• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Drogi Czerwonej wciąż w powijakach

Michał Sielski
6 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
Droga Czerwona ma prowadzić do portu oraz być przedłużeniem obwodnicy. Droga Czerwona ma prowadzić do portu oraz być przedłużeniem obwodnicy.

W połowie 2019 roku Sejm znowelizował ustawę o portach i przystaniach morskich, co miało przyspieszyć prace nad powstaniem Drogi Czerwonej, która może odciążyć trasy nie tylko w okolicach gdyńskiego portu, ale ma być również początkiem przedłużenia trójmiejskiej obwodnicy. Na razie jednak prace posuwają się powoli, a problemem nadal może być finansowanie wartej ok. 1,5 mld zł budowy.



W lipcu 2019 roku parlamentarzyści jednogłośnie znowelizowali ustawę o portach i przystaniach morskich. Z nowego dokumentu wynika, że minister infrastruktury wraz z ministrem gospodarki morskiej (po konsultacji z samorządem) może zaliczyć drogi dostępowe do portów jako drogi krajowe.

Trafią więc one pod nadzór Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i będą mogły być budowane z funduszy centralnych. Budowa Drogi Czerwonej, czyli inwestycja rzędu 1,5 mld zł była bowiem poza zasięgiem gdyńskiego budżetu.

Planowana Droga Czerwona połączy Obwodnicę Trójmiasta i Trasę Kwiatkowskiego z drogą do portu oraz planowaną trasą na Hel. Planowana Droga Czerwona połączy Obwodnicę Trójmiasta i Trasę Kwiatkowskiego z drogą do portu oraz planowaną trasą na Hel.
Znowelizowana ustawa miała być wrotami do rozpoczęcia prac, ale temat ucichł, więc postanowiła o nim przypomnieć pomorska posłanka, Barbara Nowacka. Zapytała ministra infrastruktury m.in. o to na jakim etapie znajdują się prace oraz czy rozważane jest ich przyspieszenie. Przypomnijmy, że wstępnie planowano, że Droga Czerwona będzie gotowa w 2027 roku. W piśmie posłanki znaleźć można obszerne fragmenty artykułu Trojmiasto.pl z lipca 2019 roku.

Kto zapłaci za Drogę Czerwoną?



Wiceminister infrastruktury, Rafał Weber przypomina jednak, że w nowej ustawie są ściśle określone kwoty maksymalnych wydatków. Limit ten wynosi w latach 2019-2028 maksymalnie 2 mld zł na całą Polskę:
  • 2020 r. - 1,5 mln zł
  • 2021 r. - 5 mln zł
  • 2022 r. - 15 mln zł
  • 2023 r. - 1,5 mln zł
  • 2024 r. - 66 mln zł
  • 2025 r. - 265 mln zł
  • 2026 r. - 580 mln zł
  • 2027 r. - 760 mln zł
  • 2028 r. - 306 mln zł

Przypomnijmy, że koszt budowy Drogi Czerwonej szacowny jest na 1,5 mld zł. Nawet zakładając, że sama budowa będzie trwała 2-3 lata, to na pokrycie jej kosztów wyłącznie ze środków centralnych nie ma wielkich szans, chyba że przeznaczony zostanie na nią cały budżet, co trudno sobie obecnie wyobrazić. Finansowana jest jednak koncepcja budowy.

- W Ministerstwie Infrastruktury rozpoczęły się prace nad opracowaniem koncepcji dotyczącej poprawy dostępu drogowego do portu w Gdyni. Koncepcja ta, biorąc pod uwagę planowanie przestrzenne i gęstość zabudowy w Gdyni konsultowana jest, przede wszystkim, z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej tak, aby możliwe było wypracowanie jednej, spójnej koncepcji przebiegu drogi o właściwych parametrach techniczno-eksploatacyjnych - informuje wiceminister infrastruktury, Rafał Weber. - Każda nowa inwestycja lub większa przebudowa istniejącej infrastruktury drogowej to przedsięwzięcie skomplikowane, poprzedzone m.in. analizą wielokryterialną, obejmującą przede wszystkim aspekty techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Wynikiem m.in. takiej analizy jest ustalenie kilku wariantów usytuowania drogi, z których jeden zostaje następnie rekomendowany Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska, który określa ostateczny przebieg inwestycji - dodaje.

Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna



Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.

Jak ma wyglądać Droga Czerwona



Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.

- To będzie droga dwujezdniowa, która będzie prowadziła od terminalu kontenerowego w Gdyni do ulicy Morskiej, do końca trójmiejskiej obwodnicy - mówi Grzegorz Witkowski, wiceminister w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac zostać zakończona w 2027 roku. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Miejsca

Opinie (203) 7 zablokowanych

  • szczurek to kryptopisior. każdy to wie. (1)

    dlatego jest tak jak w naszym całym państwie dyktowym.

    • 21 19

    • a chorala pisior pełną gębą (frazesów)

      i co z tego wynika?

      • 6 5

  • To już nie my nią pojedziemy a kolejne pokolenia

    Plany plany plany i wizje.

    • 18 1

  • Via Maris to drugie Via Carpatia (6)

    Autostrada, która miała połączyć państwa bałtyckie z państwami dawnej Jugosławi. Budują, budują został tylko odcinek między Radomiem a Ostaszowem. A via maris to inwestycja wciąż niezrealizowana, jak latem do Władysławowa ludzie dojadą. Korki niestejziemii.

    • 14 3

    • (3)

      W końcu ludziom znudzą się korki i przestaną jeździć do tego Władysławowa i wybiorą np Kołobrzeg do którego jest już droga szybkiego ruchu S6. Proste!

      • 7 1

      • Najpierw do zachodnigo kawałka S6 (2)

        trzeba dojechać.

        • 6 0

        • (1)

          Masz piękna ekspresówkę S3 z południa Polski na północ która łączy się z S6

          • 2 0

          • z Warszawy?

            Śląsk ma bliżej Adriatyk i Czarne.
            A na pewno wygodniej

            • 5 1

    • via Maris to wygoda dla plażowiczów

      i gwóźdź do trumy Gdyni.
      Tak "warszawka" przynajmniej kojarzy Gdynię, bo to miejsce z gigantycznym korkiem tuż przed plażą... ;)

      • 3 1

    • Via Carpatia to S61 której sporo brakuje - droga do Bułgarii, Rumunini i Grecji, a nie S7 do byłej Jugosławii...

      • 1 0

  • (1)

    Obstawiam 25lat ;)

    • 10 3

    • Optymista

      • 2 0

  • horala z BCT nie udacznik (2)

    Wielki horala mowil ze to pestka i ja zbuduje teraz buduje lotniskl i tez zbuduje jak droge czerwona

    • 24 6

    • To była obietnica z gwiazdką* (1)

      Zbuduję Drogę Czerwoną *, o ile mnie wybierzecie.

      Nawet się z tym nie krył. Powiedział otwartym tekstem: Gdynia dostanie tyle, ile normalnie nie otrzymałaby przez 50 lat.

      Miało być takie Horała+.

      • 12 2

      • Pamiętacie jak z fotografował się z łopatą na końcu obwodnicy w Chyloni.
        "Kłamczuszek"!

        • 10 0

  • To pom. posłanka, Barbara Nowacka walczy, a poseł-minister Horala , co w tej spr.robi ? (11)

    A to własnie on wykorzystał naiwność Gdynian, gdy wraz z innymi PiS-owcami przed poprzednimi wyborami pokazywali się z łopatami - twierdzili, że to ich priorytetowe zadania. Do Czerwona to projekt nowego połączenia alternatywnego dla gdyńskiego portu na odcinku tzw. ostatniej mili. Wbicie pierwszej łyżki kopary pod nową inwestycję miało zgodnie z pierwotnymi założeniami nastąpić w styczniu następnego roku. Dzis Interesariusze portu w Gdyni zaniepokojeni są losami tej inwestycji, OPAT jak i Portem zewnętrznym.

