• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Drogi Czerwonej wciąż w powijakach

Michał Sielski
6 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
Droga Czerwona ma prowadzić do portu oraz być przedłużeniem obwodnicy. Droga Czerwona ma prowadzić do portu oraz być przedłużeniem obwodnicy.

W połowie 2019 roku Sejm znowelizował ustawę o portach i przystaniach morskich, co miało przyspieszyć prace nad powstaniem Drogi Czerwonej, która może odciążyć trasy nie tylko w okolicach gdyńskiego portu, ale ma być również początkiem przedłużenia trójmiejskiej obwodnicy. Na razie jednak prace posuwają się powoli, a problemem nadal może być finansowanie wartej ok. 1,5 mld zł budowy.



W lipcu 2019 roku parlamentarzyści jednogłośnie znowelizowali ustawę o portach i przystaniach morskich. Z nowego dokumentu wynika, że minister infrastruktury wraz z ministrem gospodarki morskiej (po konsultacji z samorządem) może zaliczyć drogi dostępowe do portów jako drogi krajowe.

Trafią więc one pod nadzór Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i będą mogły być budowane z funduszy centralnych. Budowa Drogi Czerwonej, czyli inwestycja rzędu 1,5 mld zł była bowiem poza zasięgiem gdyńskiego budżetu.

Planowana Droga Czerwona połączy Obwodnicę Trójmiasta i Trasę Kwiatkowskiego z drogą do portu oraz planowaną trasą na Hel. Planowana Droga Czerwona połączy Obwodnicę Trójmiasta i Trasę Kwiatkowskiego z drogą do portu oraz planowaną trasą na Hel.
Znowelizowana ustawa miała być wrotami do rozpoczęcia prac, ale temat ucichł, więc postanowiła o nim przypomnieć pomorska posłanka, Barbara Nowacka. Zapytała ministra infrastruktury m.in. o to na jakim etapie znajdują się prace oraz czy rozważane jest ich przyspieszenie. Przypomnijmy, że wstępnie planowano, że Droga Czerwona będzie gotowa w 2027 roku. W piśmie posłanki znaleźć można obszerne fragmenty artykułu Trojmiasto.pl z lipca 2019 roku.

Kto zapłaci za Drogę Czerwoną?



Wiceminister infrastruktury, Rafał Weber przypomina jednak, że w nowej ustawie są ściśle określone kwoty maksymalnych wydatków. Limit ten wynosi w latach 2019-2028 maksymalnie 2 mld zł na całą Polskę:
  • 2020 r. - 1,5 mln zł
  • 2021 r. - 5 mln zł
  • 2022 r. - 15 mln zł
  • 2023 r. - 1,5 mln zł
  • 2024 r. - 66 mln zł
  • 2025 r. - 265 mln zł
  • 2026 r. - 580 mln zł
  • 2027 r. - 760 mln zł
  • 2028 r. - 306 mln zł

Przypomnijmy, że koszt budowy Drogi Czerwonej szacowny jest na 1,5 mld zł. Nawet zakładając, że sama budowa będzie trwała 2-3 lata, to na pokrycie jej kosztów wyłącznie ze środków centralnych nie ma wielkich szans, chyba że przeznaczony zostanie na nią cały budżet, co trudno sobie obecnie wyobrazić. Finansowana jest jednak koncepcja budowy.

- W Ministerstwie Infrastruktury rozpoczęły się prace nad opracowaniem koncepcji dotyczącej poprawy dostępu drogowego do portu w Gdyni. Koncepcja ta, biorąc pod uwagę planowanie przestrzenne i gęstość zabudowy w Gdyni konsultowana jest, przede wszystkim, z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej tak, aby możliwe było wypracowanie jednej, spójnej koncepcji przebiegu drogi o właściwych parametrach techniczno-eksploatacyjnych - informuje wiceminister infrastruktury, Rafał Weber. - Każda nowa inwestycja lub większa przebudowa istniejącej infrastruktury drogowej to przedsięwzięcie skomplikowane, poprzedzone m.in. analizą wielokryterialną, obejmującą przede wszystkim aspekty techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Wynikiem m.in. takiej analizy jest ustalenie kilku wariantów usytuowania drogi, z których jeden zostaje następnie rekomendowany Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska, który określa ostateczny przebieg inwestycji - dodaje.

Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna



Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.

Jak ma wyglądać Droga Czerwona



Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.

- To będzie droga dwujezdniowa, która będzie prowadziła od terminalu kontenerowego w Gdyni do ulicy Morskiej, do końca trójmiejskiej obwodnicy - mówi Grzegorz Witkowski, wiceminister w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac zostać zakończona w 2027 roku. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Miejsca

Opinie (203) 7 zablokowanych

  • Gdynia upadek miasta od 20lat (1)

    Pod rządami kliki nieudaczników z samorządności nic się nie da .W Rumi Janowie budują węzeł integracyjny z tunelem pod torami za 60mln a gdyńscy nieudacznicy ciągle debatują, myślą i planują, a póżniej wszystko i tak do szuflady. Jeden wielki wstyd tu mieszkać

    • 14 0

    • Gdynia nie potrafi naprawić jednego zarwanego mostku,

      a pan chciałby tunel, łącznik z obwodnicą i Bóg wie, co jeszcze...

      • 5 0

  • Na ch.. via maris, zróbcie tylko łącznik z portu do obwodnicy w Chyloni, ludzie ile lat można takie g.. robić !! (1)

    • 12 1

    • będzie już z 50...

      bo to miał być dalszy etap obwodnicy.
      A na przewdę, to myślano o tym już przed wojną...

      • 1 0

  • Jeżu, (2)

    jak to miasto zdziadziało..,.

    • 12 0

    • Polanka (1)

      Fakt. W dodatku mieszkańców ubywa. Jakieś apartamenty po kosmicznej cenie. Dla młodych zupełnie się już nic nie buduje. Szkoda bo to było piękne miasto.

      • 4 0

      • było...

        ...

        • 0 0

  • ta droga jest dużo ważniejsza od stadionów, które są tylko kosztem

    • 11 2

  • - Powiem brutalnie:

    Droga Czerwona nie obsługuje żadnych terenów mieszkaniowych i nie rozwiązuje bezpośrednio problemów mieszkańców Gdyni.

    Czytaj więcej na:
    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Droga-Czerwona-obojetna-dla-Gdyni-n124677.html#tri

    • 3 5

  • przeczytajcie koniecznie art z 2018r (2)

    przeczytajcie koniecznie artykuł z czerwca 2018 Droga Czerwona obojętna dla Gdyni? to będziecie mieli odpowiedż dlaczego ona nigdy nie powstanie a bynajmniej za rządów nieudaczników z samorządności . To samo się tyczy innych, od dawna niezbędnych inwestycji: tunel Pucka, obwodnica Witomina, dokończenie Kwiatkowskiego itp itd

    • 13 0

    • cytatów tej osoby

      to by się nazbierało...

      • 1 0

    • Gdynianin od 53lat

      skoro tak piszesz to przez te 53 lata się dorobiłeś więc z własnej kasy spręzętuj drogę po której będą snigały TiR-y nawet na Adriatyk Ja nie jest w stanie nawet na dołożenie groszy, a jeśli Szczurek dołoży z samorządowych to i my mu dołożymy w wyborach, bo to nie zadanie gminy ani powiatu

      • 0 1

  • Bez obaw. Opóźnienia są, bo fizole chciały przy niej zarabiać jak ludzie. Kryzys ich otrzeźwi i budowy będą tańsze.

    • 0 5

  • Jak wróci PO to dalej będzie syf i obiecanki oraz bieda dla Polaków i bogactwo dla Swojaków (1)

    • 7 14

    • Horała?

      • 4 3

  • Sprzedali kiedyś Polskę Moskwie a dzisiaj sprzedali Polskę Berlinowi ( pisze się Bruksela a czyta Berlin ) (1)

    • 8 14

    • Jarozbaw?

      • 1 3

  • Teraz już nie ma tematu jest kryzys ....temat nie istnieje... (2)

    ...

    • 5 3

    • Kryzys czy Ramzes?

      • 0 0

    • takie przedsięwzięcia,

      to świetne lakarstwo na kryzys.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Kto był gościem specjalnym podczas gdyńskiej edycji Verva Street Racing w 2019 roku?

 

Najczęściej czytane