• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje przyspieszą. Średnia prędkość wzrośnie z 17 do 20 km/h

Szymon Zięba
18 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
Średnia prędkość tramwajów linii 5 to zaledwie 16,6 km/h.
 Średnia prędkość tramwajów linii 5 to zaledwie 16,6 km/h.

Najwolniejsze w Gdańsku są tramwaje na liniach 4 i 5 (16,6 km/h). Najszybciej jadą składy linii 7 (18 km/h). Miejscy urzędnicy chcą podnieść średnią prędkość tramwajów z 17 km/h do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h. Jeżeli tak się stanie, gdańskie tramwaje doszlusują do czołówki najszybszych składów w Polsce.



Jaki rodzaj transportu powinien być najbardziej promowany w mieście?

- Tramwaje jeżdżą po naszym mieście zbyt wolno. To fakt, z którym nie mam zamiaru polemizować i tłumaczyć, trzeba mocno wziąć się do pracy, aby ten stan zmienić. Zwróciłem się o pomoc i powierzyłem przygotowanie zdecydowanych zmian w tym zakresie dwóm fachowcom: dr inż. Jackowi SzmaglińskiemuPolitechniki GdańskiejMichałowi Tuskowi z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Wspólnie z wieloma urzędnikami z naszych służb miejskich (...) zrealizujemy ten projekt - zadeklarował Piotr Borawski.
To reakcja m.in. na naszą publikację, w której opisaliśmy przypadek tramwaju na al. Adamowicza, który podczas przejazdu przez skrzyżowania ma tzw. priorytet. Mówiąc prościej: komunikacja miejska jest w tym miejscu ważniejsza niż samochody, które muszą czekać dłużej na zielone światło.

Zmiany zapowiedział wiceprezydent Piotr Borawski. Zmiany zapowiedział wiceprezydent Piotr Borawski.
Jak się okazuje, to też początek obranej przez miasto drogi i zarazem jeden ze sposobów na podniesienie prędkości, z jaką tramwaje poruszają się po Gdańsku. Prezydent Borawski zauważył bowiem to, o czym od dawna mówią sami pasażerowie.

Średnia prędkość, z jaką dziś poruszają się tramwaje po Gdańsku to raptem 17,1 km/h. Miejscy urzędnicy planują przyspieszenie składów i podniesienia jej do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h.

- Jeśli mówimy o średniej prędkości, to ona będzie nadal różniła się zależnie od linii, lokalnej charakterystyki itd. Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich (a więc ze skrzyżowaniami z sygnalizacją itd.), jak i na odcinkach szybkich, o charakterze bezkolizyjnym (al. Armii Krajowej, al. Rzeczpospolitej) - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
I choć plan podniesienia prędkości tramwajów do ponad 20km/h na pierwszy rzut oka nie wygląda spektakularnie, taka średnia pozwoli dorównać gdańskim tramwajom do czołówki najszybszych składów w Polsce.

Raport na temat prędkości tramwajów w Polsce (plik PDF)

Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:

  • zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
  • zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
  • przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
  • podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.

- Ważne jest też wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem światło zmieni się na "stój" - wyjaśnia Sieliwończyk.

"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej



Miasto chce swoje działania podzielić na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".

  1. Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.
  2. Drugie, związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.

Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich, jak i na odcinkach szybkich.
- Na ogromnej części sygnalizacji świetlnych w Gdańsku występują możliwości zwiększenia przepustowości dla tramwajów, szczególnie z wykorzystaniem wspomnianego priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną. Przykładem skrzyżowania, na którym zapewniona jest niewystarczająca przepustowość dla tramwajów jest Hucisko. Niemniej, wytypowanie lokalizacji, w których zmiany w pracy sygnalizacji świetlnej będą rozwiązaniem optymalnym, jako narzędzie mające na celu zwiększenie średniej prędkości tramwajów powinno być poprzedzone analizą miejsc problematycznych na tramwajowej mapie Gdańska i możliwych rozwiązań poprawiających czas przejazdu oraz komfort podróży - mówi gdański urzędnik.

Co zrobić, by przyspieszyć tramwaje?



Wiadomo natomiast, że przedłużenie peronów umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji dotyczy obu głównych tras na dolnym tarasie: trasy wzdłuż al. Zwycięstwa do Opery i dalej do Jelitkowa zarówno przez Wrzeszcz-Oliwę, jak i Zaspę-Przymorze oraz al. Havla i Witosa.

- Środkiem jest zastosowanie rozjazdów i tzw. krzyżownic głębokorowkowych pozwalających na przejazd z większymi prędkościami, zwłaszcza na odcinkach międzyprzystankowych - mówi Sieliwończyk.

Rozkłady kursowania tramwajów i autobusów



Miasto zapowiada, że pierwsze efekty prowadzonych działań, tzn. skrócenie rozkładowego czasu jazdy większości linii tramwajowych będą widoczne w tym roku.

