- 1 Rolnicy znowu zablokują Gdańsk (511 opinii)
- 2 Ta droga mogłaby odciążyć ważną arterię (22 opinie)
- 3 To jedyna szansa dla tej obwodnicy (237 opinii)
- 4 Zabieranie aut pijanym kierowcom to przesada (705 opinii)
- 5 Kierowca na A1 dziwnie się zachowywał (335 opinii)
- 6 Korki w kilku miejscach Gdańska naraz (63 opinie)
Ciche urodziny w fabryce w Mladá Boleslav
Dla czeskiej marki był to jeden z najważniejszych modeli. W swoim czasie był chyba najnowocześniejszym pojazdem spośród wszystkich "demoludów". Dziś nieco zapomniany, rzadko pojawia się nawet na zlotach miłośników socjalistycznej motoryzacji...
Prace nad następcą tego popularnego także u nas modelu rozpoczęto już w 1982 roku.
Jak na siermiężne czasy "demokracji ludowej", prace nad nowym pojazdem miały światowy charakter. O pomoc w stworzeniu nowoczesnego nadwozia zwrócono się do najlepszych pracowni, m.in. Giugiaro i Pininfarina. Ostatecznie jego projektem zajął się Nuccio Bertone (pracujący między innymi dla Ferrari lub Lamborghini), proponując także wersje sedan i coupé. Jego prace kosztowały markę 28 mln ówczesnych koron. Kalibrację podwozia, sposób zawieszenia jednostki napędowej, akustykę i poziom wibracji konsultowano natomiast z inżynierami Porsche.
Nowy samochód początkowo miał nosić nazwę Laura. Propozycję tę wybrano w specjalnie przygotowanym głosowaniu w magazynie "Svet motoru". Nazwa Favorit nie weszła nawet do pierwszej dziesiątki. Škoda podjęła jednak decyzję samodzielnie i właśnie tak nazwała swój nowy model.
Pierwszy egzemplarz z serii otwierającej zmontowano 1 lipca 1987 roku. Do końca roku wytworzono jedynie 171 egzemplarzy. Produkcja seryjna nabrała tempa w 1988 roku, kiedy to powstało ponad 21 tys. tych samochodów. Początkowo auto produkowane było tylko w fabryce w Kvasinach, a od sierpnia 1988 roku - także w Mladá Boleslav.
Siedmioletnia kariera rynkowa modelu okazała się bardzo udana i przyniosła marce same korzyści. Łącznie powstało aż 783 167 szt. modelu Favorit i 219 254 sztuk modelu Forman (wersja kombi).
W 1993 roku Škoda nawiązała współpracę z Volkswagenem. Niedługo potem na drogi wyjechała bardzo udana następczyni "faworytki" - Felicia.
W gdyńskim muzeum prezentowane są historyczne pojazdy. Jest wśród nich także model Škody, choć nie Favorit...
Opinie (47)
-
2012-11-13 13:43
zadowolony użytkownik (1)
miałem taką bordową w latach 2007-2009 potem jeszcze 2 lata jeździła. Na gaz - tankować i jeździć - auto dla niewymagających - nigdy w trasie nie zawiodło :)
- 10 2
-
2012-11-14 16:58
taaa "w trasie" ... z Żukowa do Gdyni i nazad ;)
- 0 3
-
2012-11-13 20:18
Zajefajne samochody (3)
Naprawiam takowe autka ,wszystko jest w niej normalne proste i dla ludzi ,ceny części są powalające na kolana ,tylko ta rdza daje się we znaki ale cóż nie można mieć wszystkiego ONE są niezawodne
- 5 3
-
2012-11-13 21:17
niezawodne w rdzewieniu (2)
- 2 1
-
2012-11-14 11:36
(1)
a co inne nie rdzewieja skończ biadolić
- 1 0
-
2012-11-14 15:34
plastiki nie rdzewieją
- 0 0
-
2012-11-13 15:18
My na razie produkujemy swoje (4)
tramwaje PESA
- 9 2
-
2012-11-14 08:27
Mamy tez Junaka (1)
który jest produkowany za górami i lasami
- 1 0
-
2012-11-14 15:32
prawo do używania nazwy i znaku junak wykupili chińczycy i oni go produkują
- 1 0
-
2012-11-13 20:52
A Czesi Tatre. I u nas jeżdzą Tatry a w Czechach PESY nie uświadczysz
- 4 1
-
2012-11-13 17:31
a ściągamy trzydziestoletni złom, bombardiery z niemiec
- 5 2
-
2012-11-13 12:28
przynajmniej pepiki mają swoją motoryzację i coś produkują (6)
a w Polsce, zero produkcji samochodów, motocykli nawet rowerów u nas się nie produkuje
- 51 8
-
2012-11-14 00:41
Rowery akurat robią w Bydzi (1)
- 3 1
-
2012-11-14 15:30
nie robią, tylko składają z części sprowadzonych z Chin
- 1 0
-
2012-11-13 13:00
(3)
To nie jest ich motoryzacja, tylko VW pod marką pochodzącą z Czech. To tak jakby powiedzieć, że nasz jest Fiat...
