• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Auto utknęło na przejeździe kolejowym? Staranuj szlaban

Michał Jelionek
8 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Widzisz migające czerwone światła na sygnalizatorze przed przejazdem kolejowym - zatrzymaj się. Warto bezpiecznie przeczekać kilka minut. Widzisz migające czerwone światła na sygnalizatorze przed przejazdem kolejowym - zatrzymaj się. Warto bezpiecznie przeczekać kilka minut.

Bezmyślność kierowców na przejazdach kolejowych bardzo często kończy się tragicznie. Pochylamy się na tym problemem i radzimy, jak zachować się, gdy utkniecie na przejeździe. Zasada jest dość prosta: w kryzysowej sytuacji po prostu staranuj szlaban.



Czy byłe(a)ś świadkiem nieodpowiedzialnego zachowania na przejeździe kolejowym?

Ten artykuł jest pokłosiem ubiegłotygodniowego zdarzenia, do którego doszło w Puszczykowie pod Poznaniem. Przypomnijmy, na przejeździe kolejowym utknęła karetka, którą chwilę później zmiażdżył rozpędzony pociąg. Na miejscu zginęły dwie osoby, a jedna trafiła do szpitala. To bezsensowna tragedia, której można było uniknąć.

Niestety, wielu kierowców po prostu nie wie, jak zachować się w sytuacji podbramkowej, gdy ich samochód w momencie zamykania się zapór znajdzie się na samym środku torowiska.

Sekundy przed tragicznym zderzeniem pociągu z karetką. Sekundy przed tragicznym zderzeniem pociągu z karetką.
Na nagraniu z feralnego wypadku na przejeździe kolejowym w Puszczykowie widać, że kierowca karetki, którego przecież umiejętności i doświadczenie muszą być większe od tych przeciętnego kierującego, kompletnie się pogubił. Wykonuje kilka bezmyślnych manewrów, a wystarczyło wjechać w szlaban i opuścić przejazd. Konstrukcja zapór umożliwia ich łatwe wyłamanie bez uszkodzenia mechanizmu. Delikatnie może ucierpieć lakier waszego samochodu, ale to tylko samochód.

- Kierujący pojazdem ma obowiązek podejmowania wszelkich działań zapobiegających zakleszczeniu pojazdu na przejeździe kolejowym pomiędzy dwoma szlabanami. Niemniej jednak, gdy już dojdzie do takiej sytuacji - to ratowanie ludzkiego życia jest wartością najwyższą a konsekwencje wynikające z uszkodzenia szlabanu schodzą na drugi plan - wyjaśnia nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Staranowanie szlabanu pozwoli uratować bezcenne ludzkie życie. Jedyne konsekwencje, które będzie musiał ponieść kierowca to mandat (naprawa szlabanu zostanie pokryta z ubezpieczenia OC). Policjanci prawdopodobnie zinterpretują zdarzenie jako kolizję drogową. Mogą wówczas nałożyć na kierowcę mandat w wysokości do 500 zł i 6 punktów karnych.

Zbliżając się do przejazdów kolejowych, pamiętajcie o zachowaniu ostrożności i trzeźwości umysłu. Zbliżając się do przejazdów kolejowych, pamiętajcie o zachowaniu ostrożności i trzeźwości umysłu.
Zasady bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych wydają się proste. Mimo to, wciąż wiele osób je bagatelizuje. Oprócz wspomnianego wyłamania szlabanu w celu ratowania własnego życia, pamiętajmy o drugiej kluczowej zasadzie. Jeśli przed wjazdem na przejazd kolejowy na sygnalizatorze zaczną migać czerwone światła - zatrzymajcie się. To komunikat, który jasno informuje, że za moment szlabany się zamkną.

Gdańscy policjanci przypominają o pozostałych zasadach:
  • zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd zachowaj szczególną ostrożność;
  • przed wjechaniem na tory upewnij się, czy nie zbliża się pojazd szynowy; pamiętaj o odpowiednich środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów widoczność jest zmniejszona;
  • prowadź pojazd z taką prędkością, abyś mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd;
  • w razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usuń go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzeż kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie (art. 28 pkt.4 kodeksu drogowego).
Ponadto, zabrania się:
  • objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
  • wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
  • wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
  • omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

Opinie (92) 1 zablokowana

  • Oczywiście nie popieram tego co robią kierowcy karetek, którzy nie chcą wyłamywać szlabanów i ustawiają się wzdłuż nich co w ostatnim przypadku się nie udało. Po części jest to niestety też wina szpitali, które tak oszczędzają, że nie wykupują polis AC i za każde uszkodzenie karetki to kierowca musi bulić przy naprawach. Tutaj dodatkowo mu dorzucą 500 złotych i 6 punktów co przy niskich zarobkach jest przyczyna właśnie takich głupich zachowań.

