Wiadomości

stat

Ciężarówki z piaskiem wjechały na wiadukt Biskupia Górka

W czwartek na budowany wiadukt Biskupia Górka zobacz na mapie Gdańska wjechały pierwsze pojazdy. Nie były to jednak auta mieszkańców, lecz budowniczych. Rozpoczęły się bowiem pierwsze próby obciążeniowe na pierwszej nitce wiaduktu. Jeśli testy przebiegną pomyślnie i nie nastąpią nieprzewidziane opóźnienia, kierowcy z nowego obiektu będą mogli korzystać jesienią.



Czy nowy wiadukt Biskupia Górka usprawni ruch między Traktem św. Wojciecha a centrum Gdańska?

tak, korki przy Zaroślaku będą mniejsze 33%
trudno powiedzieć, trzeba poczekać do otwarcia obiektu 40%
nie, nic się nie zmieni poza poprawieniem komfortu kierowców 27%
zakończona Łącznie głosów: 2287
Próby obciążeniowe na obiektach mostowych to symboliczny koniec pierwszego etapu budowy i ostatnia prosta przed udostępnieniem wiaduktu kierowcom. Ten moment w przypadku wiaduktu Biskupia Górka zbliża się dużymi krokami. W czwartek rano na pierwszą gotową nitkę wjechało siedem czteroosiowych ciężarówek z piaskiem o łącznym ciężarze ponad 220 ton. Pojazdy wjeżdżały i stawały na wiadukcie w trzech kolumnach.

- Akcja polega na wykonaniu próby statycznej oraz próby dynamicznej obciążenia obiektów taborem samochodów ciężarowych - wyjaśnia Włodzimierz Ziółkowski, koordynator zadania z ramienia Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - W trakcie próbnego obciążenia wykonane zostały m.in. pomiary przemieszczeń pionowych ustrojów nośnych i na łożyskach ruchomych wiaduktu. Zbadana została także stabilność podpór - dodaje Ziółkowski.
Ostatecznie wyniki z próbnych obciążeń obiektów zostaną porównane z założeniami projektowymi dotyczącymi nośności i dopuszczalnych przemieszczeń elementów nośnych obiektów mostowych. Jeśli testy przebiegną prawidłowo, wkrótce ruch zostanie przełożony na nową nitkę. Jak zapowiedzieli podczas jednej z wizyt na placu budowy urzędnicy, może to nastąpić po wakacjach.

Po przełożeniu ruchu na nową nitkę rozpocznie się kilkumiesięczna i skomplikowana operacja wyburzenia starego obiektu. W jego miejscu powstanie druga nitka wiaduktu w ciągu Traktu św. Wojciecha i nad Podwalem Grodzkim.


Przypomnijmy, że budowa wiaduktu rozpoczęła się wiosną 2018 roku. Głównym wykonawcą jest spółka Budimex. Koszt inwestycji to prawie 147 mln zł, z czego 114 mln zł pochodzi z dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Nowy wiadukt nad torami w ciągu Traktu św. Wojciecha oparty jest na trzech stalowych dźwigarach łukowych, do których zostały podwieszone pomosty (osobne pod każdą z jezdni). Zadanie obejmuje również budowę mostu nad kanałem Raduni. Powstanie też nowy układ drogowy, który obejmie rejon od ulicy 3 Maja do ulicy Augustyńskiego. Równocześnie przy ulicy Okopowej budowany będzie parking kubaturowy.

Budowa ma się zakończyć w październiku 2020 r.

Zobacz, jak wyglądały próby obciążeniowe na nowym moście w Sobieszewie (wideo archiwalne)

Sprawdź się

Firma Walder to trójmiejski przedstawiciel: