• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co skrywa numer VIN pojazdu?

mJ
26 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Numer VIN to numer identyfikacyjny pojazdu Numer VIN to numer identyfikacyjny pojazdu

Numer VIN pojazdu jest tym, czym dla człowieka PESEL, a dla smartfona IMEI. To unikalny numer identyfikacyjny, nośnik sporej liczby ciekawych i przydatnych danych. Jakie informacje kryją się pod 17-znakowym kodem?



Czy przy zakupie używanego auta sprawdzasz jego VIN?

Vehicle Identification Number (VIN) to numer identyfikacyjny pojazdu, który nadawany jest przez każdego producenta. Stosowany jest od blisko 40 lat, a dzięki normie ISO 3779 został ujednolicony.

Tworzony jest według jednego schematu. To zestaw 17 znaków (cyfr i liter), pod którymi - w zależności od producenta - zakodowanych jest wiele interesujących informacji. To m.in. typ nadwozia, miejsce produkcji, rok produkcji czy rodzaj silnika. Celem przypisywania unikalnych kodów jest indywidualna identyfikacja każdego pojazdu.

17-znakowy numer VIN składa się z cyfr arabskich (od 0 do 9) oraz wielkich liter alfabetu łacińskiego, z wyjątkiem liter I, O i Q. VIN dzielimy na trzy części:

WMI (pozycje 1-3)


World Manufacturer Identifier

Pierwsze trzy składniki kodu VIN są identyfikatorem producenta pojazdu, wskazują także jego kraj pochodzenia. Dla państw z Europy przypisano literki z zakresu S-Z. Przykładowo, VIN modelu Volkswagena wyprodukowanego w niemieckiej fabryce rozpoczyna się od znaków WVW. Natomiast ten sam samochód wyprodukowany w Stanach Zjednoczonych będzie miał VIN z początkiem 1VW (1 - region USA).

VDS (pozycje 4-9)


Vehicle Descriptor Section

Kolejnych sześć znaków stanowi kod pojazdu, czyli ogólny opis i jego charakterystykę (np. wyposażenie auta). Tak naprawdę od producenta zależy, ile informacji zostanie ukrytych pod tymi symbolami. Najczęściej pod pozycjami 4-8 zakodowane są takie dane, jak model auta, rodzaj nadwozia, silnik czy poziom wyposażenia bezpieczeństwa. W wybranych modelach dziewiąta pozycja kodu VIN oznacza tzw. znak kontrolny, który pozwala sprawdzić, czy numer nie ma błędów. Nie opisuje niczego.

VIS (pozycje 10-17)


Vehicle Identifier Section

Ostatnie osiem znaków to numer identyfikacyjny pojazdu, który pozwala zidentyfikować konkretny egzemplarz. Pod dziesiątym znakiem kryje się data produkcji, a raczej rok modelowy pojazdu. Przy odkodowywaniu daty produkcji pojazdu mogą pojawić się pewne komplikacje, gdyż nie dla każdego producenta rok modelowy zgodny jest z rokiem kalendarzowym. Często bywa tak, że auto wyprodukowane np. w drugiej połowie 2017 roku, będzie miało w numerze VIN wbity rok 2018. Wcześniejsze rozpoczynanie nowego roku modelowego to domena niemieckich producentów.

Kolejny, jedenasty znak to kod fabryki, z której pojazd wyjechał. Natomiast ostatnich sześć symboli to numer seryjny (zwykle cyfry).

Co daje numer VIN?



Oprócz możliwości zidentyfikowania konkretnego egzemplarza, numer VIN jest bardzo przydatnym narzędziem podczas oględzin kupowanego samochodu. Potencjalny nabywca może zweryfikować np. rzeczywisty stan wyposażenia pojazdu z tym, które auto miało w dniu opuszczania fabryki. Taka osoba dowie się również, gdzie pojazd został wyprodukowany. A to również dość istotna informacja, gdyż często poziom wykończenia tych samych modeli aut produkowanych na innych kontynentach może się różnić.

Niekiedy dzięki numerowi VIN można uzyskać historię serwisową, sprawdzić, czy pojazd nie miał w przeszłości przygód oraz czy nie był przedmiotem kradzieży.

Gdzie znaleźć numer VIN?



Numer VIN znajdziecie w dowodzie rejestracyjnym pojazdu (pozycja E) oraz oczywiście na elementach konstrukcyjnych auta. A tych miejsc - w zależności od producenta - jest bardzo dużo. To np. okolice podszybia, podłoga bagażnika, pod pokrywą silnika, na słupku środkowym czy na ramie w przypadku samochodów terenowych.
mJ

Opinie (30) 3 zablokowane

  • Pfff (5)

    Jak się przespawa cały przód wozu z innego egzemplarza, to choćby pan policjant pod mikroskopem tą tabliczkę oglądał to i tak nie będzie w stanie stwierdzić czy numery są przebite :)

    • 27 4

    • to tylko w polskim mózgu mógł się zrodzić pomysł przespawania połowy samochodu (3)

      • 19 8

      • No cóż (2)

        W fabrykach na całym świecie jak widać są same polskie mózgi skoro przody samochodów są spawane na linii montażowej.

        • 12 4

        • W fabrykach. (1)

          Tyle w temacie.

          • 10 3

          • brawo, dojechałeś go po mistrzowsku

            • 2 5

    • Ten numer

      jest także w innych częściach pojazdu. By mądry Polak nie składał z czterech Jednego.

