• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Drogi Czerwonej wciąż w powijakach

Michał Sielski
6 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
Droga Czerwona ma prowadzić do portu oraz być przedłużeniem obwodnicy. Droga Czerwona ma prowadzić do portu oraz być przedłużeniem obwodnicy.

W połowie 2019 roku Sejm znowelizował ustawę o portach i przystaniach morskich, co miało przyspieszyć prace nad powstaniem Drogi Czerwonej, która może odciążyć trasy nie tylko w okolicach gdyńskiego portu, ale ma być również początkiem przedłużenia trójmiejskiej obwodnicy. Na razie jednak prace posuwają się powoli, a problemem nadal może być finansowanie wartej ok. 1,5 mld zł budowy.



W lipcu 2019 roku parlamentarzyści jednogłośnie znowelizowali ustawę o portach i przystaniach morskich. Z nowego dokumentu wynika, że minister infrastruktury wraz z ministrem gospodarki morskiej (po konsultacji z samorządem) może zaliczyć drogi dostępowe do portów jako drogi krajowe.

Trafią więc one pod nadzór Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i będą mogły być budowane z funduszy centralnych. Budowa Drogi Czerwonej, czyli inwestycja rzędu 1,5 mld zł była bowiem poza zasięgiem gdyńskiego budżetu.

Planowana Droga Czerwona połączy Obwodnicę Trójmiasta i Trasę Kwiatkowskiego z drogą do portu oraz planowaną trasą na Hel. Planowana Droga Czerwona połączy Obwodnicę Trójmiasta i Trasę Kwiatkowskiego z drogą do portu oraz planowaną trasą na Hel.
Znowelizowana ustawa miała być wrotami do rozpoczęcia prac, ale temat ucichł, więc postanowiła o nim przypomnieć pomorska posłanka, Barbara Nowacka. Zapytała ministra infrastruktury m.in. o to na jakim etapie znajdują się prace oraz czy rozważane jest ich przyspieszenie. Przypomnijmy, że wstępnie planowano, że Droga Czerwona będzie gotowa w 2027 roku. W piśmie posłanki znaleźć można obszerne fragmenty artykułu Trojmiasto.pl z lipca 2019 roku.

Kto zapłaci za Drogę Czerwoną?



Wiceminister infrastruktury, Rafał Weber przypomina jednak, że w nowej ustawie są ściśle określone kwoty maksymalnych wydatków. Limit ten wynosi w latach 2019-2028 maksymalnie 2 mld zł na całą Polskę:
  • 2020 r. - 1,5 mln zł
  • 2021 r. - 5 mln zł
  • 2022 r. - 15 mln zł
  • 2023 r. - 1,5 mln zł
  • 2024 r. - 66 mln zł
  • 2025 r. - 265 mln zł
  • 2026 r. - 580 mln zł
  • 2027 r. - 760 mln zł
  • 2028 r. - 306 mln zł

Przypomnijmy, że koszt budowy Drogi Czerwonej szacowny jest na 1,5 mld zł. Nawet zakładając, że sama budowa będzie trwała 2-3 lata, to na pokrycie jej kosztów wyłącznie ze środków centralnych nie ma wielkich szans, chyba że przeznaczony zostanie na nią cały budżet, co trudno sobie obecnie wyobrazić. Finansowana jest jednak koncepcja budowy.

- W Ministerstwie Infrastruktury rozpoczęły się prace nad opracowaniem koncepcji dotyczącej poprawy dostępu drogowego do portu w Gdyni. Koncepcja ta, biorąc pod uwagę planowanie przestrzenne i gęstość zabudowy w Gdyni konsultowana jest, przede wszystkim, z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej tak, aby możliwe było wypracowanie jednej, spójnej koncepcji przebiegu drogi o właściwych parametrach techniczno-eksploatacyjnych - informuje wiceminister infrastruktury, Rafał Weber. - Każda nowa inwestycja lub większa przebudowa istniejącej infrastruktury drogowej to przedsięwzięcie skomplikowane, poprzedzone m.in. analizą wielokryterialną, obejmującą przede wszystkim aspekty techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Wynikiem m.in. takiej analizy jest ustalenie kilku wariantów usytuowania drogi, z których jeden zostaje następnie rekomendowany Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska, który określa ostateczny przebieg inwestycji - dodaje.

Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna



Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.

Jak ma wyglądać Droga Czerwona



Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.

- To będzie droga dwujezdniowa, która będzie prowadziła od terminalu kontenerowego w Gdyni do ulicy Morskiej, do końca trójmiejskiej obwodnicy - mówi Grzegorz Witkowski, wiceminister w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac zostać zakończona w 2027 roku. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Miejsca

Opinie (203) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • W Gdyni brakuje honorowania biletów zkm w kolejkach SKM, to też pomoże rozwiązać korki. (6)

    Może Droga Czerwona nie będzie potrzebna?

    • 21 31

    • Ostatnio

      człowiek w vaciaku kontenery woził w trajtku...

      • 0 0

    • Pewnie ;) (1)

      Transport ciężki z portu zamiast pchać się do zatłoczonego autobusu wbije się spokojnie do skm. Ty to masz jednak łeb ;)

      • 10 1

      • to taki popis tezyzny umyslowej pisiorow, chociaz w sumie nie dziwi

        • 1 0

    • Droga Czerwona ma być dla portu, a nie mieszkańców. (2)

      • 10 10

      • (1)

        Oczywiście oddzielenie tirów od osobówek nie pomoże mieszkańcom, oczywiście...

        • 10 3

        • ale droga czerwona dla portu, czyz nie?

          pisuary mieszaja

          • 1 0

  • Hi hi hi Gdynia, tam się nie da! O tym cala Polska już wie! (4)

    Dziura przy estakadzie jeszcze jest?

    • 111 25

    • Jest

      i czeka na ciebie!!!

      • 0 0

    • Jest nowa koncepcja w UM gdynia (1)

      Ta dziura ma zostać pomnikiem aby upamiętnić okres szybkiego rozwoju miasta pod rządami gryzonia....
      Taką dziurą mało kto może się pochwalić!

      • 23 3

      • dziurawy tok myslenia twoj, ale za to charakterystycznie pisuarowy

        • 0 2

    • Jest i będzie.

      To standatd w Gdyni.

      • 9 2

  • Poza zasięgiem zdolności nie tylko finansowych jest w Gdyni wiele ulic. Tylko na farbę sa jeszcze pieniądze. (8)

    Reszta roztrwoniona na autopromocję prezydenta i imprezki o zerowej wartości gospodarnej dla mieszkańców.

    • 133 24

    • A świstak siedzi i zawija...

      Może jesteś tak młody, że nie dostrzegasz zmian. Nie jest idealnie, ale gdybyśmy byli żondzeni przez "człowieka w vaciaku" to jedynie ilość kaplic by wzrastała.

      • 0 0

    • (6)

      Tylko, ze mowa jest o budzecie panstwa, a nie budzecie Gdyni. Wez czytaj ze zrozumieniem po co ludzie maja wiedziec, ze jestes d**ilem.

      • 12 12

      • "jakoś" Gdańsk potrafił zbudować tunel i Sucharskiego (3)

        z własnych środków.
        Kwestia priorytetów.

        • 6 8

        • "jakoś" NIE (2)

          na oba projekty dostał dofinansowanie i to spore.
          Z środków centralnych nie własnych.

          • 1 2

          • pisuary lubia zwodzic swoj elektorat ale i reszte polakow tez, tu cos obiecaja, tam cos obiecaja i licza na krotka pamiec ludzi, horala cos o tym wie

            • 1 0

          • zostały dofinansowane ze środków unijnych

            których przyznanie jest centralnie zatwierdzane/walidowane. Wnioskodawca musi zapewnić wkład własny. I w tych inwestycjach środków centralnych nie było. W odróżnieniu od innych przedsięwzięć jak Południowa, węzły na obwodnicy czy PKM, której sponsorem był samorząd regionu a nie miasta.
            Pomijając metody, sposoby i priorytety, pomimo wielotorowości ssania kasy, jakąś koordynację widać...

            • 2 0

      • Niestety, to nie takie proste... (1)

        Jakieś 5 lat temu, ważny człowiek w Gdyni (zgadnij kto), na tym portalu, z wrodzonym sobie wdziękiem i poczuciem humoru oświadczył, że jeśli nie będzie Drogi Czerwonej, to na terenach portowych będzie można siać pietruszkę. Ale już dwa lata temu, od tego samego ważnego człowieka (zgadnij kogo) usłyszeliśmy, że Droga Czerwona "nie rozwiązuje problemów mieszkańców Gdyni". Pomysł, by Drogę Czerwoną wybudowało państwo, pojawił się bardzo niedawno, w okolicach wyborów samorządowych (specjalna ustawa o dostępie do portów morskich). Wniosek: Gdynia to z siebie zrzuciła, przegrany w Gdyni PiS (Horała) nic tu nie wybuduje, a sprzedawcy pietruszki z Hali Targowej już mogą zacierać ręce.

        • 6 0

        • sprzedawcy pietruszki, szczególnie z gdyńskiej hali

          mogą nie dotrwać tej chwili, gdy port sie zazieleni od natki.
          Wcale nie dlatego, że port będzie długo działał.
          Poza tym, maja dużą i możną konkurencję.

          • 1 0

  • Rysunek

    Pierwszy rysunek to jakaś kpina! Albo już niewidomych w biurach projektowych angażują, albo myślą, że "ciemny lud wszystko kupi"!

    • 0 0

  • Sosnowiec Trójmiasta

    1 mld długu no niestety

    • 0 0

  • Póki PiS będzie u władzy droga nie powstanie. (19)

    Taką mam koncepcję. I to zupełnie za darmo, a nie za 1,5 mln PLN.

    • 79 49

    • To dalej głosujcie na Po

      • 0 0

    • Poprzednio nie lepiej

      Za poprzedniej władzy też nie powstała .W Wejherowie i Rumi można budować tunele pod torami , w Gdyni wielką debata na ten temat , może za kilka lat na Puckiej. Może lepiej wykonywać małe inwestycje które ułatwią mieszkańcom życie , a gigantyczne projekty włożyć między bajki.

      • 1 0

    • OPAT w Gdyni - Apr 2, 2014 (4)

      Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i budowa nie może zostać ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020.

      W tym samym czasie KE "zainteresowała" się lotniskiem.

      A tuż po tym prezydent Gdańska toczył medialną bekę we wszystkich dostępnych publikatorach.
      Nie darzę sympatią rządzących krajem ale uważam, że przyczyny tej niesłychanej obstrukcji są znacznie blizęj i nadal są aktywne.

      • 2 6

      • (1)

        logika miksera, wrzuc to, wrzuc tamto, dosyp tamtego, nastepnie zmieszaj, co wyszlo? nie wiem, ale nadaje sie tylko do kibla

        • 0 0

        • za trudne?

          tylko pizza i hotdog?

          • 0 0

      • Główna przyczyna (1)

        Tkwi w urzędzie miasta

        • 4 3

        • nie wykluczam tego

          konsyliarność jego głowy jest... ujemna?
          Powyższe cytaty to niekoniecznie bezinteresowna złośliwość a raczej ocena zdolności negocjacyjnych magistratu.

          Mamy pecha?

          • 1 1

    • Nie martw się !!! wygra pani Kidawa (2)

      i ona zbuduje drogę bardzo szybko, pan Budka pomoże, bo w PO są sami merytoryczni fachowcy, wykształceni, nowocześni, z dużych miast i młodzi, jelita.

      • 5 0

      • (1)

        w takim razie trzeba im dac szanse, bo po obecnych juz niczego pozytywnego sie spodziewac nie mozna, nawet zdobycie maseczek po 80 gr szt ich przeroslo

        • 1 1

        • mieli szansę

          to ją przekichali...

