• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Drogi Czerwonej wciąż w powijakach

Michał Sielski
6 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
Droga Czerwona ma prowadzić do portu oraz być przedłużeniem obwodnicy. Droga Czerwona ma prowadzić do portu oraz być przedłużeniem obwodnicy.

W połowie 2019 roku Sejm znowelizował ustawę o portach i przystaniach morskich, co miało przyspieszyć prace nad powstaniem Drogi Czerwonej, która może odciążyć trasy nie tylko w okolicach gdyńskiego portu, ale ma być również początkiem przedłużenia trójmiejskiej obwodnicy. Na razie jednak prace posuwają się powoli, a problemem nadal może być finansowanie wartej ok. 1,5 mld zł budowy.



W lipcu 2019 roku parlamentarzyści jednogłośnie znowelizowali ustawę o portach i przystaniach morskich. Z nowego dokumentu wynika, że minister infrastruktury wraz z ministrem gospodarki morskiej (po konsultacji z samorządem) może zaliczyć drogi dostępowe do portów jako drogi krajowe.

Trafią więc one pod nadzór Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i będą mogły być budowane z funduszy centralnych. Budowa Drogi Czerwonej, czyli inwestycja rzędu 1,5 mld zł była bowiem poza zasięgiem gdyńskiego budżetu.

Planowana Droga Czerwona połączy Obwodnicę Trójmiasta i Trasę Kwiatkowskiego z drogą do portu oraz planowaną trasą na Hel. Planowana Droga Czerwona połączy Obwodnicę Trójmiasta i Trasę Kwiatkowskiego z drogą do portu oraz planowaną trasą na Hel.
Znowelizowana ustawa miała być wrotami do rozpoczęcia prac, ale temat ucichł, więc postanowiła o nim przypomnieć pomorska posłanka, Barbara Nowacka. Zapytała ministra infrastruktury m.in. o to na jakim etapie znajdują się prace oraz czy rozważane jest ich przyspieszenie. Przypomnijmy, że wstępnie planowano, że Droga Czerwona będzie gotowa w 2027 roku. W piśmie posłanki znaleźć można obszerne fragmenty artykułu Trojmiasto.pl z lipca 2019 roku.

Kto zapłaci za Drogę Czerwoną?



Wiceminister infrastruktury, Rafał Weber przypomina jednak, że w nowej ustawie są ściśle określone kwoty maksymalnych wydatków. Limit ten wynosi w latach 2019-2028 maksymalnie 2 mld zł na całą Polskę:
  • 2020 r. - 1,5 mln zł
  • 2021 r. - 5 mln zł
  • 2022 r. - 15 mln zł
  • 2023 r. - 1,5 mln zł
  • 2024 r. - 66 mln zł
  • 2025 r. - 265 mln zł
  • 2026 r. - 580 mln zł
  • 2027 r. - 760 mln zł
  • 2028 r. - 306 mln zł

Przypomnijmy, że koszt budowy Drogi Czerwonej szacowny jest na 1,5 mld zł. Nawet zakładając, że sama budowa będzie trwała 2-3 lata, to na pokrycie jej kosztów wyłącznie ze środków centralnych nie ma wielkich szans, chyba że przeznaczony zostanie na nią cały budżet, co trudno sobie obecnie wyobrazić. Finansowana jest jednak koncepcja budowy.

- W Ministerstwie Infrastruktury rozpoczęły się prace nad opracowaniem koncepcji dotyczącej poprawy dostępu drogowego do portu w Gdyni. Koncepcja ta, biorąc pod uwagę planowanie przestrzenne i gęstość zabudowy w Gdyni konsultowana jest, przede wszystkim, z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej tak, aby możliwe było wypracowanie jednej, spójnej koncepcji przebiegu drogi o właściwych parametrach techniczno-eksploatacyjnych - informuje wiceminister infrastruktury, Rafał Weber. - Każda nowa inwestycja lub większa przebudowa istniejącej infrastruktury drogowej to przedsięwzięcie skomplikowane, poprzedzone m.in. analizą wielokryterialną, obejmującą przede wszystkim aspekty techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Wynikiem m.in. takiej analizy jest ustalenie kilku wariantów usytuowania drogi, z których jeden zostaje następnie rekomendowany Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska, który określa ostateczny przebieg inwestycji - dodaje.

Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna



Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.

