• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Drogi Czerwonej wciąż w powijakach

Michał Sielski
6 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
Droga Czerwona ma prowadzić do portu oraz być przedłużeniem obwodnicy. Droga Czerwona ma prowadzić do portu oraz być przedłużeniem obwodnicy.

W połowie 2019 roku Sejm znowelizował ustawę o portach i przystaniach morskich, co miało przyspieszyć prace nad powstaniem Drogi Czerwonej, która może odciążyć trasy nie tylko w okolicach gdyńskiego portu, ale ma być również początkiem przedłużenia trójmiejskiej obwodnicy. Na razie jednak prace posuwają się powoli, a problemem nadal może być finansowanie wartej ok. 1,5 mld zł budowy.



W lipcu 2019 roku parlamentarzyści jednogłośnie znowelizowali ustawę o portach i przystaniach morskich. Z nowego dokumentu wynika, że minister infrastruktury wraz z ministrem gospodarki morskiej (po konsultacji z samorządem) może zaliczyć drogi dostępowe do portów jako drogi krajowe.

Trafią więc one pod nadzór Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i będą mogły być budowane z funduszy centralnych. Budowa Drogi Czerwonej, czyli inwestycja rzędu 1,5 mld zł była bowiem poza zasięgiem gdyńskiego budżetu.

Planowana Droga Czerwona połączy Obwodnicę Trójmiasta i Trasę Kwiatkowskiego z drogą do portu oraz planowaną trasą na Hel. Planowana Droga Czerwona połączy Obwodnicę Trójmiasta i Trasę Kwiatkowskiego z drogą do portu oraz planowaną trasą na Hel.
Znowelizowana ustawa miała być wrotami do rozpoczęcia prac, ale temat ucichł, więc postanowiła o nim przypomnieć pomorska posłanka, Barbara Nowacka. Zapytała ministra infrastruktury m.in. o to na jakim etapie znajdują się prace oraz czy rozważane jest ich przyspieszenie. Przypomnijmy, że wstępnie planowano, że Droga Czerwona będzie gotowa w 2027 roku. W piśmie posłanki znaleźć można obszerne fragmenty artykułu Trojmiasto.pl z lipca 2019 roku.

Kto zapłaci za Drogę Czerwoną?



Wiceminister infrastruktury, Rafał Weber przypomina jednak, że w nowej ustawie są ściśle określone kwoty maksymalnych wydatków. Limit ten wynosi w latach 2019-2028 maksymalnie 2 mld zł na całą Polskę:
  • 2020 r. - 1,5 mln zł
  • 2021 r. - 5 mln zł
  • 2022 r. - 15 mln zł
  • 2023 r. - 1,5 mln zł
  • 2024 r. - 66 mln zł
  • 2025 r. - 265 mln zł
  • 2026 r. - 580 mln zł
  • 2027 r. - 760 mln zł
  • 2028 r. - 306 mln zł

Przypomnijmy, że koszt budowy Drogi Czerwonej szacowny jest na 1,5 mld zł. Nawet zakładając, że sama budowa będzie trwała 2-3 lata, to na pokrycie jej kosztów wyłącznie ze środków centralnych nie ma wielkich szans, chyba że przeznaczony zostanie na nią cały budżet, co trudno sobie obecnie wyobrazić. Finansowana jest jednak koncepcja budowy.

- W Ministerstwie Infrastruktury rozpoczęły się prace nad opracowaniem koncepcji dotyczącej poprawy dostępu drogowego do portu w Gdyni. Koncepcja ta, biorąc pod uwagę planowanie przestrzenne i gęstość zabudowy w Gdyni konsultowana jest, przede wszystkim, z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej tak, aby możliwe było wypracowanie jednej, spójnej koncepcji przebiegu drogi o właściwych parametrach techniczno-eksploatacyjnych - informuje wiceminister infrastruktury, Rafał Weber. - Każda nowa inwestycja lub większa przebudowa istniejącej infrastruktury drogowej to przedsięwzięcie skomplikowane, poprzedzone m.in. analizą wielokryterialną, obejmującą przede wszystkim aspekty techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Wynikiem m.in. takiej analizy jest ustalenie kilku wariantów usytuowania drogi, z których jeden zostaje następnie rekomendowany Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska, który określa ostateczny przebieg inwestycji - dodaje.

Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna



Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.

Jak ma wyglądać Droga Czerwona



Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.

- To będzie droga dwujezdniowa, która będzie prowadziła od terminalu kontenerowego w Gdyni do ulicy Morskiej, do końca trójmiejskiej obwodnicy - mówi Grzegorz Witkowski, wiceminister w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac zostać zakończona w 2027 roku. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Miejsca

Opinie (203) 7 zablokowanych

  • Opat Opat Opat budujcie Opat Opat Opat (1)

    PO i PSL byli pod róznymi nazwami byli 25 lat u władzy i nic nie zrobili tylko gdanina kłótnie zadymy i obiecanki oraz wizualizacje

    • 15 12

    • przecież Horała zaczął budować OPAT

      I jeszcze nie skończył???

      • 6 1

  • Chiny przez 40 lat zrobiły światowy Postęp w Każdej Dziedzinie a Polska przez 30 lat zrobiła światwą klape i zniszczyła (1)

    • 18 2

    • Taka prawda

      • 3 0

  • Widząc tytuł, przypuszczałem, że chodzi o Drogę Czerwoną w Gdańsku. Ta lepiej aby nigdy nie powstała. Czas skreślić ją z planów , uporządkować i zabudować wolne tereny.

