• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ciche urodziny w fabryce w Mladá Boleslav

Mart
13 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Škoda Favorit - udane auto z Czech obchodzi właśnie 25-lecie. U nas nigdy nie zdobyła statusu samochodu kultowego. Škoda Favorit - udane auto z Czech obchodzi właśnie 25-lecie. U nas nigdy nie zdobyła statusu samochodu kultowego.

Dla czeskiej marki był to jeden z najważniejszych modeli. W swoim czasie był chyba najnowocześniejszym pojazdem spośród wszystkich "demoludów". Dziś nieco zapomniany, rzadko pojawia się nawet na zlotach miłośników socjalistycznej motoryzacji...



Mowa oczywiście o Škodzie Favorit, produkowanej w latach 1988-1995 i montowanej także w Polsce. Nowa konstrukcja miała zastąpić przestarzały już model 120.

Prace nad następcą tego popularnego także u nas modelu rozpoczęto już w 1982 roku.

Jak na siermiężne czasy "demokracji ludowej", prace nad nowym pojazdem miały światowy charakter. O pomoc w stworzeniu nowoczesnego nadwozia zwrócono się do najlepszych pracowni, m.in. Giugiaro i Pininfarina. Ostatecznie jego projektem zajął się Nuccio Bertone (pracujący między innymi dla Ferrari lub Lamborghini), proponując także wersje sedan i coupé. Jego prace kosztowały markę 28 mln ówczesnych koron. Kalibrację podwozia, sposób zawieszenia jednostki napędowej, akustykę i poziom wibracji konsultowano natomiast z inżynierami Porsche.

Nowy samochód początkowo miał nosić nazwę Laura. Propozycję tę wybrano w specjalnie przygotowanym głosowaniu w magazynie "Svet motoru". Nazwa Favorit nie weszła nawet do pierwszej dziesiątki. Škoda podjęła jednak decyzję samodzielnie i właśnie tak nazwała swój nowy model.

Pierwszy egzemplarz z serii otwierającej zmontowano 1 lipca 1987 roku. Do końca roku wytworzono jedynie 171 egzemplarzy. Produkcja seryjna nabrała tempa w 1988 roku, kiedy to powstało ponad 21 tys. tych samochodów. Początkowo auto produkowane było tylko w fabryce w Kvasinach, a od sierpnia 1988 roku - także w Mladá Boleslav.

Siedmioletnia kariera rynkowa modelu okazała się bardzo udana i przyniosła marce same korzyści. Łącznie powstało aż 783 167 szt. modelu Favorit i 219 254 sztuk modelu Forman (wersja kombi).

W 1993 roku Škoda nawiązała współpracę z Volkswagenem. Niedługo potem na drogi wyjechała bardzo udana następczyni "faworytki" - Felicia.

W gdyńskim muzeum prezentowane są historyczne pojazdy. Jest wśród nich także model Škody, choć nie Favorit...

Mart

Opinie (47)

  • Zgadzam się, że pierwszy Polonez

    mimo, że o 10 lat starszy of Favoritki, ma o wiele fajniejszą i agresywniejszą sylwetkę. Gdyby tylko montowano w nim lepsze silniki, hamulce i układ kierowniczy, to by bylo calkiem fajne auto jak na tamte czasy. Szkoda, że nie zdecydowano sie na produkcje wersji coupe.

    • 9 1

  • Mi się ten samochód nigdy nie podobał

    wybałuszone oczy jak u żaby na haju, poza tym nieproporcjonalnie duza powuierzchnia szyb. Z demoludów bardziej do gustu przypada mi zgrabniejsza Łada Samara, a nr. 1 jest Yugo Florida.

    • 7 2

  • Miał duża zaletę

    a tej zalety nie mają nowe bryczki - tajemniczy filtr, który zatyka się przy jeździe w mieście.

    • 5 3

  • paskudztwo, dobre dla działkowca w berecie - dobrze się komponuje z tą zieloną kurą na masce

    • 5 2

  • Zajefajne samochody (3)

    Naprawiam takowe autka ,wszystko jest w niej normalne proste i dla ludzi ,ceny części są powalające na kolana ,tylko ta rdza daje się we znaki ale cóż nie można mieć wszystkiego ONE są niezawodne

    • 5 3

    • niezawodne w rdzewieniu (2)

      • 2 1

      • (1)

        a co inne nie rdzewieja skończ biadolić

        • 1 0

        • plastiki nie rdzewieją

          • 0 0

  • Auto tańsze od roweru

    Żeby obsłużyć budowę,ciagnać przyczepkę, wozić materiały nie brudząc mojej bryczki, kupiłem taką Favoritkę za 600 zł trzy lata temu.Do dziś codziennie jeździ bez najmniejszych problemów.Wiosną żeby już nie płacić OC bedę musiał się jej pozbyć, ale naprawdę bedzie mi jej szkoda.

    • 3 2

  • Miałem, lubiłem...

    Nigdy nie zawiodła. Piękna rzeczywiście nie była, ale pomimo prostoty a może dzięki niej, zero kłopotów przy eksploatacji...

    • 2 1

  • Bardzo dobre auto

    mniam,mniam,palce lizać...

    • 0 2

  • terenówka 2x2

    wysoko postawiona, śmiało było można po lesie harcować.
    Tera mam Gwiazdę, ale do lasu nie wjeżdżam.

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ASR?

 

Najczęściej czytane