- 2 10
-
2012-11-13 14:41
fiat, którego u nas nie produkują ? (2)
puknij się ... tyko uważaj by echo cię nie zabiło
- 4 2
-
2012-11-14 09:14
(1)
Nie, wcale nie produkują w Tychach - największej w Europie i drugiej na świecie pod względem możliwości produkcyjnych fabryce Fiata. Ani trochę.
- 3 1
-
2012-11-14 09:41
No i co z tego? A co tam produkują? Pandę jeszcze przez miesiąc? Bo przenoszą produkcje do Włoch( nieważne że nie ma to żadnego ekonomicznego ani logicznego sensu ale związki we Włoszech swoje zrobiły). A w zamian dadzą jakąś niszową Lancię co ma znikomą popularność. Aha sorry jest jeszcze fiat 500, też produkowany w "wielkich ilościach". Skoda to marka która ma ponad 100 letnią tradycję. Auta Skody świetnie sie sprzedają na całym świecie, w Indiach otworzyli fabrykę czy montownię. Jak ktoś twierdzi że Octavia nie różni się niczym od Favoritki to jest zwyczajnym matołem, a przynajmniej prowokuje bo sie złości bo nie stać go na octavkę czy chociaż fabię. A w Polsce co? Nic. Wiatr hula po halach FSO. Bo minister Pawlak W. (obecnie wicepremier) w 1995r stwierdził że lepiej sprzedać Żerań koreańcom niż Niemcom i VW-owi. Jak to się skończyło wszyscy wiedzą. A mogło być zupełnie inaczej...
- 4 1
-
2012-11-14 11:24
terenówka 2x2
wysoko postawiona, śmiało było można po lesie harcować.
Tera mam Gwiazdę, ale do lasu nie wjeżdżam.- 0 0
-
2012-11-14 05:41
Bardzo dobre auto
mniam,mniam,palce lizać...
- 0 2
-
2012-11-13 13:07
znowu kury? (1)
my tu mamy kurort a nie kurnik i proszę mi z kurami na masce nie wjeżdzać, zwłaszcza Sopotu. A jak nie to wiecie co was czeka, prawda? Sezon na kury otwarty. Celownik na masce mam...
- 5 12
-
2012-11-14 00:43
rąbnij się w łeb
Z takimi poglądami to przenieś się do tej wioski rybackiej na północ od Zoppot. Babcia pewnie kozy pisała za Bugiem...
- 2 1
-
2012-11-13 23:09
Miałem, lubiłem...
Nigdy nie zawiodła. Piękna rzeczywiście nie była, ale pomimo prostoty a może dzięki niej, zero kłopotów przy eksploatacji...
- 2 1
-
2012-11-13 12:13
Miałem to było autko :) (7)
Niestety dzisiejsza Octavia czy Fabia niczym nie różnią się od Favorit czy Felicii.
W skodzie czas dawno się zatrzymał.
Ale kapelusznicy i tak wiedzą swoje :)- 22 28
-
2012-11-13 21:13
...akurat (1)
wole nową skode niż stary szrot niemiecki TDI
- 1 2
-
2012-11-13 22:56
Tak się składa,...
że w Skodach montowane są silniki TDI. Magia, co?
- 2 0
-
2012-11-13 16:29
Marcel
pewnie jeździ paskiem w TDI
- 6 0
-
2012-11-13 15:09
A Ty Marcel wiesz swoje.
I co? I nic!
Skoda to dobre auto!- 4 0
-
2012-11-13 13:06
jak to się czas zatrzymał (1)
nowe Octavie mają np. bardzo nowoczesną i ważna normę Euro4
- 5 5
-
2012-11-13 15:05
:-)
Dobra ironia :)
- 2 1
-
2012-11-13 12:25
pierwszy post i już prowokacja - nieźle
- 10 2
-
2012-11-13 13:20
Rdza chrumkała na tej skodzie (1)
mniam, mniam. Pięknie zaprojektowana biodegradacja.
- 8 3
-
2012-11-13 21:59
dokładnie
Auto po prostu brzydkie .
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.