Jak ma wyglądać Droga Czerwona



Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.

- To będzie droga dwujezdniowa, która będzie prowadziła od terminalu kontenerowego w Gdyni do ulicy Morskiej, do końca trójmiejskiej obwodnicy - mówi Grzegorz Witkowski, wiceminister w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac zostać zakończona w 2027 roku. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Miejsca

Opinie (203) 7 zablokowanych

  • Polska od roku 1989 jest w powijakach (1)

    • 3 2

    • i to...

      nie zmienionych...
      ;)

      • 0 0

  • Na ch.. via maris, zróbcie tylko łącznik z portu do obwodnicy w Chyloni, ludzie ile lat można takie g.. robić !! (1)

    • 12 1

    • będzie już z 50...

      bo to miał być dalszy etap obwodnicy.
      A na przewdę, to myślano o tym już przed wojną...

      • 1 0

  • Teraz już nie ma tematu jest kryzys ....temat nie istnieje... (2)

    ...

    • 5 3

    • takie przedsięwzięcia,

      to świetne lakarstwo na kryzys.

      • 2 0

    • Kryzys czy Ramzes?

      • 0 0

  • Berlin kazał budować stadiony i hale widowiskowe oraz wszędzie montować płotki i ekrany żekomo dzwiekochłonne (4)

    nie drogi
    nie fabryki
    nie chodniki
    Polacy do roboty u Niemca

    • 9 10

    • "Żekomo" ?!!!! Naprawdę, Polaku?

      • 0 0

    • oszołomie, a jak można nakazać budowę fabryki? (1)

      • 2 1

      • jemu się wydaje ze można wszystko nakazać i kontrolować bo to typowy bolszewik

        • 0 1

    • W Niemczech to nie stadionów i hal powstało najwiecej ,ale basenów

      • 0 0

  • Pilniejszy jest przekop Mierzei Wiślanej. Tam będzie hab pełnomorski Elbląga.

    • 3 2

  • typowy PiS

    do 2023 roku czyli do wyborów zaplanowali łącznie 23 mln przez 4 lata bo z tego można będzie ich rozliczyć. a potem to sobie już wpisywali po kilkaset bo papier wszystko przyjmie. co za dno

    • 4 2

  • Sprzedali kiedyś Polskę Moskwie a dzisiaj sprzedali Polskę Berlinowi ( pisze się Bruksela a czyta Berlin ) (1)

    • 8 14

    • Jarozbaw?

      • 1 3

  • Jak wróci PO to dalej będzie syf i obiecanki oraz bieda dla Polaków i bogactwo dla Swojaków (1)

    • 7 14

    • Horała?

      • 4 3

  • Via Maris to drugie Via Carpatia (6)

    Autostrada, która miała połączyć państwa bałtyckie z państwami dawnej Jugosławi. Budują, budują został tylko odcinek między Radomiem a Ostaszowem. A via maris to inwestycja wciąż niezrealizowana, jak latem do Władysławowa ludzie dojadą. Korki niestejziemii.

    • 14 3

    • Via Carpatia to S61 której sporo brakuje - droga do Bułgarii, Rumunini i Grecji, a nie S7 do byłej Jugosławii...

      • 1 0

    • (3)

      W końcu ludziom znudzą się korki i przestaną jeździć do tego Władysławowa i wybiorą np Kołobrzeg do którego jest już droga szybkiego ruchu S6. Proste!

      • 7 1

      • Najpierw do zachodnigo kawałka S6 (2)

        trzeba dojechać.

        • 6 0

        • (1)

          Masz piękna ekspresówkę S3 z południa Polski na północ która łączy się z S6

          • 2 0

          • z Warszawy?

            Śląsk ma bliżej Adriatyk i Czarne.
            A na pewno wygodniej

            • 5 1

    • via Maris to wygoda dla plażowiczów

      i gwóźdź do trumy Gdyni.
      Tak "warszawka" przynajmniej kojarzy Gdynię, bo to miejsce z gigantycznym korkiem tuż przed plażą... ;)

      • 3 1

  • Bez obaw. Opóźnienia są, bo fizole chciały przy niej zarabiać jak ludzie. Kryzys ich otrzeźwi i budowy będą tańsze.

    • 0 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywa się cykl imprez, dedykowany posiadaczom sportowych modeli Porsche?

 

Najczęściej czytane