- 1 Hamowanie przed autem to bandyterka (137 opinii)
- 2 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (366 opinii)
- 3 Nie będzie podatku od aut spalinowych (154 opinie)
- 4 Korytarz życia i... cwaniacy (95 opinii)
- 5 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (328 opinii)
- 6 Rondo w Kowalach i niezrozumiały wyjazd (46 opinii)
Tramwaje przyspieszą. Średnia prędkość wzrośnie z 17 do 20 km/h
Najwolniejsze w Gdańsku są tramwaje na liniach 4 i 5 (16,6 km/h). Najszybciej jadą składy linii 7 (18 km/h). Miejscy urzędnicy chcą podnieść średnią prędkość tramwajów z 17 km/h do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h. Jeżeli tak się stanie, gdańskie tramwaje doszlusują do czołówki najszybszych składów w Polsce.
To reakcja m.in. na naszą publikację, w której opisaliśmy przypadek tramwaju na al. Adamowicza, który podczas przejazdu przez skrzyżowania ma tzw. priorytet. Mówiąc prościej: komunikacja miejska jest w tym miejscu ważniejsza niż samochody, które muszą czekać dłużej na zielone światło.
Jak się okazuje, to też początek obranej przez miasto drogi i zarazem jeden ze sposobów na podniesienie prędkości, z jaką tramwaje poruszają się po Gdańsku. Prezydent Borawski zauważył bowiem to, o czym od dawna mówią sami pasażerowie.
Średnia prędkość, z jaką dziś poruszają się tramwaje po Gdańsku to raptem 17,1 km/h. Miejscy urzędnicy planują przyspieszenie składów i podniesienia jej do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h.
- Jeśli mówimy o średniej prędkości, to ona będzie nadal różniła się zależnie od linii, lokalnej charakterystyki itd. Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich (a więc ze skrzyżowaniami z sygnalizacją itd.), jak i na odcinkach szybkich, o charakterze bezkolizyjnym (al. Armii Krajowej, al. Rzeczpospolitej) - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
I choć plan podniesienia prędkości tramwajów do ponad 20km/h na pierwszy rzut oka nie wygląda spektakularnie, taka średnia pozwoli dorównać gdańskim tramwajom do czołówki najszybszych składów w Polsce.
Raport na temat prędkości tramwajów w Polsce (plik PDF)
Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:
- zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
- zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
- przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
- podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.
- Ważne jest też wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem światło zmieni się na "stój" - wyjaśnia Sieliwończyk.
"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej
Miasto chce swoje działania podzielić na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".
- Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.
- Drugie, związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.
Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich, jak i na odcinkach szybkich.- Na ogromnej części sygnalizacji świetlnych w Gdańsku występują możliwości zwiększenia przepustowości dla tramwajów, szczególnie z wykorzystaniem wspomnianego priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną. Przykładem skrzyżowania, na którym zapewniona jest niewystarczająca przepustowość dla tramwajów jest Hucisko. Niemniej, wytypowanie lokalizacji, w których zmiany w pracy sygnalizacji świetlnej będą rozwiązaniem optymalnym, jako narzędzie mające na celu zwiększenie średniej prędkości tramwajów powinno być poprzedzone analizą miejsc problematycznych na tramwajowej mapie Gdańska i możliwych rozwiązań poprawiających czas przejazdu oraz komfort podróży - mówi gdański urzędnik.
Co zrobić, by przyspieszyć tramwaje?
Wiadomo natomiast, że przedłużenie peronów umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji dotyczy obu głównych tras na dolnym tarasie: trasy wzdłuż al. Zwycięstwa do Opery i dalej do Jelitkowa zarówno przez Wrzeszcz-Oliwę, jak i Zaspę-Przymorze oraz al. Havla i Witosa.
- Środkiem jest zastosowanie rozjazdów i tzw. krzyżownic głębokorowkowych pozwalających na przejazd z większymi prędkościami, zwłaszcza na odcinkach międzyprzystankowych - mówi Sieliwończyk.
Rozkłady kursowania tramwajów i autobusów
Miasto zapowiada, że pierwsze efekty prowadzonych działań, tzn. skrócenie rozkładowego czasu jazdy większości linii tramwajowych będą widoczne w tym roku.
Opinie (379) 8 zablokowanych
-
2021-06-18 08:14
No to trzeba będzie... (1)
...mocniej się trzymać rury.
- 7 2
-
2021-06-18 09:55
Pasazerowie najczesciej trzymaja sie jedna reka telefonu a druga siatki z zakupami
- 1 0
-
2021-06-18 08:17
Kierowca komfortowego klimatyzowanego SUVa (2)
Super! Przekonaliście mnie! Od poniedziałku przesiadam się na komunikację miejską!