    • 4 2

  • tradycyjnie ....

    najpierw musi się wydarzyć coś tragicznego w skutkach , aby oświecić " nie edukowanych "....w zasobach były filmiki w wykonaniu cepów drogowych którym się udało kolokwialnie rzecz ujmując , dopiero teraz tragiczny film z Puszczykowa przyczynił się do edukacji w tym kierunku w sensie ,że awaryjne wyłamanie zapory (szlabanu ") w w/w przypadku nie będzie miało historycznego znaczenia pomijając fakt ,że akurat tragiczne zdarzenie jak wyżej przejdzie do historii

    • 1 0

  • jezeli kierowca postepuje zgodnie z przepisami nie ma mozliwosci utkniecia pomiedzy rogatkami !!! (1)

    Najpierw mruga kilka sekund czerwone swiatlo zakazujące wjazdu na przejazd a dopiero potem zamykają się zapory . i jeżeli zatrzymasz się na czeronym nie utkniesz i nie będziesz musial wyłamywać szybko łamiących się zapór . Ale d**ile sa wszędzie , nawet za kierownica autobusów 138 którzy nie zatrzymują się na czeronym swietle przed przejazdem kolejowym na ul.Kontenerowej.a pasażerowie nie reagują na ich poczynania. ( mało który kierowca tam się zatrzymuje ! może redaktor by tam nagrał film i pokazał publicznie?)

    • 5 2

    • OT CO

      ja jestem kierowcą linii 138 i zawsze się zatrzymam dlaczego bo nie jestem bydłem słowiańskim niezdolnym do samodzielnego istnienia

      • 0 0

  • Jezeli zapalaja sie czerone swiatła na przejezdzie a po chwili zamykaja sie rogatki to pociag jest juz blizej

    ( zależy od linii ) niż 1600-1300 metrów . i takiego nikt już nie zatrzyma przed przejazdem...

    • 2 1

  • Ale urwał

    a mógł chłop jeździć.

    • 1 0

  • Zrozumcie ze kierowca karetki bal sie ze bedzie obciażony kosztami naprawy karetki i szlabanu jesli by staranował szlaban. (3)

    Był pod ogromną presja. Dlatego chcial bezpiecznie ustawic sie wzdłuż szlabanu zeby wilk był syty i owca cała.

    • 4 5

    • no i ustawił (2)

      dwóch kolegów na cmentarzu

      • 4 0

      • Niestety, tragedia. Ale trzeba isc do przodu i szkolic kierowcow karetek zeby tak juz nie robili. (1)

        • 1 0

        • Potrzebna jest kampania informacyjna. Na cały kraj.

          • 2 0

  • na Puckiej.. (1)

    ..najlepsi to są piesi i rowerzyści przechodzący pod szlabanem. na to wszystko patrzą dzieci. idealny wzór do naśladowania

    • 2 1

    • na kazdej ulicy i o kazdej porze

      mozna kupic alkohol, to dopiero jest 'piekny' przyklad

      • 1 0

  • A mam takie pytanie do Was (1)

    Przejeżdżam przez przejazd i nagle samochód/maszyna rolnicza/czołg się zepsuje i jest unieruchomiony na środku przejazdu (na przykład z powodu uszkodzenia zawieszenia). Pod jaki numer dzwonić do PKP aby ich ostrzec? Czemu nie podaje się do szerszej wiadomości żadnego numer alarmowego dla takich sytuacji?

    • 1 0

    • Numer alarmowy

      Wystarczy dzwonić na 112. Na każdym przejeździe kolejowym jest żółta naklejka z indywidualnym numerem tego przejazdu.

      • 3 0

  • "w razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usuń go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzeż kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie (art. 28 pkt.4 kodeksu drogowego)." - niby jak mam ostrzec? nie mam numeru telefonu do każdego maszynisty w tym kraju

    • 1 0

  • Policja

    No i życie przyniosło ciąg dalszy tej opowieści o przejazdach kolejowych dzisiaj właśnie kierowca policji został na przejeździe kolejowym pod szlabanem i to niezwykły policjant tylko z drogówki i co daje przykład a ukarany 50 zł mandatu i 6 punktów karnych śmiech na sali

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Do przystanku Westerplatte dostaniemy się autobusem linii:

 

Najczęściej czytane