• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ceramiczna ochrona lakieru. Droga, ale skuteczna

Michał Jelionek
4 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Powłoki ceramiczne, oprócz oczywiście ochrony lakieru, zapewniają zjawiskowy wygląd auta. Powłoki ceramiczne, oprócz oczywiście ochrony lakieru, zapewniają zjawiskowy wygląd auta.

W zasadzie nie ma pory roku, w której powłoka lakiernicza naszego auta nie byłaby narażona na działanie szkodliwych czynników atmosferycznych. Sposobów na ochronę lakieru jest przynajmniej kilka, ale ostatnio coraz częściej firmy specjalizujące się w przywracaniu blasku samochodom korzystają z powłok ceramicznych. Co to takiego?



Czy kiedykolwiek korzystałe(a)ś z usług firm z branży auto-detailingu?

Jeszcze całkiem nie tak dawno temu w świecie auto-detailingu głośno było o powłokach kwarcowych. Teraz na absolutnym topie są jeszcze lepsze i jeszcze trwalsze ceramiczne powłoki ochronne. To zaawansowane preparaty chemiczne, które po nałożeniu na lakier tworzą gruby i twardy pancerz chroniący przed oddziaływaniem szkodliwych czynników.

A przecież destrukcyjnych zjawisk, które niekorzystnie wpływają na stan lakieru naszego samochodu jest sporo, to m.in. promieniowanie UV, kwaśne deszcze, ptasie odchody, sól drogowa, żywice, asfalt, chemia samochodowa (płyny stosowane np. na myjniach), oksydacja, a także zarysowania. Co istotne, ceramiczne pokrywy ochronne gwarantują skuteczne zabezpieczenie lakieru auta nawet przez 5 lat.

- Powłoki ceramiczne to silnie wiążące z lakierem komponenty, które bardzo głęboko wnikają w warstwę lakieru. Gdybyśmy spojrzeli na cząsteczki lakieru pod mikroskopem, to zauważylibyśmy strukturę porowatą. Nałożenie powłoki ceramicznej wypełnia wolną przestrzeń między wspomnianymi cząsteczkami lakieru i tworzy gładką warstwę ochronną - tłumaczy Tomasz Kawalec z firmy Precyzyjni.
- Powłoki ochronne - ceramiczne czy też kwarcowe - to przełomowa technologia ochronny lakierów. Nowa formuła łączy w sobie najlepsze zalety oryginalnej powłoki ceramicznej oraz najwyższej jakości nanocząsteczek tytanu. Nieorganiczne pochodzenie powłoki sprawia, że w przeciwieństwie do wosków jest w pełni odporna na utlenianie. Twarda skorupa stwarza fizyczną ochronę na lakierze, dzięki czemu przeciwdziała reakcjom z powietrzem, chroni lakier przed zarysowaniami, nadmiernym brudzeniem i starzeniem się - wyjaśnia Marcin Kopiński z SNB Gdańsk.
Na tego typu zabieg przeważnie decydują się właściciele drogich samochodów. Na tego typu zabieg przeważnie decydują się właściciele drogich samochodów.
Lista plusów zastosowania tej - bądź co bądź drogiej - metody ochrony lakieru jest jednak dłuższa. Znajdziemy na niej te bardzo praktyczne aspekty, jak chociażby efekt hydrofobowy (odpychanie cząsteczek wody), ochronę przed blaknięciem i zmatowieniem lakieru, zdecydowanie szybsze mycie auta oraz łatwe utrzymywanie pojazdu w czystości. Ponadto, dzięki pancerzowi o wiele sprawniej pójdzie nam usuwanie z maski oraz zderzaka uporczywych plam po owadach. Warto wspomnieć również o walorach estetycznych, gdyż ceramiczne powłoki nadają lakierowi szklistości i połysku, a jego kolor staje się głębszy.