    • 4 3

  • Gdynia tu się nic nie opłaci tu się gasi światło i stąd się ucieka (4)

    • 16 5

    • Gdynia nie buduje dróg krajowych (3)

      • 2 3

      • jakoś dokończenie estakadę wymusiła - i została z ręką w nocniku. (2)

        Gdańsk też nie ma z takimi zadaniami problemów,

        • 1 0

        • (1)

          Tylko, że jak Gdyni budowała i inwestowała to w Gdańsku działo się nic. Teraz Gdynia nie ma kasy. Poza tym nie porównujmy budżetów tych dwóch miast.

          • 2 0

          • dlaczego?

            współczynnik jest chyba nizszy niż 2x?
            Stosownie do liczby mieszkańców.
            Tylko dawne grzechy go zjadają. Poza tym, wieczny dylemat, czy wele mniejszych dziąłań czy kilka wiekszych a zauważalnych...

            • 0 0

  • Gdynia Miasto Upadłe (1)

    • 10 4

    • Sam upadłeś ... na głowę

      • 1 2

  • Jak dlugo bedzie PełO w samorzadzie wojewodzkim tak dlugo tej drogi nie bedzie (3)

    Dla tych co nie wiedza: samorząd wojewodzki to marszalek i sejmik rzadzony przez PO od lat przy ktorym od lat Gdynia mabuedne z najnizszych wskaznikow przyznawanych srodkow europejskich. Rozdzielanych wlasnie przez Struka i klikę.

    • 15 16

    • Niewiedza (1)

      Bzdury - trzeba mieć wiedzę kto za co jest odpowiedzialny i wtedy zabierać głos. Inaczej jest żałosny tekst.

      • 6 2

      • fakt istnienia wokół Gdańska "spółdzielni" ludzi wszystkich szczebli wykonawczych

        jest (był) faktem. Od ministerstwa po miasto.
        To pozwoliło na zwiększoną synergię w funkcjonowaniu i, "chociażby", procesie decyzyjnym.

        • 0 2

    • Zgadza się!

      Struk osobiście w imieniu Gdyni nie składa wniosków!

      • 0 2

  • a komu zależy na budowie tej trasy? (2)

    Mieszkańcom magistratu? - A po co im ten kłopot, jak im jest dobrze (wypowiedż Stępy), więc "miasto nie jest zainteresowane". Nie naprawia nawet drogi, bo liczy ze zrobi to port...

    Kręgom gospodarczym? - kto z "tuzów" lokalnych zarabia na porcie? Raczej nikt, ew. płotki uczepione klamki państwowej firmy i urzędnicy chcący dociągnąć do emerytury. Raczej zainteresowanie jest terenami portu, bo to szybki pieniądz i bez ryzyka.

    Mieszkańcom miasta? - port nie jest dużym i skonsolidowanym pracodawcą a przyjedni nuworysze sarkają na sasiada.

    No i macie odpowiedź, jak Gdynia jest zainteresowana portem. Gdyby nie konflikty polityczne i zmiana władzy, prawdopodobnie byłby już wielkim placem budowy.
    Apartamentowców.
    Nie doszło do tego (na razie), bo ktoś za "dobry" interes chcial zrobić...
    Chciałbym przypomnieć bajania o podwodnym hotelu, gondolach i orle z otmętów...

    • 18 1

    • "a przyjedni nuworysze sarkają na sasiada." (1)

      wywalić wszystkich z miasta poza legitymizującymi się przynależnością PiS i prawicy

      • 1 2

      • masz obsesję

        ale to się leczy... skutecznie.
        Nie ma znaczenia przynależność partyjna, Gdynię dewastują ludzie z kazdej opcji. Bo przynależność to jedynie środek a nie cel.

        • 2 0

  • Trafią więc one pod nadzór Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i będą mogły być budowane z funduszy centralnych. (...) Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu. Jeżeli Droga Czerwona zostanie wybudowana i skategoryzowana jako droga krajowa (nie jako ekspresowa lub autostrada) to późniejsze jej utrzymanie zgodnie z ustawą o drogach publicznych i tak spadnie na Gdynię gdyż jest miastem na prawach powiatu. Skarbnik miasta bankruta na pewno będzie się cieszył. :)

    • 8 0

  • POKO wielki wstyd ile już lat dyskutujecie o tych drogach i tylko gadanina brak działania i roboty (1)

    Ludzie od gadani i od obiecywani a nie od roboty - brak gospodarza i zarządcy

    • 10 4

    • no ale to przecież Horała, Arciszewska, Śniadek i Sellin wbijali łopaty

      pod budowę obiecując zbudowanie i ukończenie jak tylko dojdą do władzy.
      I co? U władzy są, a droga gdzie?

      • 4 0

  • wybieracie nieudaczników oraz likwidatorów to przez 30 lat tylko wszystko niszczą i likwidują (1)

    • 14 2

    • no ale to przecież Horała, Arciszewska, Śniadek i Sellin już dawno własnoręcznie

      zaczęli budowę!? takie piękne łopaty mieli i taki zapał do pracy...

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakiego koloru są "zabytkowe" tablice rejestracyjne?

 

Najczęściej czytane