      • 12 0

  • niewielu wie, ale numer vin może też z powodzeniem posłużyć do przepowiadania przyszłości pojazdu (3)

    numerologia pojazdu od lat jest znana i praktykowana, ja już miałem kupować jeden samochód, ale z numeru vin wynikało że samochód ulegnie wypadkowi i sobie odpuściłem ten zakup, ratując być może życie, a na pewno zdrowie.

    • 36 14

    • potwierdzone info

      • 7 3

    • Zwariowałeś?

      • 5 5

    • Na pewno zaś uratowałeś określoną kwotę pieniędzy, bo kupiłeś inny, tańszy :D

      • 1 0

  • Ja ze swojego w VW b5 wyczytałem, że ma przebiegu 186 000 km, jest po lekarzu (pierwszy właściciel), zadbany, a na lusterku zawsze była choinka wunderbaum.

    • 36 1

  • Nie VIN tylko myślenie (3)

    Jak kupujecie auta zainwestujcie te 200 zł i weźcie ze sobą dobrego mechanika którzy przejrzy auto na wylot

    • 14 1

    • za 200 zł to można przeglądnąć Mariolę na wylot

      • 7 1

    • Za 200zł to może pół remontu zrobić... taka usługa wynosi połowę tego co przegląd, nawet na oficjalnej stacji robiącej przeglądy. Tzn. robią ci przegląd, ale nic do dokumentu nie wbijają, tylko mówią ci werbalnie (paszczowo znaczy).

      • 1 1

    • A gdzie jest wypożyczalnia dobrych mechaników?

      • 1 0

  • (9)

    w artykule jest błąd, mam VW Polo wyprodukowane w Hiszpanii na rynek francuski i też VIN zaczyna się od WVW, więc drogi redaktorze, jak to jest?

    • 2 17

    • (1)

      A mi się wydaje, że VIN twojej polówki rozpoczyna się od znaków VWV. Sprawdź :)

      • 5 0

      • no właśnie nie, jest WVW, wyprodukowany w fabryce w Pampelunie na rynek francuski, Passata też mam z niemieckiej fabryki i zaczyna się również WVW

        • 1 0

    • Najlepiej sprawdź na www

      A nie tylko FuFuFu :P

      • 2 0

    • widać sami znawcy motoryzacji :)

      • 1 0

    • (4)

      też mam auto vw, produkowane poza europą na rynek europejski i ma wvw , także te wypociny znawców z t...pl trzeba traktować z przymrużeniem oka.

      • 1 1

      • (3)

        już znalazłem odpowiedź, wszystkie Volkswageny mają WVW, tego w artykule nie ma, obojętnie czy składają je w Polsce, Hiszpanii, Niemczech, Ukrainie... jak widać ludzie nastawiali mi minusków a się nie znają, przykre to, że każdy uważa się za eksperta we wszystkich dziedzinach a nikt nawet jednego słowa sprostowania skreślić nie potrafi

        • 1 0

        • (2)

          Bzdury piszesz. Volkswageny składane na Słowenii nie mają początku WVW.

          • 1 0

          • (1)

            o! a jaki mają początek? to jaka jest zależność?

            • 0 0

            • VIN to jedno, życie drugie. Samochody z Polski (Maluchy, Polonezy, Stary, Lubliny etc.) mają VIN zaczynający się od S. Ople składane w Gliwicach mają z przodu W, a też powinny zaczynać się od S.

              • 0 0

  • Paaanie, to nie moja VINa (1)

    Bo my polacy :)

    • 2 1

    • pisz za siebie

      • 0 1

  • Ja gdy kupowalem mojego b5

    A to bylo 15 lat temu to niemiec do dzisiaj dzwoni dwa razy w roku na swieta zeby silnika posluchac,a o trzymaniu sie zderzaka do samej granicy nie wspomne bo trudno mu sie bylo z autem rozstac,coz takie czasy.

    • 16 1

  • Ujednolicone? A krotki vin jdm?

    • 1 0

  • Gorzej kiedy auto jest używane z Niemiec.

    To czego dowiem się bezpłatnie z VIN, dowiem się po wzrokowych oględzinach oraz na podstawie tego co napisze sprzedawca w ogłoszeniu. O historii serwisowej można zapomnieć. Po zakupie auta ot tak z ciekawości chciałem to sprawdzić w ASO. Dowiedziałem się, że tego mogę się dowiedzieć ale jak skontaktuję się z niemieckim ASO, bo oni nie mają wglądu w bazy danych innych państw. Co prawda CEPIK od 2 lat umożliwia zajrzenie w historię sprowadzonych pojazdów, ale dostępu do baz danych niemieckich jednak nie ma, a co za tym idzie przebiegu się nie zweryfikuje. Jednym słowem więcej dowiedziałem się z karty pojazdu i niemieckiego dowodu rejestracyjnego niż z numeru VIN. Bo po wpisaniu danych (imienia i nazwiska) poprzedniego właściciela na facebooku, jestem prawie pewien do kogo mój samochód należał wcześniej, Po przejrzeniu profili kilkunastu osób z regionu, na jednym profilu dostrzegłem samochód, który posiadam. Aczkolwiek, może być tak, że się mylę i jest to tylko zbieg okoliczności.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CDI?

 

Najczęściej czytane