Zobacz listę trójmiejskich firm specjalizujących się w auto-detailingu

- Stosowanie powłok ochronnych staje się w zasadzie koniecznością dla każdego, kto skrupulatnie dba o wygląd swojego samochodu. Oprócz zabezpieczenia przed uszkodzeniami - powłoka sprawia, że lakier zyskuje niesamowity, wręcz diamentowy blask. Co ważne, po nałożeniu warstw ceramicznych mycie auta staje się niezwykle proste. Dzięki efektowi hydrofobowości oraz gładkości lakieru, wszelkie zanieczyszczenia drogowe nie przylegają do lakieru. Nierzadko do umycia auta wystarcza jedynie woda pod ciśnieniem, bez konieczności mycia ręcznego. To ogromna zaleta powłok - zdradza Kacper Damaszk z Car-Lux.
Ostatnimi czasy coraz modniejsze staje się nakładanie powłoki ceramicznej również na felgi. Ostatnimi czasy coraz modniejsze staje się nakładanie powłoki ceramicznej również na felgi.
Proces nakładania warstwy ochronnej na lakier auta trwa od kilku do nawet kilkunastu godzin. Pamiętajmy jednak, że ceramiczną powłokę ochronną można stosować również na reflektorach, lampach, szybach i felgach. Przy bardziej kompleksowej usłudze - z nakładaniem powłoki również na pozostałe elementy auta - prace mogą wydłużyć się do kilkudziesięciu godzin.

- Wiele osób myśli, że powłokę ceramiczną nakłada się podobnie jak wosk. Nic bardziej mylnego. Przede wszystkim przy powłoce ceramicznej lakier musi być w stanie idealnym. Dlatego w przypadku samochodów używanych, ale również przy wielu nowych autach, w pierwszej kolejności należy przeprowadzić renowację lakieru. Proces nakładania powłoki jest bardzo żmudny i powolny. Wymaga chirurgicznej precyzji oraz odpowiedniego sprzętu i światła. Poza tym, bardzo duży wpływ na czas aplikacji powłoki ma temperatura i wilgotność powietrza - dodaje Kawalec.
Żywotność powłoki zależy oczywiście od jakości oraz ceny produktu, i wynosi z reguły od roku do nawet 7 lat. Jak jednak podkreślają eksperci, żeby zachować gwarancję oraz wszelkie właściwości powłoki - należy systematycznie pielęgnować auto, a przegląd tych bardziej trwałych powłok powinno wykonywać się raz do roku.

Czytaj także: Folia alternatywą dla lakieru?

Niestety, największą i chyba jedyną wadą ceramicznych powłok jest... cena. Za skuteczną ochronę lakieru należy słono zapłacić - cennik usług rozpoczyna się od około 1 tys. zł, a kończy nawet na 5 tys. zł.

Dlaczego tak dużo? Na tak wysoki koszt wpływa cena samych preparatów, którą z kolei określa twardość powłoki ceramicznej. Zasada jest prosta, im twardość większa - tym cena wyższa (aktualnie największa stosowana twardość wynosi 10H, a grubość powłoki to około 5-7 mikronów). Płacimy również za fachowość wykonanej usługi. Pamiętajmy, że niepoprawnie nałożona powłoka nie będzie efektywnie zabezpieczać lakieru samochodu.

Miejsca

Opinie (97) 10 zablokowanych

  • Kurcze, jutro jadę zrobić dwa auta. (1)

    Pewnie będzie kolejka na rok albo na dwa...

    • 4 1

    • Na rok albo na dwa to nie. Bez przesady.

      Ale jak chcesz skorzystać z usług, to musisz poczekać 2-3 tygodnie. Tak, są kolejki i przesadny sarkazm jest nieuzasadniony.
      Taki to kapitalizm: coś kosztuje tyle, ile klient chce zapłacić. Więc za powłokę ceramiczną trzeba słono zapłacić, ale najpierw odczekać swoje w kolejce. I doprawdy nie rozumiem krytyki osób, które z takich usług korzystają. Przecież płacą ze swoich pieniędzy, a nie z budżetu tych wszystkich forumowych zazdrośników. Jeśli kogoś nie stać lub uważa, że to strata kasy, to nie robi ceramiki na lakierze. O co chodzi tym wszystkim małym zawistnikom?

      • 1 0

  • Glossy Car (2)

    Dużo bardziej polecam zakład Glossy Car w Gdańsku. Ekipa ogarnia temat bardzo dobrze a ceny są bardziej normalne jak na polskie realia... Nie wybijają sie przynajmniej artykułami sponsorowanymi...

    • 6 6

    • (1)

      spryciarze :) klientopracownik szczwany lis

      • 2 4

      • Gosciu ma racje

        Maja normalne ceny,Samochod porzadnie umyty, progi wewntrze dokladnie wytarte wlew paliwa czysty, porzadnie odkurzony, szyby bez smug. Chlopaki nie robia na sztuke

        • 2 0

  • Samochód ma być do jeżdżenia

    a nie do czyszczenia

    • 2 3

  • łołołiła (2)

    lece ceramizować swoją beemke :D

    • 31 8

    • (1)

      a ja mojom A trujke. myslisz, rze to morze wejsc w reakcje ze szpachlom?