- 12 5
-
2021-06-18 11:49
Poważnie jest klimatyzowany? (1)
To chyba ma ma mniej niż 20 lat!
- 3 0
-
2021-06-18 18:47
Dobre
- 1 0
-
2021-06-18 08:19
wizjoner
Ja bym proponował iść jeszcze dalej i podnieść prędkość do 20,1 - damy radę. Kilka opracowań , narad, programów pilotażowych i w 2024 r. projekt gotowy- czas na nagrody i medale.
- 7 1
-
2021-06-18 08:19
WoW zapnijcie pasy!
- 5 1
-
2021-06-18 08:22
zarąbiście
stan umysłu gait przypomina jakby olt express łamany na pendolino..
- 8 1
-
2021-06-18 08:29
Przepaść
dr inż z wiedzą i majtek. Masakra!
- 4 0
-
2021-06-18 08:34
Urzędnicy chcą a stan torow itd.pozwala na to?
- 4 1
-
2021-06-18 08:35
Tylko
Nie wymieniać link 5 to już tragedia
- 0 0
-
2021-06-18 08:36
Przenieść wszystkie przystanki przed skrzyżowania ze światłami (2)
Żeby tramwaj dwa razy nie stawał.
- 2 4
-
2021-06-18 09:55
Zrobia tak ze stanie na przystanku i zaraz potem na swiatlach(
- 2 0
-
2021-06-18 12:17
Właśnie dlatego należy stawić ZA światłami. Pozwol, że to rozrysuję:
Przystanek przed światłami, zielone - tramwaj stoi na przystanku + na światłach, bo się na czerwone zmieni - stoi 2 razy. Jeśli przed nim jest inny tramwaj - stoi 3 razy (przed przystankiem, na przystanku, na światłach)
Przystanek przed, czerwone - stoi raz, obsłuży przystanek i rusza kiedy już kończy się czerwone.
Przystanek za, zielone - stoi raz
Przystanek za, czerwone - stoi max 2 razy. Tramwaj, który stał przed nim jest po drugiej stronie.
Sytuacje, kiedy jeden tramwaj skręca, drugi jedzie prosto. Kiedy ten pierwszy ma czerwone, drugi zielone- wynik na 0, ale: kiedy pierwszy ma zielone, drugi czerwone, to ten pierwszy sobie pojedzie (stoi tylko raz na przystanku + drugi też ma wolną drogę) i potem nie blokuje przystanku. A teraz, kiedy przed światłami? Stoisz przed przystankiem, stoisz na przystanku i na światłach (bo ten przed tobą ma czerwone, albo ty masz czerwone, nawet jak pojechał)- 1 0
-
2021-06-18 08:37
Obecnie bardziej zwalniają (5)
Ciekawe jak chcą tego dokonać ,bo na razie tylko zwalniają .Oto przykłady:
-- Zwycięstwa 50km/h też obowiązuje tramwaje na całej długości
- liczne stawiane ograniczenia prędkości ,na Kartuskiej fragment 15km/h ,za Miszewskiego 5km/h,Podwale w strone stogów 15km/h ,przy Operze 10km/h
Wiele łuków ,rozjazdów z ograniczeniami ,tory się wyginają to stawiają ograniczenia, tramwaj się wykolei to stawiają ograniczenie bo po co naprawiać plus wiele nie zgranych świateł ???
Dodatkowo Nadzór ruchu ustawia się w różnych miejscach żeby motorniczego złapać na przekroczeniu prędkości ,żeby zabrać mu premię i to jest przyspieszenie tramwajów w mieście !!!!!!!!- 15 1
-
2021-06-18 08:43
(2)
Przypieszenie nie polega na łamaniu ograniczeń prędkości albo ignorowaniu ograniczeń wynikających z bezpieczeństwa.
- 1 3
-
2021-06-18 09:09
(1)
Przyspieszenie polega na takiej optymalizacji infrastruktury, aby można było podnieść maksymalną dopuszczalną prędkość bez zmniejszania bezpieczeństwa. I to się tyczy zarówno tramwajów jak i samochodów. Szkoda, że obecnie UMG prowadzi nas w drugą stronę - nie optymalizuje infrastruktury, tylko ogranicza prędkość.
- 4 1
-
2021-06-20 06:10
Miasto w ruinie!
- 0 0
-
2021-06-18 08:58
Przecież Pesy mają ograniczniki 55 km/h, więc i tak limit 70 km/h nic by nie zmienił. Za to należycie zlikwidować priorytet dla aut na skrzyżowaniu z Traugutta i Bramie Oliwskiej. Jedzie tramwaj, to natychmiast ma być czerwone dla samochodów, a nie jak obecnie.
- 2 1
-
2021-06-18 09:02
70 na grunwaldzkiej czy zwyciestwa nigdy nie obowiązywało tramwajów
Prawo jazdy do zwrotu poprosze
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.