• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ceramiczna ochrona lakieru. Droga, ale skuteczna

Michał Jelionek
4 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Powłoki ceramiczne, oprócz oczywiście ochrony lakieru, zapewniają zjawiskowy wygląd auta. Powłoki ceramiczne, oprócz oczywiście ochrony lakieru, zapewniają zjawiskowy wygląd auta.

W zasadzie nie ma pory roku, w której powłoka lakiernicza naszego auta nie byłaby narażona na działanie szkodliwych czynników atmosferycznych. Sposobów na ochronę lakieru jest przynajmniej kilka, ale ostatnio coraz częściej firmy specjalizujące się w przywracaniu blasku samochodom korzystają z powłok ceramicznych. Co to takiego?



Czy kiedykolwiek korzystałe(a)ś z usług firm z branży auto-detailingu?

Jeszcze całkiem nie tak dawno temu w świecie auto-detailingu głośno było o powłokach kwarcowych. Teraz na absolutnym topie są jeszcze lepsze i jeszcze trwalsze ceramiczne powłoki ochronne. To zaawansowane preparaty chemiczne, które po nałożeniu na lakier tworzą gruby i twardy pancerz chroniący przed oddziaływaniem szkodliwych czynników.

A przecież destrukcyjnych zjawisk, które niekorzystnie wpływają na stan lakieru naszego samochodu jest sporo, to m.in. promieniowanie UV, kwaśne deszcze, ptasie odchody, sól drogowa, żywice, asfalt, chemia samochodowa (płyny stosowane np. na myjniach), oksydacja, a także zarysowania. Co istotne, ceramiczne pokrywy ochronne gwarantują skuteczne zabezpieczenie lakieru auta nawet przez 5 lat.

- Powłoki ceramiczne to silnie wiążące z lakierem komponenty, które bardzo głęboko wnikają w warstwę lakieru. Gdybyśmy spojrzeli na cząsteczki lakieru pod mikroskopem, to zauważylibyśmy strukturę porowatą. Nałożenie powłoki ceramicznej wypełnia wolną przestrzeń między wspomnianymi cząsteczkami lakieru i tworzy gładką warstwę ochronną - tłumaczy Tomasz Kawalec z firmy Precyzyjni.
- Powłoki ochronne - ceramiczne czy też kwarcowe - to przełomowa technologia ochronny lakierów. Nowa formuła łączy w sobie najlepsze zalety oryginalnej powłoki ceramicznej oraz najwyższej jakości nanocząsteczek tytanu. Nieorganiczne pochodzenie powłoki sprawia, że w przeciwieństwie do wosków jest w pełni odporna na utlenianie. Twarda skorupa stwarza fizyczną ochronę na lakierze, dzięki czemu przeciwdziała reakcjom z powietrzem, chroni lakier przed zarysowaniami, nadmiernym brudzeniem i starzeniem się - wyjaśnia Marcin Kopiński z SNB Gdańsk.
Na tego typu zabieg przeważnie decydują się właściciele drogich samochodów. Na tego typu zabieg przeważnie decydują się właściciele drogich samochodów.
Lista plusów zastosowania tej - bądź co bądź drogiej - metody ochrony lakieru jest jednak dłuższa. Znajdziemy na niej te bardzo praktyczne aspekty, jak chociażby efekt hydrofobowy (odpychanie cząsteczek wody), ochronę przed blaknięciem i zmatowieniem lakieru, zdecydowanie szybsze mycie auta oraz łatwe utrzymywanie pojazdu w czystości. Ponadto, dzięki pancerzowi o wiele sprawniej pójdzie nam usuwanie z maski oraz zderzaka uporczywych plam po owadach. Warto wspomnieć również o walorach estetycznych, gdyż ceramiczne powłoki nadają lakierowi szklistości i połysku, a jego kolor staje się głębszy.