    • 35 9

    • Sciema (6)

      Jak widzę wypowiedzi ludzi z ministerstw czy posłów to nabieram przekonania, że nie wiedzą o czym mówią. Ten z infrastruktury bełkocze "na okrągło", ten z gospodarki morskiej nie wie, że w Gdyni są 2 terminale kontenerowe, itd, itd. Koncepcje Drogi Czerwonej były tworzone już kilka lat temu przez Urząd Miasta - gdzie one są? Ta władza jest niezdolna do racjonalnego myślenia. Via Maris to klasyczny przykład propagandy wyborczej - poseł Horała oraz minister mógłby może powiedzieć co się dzieje z tą drogą. Dla ułatwienia - proponuję skopiować odpowiedź tego pana z infrastruktury ( adekwatna do każdej inwestycji infrastrukturalnej ).

      • 12 1

      • Ta władza jest niezdolna do racjonalnego myślenia. (5)

        Powiem więcej, tym bardziej do zarządzania i działania. Jeśli nastąpi awaria techniczna tzw. estakady, będącej częścią Trasy Kwiatkowskiego, to strach nawet myśleć. Przecież ta inwestycja już ma opóźnienie ca 5 lat, i co więcej, nie wiadomo kiedy będzie realizowana i czy będzie realizowana. A jest strategiczna dla przyszłości gdyńskiego portu, uzależnionego od stanu technicznego Trasy Kwiatkowskiego, która ma już swoje lata i nośność nie na dzisiejsze czasy przeładowanych ładunków ciągników.
        Niestety, złotousty partyjny Horała ma dalej różne"inwestycyjne" peany i aż dziw bierze, że jeszcze ludzie im ufają?

        • 11 2

        • każda władza, jeśli chodzi o Gdynię, wykazuje się niewiedzą i indolencją (4)

          Już sam faktu tworzenia pojęcia Via Maris z podtekstem ułtwienia dojazdu do plaż, pokazuje poziom zainteresowania resztą kraju mieszkańców środkowego Mazowsza.
          Ale wszelkie rekordy pobiła jednak tutejsza "władza":
          "Apr 2, 2014 - Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i nie może zostać ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020."

          Również w przypadku akcji pani poseł, nie jestem tak naiwy aby sądzić, że coś o tym problemie, bo Gdynię zna tylko z tego, że się obok niej przejeżdża w drodze na Hel. Ale na pewno wykorzysta pretekst aby przypier**lić PiSowi.

          I to wszystko.

          Jedyne co się dzieje, to budowanie muru niechęci pomiędzy "centrum" a portem oraz permanentne i wytrwałe podgryzanie jego terenów przez chciwych budowlańców.

          • 5 8

          • A to nie wiedziałem, że to premier Donald Tusk wymyślił Via Maris (1)

            "pretekst aby przypier**lić PiSowi" , to twoim zdaniem powinna chwalić ich, że istnieją i nic nie robią ??? Czy powinna oskarżyć UE, żeby zmieniła parametry techniczne na formalne tak aby odpowiadały wymogom polskich i unijnych regulacji prawnych dotyczących dróg dostępu do portów w korytarzu Bałtyk Adriatyk (BAC), tzw. ostatniej mili, które mówią o dopuszczalnym nacisku 11,5 ton na oś., a jak się zawali to winien Szczurek. - Tylko wszyscy wiemy, że estakada Kwiatkowskiego dopuszcza nacisk 8 ton na oś, jest więc drogą powiatową, a nie krajową. Tylko trudno to wytłumaczyć ciemnemu ludowi, a rządowe media do tego się także przyczyniają, zamiast powiedzieć jak jest.

            • 8 1

            • "korytarzu Bałtyk Adriatyk (BAC)"

              Do którego władze Gdyni "zapomniały" podtrzymać akces... Bo wychodzi, że pomimo całego odium przedmiotowości działań Horały, to jedynie on przy tym chodzi(ł). Teraz następne nazwisko chce się powieźć na samograju. Jednak należy się uczyć od Gdańska, jak tworzy się synergię szczebli władzy.

              Estakada została dokończona w sytuacji konfliktu z zarządca dróg, który optował za jej zaniechaniem i budową właśnie OPAT.
              To estakada została droga powiatową, w wyniku urzędniczej wojenki...