Opinie (379) 8 zablokowanych

  • No to trzeba będzie... (1)

    ...mocniej się trzymać rury.

    • 7 2

    • Pasazerowie najczesciej trzymaja sie jedna reka telefonu a druga siatki z zakupami

      • 1 0

  • Kierowca komfortowego klimatyzowanego SUVa (2)

    Super! Przekonaliście mnie! Od poniedziałku przesiadam się na komunikację miejską!

    • 12 5

    • Poważnie jest klimatyzowany? (1)

      To chyba ma ma mniej niż 20 lat!

      • 3 0

      • Dobre

        • 1 0

  • wizjoner

    Ja bym proponował iść jeszcze dalej i podnieść prędkość do 20,1 - damy radę. Kilka opracowań , narad, programów pilotażowych i w 2024 r. projekt gotowy- czas na nagrody i medale.

    • 7 1

  • WoW zapnijcie pasy!

    • 5 1

  • zarąbiście

    stan umysłu gait przypomina jakby olt express łamany na pendolino..

    • 8 1

  • Przepaść

    dr inż z wiedzą i majtek. Masakra!

    • 4 0

  • Urzędnicy chcą a stan torow itd.pozwala na to?

    • 4 1

  • Tylko

    Nie wymieniać link 5 to już tragedia

    • 0 0

  • Przenieść wszystkie przystanki przed skrzyżowania ze światłami (2)

    Żeby tramwaj dwa razy nie stawał.

    • 2 4

    • Zrobia tak ze stanie na przystanku i zaraz potem na swiatlach(

      • 2 0

    • Właśnie dlatego należy stawić ZA światłami. Pozwol, że to rozrysuję:

      Przystanek przed światłami, zielone - tramwaj stoi na przystanku + na światłach, bo się na czerwone zmieni - stoi 2 razy. Jeśli przed nim jest inny tramwaj - stoi 3 razy (przed przystankiem, na przystanku, na światłach)

      Przystanek przed, czerwone - stoi raz, obsłuży przystanek i rusza kiedy już kończy się czerwone.

      Przystanek za, zielone - stoi raz

      Przystanek za, czerwone - stoi max 2 razy. Tramwaj, który stał przed nim jest po drugiej stronie.

      Sytuacje, kiedy jeden tramwaj skręca, drugi jedzie prosto. Kiedy ten pierwszy ma czerwone, drugi zielone- wynik na 0, ale: kiedy pierwszy ma zielone, drugi czerwone, to ten pierwszy sobie pojedzie (stoi tylko raz na przystanku + drugi też ma wolną drogę) i potem nie blokuje przystanku. A teraz, kiedy przed światłami? Stoisz przed przystankiem, stoisz na przystanku i na światłach (bo ten przed tobą ma czerwone, albo ty masz czerwone, nawet jak pojechał)

      • 1 0

  • Obecnie bardziej zwalniają (5)

    Ciekawe jak chcą tego dokonać ,bo na razie tylko zwalniają .Oto przykłady:
    -- Zwycięstwa 50km/h też obowiązuje tramwaje na całej długości
    - liczne stawiane ograniczenia prędkości ,na Kartuskiej fragment 15km/h ,za Miszewskiego 5km/h,Podwale w strone stogów 15km/h ,przy Operze 10km/h
    Wiele łuków ,rozjazdów z ograniczeniami ,tory się wyginają to stawiają ograniczenia, tramwaj się wykolei to stawiają ograniczenie bo po co naprawiać plus wiele nie zgranych świateł ???
    Dodatkowo Nadzór ruchu ustawia się w różnych miejscach żeby motorniczego złapać na przekroczeniu prędkości ,żeby zabrać mu premię i to jest przyspieszenie tramwajów w mieście !!!!!!!!

    • 15 1

    • (2)

      Przypieszenie nie polega na łamaniu ograniczeń prędkości albo ignorowaniu ograniczeń wynikających z bezpieczeństwa.

      • 1 3

      • (1)

        Przyspieszenie polega na takiej optymalizacji infrastruktury, aby można było podnieść maksymalną dopuszczalną prędkość bez zmniejszania bezpieczeństwa. I to się tyczy zarówno tramwajów jak i samochodów. Szkoda, że obecnie UMG prowadzi nas w drugą stronę - nie optymalizuje infrastruktury, tylko ogranicza prędkość.

        • 4 1

        • Miasto w ruinie!

          • 0 0

    • Przecież Pesy mają ograniczniki 55 km/h, więc i tak limit 70 km/h nic by nie zmienił. Za to należycie zlikwidować priorytet dla aut na skrzyżowaniu z Traugutta i Bramie Oliwskiej. Jedzie tramwaj, to natychmiast ma być czerwone dla samochodów, a nie jak obecnie.

      • 2 1

    • 70 na grunwaldzkiej czy zwyciestwa nigdy nie obowiązywało tramwajów

      Prawo jazdy do zwrotu poprosze

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

4MOTION to napęd na wszystkie koła stosowany przez którego producenta?

 

Najczęściej czytane