Zobacz listę trójmiejskich firm specjalizujących się w auto-detailingu

- Stosowanie powłok ochronnych staje się w zasadzie koniecznością dla każdego, kto skrupulatnie dba o wygląd swojego samochodu. Oprócz zabezpieczenia przed uszkodzeniami - powłoka sprawia, że lakier zyskuje niesamowity, wręcz diamentowy blask. Co ważne, po nałożeniu warstw ceramicznych mycie auta staje się niezwykle proste. Dzięki efektowi hydrofobowości oraz gładkości lakieru, wszelkie zanieczyszczenia drogowe nie przylegają do lakieru. Nierzadko do umycia auta wystarcza jedynie woda pod ciśnieniem, bez konieczności mycia ręcznego. To ogromna zaleta powłok - zdradza Kacper Damaszk z Car-Lux.
Ostatnimi czasy coraz modniejsze staje się nakładanie powłoki ceramicznej również na felgi. Ostatnimi czasy coraz modniejsze staje się nakładanie powłoki ceramicznej również na felgi.
Proces nakładania warstwy ochronnej na lakier auta trwa od kilku do nawet kilkunastu godzin. Pamiętajmy jednak, że ceramiczną powłokę ochronną można stosować również na reflektorach, lampach, szybach i felgach. Przy bardziej kompleksowej usłudze - z nakładaniem powłoki również na pozostałe elementy auta - prace mogą wydłużyć się do kilkudziesięciu godzin.

- Wiele osób myśli, że powłokę ceramiczną nakłada się podobnie jak wosk. Nic bardziej mylnego. Przede wszystkim przy powłoce ceramicznej lakier musi być w stanie idealnym. Dlatego w przypadku samochodów używanych, ale również przy wielu nowych autach, w pierwszej kolejności należy przeprowadzić renowację lakieru. Proces nakładania powłoki jest bardzo żmudny i powolny. Wymaga chirurgicznej precyzji oraz odpowiedniego sprzętu i światła. Poza tym, bardzo duży wpływ na czas aplikacji powłoki ma temperatura i wilgotność powietrza - dodaje Kawalec.
Żywotność powłoki zależy oczywiście od jakości oraz ceny produktu, i wynosi z reguły od roku do nawet 7 lat. Jak jednak podkreślają eksperci, żeby zachować gwarancję oraz wszelkie właściwości powłoki - należy systematycznie pielęgnować auto, a przegląd tych bardziej trwałych powłok powinno wykonywać się raz do roku.

Czytaj także: Folia alternatywą dla lakieru?

Niestety, największą i chyba jedyną wadą ceramicznych powłok jest... cena. Za skuteczną ochronę lakieru należy słono zapłacić - cennik usług rozpoczyna się od około 1 tys. zł, a kończy nawet na 5 tys. zł.

Dlaczego tak dużo? Na tak wysoki koszt wpływa cena samych preparatów, którą z kolei określa twardość powłoki ceramicznej. Zasada jest prosta, im twardość większa - tym cena wyższa (aktualnie największa stosowana twardość wynosi 10H, a grubość powłoki to około 5-7 mikronów). Płacimy również za fachowość wykonanej usługi. Pamiętajmy, że niepoprawnie nałożona powłoka nie będzie efektywnie zabezpieczać lakieru samochodu.

Miejsca

Opinie (97) 10 zablokowanych

  • Ta a jakis debil na parkingu obije nam lakier drzwiami.

    • 5 0

  • Muszę to mieć (3)

    w moim prestiżowym lanosie :)

    • 75 3

    • (2)

      Gdzie wyhaczyłeć to prestiżowe auto?

      • 21 0

      • (1)

        W FSO na Florydzie. Konkretnie w Orlando bo w Miami już wszystkie wykupione.

        • 32 0

        • Tam wyhaczalem swego matiza i nubire.

          W miami nie byłem.

          • 11 0

  • Kiedyś woskowałem raz w miesiącu teraz mam kwarc i spokój na 1,5 roku.Cena kwarcu od 250zł i aplikacja dziecinie prosta. (2)

    • 4 6

    • (1)

      A ja nie woskuje, nie pokrywam kwarcem ani ceramiką i też mam spokój, bo się nie przejmuję za bardzo. Samochód ma być sprawny i zadbany, a nie przesadnie dopieszczony.

      • 13 4

      • prawda jak h.

        • 7 1

  • (4)

    A dlaczego drogie samochody nie mają tego od razu?

    • 70 3

    • Po to, żeby ktoś mógł zarobić.

      • 13 1

    • zz tego samego powodu dla ktorego nie maja od razu zrobionego 'czip tuningu' i wycietego dpfa.

      • 22 1

    • (1)

      bo mają potem

      • 15 5

      • "Potem" to się śmierdzi.

        • 12 2

  • Jutro jadę zrobić ceramikę w swoim audi 80 na full wypasie jeszcze zmienię dywaniki z Norauto i na Monciak rwac towary

    • 8 7

  • niektórzy to mają szmergla na punkcie auta...

    • 50 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co roku na terenie Trójmiasta odbywają się Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski. Jak nazywa się to wydarzenie?

 

Najczęściej czytane