          • 0 1

    • Wcześniej pisu nie było u władzy i też nie powstała! (3)

      rozumowanie i**oty?

      • 13 6

      • teraz niestety jest i tym bardziej nie powstanie (2)

        • 7 9

        • tak to jest jak pisy cos uchwala

          • 0 1

        • tym bardziej nie powstanie niż nie powstała?

          jesteś geniuszem logiki!

          • 1 0

    • Ciekawe (2)

      Zapomniałeś że Szczur był doradcą Kaczyńskiego?

      • 3 11

      • społecznym ds. samorządu (1)

        a to z tego tytułu, że jeden i drugi byli drami prawa (specjal. w spr. samorządowych)

        • 5 2

        • ja myslalem ze od lotnictwa

          • 1 1

    • Koncepcja

      Od koncepcji to tu jestem ja! :)

      • 0 0

    • Zgadza się

      Ostatnie pięć lat PiS torpeduje wszystkie inwestycje w Gdyni! Wcześniej przez długich osiem lat torpedowała je Platforma!

      • 5 6

  • Gdynia

    1 mld długu.

    • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Polityka (3)

    Brak realizacji tych dwóch inwestycji jest podyktowany względami politycznymi, jeżeli ktoś tego nie widzi to zwyczajnie obraża się na rzeczywistość. Program "100 Obwodnic" za niecałe 30 mld zł przewiduje obwodnice w miastach z kurczącą się ilością mieszkańców i o wiele mniejszym ruchu. Tymczasem Rumia i Reda - 100 000 ludzi - z kluczową drogą krajową relacji wschód-zachód poprowadzoną przez sam środek obszaru zabudowanego do powyższego programu się już nie łapie, brak połączenia o randze drogi krajowej z portem w Gdyni również. Wierny elektorat na Podhalu w marcu 2021 dostanie tunel pod Luboniem Małym w ciągu S7 tym samym uzupełniając ekspresową Zakopiankę. Kolejny sztandarowy projekt w postaci Via Carpathia - czyli przewymiarowana ekspresówka biegnąca po terenach niezurbanizowanych na której ruch będzie znikomy, przekop przez Mierzeję, CPK. Zastanówcie się czy warto

    • 49 5

    • a Trasę Kaszubską

      kto buduje ? Gdyby nie PeOwski namiestnik z Kolbud blokujący budowę. 4 lata zmarnowane.

      • 0 0

    • Zgadzam się, ale...

      S7 na Podhalu też jest niezbędne bo stanie tam w kilkukodzinnych korkach jadąc z Krakowa do Zakopanego i na odwrót to mordęga. Zgadzam się jednak, że Trójmiasto potrzebuje tych inwestycji. Nawet jeśli pisowski rząd uparł się na Via Carpatię, to i tak budowa OPAT, Drogi Czerwonej, poszerzenie istniejącej Obwodnicy Trójmiasta o 3 pas i pasy awaryjne i budowa OMT są absolutnie koniecznie, inaczej największym beneficjentem S19 za pieniądze polskich podatników będzie Kłajpeda na Litwie.

      • 1 0

    • polityka?

      to zakłada myślenie i premedytację.
      A ja śladów takiego czegoś nie widzę...
      Nie i ch...j
      Bo futrować swojaków to nie polityka.

      • 2 2

  • Wybierajcie posłów PiS!

    Jak Horała czy Śniadek, to nigdy się nie doczekacie, bo dla PISu Pomorze jest na czarnej liście.

    • 3 1

  • Można to łatwo sfinansowac

    Wystarczy na rogatkach Gdyni pobierać opłaty odnwarszawki i im podobnych za przejazd przez Gdynię na Hel i okolice a jak nie będą chcieli płacić to niech siedzą całe wakacje albo w domu albo...Włochy i Hiszpania na nich już czeka

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym o 50 km/h kierowca straci prawo jazdy na okres:

 

Najczęściej czytane