• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Auto utknęło na przejeździe kolejowym? Staranuj szlaban

Michał Jelionek
8 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Widzisz migające czerwone światła na sygnalizatorze przed przejazdem kolejowym - zatrzymaj się. Warto bezpiecznie przeczekać kilka minut. Widzisz migające czerwone światła na sygnalizatorze przed przejazdem kolejowym - zatrzymaj się. Warto bezpiecznie przeczekać kilka minut.

Bezmyślność kierowców na przejazdach kolejowych bardzo często kończy się tragicznie. Pochylamy się na tym problemem i radzimy, jak zachować się, gdy utkniecie na przejeździe. Zasada jest dość prosta: w kryzysowej sytuacji po prostu staranuj szlaban.



Czy byłe(a)ś świadkiem nieodpowiedzialnego zachowania na przejeździe kolejowym?

Ten artykuł jest pokłosiem ubiegłotygodniowego zdarzenia, do którego doszło w Puszczykowie pod Poznaniem. Przypomnijmy, na przejeździe kolejowym utknęła karetka, którą chwilę później zmiażdżył rozpędzony pociąg. Na miejscu zginęły dwie osoby, a jedna trafiła do szpitala. To bezsensowna tragedia, której można było uniknąć.

Niestety, wielu kierowców po prostu nie wie, jak zachować się w sytuacji podbramkowej, gdy ich samochód w momencie zamykania się zapór znajdzie się na samym środku torowiska.

Sekundy przed tragicznym zderzeniem pociągu z karetką. Sekundy przed tragicznym zderzeniem pociągu z karetką.
Na nagraniu z feralnego wypadku na przejeździe kolejowym w Puszczykowie widać, że kierowca karetki, którego przecież umiejętności i doświadczenie muszą być większe od tych przeciętnego kierującego, kompletnie się pogubił. Wykonuje kilka bezmyślnych manewrów, a wystarczyło wjechać w szlaban i opuścić przejazd. Konstrukcja zapór umożliwia ich łatwe wyłamanie bez uszkodzenia mechanizmu. Delikatnie może ucierpieć lakier waszego samochodu, ale to tylko samochód.

- Kierujący pojazdem ma obowiązek podejmowania wszelkich działań zapobiegających zakleszczeniu pojazdu na przejeździe kolejowym pomiędzy dwoma szlabanami. Niemniej jednak, gdy już dojdzie do takiej sytuacji - to ratowanie ludzkiego życia jest wartością najwyższą a konsekwencje wynikające z uszkodzenia szlabanu schodzą na drugi plan - wyjaśnia nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Staranowanie szlabanu pozwoli uratować bezcenne ludzkie życie. Jedyne konsekwencje, które będzie musiał ponieść kierowca to mandat (naprawa szlabanu zostanie pokryta z ubezpieczenia OC). Policjanci prawdopodobnie zinterpretują zdarzenie jako kolizję drogową. Mogą wówczas nałożyć na kierowcę mandat w wysokości do 500 zł i 6 punktów karnych.

Zbliżając się do przejazdów kolejowych, pamiętajcie o zachowaniu ostrożności i trzeźwości umysłu. Zbliżając się do przejazdów kolejowych, pamiętajcie o zachowaniu ostrożności i trzeźwości umysłu.
Zasady bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych wydają się proste. Mimo to, wciąż wiele osób je bagatelizuje. Oprócz wspomnianego wyłamania szlabanu w celu ratowania własnego życia, pamiętajmy o drugiej kluczowej zasadzie. Jeśli przed wjazdem na przejazd kolejowy na sygnalizatorze zaczną migać czerwone światła - zatrzymajcie się. To komunikat, który jasno informuje, że za moment szlabany się zamkną.

Gdańscy policjanci przypominają o pozostałych zasadach:
  • zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd zachowaj szczególną ostrożność;
  • przed wjechaniem na tory upewnij się, czy nie zbliża się pojazd szynowy; pamiętaj o odpowiednich środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów widoczność jest zmniejszona;
  • prowadź pojazd z taką prędkością, abyś mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd;
  • w razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usuń go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzeż kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie (art. 28 pkt.4 kodeksu drogowego).
Ponadto, zabrania się:
  • objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
  • wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
  • wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
  • omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

Opinie (92) 1 zablokowana

  • Oczywiście nie popieram tego co robią kierowcy karetek, którzy nie chcą wyłamywać szlabanów i ustawiają się wzdłuż nich co w ostatnim przypadku się nie udało. Po części jest to niestety też wina szpitali, które tak oszczędzają, że nie wykupują polis AC i za każde uszkodzenie karetki to kierowca musi bulić przy naprawach. Tutaj dodatkowo mu dorzucą 500 złotych i 6 punktów co przy niskich zarobkach jest przyczyna właśnie takich głupich zachowań.