      • 33 1

      • A ja mojo mazde, ciekawe czy to pokrywa rdzę.

        • 7 1

  • jak poceramizuję swojego tedeika (1)

    to ino świst będzie! I błysk jak psie jajka!

    • 33 4

    • vw

      i duuuuuużeo dymu z tyłu

      • 4 0

  • Na gwoździa nie ma mocnego (1)

    • 109 13

    • ahahahahaa

      mistrz!

      • 8 0

  • W artykule nic nie jest napisane , jak sa usuwane uszkodzenia po stluczkach?

    Napewno nie wystarczy przeszlifowac.

    • 2 2

  • po co to jak i tak za da lata sprzedam samochód

    • 6 2

  • drogi bajer, ładnei wyglada jak jest umyty i świeci słonko ale nie chroni nic a nic przed mechanicznymi uszkodzeniami (3)

    • 44 3

    • (2)

      g*wno, straciłem na tym 8 tys zł. Samochód brudzi się tak samo i są zacieki jak dobrze nie wytre pp umyciu. Dobre dla osób co mają swoje podwórko i lubią poświęcać raz na tydzień 2-3h na mycie, bo na myjniach ręcznych szybko zniszczą tę powłokę

      • 27 0

      • (1)

        Potwierdzam. Mam ten sam problem - wyschnięte krople i zacieki są okropne. Przed nałożeniem powłoki tego nie miałem.
        Ogólnie - dla mnie skuteczniejszy jest wosk, nawet taki przeciętny, który można dostać na stacjach benzynowych.
        Blasku nada, coś tam zabezpieczy, ale przynajmniej kosztuje 40-50 zł, można nalożyć samemu w 30-50 minut.
        A ceramika i tak nic nie zabezpiecza. Drugi raz bym się na to nie zdecydował.

        • 19 1

        • wosk w 30 minut?

          • 7 3

  • Jedna zasadnicza nieścisłość w artykule. (4)

    Koszt preparatów wcale nie jest aż tak wysoki, a tak sugeruje autor. Problem polega na tym, że prawdziwego detailingu nie wykona się bez specjalistycznych narzędzi, oświetlenia i przede wszystkim wiedzy i umiejętności. Do tego dochodzi czas potrzebny na przeprowadzenie przygotowania powierzchni i sam proces nakładania ceramiki. I za to się płaci. Koszt materiałów to niewielki ułamek całkowitego kosztu. Oczywiście, nawet najlepszy wosk jest tańszy, ale sugerowanie, że wysoka cena detailingu lakieru wynika głównie z ceny materiałów, to bardzo mocne nadużycie. Płacimy za wiedzę i czas fachowca. Sprawdziłem sobie ceny chemii, którą mi nałożono w jednym z zakładów wymienionych w artykule. W zasadzie pierwsza myśl, która mnie naszła była taka, że zostałem zrobiony w bambuko. Potem przyszła refleksja, że sam bym i tak tego nie zrobił. Po roku auto po zwykłym myciu wciąż wyglądało znakomicie i wówczas zrozumiałem, że gdybym chciał profesjonalnie nakładać wosk co kwartał, to koszt by był znacznie wyższy.

    • 11 4

    • To ile ten wosk kosztuje (3)

      Nałożenie wosku co kwartał jest dużo tańsze niż każda jedna powłoka ceramiczna - samemu koszt od 10-30 płn i dają bez problemu radę. Problem leży w myjniach i detergentach używanych na myjniach, które niszczą lakier.

      • 3 0

      • 700zł. (2)

        Oczywiście z myciem odpowiednią chemią, dekontaminacją, glinkowaniem.
        Woskowanie za 30zł... hmmmm, chyba woskiem z Norauto i pielucha tetrową pod blokiem....
        Ceramika - 2200zł.

        • 1 0

        • Wosk z Norauto

          Trzeba dobrze poszukać i masz wosk, który nie jest z Norauto, a kosztuje tyle nałożenie na auto ile napisałem. Są to woski znanego producenta, którego nie wymieniam żeby nie robić reklamy. Pytanie ile tego wosku nakładasz na auto - cała puszeczkę ?:)

          • 2 0

        • Grubo przeplacasz

          Glinkowanie ok -przed pierwszym nałożeniem
          Pózniej wosk i przede wszystkim mycie odpowiednim szamponem, który nie usuwa wosku a usuwa brud. Nie ma potrzeby glinkowania co kwartał. Chyba ze ktoś lubi wyrzucać pieniądze.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Pasjonat zabytkowych aut, Witold Ciążkowski, jest twórcą:

 

Najczęściej czytane