• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Busem bez kierowcy można dojechać do zoo

Maciej Korolczuk
6 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Autonomiczny bus kursuje do zoo w Gdańsku.


Od piątku do końca września goście odwiedzający ogród zoologiczny w Gdańsku mogą dojechać do niego bezpłatnie autonomicznym busem. Pojazd bez kierowcy może zabrać na pokład od dziewięciu do 12 osób. Wewnątrz towarzyszy im operator, który czuwa nad bezpieczeństwem podróżnych. Gdańsk za testy nowoczesnej maszyny zapłacił niemieckiej firmie EasyMile 342 tys. zł.



Kiedy na ulicach polskich miast pojawią się pojazdy bez kierowcy?

Autonomiczne busy kursują codziennie w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny między głównym wejściem do zooul. Spacerową.

W połowie trasy zatrzymują się przy parkingu, gdzie następuje wymiana pasażerów. Na pokład może wejść jednocześnie maksymalnie 12 osób. Wewnątrz nie ma pasów bezpieczeństwa, więc trzeba trzymać się uchwytów, ale prędkość pojazdu jest ograniczona do 11 km/h.

Przejazd całego odcinka zajmuje ok. 4-5 min. W klimatyzowanym busie oprócz pasażerów jest też operator, który czuwa nad ich bezpieczeństwem.

Pojazd kursuje wahadłowo ul. Karwieńską między ul. Spacerową a wejściem głównym do zoo. Pojazd kursuje wahadłowo ul. Karwieńską między ul. Spacerową a wejściem głównym do zoo.
Do jego obowiązków należy otwieranie i zamykanie drzwi, reagowanie w razie nieprzewidzianych sytuacji, np. pojawienia się na drodze pieszego, auta czy zwierzęcia. Czuwa też, by busem nie jechała większa od dopuszczonej liczba pasażerów, a po zakończonych kursach - już za pomocą specjalnego steru - parkuje pojazd w specjalnym garażu.

Bus porusza się po zaprogramowanej trasie i nieustannie skanuje otoczenie, by zareagować na ewentualnie pojawiającą się przeszkodę. O tym, jak czułe są kamery odpowiadające za rozpoznanie otoczenia świadczy choćby fakt, że przez cały czas trwania testów wysokość trawy wzdłuż trasy musi być regularnie utrzymywana na tym samym poziomie, by system nie "pomyślał", że jedzie zmienioną trasą.

  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.
  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.
  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.
  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.
  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.

W Gdańsku pojawiły się dwa tego typu pojazdy. Oba są elektryczne i powstały w 2016 r. Jedno ładowanie pozwala im na pokonanie około 60 km.

- Miasto ogłosiło zapotrzebowanie na prezentację z wykorzystaniem jednego pojazdu, jednak wykonawca, tj. firma Easymile przywiozła do Gdańska dwa pojazdy EZ10, przy czym jeden będzie pojazdem zastępczym na wypadek awarii - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Usługa w 85 proc. jest finansowana z programu Interreg Regionu Morza Bałtyckiego, a 15 proc. stanowi wkład własny Gminy Miasta Gdańsk. Przejazdy busem po trasie pokazowej w Gdańsku są nieodpłatne. Gdańsk zapłacił za to niemieckiej firmie EasyMile 342 tys. zł.

Autonomiczne busy pojawią się w Gdańsku na stałe?



- Takie rekomendacje zostaną zawarte w finalnej publikacji projektu Sohjoa Baltic, która powstanie do września 2021. Jeśli chodzi o lokalizacje, duże znaczenie będą miały dla nas sugestie mieszkańców, o które pytamy w ankietach przeznaczonych dla pasażerów autonomicznego busa. Generalnie takie rozwiązanie sprawdza się np. na przedmieściach i w innych obszarach gorzej skomunikowanych, gdzie dowozi pasażerów do węzłów przesiadkowych. Plany wdrożenia takich rozwiązań w innych częściach miasta będą zależały także od powodzenia bieżącej prezentacji. Poza tym obserwujemy rynek, ponieważ technologia jest nowa i liczymy, że większa konkurencja w przyszłości sprawi, że ceny takich pojazdów lub ich udostępniania staną się bardziej przystępne.

Projekt Sohjoa Baltic jest pierwszym doświadczeniem Gdańska, ale także polskiego miasta z wykorzystaniem autonomicznych pojazdów na potrzeby transportu publicznego. Miasto będzie się starało pozyskać dofinansowanie np. ze środków europejskich na realizację podobnych projektów na większą skalę w przyszłości - dodaje Sieliwończyk.

Miejsca

  • ZOO Gdańsk, Karwieńska 3

Opinie (223) ponad 10 zablokowanych

  • Czy to jest komuś do czegoś potrzebne? Tylko wypadki będą. (7)

    Jak może jechać bez kierowcy? Jak ja puszczam kierownicę, to po kilku metrach auto samo skręca. Kto zahamuje jak dziecko wybiegnie na drogę, albo jakieś zwierzę? Ja to słabo widzę, a remontów jak nie było, tak nie ma. Jak byłem kiedyś w ZOO, to ugryzła mnie żyrafa i więcej nie chcę jechać.

    • 67 179

    • Tak potrzebne

      Automatyzacja i innowacyjna technologia jest potrzebna dla rozwoju społeczeństwa... po to żeby kasjerka mogła zejść z kasy i malować pisać wiersze albo uczyć się jak projektować roboty...

      Wypadków będzie mniej niż z czynnikiem ludzkim ponieważ automat widzi w ciemności w podczerwieni i jest bardziej skuteczny niż człowiek w zadaniach nieskomplikowanych.

