- 1 Alkoholowa mapa Polski (39 opinii)
- 2 Mała uliczka, duży problem (253 opinie)
- 3 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (323 opinie)
- 4 Ktoś "przeparkował" wrak... bez kół (126 opinii)
- 5 Plichta przejmie salon Kia w Gdańsku (41 opinii)
- 6 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (70 opinii)
Auto utknęło na przejeździe kolejowym? Staranuj szlaban
Bezmyślność kierowców na przejazdach kolejowych bardzo często kończy się tragicznie. Pochylamy się na tym problemem i radzimy, jak zachować się, gdy utkniecie na przejeździe. Zasada jest dość prosta: w kryzysowej sytuacji po prostu staranuj szlaban.
Niestety, wielu kierowców po prostu nie wie, jak zachować się w sytuacji podbramkowej, gdy ich samochód w momencie zamykania się zapór znajdzie się na samym środku torowiska.
Na nagraniu z feralnego wypadku na przejeździe kolejowym w Puszczykowie widać, że kierowca karetki, którego przecież umiejętności i doświadczenie muszą być większe od tych przeciętnego kierującego, kompletnie się pogubił. Wykonuje kilka bezmyślnych manewrów, a wystarczyło wjechać w szlaban i opuścić przejazd. Konstrukcja zapór umożliwia ich łatwe wyłamanie bez uszkodzenia mechanizmu. Delikatnie może ucierpieć lakier waszego samochodu, ale to tylko samochód.
- Kierujący pojazdem ma obowiązek podejmowania wszelkich działań zapobiegających zakleszczeniu pojazdu na przejeździe kolejowym pomiędzy dwoma szlabanami. Niemniej jednak, gdy już dojdzie do takiej sytuacji - to ratowanie ludzkiego życia jest wartością najwyższą a konsekwencje wynikające z uszkodzenia szlabanu schodzą na drugi plan - wyjaśnia nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Staranowanie szlabanu pozwoli uratować bezcenne ludzkie życie. Jedyne konsekwencje, które będzie musiał ponieść kierowca to mandat (naprawa szlabanu zostanie pokryta z ubezpieczenia OC). Policjanci prawdopodobnie zinterpretują zdarzenie jako kolizję drogową. Mogą wówczas nałożyć na kierowcę mandat w wysokości do 500 zł i 6 punktów karnych.
Zasady bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych wydają się proste. Mimo to, wciąż wiele osób je bagatelizuje. Oprócz wspomnianego wyłamania szlabanu w celu ratowania własnego życia, pamiętajmy o drugiej kluczowej zasadzie. Jeśli przed wjazdem na przejazd kolejowy na sygnalizatorze zaczną migać czerwone światła - zatrzymajcie się. To komunikat, który jasno informuje, że za moment szlabany się zamkną.
Gdańscy policjanci przypominają o pozostałych zasadach:
- zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd zachowaj szczególną ostrożność;
- przed wjechaniem na tory upewnij się, czy nie zbliża się pojazd szynowy; pamiętaj o odpowiednich środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów widoczność jest zmniejszona;
- prowadź pojazd z taką prędkością, abyś mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd;
- w razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usuń go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzeż kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie (art. 28 pkt.4 kodeksu drogowego).
- objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
- wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
- wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
- omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
Opinie (92) 1 zablokowana
-
2019-04-09 07:44
Oczywiście nie popieram tego co robią kierowcy karetek, którzy nie chcą wyłamywać szlabanów i ustawiają się wzdłuż nich co w ostatnim przypadku się nie udało. Po części jest to niestety też wina szpitali, które tak oszczędzają, że nie wykupują polis AC i za każde uszkodzenie karetki to kierowca musi bulić przy naprawach. Tutaj dodatkowo mu dorzucą 500 złotych i 6 punktów co przy niskich zarobkach jest przyczyna właśnie takich głupich zachowań.