              I czytaj ze zrozumieniem, co widać przychodzi ci z trudem, bo nawet tworzenie akapitów nie pomaga. Ale skoro ktoś chce widzieć jedynie to to chce, to nie poradzę.

              • 2 2

          • Zgadza się (1)

            Ktokolwiek by nie był we władzach centralnych, to Słońcu Bulwaru zawsze wiatr w oczy wieje.

            • 3 1

            • nie, to nie wiatr w oczy

              to sprytna ściema, wydeptana w ministerialnych korytarzach.
              Bardzo wygodnie jest pokazać tych "onych", co nie pozwalają i "nic nie móc" a robić swoje.

              • 2 0

    • posłanka nie walczy

      tylko tanim kosztem chce wywołac "g*wnoburzę".
      Z kolega H. mogą sobie podać ręce w konkurencji na pustosłowie.

      • 2 5

    • a co POwcy przez 8 lat zrobili dla Gdańska , (1)

      siedzieli w sejmie senacie, mieli prezydenta. Teraz wojenka trzech króli i na wszystko jest negacja z definicji opozycji.

      • 2 8

      • akurat w Gdańsku

        to sporo w tym czasie powstało...
        Ale tylko dla Gdańska.

        • 3 0

    • ciekawostka:)

      Pomorska posłanka z Warszawy!

      • 1 1

  • Tiaaa ten rząd to ma super pijar! Ale że tak 6 rok wyznawcy to łykają

    jak pelikany? 5 lat i zero nowych inwestycji. Kontynuowane są tylko te zaplanowane dawno temu.

    • 25 9

  • Opinia wyróżniona

    Polityka (3)

    Brak realizacji tych dwóch inwestycji jest podyktowany względami politycznymi, jeżeli ktoś tego nie widzi to zwyczajnie obraża się na rzeczywistość. Program "100 Obwodnic" za niecałe 30 mld zł przewiduje obwodnice w miastach z kurczącą się ilością mieszkańców i o wiele mniejszym ruchu. Tymczasem Rumia i Reda - 100 000 ludzi - z kluczową drogą krajową relacji wschód-zachód poprowadzoną przez sam środek obszaru zabudowanego do powyższego programu się już nie łapie, brak połączenia o randze drogi krajowej z portem w Gdyni również. Wierny elektorat na Podhalu w marcu 2021 dostanie tunel pod Luboniem Małym w ciągu S7 tym samym uzupełniając ekspresową Zakopiankę. Kolejny sztandarowy projekt w postaci Via Carpathia - czyli przewymiarowana ekspresówka biegnąca po terenach niezurbanizowanych na której ruch będzie znikomy, przekop przez Mierzeję, CPK. Zastanówcie się czy warto

    • 49 5

    • polityka?

      to zakłada myślenie i premedytację.
      A ja śladów takiego czegoś nie widzę...
      Nie i ch...j
      Bo futrować swojaków to nie polityka.

      • 2 2

    • Zgadzam się, ale...

      S7 na Podhalu też jest niezbędne bo stanie tam w kilkukodzinnych korkach jadąc z Krakowa do Zakopanego i na odwrót to mordęga. Zgadzam się jednak, że Trójmiasto potrzebuje tych inwestycji. Nawet jeśli pisowski rząd uparł się na Via Carpatię, to i tak budowa OPAT, Drogi Czerwonej, poszerzenie istniejącej Obwodnicy Trójmiasta o 3 pas i pasy awaryjne i budowa OMT są absolutnie koniecznie, inaczej największym beneficjentem S19 za pieniądze polskich podatników będzie Kłajpeda na Litwie.

      • 1 0

    • a Trasę Kaszubską

      kto buduje ? Gdyby nie PeOwski namiestnik z Kolbud blokujący budowę. 4 lata zmarnowane.

      • 0 0

  • no przecież Horała, Arciszewska, Śniadek i Sellin już dawno własnoręcznie

    zaczęli ją budować, więc chyba teraz to już ją raczej kończą?
    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Kandydaci-rozpoczeli-budowe-Obwodnicy-Polnocnej-Aglomeracji-Trojmiasta-n84924.html

    • 29 4

  • Kiedy koniec na stogach ??? 2022 ?

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CDI?

 

Najczęściej czytane