      A tak BTW widział Pan Terminatora... polecam scenę z drugiej części kiedy Arnold prowadzi nocą bez świateł... Jest to niemal identyczny obraz jaki odbierają maszyny np przy rozpoznawaniu twarzy te systemy rozpoznawania kształtu uczą się coraz szybciej uczą je #tagi na instagramie, rozpoznawanie Captcha itd Pan mi zaufa to bardzo skuteczna technologia. A maszyna np nie przekroczy prędkości bo wlekący się przed nią kierowca jedzie za wolno, nie spróbuje zrobić ,,kozackiego drifta" na spacerowej po to żeby się popisać przed kolegami itd.

      Uwielbiam klasyczne auta ale prawda jest taka, że zmniejszenie udziału tak zwanego czynnika ludzkiego w transporcie publicznym = mniej wypadków

      • 0 0

    • Edzio, to co napisałeś to

      coś pięknego! :)

      • 4 4

    • A co się kurduplu kręcisz jej pod nogami?

      • 5 1

    • Na obwodnicy nie ma samochodów autonomicznych a wypadki i tak są.

      • 8 3

    • a słyszałeś o autonomicznych pojazdach do przeładunku kontenerów w jednym z większych europejskich portów ?

      • 7 8

    • (1)

      dzisiejsze auta są wyposażone w systemy wykrywania zwierząt, ludzi na poboczu, rowerzystów jadących przed i z przeciwka, utrzymywania pojazdu na pasie i utrzymania odległości za poprzedzającym pojazdem, rozpoznawania znaków i wiele innych.
      Auto które po kilku metrach skręca samo po puszczeniu kierownicy powinno być zezłomowane lub naprawione.
      Docelowo auto nie będzie dawało możliwości fisiowania na drogach.
      Auta sprzed 10 lat tak masowo sprowadzane do Polski, to taczki z poprzedniej epoki rozwoju.

      • 20 10

      • Wiesz, żę dzisiejsze samochody to nie twój Golf rocznik 87? Dzisiejsze mająna przykład klimatyzacje

        • 14 6

  • To jest kocioł na węgiel

    • 1 1

  • Oczywiście firma musiała być niemiecka (17)

    • 188 101

    • (2)

      Firma Easymile jest francuska, ale umowę obsługuje ej niemiecki oddział. Obydwa busy przyjechały z Tuluzy.

      • 17 7

      • Tuluza

        Jest we francji na dole obok airbus

        • 8 2

      • krytykanci nie wiedzą gdzie jest Tuluza

        • 10 6

    • nomen omen

      czy Gdańsk nie płaci już Niemcom za energię?

      • 10 0

    • Oczywiscie, że tak niemieckie najlepsze (2)

      • 18 25

      • zrób polskie, Kaczor da

        • 6 6

      • Szczególnie cyklon B

        • 18 4

    • Matousz (2)

      ci z grafenu pojazd wybuduje co będzie jeździł po tych autostradach co to je obiecał to będziesz miał polsą fimę.

      • 29 18

      • (1)

        podobno już jest jakiś ELO pojazd dostawczy z Polski

        • 14 6

        • Taki mały, przerobiony z Melex'a.

          • 11 3

    • uspokoję cię

      Większość podzespołów jest chinska

      • 8 8

    • Bo w Polsce są pieniądze tylko na 500+, a nie innowacje, aby zobaczyć nam się lepiej i abyśmy nie kupowali technologii z zachodu. Obecna władza uwaliła nawet grafen. Jak chcesz to wyprzedają całą linię produkcyjną.

      • 19 8

    • Podaj listę krajów, któych fiirmy akceptujesz (1)

      • 9 9

      • Chiny i Turcja

        • 14 0

    • Polskie auto elektryczne

      Zastanawiajace, ze niemieccy wlodarze Gdanska nie chca wykorzystac polskich autobusow autonomicznych. A nie, czekaj, takich nie ma (:

      • 21 18

    • ja osobiście wolę japońskie

      • 18 7

    • mogłeś opracować taka technologię w Polsce.

      • 51 32

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Autonomiczny bus kursuje do zoo w Gdańsku

    dobry plan

    Super pomysł, patrząc z perspektywy turysty - rewelacja, tylko nie jeden pojazd, a np. 8
    PS. Jak się czyta większość tych opinii to odnosi się wrażenie, że nasze społeczeństwo jest mocno sfrustrowane. Dziwne - kiedy "nasi" są za granicą to rozplywaja się z zachwytu nad nowymi technologiami i chwalą swoim wyjazdem na każdej imprezie, a tu? Proszę Państwa to po prostu jest przerażające - ksenofobia, konserwatyzm i hipokryzja!

    • 11 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Autonomiczny bus kursuje do zoo w Gdańsku

    niby kierowca nie będzie na bani...

    ale jednak w Naszym Kraju bałbym się tego typu sajensfikszyn

    • 6 5

  • A gdzie był grynpis, prąd na węgiel i brudna energia

    • 1 11

  • Ile???!!!

    350 koła??!!???

    • 11 1

  • No ok., ale jaki przepis prawa o ruchu drogowym reguluje taką formę transportu bez kierowcy ?

    • 11 1

  • Bajki piszecie!

    Artykuł jest tak napisany, że sugeruje możliwość użycia tej zabawki na normalnych trasach, a to zwykła bzdura! Polskie przepisy nie pozwalają na poruszanie się w ruchu drogowym pojazdów autonomicznych. Tutaj pojazd porusza się po trasie zamkniętej i tylko do tego może być wykorzystywany.
    Konieczność przebywania wewnątrz operatora zupełnie podważa sens używania pojazdów autonomicznych.

    • 6 5

  • Wąskotorowka

    Zainwestujcie w remont ulicy i w wąskotorowke. Lepsze niż to coś

    • 1 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Toyota Mirai to auto zasilane:

 

Najczęściej czytane