- 4 2
-
2019-04-09 08:22
tradycyjnie ....
najpierw musi się wydarzyć coś tragicznego w skutkach , aby oświecić " nie edukowanych "....w zasobach były filmiki w wykonaniu cepów drogowych którym się udało kolokwialnie rzecz ujmując , dopiero teraz tragiczny film z Puszczykowa przyczynił się do edukacji w tym kierunku w sensie ,że awaryjne wyłamanie zapory (szlabanu ") w w/w przypadku nie będzie miało historycznego znaczenia pomijając fakt ,że akurat tragiczne zdarzenie jak wyżej przejdzie do historii
- 1 0
-
2019-04-09 08:42
jezeli kierowca postepuje zgodnie z przepisami nie ma mozliwosci utkniecia pomiedzy rogatkami !!! (1)
Najpierw mruga kilka sekund czerwone swiatlo zakazujące wjazdu na przejazd a dopiero potem zamykają się zapory . i jeżeli zatrzymasz się na czeronym nie utkniesz i nie będziesz musial wyłamywać szybko łamiących się zapór . Ale d**ile sa wszędzie , nawet za kierownica autobusów 138 którzy nie zatrzymują się na czeronym swietle przed przejazdem kolejowym na ul.Kontenerowej.a pasażerowie nie reagują na ich poczynania. ( mało który kierowca tam się zatrzymuje ! może redaktor by tam nagrał film i pokazał publicznie?)
- 5 2
-
2019-04-09 14:05
OT CO
ja jestem kierowcą linii 138 i zawsze się zatrzymam dlaczego bo nie jestem bydłem słowiańskim niezdolnym do samodzielnego istnienia
- 0 0
-
2019-04-09 08:45
Jezeli zapalaja sie czerone swiatła na przejezdzie a po chwili zamykaja sie rogatki to pociag jest juz blizej
( zależy od linii ) niż 1600-1300 metrów . i takiego nikt już nie zatrzyma przed przejazdem...
- 2 1
-
2019-04-09 10:04
Ale urwał
a mógł chłop jeździć.
- 1 0
-
2019-04-09 10:14
Zrozumcie ze kierowca karetki bal sie ze bedzie obciażony kosztami naprawy karetki i szlabanu jesli by staranował szlaban. (3)
Był pod ogromną presja. Dlatego chcial bezpiecznie ustawic sie wzdłuż szlabanu zeby wilk był syty i owca cała.
- 4 5
-
2019-04-09 10:22
no i ustawił (2)
dwóch kolegów na cmentarzu
- 4 0
-
2019-04-09 10:30
Niestety, tragedia. Ale trzeba isc do przodu i szkolic kierowcow karetek zeby tak juz nie robili. (1)
- 1 0
-
2019-04-09 13:00
Potrzebna jest kampania informacyjna. Na cały kraj.
- 2 0
-
2019-04-09 12:02
na Puckiej.. (1)
..najlepsi to są piesi i rowerzyści przechodzący pod szlabanem. na to wszystko patrzą dzieci. idealny wzór do naśladowania
- 2 1
-
2019-04-09 12:42
na kazdej ulicy i o kazdej porze
mozna kupic alkohol, to dopiero jest 'piekny' przyklad
- 1 0
-
2019-04-09 12:03
A mam takie pytanie do Was (1)
Przejeżdżam przez przejazd i nagle samochód/maszyna rolnicza/czołg się zepsuje i jest unieruchomiony na środku przejazdu (na przykład z powodu uszkodzenia zawieszenia). Pod jaki numer dzwonić do PKP aby ich ostrzec? Czemu nie podaje się do szerszej wiadomości żadnego numer alarmowego dla takich sytuacji?
- 1 0
-
2019-04-09 12:56
Numer alarmowy
Wystarczy dzwonić na 112. Na każdym przejeździe kolejowym jest żółta naklejka z indywidualnym numerem tego przejazdu.
- 3 0
-
2019-04-09 13:57
"w razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usuń go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzeż kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie (art. 28 pkt.4 kodeksu drogowego)." - niby jak mam ostrzec? nie mam numeru telefonu do każdego maszynisty w tym kraju
- 1 0
-
2019-04-09 20:46
Policja
No i życie przyniosło ciąg dalszy tej opowieści o przejazdach kolejowych dzisiaj właśnie kierowca policji został na przejeździe kolejowym pod szlabanem i to niezwykły policjant tylko z drogówki i co daje przykład a ukarany 50 zł mandatu i 6 punktów karnych śmiech na sali
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.