• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Busem bez kierowcy można dojechać do zoo

Maciej Korolczuk
6 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Autonomiczny bus kursuje do zoo w Gdańsku.


Od piątku do końca września goście odwiedzający ogród zoologiczny w Gdańsku mogą dojechać do niego bezpłatnie autonomicznym busem. Pojazd bez kierowcy może zabrać na pokład od dziewięciu do 12 osób. Wewnątrz towarzyszy im operator, który czuwa nad bezpieczeństwem podróżnych. Gdańsk za testy nowoczesnej maszyny zapłacił niemieckiej firmie EasyMile 342 tys. zł.



Kiedy na ulicach polskich miast pojawią się pojazdy bez kierowcy?

Autonomiczne busy kursują codziennie w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny między głównym wejściem do zooul. Spacerową.

W połowie trasy zatrzymują się przy parkingu, gdzie następuje wymiana pasażerów. Na pokład może wejść jednocześnie maksymalnie 12 osób. Wewnątrz nie ma pasów bezpieczeństwa, więc trzeba trzymać się uchwytów, ale prędkość pojazdu jest ograniczona do 11 km/h.

Przejazd całego odcinka zajmuje ok. 4-5 min. W klimatyzowanym busie oprócz pasażerów jest też operator, który czuwa nad ich bezpieczeństwem.

Pojazd kursuje wahadłowo ul. Karwieńską między ul. Spacerową a wejściem głównym do zoo. Pojazd kursuje wahadłowo ul. Karwieńską między ul. Spacerową a wejściem głównym do zoo.
Do jego obowiązków należy otwieranie i zamykanie drzwi, reagowanie w razie nieprzewidzianych sytuacji, np. pojawienia się na drodze pieszego, auta czy zwierzęcia. Czuwa też, by busem nie jechała większa od dopuszczonej liczba pasażerów, a po zakończonych kursach - już za pomocą specjalnego steru - parkuje pojazd w specjalnym garażu.

Bus porusza się po zaprogramowanej trasie i nieustannie skanuje otoczenie, by zareagować na ewentualnie pojawiającą się przeszkodę. O tym, jak czułe są kamery odpowiadające za rozpoznanie otoczenia świadczy choćby fakt, że przez cały czas trwania testów wysokość trawy wzdłuż trasy musi być regularnie utrzymywana na tym samym poziomie, by system nie "pomyślał", że jedzie zmienioną trasą.

  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.
  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.
  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.
  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.
  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.

W Gdańsku pojawiły się dwa tego typu pojazdy. Oba są elektryczne i powstały w 2016 r. Jedno ładowanie pozwala im na pokonanie około 60 km.

- Miasto ogłosiło zapotrzebowanie na prezentację z wykorzystaniem jednego pojazdu, jednak wykonawca, tj. firma Easymile przywiozła do Gdańska dwa pojazdy EZ10, przy czym jeden będzie pojazdem zastępczym na wypadek awarii - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Usługa w 85 proc. jest finansowana z programu Interreg Regionu Morza Bałtyckiego, a 15 proc. stanowi wkład własny Gminy Miasta Gdańsk. Przejazdy busem po trasie pokazowej w Gdańsku są nieodpłatne. Gdańsk zapłacił za to niemieckiej firmie EasyMile 342 tys. zł.

Autonomiczne busy pojawią się w Gdańsku na stałe?



- Takie rekomendacje zostaną zawarte w finalnej publikacji projektu Sohjoa Baltic, która powstanie do września 2021. Jeśli chodzi o lokalizacje, duże znaczenie będą miały dla nas sugestie mieszkańców, o które pytamy w ankietach przeznaczonych dla pasażerów autonomicznego busa. Generalnie takie rozwiązanie sprawdza się np. na przedmieściach i w innych obszarach gorzej skomunikowanych, gdzie dowozi pasażerów do węzłów przesiadkowych. Plany wdrożenia takich rozwiązań w innych częściach miasta będą zależały także od powodzenia bieżącej prezentacji. Poza tym obserwujemy rynek, ponieważ technologia jest nowa i liczymy, że większa konkurencja w przyszłości sprawi, że ceny takich pojazdów lub ich udostępniania staną się bardziej przystępne.

Projekt Sohjoa Baltic jest pierwszym doświadczeniem Gdańska, ale także polskiego miasta z wykorzystaniem autonomicznych pojazdów na potrzeby transportu publicznego. Miasto będzie się starało pozyskać dofinansowanie np. ze środków europejskich na realizację podobnych projektów na większą skalę w przyszłości - dodaje Sieliwończyk.

