusk wymyślił Via Maris (1)

            "pretekst aby przypier**lić PiSowi" , to twoim zdaniem powinna chwalić ich, że istnieją i nic nie robią ??? Czy powinna oskarżyć UE, żeby zmieniła parametry techniczne na formalne tak aby odpowiadały wymogom polskich i unijnych regulacji prawnych dotyczących dróg dostępu do portów w korytarzu Bałtyk Adriatyk (BAC), tzw. ostatniej mili, które mówią o dopuszczalnym nacisku 11,5 ton na oś., a jak się zawali to winien Szczurek. - Tylko wszyscy wiemy, że estakada Kwiatkowskiego dopuszcza nacisk 8 ton na oś, jest więc drogą powiatową, a nie krajową. Tylko trudno to wytłumaczyć ciemnemu ludowi, a rządowe media do tego się także przyczyniają, zamiast powiedzieć jak jest.

            • 8 1

            • "korytarzu Bałtyk Adriatyk (BAC)"

              Do którego władze Gdyni "zapomniały" podtrzymać akces... Bo wychodzi, że pomimo całego odium przedmiotowości działań Horały, to jedynie on przy tym chodzi(ł). Teraz następne nazwisko chce się powieźć na samograju. Jednak należy się uczyć od Gdańska, jak tworzy się synergię szczebli władzy.

              Estakada została dokończona w sytuacji konfliktu z zarządca dróg, który optował za jej zaniechaniem i budową właśnie OPAT.
              To estakada została droga powiatową, w wyniku urzędniczej wojenki...

              I czytaj ze zrozumieniem, co widać przychodzi ci z trudem, bo nawet tworzenie akapitów nie pomaga. Ale skoro ktoś chce widzieć jedynie to to chce, to nie poradzę.

              • 2 2

    • ciekawostka:)

      Pomorska posłanka z Warszawy!

      • 1 1

    • posłanka nie walczy

      tylko tanim kosztem chce wywołac "g*wnoburzę".
      Z kolega H. mogą sobie podać ręce w konkurencji na pustosłowie.

      • 2 5

  • (1)

    1,5 mld na drogę których nie będzie versus 2,5 mld na dezinfo

    • 3 0

    • te 1,5 nie jest na drogę

      ale to tylko jedna ze ściemek.

      • 0 0

  • czytam wpisy poniżej i kiwam głową, bo (1)

    trzeba mieć tupet i mało w głowie, by pisać nonszalancko głupstwa i jeszcze się tym przechwalać - najwyraźniej nie czytając wcześniej artykulu

    • 2 2

    • a co cię tak bulwersuje,

      we wk...nych ludziach?
      W nerwach som to i może "nieco" przerysują...

      • 0 0

  • Gdzie jest Horała???

    I ta cała reszta towarzystwa co lansowała się na zdjęciach z "wbijania łopat" pod budowe OPAT parę lat temu? Był duży artykuł o tym i ładne focie na tym portalu.

    • 6 2

  • Nie ma i nie będzie już na nic pieniędzy

    Wszystko zostało przeżarte ,zmarnowane i rozkradzione przez Współczesnych Bolszewików

    • 5 1

  • Nie zbudują, bo nas nie lubią (3)

    PIS nie zbuduje,bo pomorza nie lubi. PO nie zbudowało, bo ....... (?) no właśnie, nie wiadomo. Reda i Rumia dalej będzie zatkana w sezonie i co roku mniej turystów będzie przyjeżdżać na Półwysep i nie tylko, bo dość mają korków. Wobec braku drogi pytam:
    - dlaczego nie zwiększyć drastycznie, do maksimum, częstotliwości pociągów na Hel?
    - dlaczego nie rozwija się (tylko zwija) systemu połączeń wodnych pomiędzy Półwyspem a Gdynią i Gdańskiem?
    To irracjonalne zachowania. Odciążać drogę lądową, skoro i tak nie wyrabia. A skoro poszczególne samorządy nie mogą się dogadać, to gdzie jest władza nadrzędna? Gdzie województwo?

    • 6 4

    • Hmm, pomyślmy (1)

      Niezależnie od tego, kto jest we władzach centralnych, w Gdyni stara bida. Czy w związku z tym problem stanowi władza centralna, czy może należy szukać go gdzieś indziej?

      • 0 0

      • w ministerstwach ci sami ludzie

        podobnie jak w magistracie.
        Zmieniają się tylko czapki.

        • 0 0

    • "PO nie zbudowało, bo... "

      z tego samego powodu.
      Bo tu ma być kurort i fajne mieszkania z widokiem na morze. Tak jak na Mazurach, dacze z jachtowymi przystaniami.
      I nic więcej.

      • 1 1

  • potrj drodze czrwonej bedzie pomykalo miliom elektykow

    a mierzeja bedzie rozkopana i zostawiona na chaszcze i chwasty

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywają się trójmiejscy dealerzy BMW?

 

Najczęściej czytane