Miejsca

  • ZOO Gdańsk, Karwieńska 3

Opinie (223) ponad 10 zablokowanych

  • Goście odwiedzające zrobili mi dzień :)

    • 20 0

  • To ile kosztuje taki pojazd

    Skoro wypożyczenie na miesiąc to 300 patoli??

    • 69 6

  • Lepszym rozwiązaniem byłby rydwan (1)

    bo już zakupiony i zapłacony

    • 70 8

    • ciągniety przez pingwiny

      • 5 0

  • (1)

    A nie powinno być odwrotnie, żeby to firma płaciła miastu za możliwość prowadzenia testów na jego terenie?

    • 85 6

    • zostań prezydentem

      Wtedy napewno tak zarządzasz i zorganizujesz

      • 0 6

  • "Gdańsk za testy nowoczesnej maszyny zapłacił niemieckiej firmie EasyMile 342 tys. zł" (3)

    cooooooo????? tyle kasy za reklamę meleksa bez kierowcy??? Zdzierstwo, to ta firma powinna płacić za reklamę ich produktu, co za głupki z tych co za to odpowiadają! I nawet 85% tej kwoty miasto ma za darmo to i tak 51 tysięcy poszło w miesiąc w błoto!!!!

    • 103 11

    • Nie zrozumiałeś (1)

      Gdańsk zapłacił 342000 zł, co stanowi 15% całości. Zatem niemiecki producent zainkasował za to ponad dwa miliony złotych. Szok.

      • 8 3

      • eeee co poważnie

        szok do sześcianu

        • 7 1

    • zaraz 342 to 15% calej kwoty. Wiec miasto zapalci 342 , a cal impreza jest warta okolo 2 milionow. Czy zle rozumiem ?

      • 3 1

  • Sens żaden (4)

    Normalnym busem jedzie kierowca, który prowadzi pojazd, sprzedaje bilety i pilnuje porządku. Tu jedzie koleś, który nie prowadzi pojazdu tylko 90 procent czasu się gapi przed siebie nie robiąc nic uzytecznego. Ale pensje trzeba mu zapłacić. Miasto nie dość że płaci kupę kasy za dziwnego busa, to jeszcze płaci człowiekowi za robienie niczego.

    • 91 10

    • nie, najlepiej niech w swoim wolnym czasie za darmo jeździ.
      Albo niech samo jeździ, a potem larum że był wypadek.

      • 4 8

    • (2)

      Kierowca nie powinien sprzedawac biletow.

      • 2 6

      • Bo? (1)

        • 1 5

        • Bo jest kierowcą a nie sprzedawcą.

          • 0 8

  • Trochę droga ta zabawa :) (3)

    5 godzin dziennie x 2 kursy na godzinę = 10 przejazdów w jednym kierunku.
    Tam i z powrotem to 20 przejazdów x 12 pasażerów x 30 dni to nam daje 7200 przewiezionych osób. 342 000 zł / 7200 = 47,5 zł od osoby

    Tanio nie jest :)

    • 84 3

    • Kto bogatemu zabroni? :)

      • 12 0

    • W cenie jest przygotowanie trasy, transport sprzętu, szkolenie i wiele innych kosztów początkowych. (1)

      To nie jest cena finalna cena gdyby wdrożyć to na stałe.

      • 9 0

      • Ciekawe jaki koszt przy stałej eksploatacji.

        • 10 0

  • myślałem że Dulcynea sie pogrążyła dawno (1)

    ale nie widze lubi pływac w mule no to jedzie....

    • 67 13

    • Głupi pisi kij!

      • 5 7

  • Gdańsk za testy nowoczesnej maszyny zapłacił niemieckiej firmie EasyMile 342 tys. zł. Najważniejsze zdanie tego tekstu.

    Robale w śmietnikach w Śródmieściu Gdańska, pojemniki nie myte od miesięcy, dziurawe drogi i chodniki, ale dokładamy się do innowacyjności francuskiej firmy.
    Gdańsk zawsze szczodry dla inwestorów.

    • 80 6

  • Dawno się tak nie uśmiałem

    Czyli chcecie powiedzieć, że jest to autonomiczny busik, w którym zamiast kierowcy musi siedzieć operator, a technologię XXI wieku może pokonać trawa? Dobre to :D

    • 91 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Która firma wyprodukowała autobus przedstawiony na zdjęciu?

 

Najczęściej czytane