    • 4 2

  • tradycyjnie ....

    najpierw musi się wydarzyć coś tragicznego w skutkach , aby oświecić " nie edukowanych "....w zasobach były filmiki w wykonaniu cepów drogowych którym się udało kolokwialnie rzecz ujmując , dopiero teraz tragiczny film z Puszczykowa przyczynił się do edukacji w tym kierunku w sensie ,że awaryjne wyłamanie zapory (szlabanu ") w w/w przypadku nie będzie miało historycznego znaczenia pomijając fakt ,że akurat tragiczne zdarzenie jak wyżej przejdzie do historii

    • 1 0

  • jezeli kierowca postepuje zgodnie z przepisami nie ma mozliwosci utkniecia pomiedzy rogatkami !!! (1)

    Najpierw mruga kilka sekund czerwone swiatlo zakazujące wjazdu na przejazd a dopiero potem zamykają się zapory . i jeżeli zatrzymasz się na czeronym nie utkniesz i nie będziesz musial wyłamywać szybko łamiących się zapór . Ale d**ile sa wszędzie , nawet za kierownica autobusów 138 którzy nie zatrzymują się na czeronym swietle przed przejazdem kolejowym na ul.Kontenerowej.a pasażerowie nie reagują na ich poczynania. ( mało który kierowca tam się zatrzymuje ! może redaktor by tam nagrał film i pokazał publicznie?)

    • 5 2

    • OT CO

      ja jestem kierowcą linii 138 i zawsze się zatrzymam dlaczego bo nie jestem bydłem słowiańskim niezdolnym do samodzielnego istnienia

      • 0 0

  • Jezeli zapalaja sie czerone swiatła na przejezdzie a po chwili zamykaja sie rogatki to pociag jest juz blizej

    ( zależy od linii ) niż 1600-1300 metrów . i takiego nikt już nie zatrzyma przed przejazdem...

    • 2 1

  • Ale urwał

    a mógł chłop jeździć.

    • 1 0

  • Zrozumcie ze kierowca karetki bal sie ze bedzie obciażony kosztami naprawy karetki i szlabanu jesli by staranował szlaban. (3)

    Był pod ogromną presja. Dlatego chcial bezpiecznie ustawic sie wzdłuż szlabanu zeby wilk był syty i owca cała.

    • 4 5

    • no i ustawił (2)

      dwóch kolegów na cmentarzu

      • 4 0

      • Niestety, tragedia. Ale trzeba isc do przodu i szkolic kierowcow karetek zeby tak juz nie robili. (1)

        • 1 0

        • Potrzebna jest kampania informacyjna. Na cały kraj.

          • 2 0

  • na Puckiej.. (1)

    ..najlepsi to są piesi i rowerzyści przechodzący pod szlabanem. na to wszystko patrzą dzieci. idealny wzór do naśladowania

    • 2 1

    • na kazdej ulicy i o kazdej porze

      mozna kupic alkohol, to dopiero jest 'piekny' przyklad

      • 1 0

  • A mam takie pytanie do Was (1)

    Przejeżdżam przez przejazd i nagle samochód/maszyna rolnicza/czołg się zepsuje i jest unieruchomiony na środku przejazdu (na przykład z powodu uszkodzenia zawieszenia). Pod jaki numer dzwonić do PKP aby ich ostrzec? Czemu nie podaje się do szerszej wiadomości żadnego numer alarmowego dla takich sytuacji?

    • 1 0

    • Numer alarmowy

      Wystarczy dzwonić na 112. Na każdym przejeździe kolejowym jest żółta naklejka z indywidualnym numerem tego przejazdu.

      • 3 0

  • "w razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usuń go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzeż kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie (art. 28 pkt.4 kodeksu drogowego)." - niby jak mam ostrzec? nie mam numeru telefonu do każdego maszynisty w tym kraju

    • 1 0

  • Policja

    No i życie przyniosło ciąg dalszy tej opowieści o przejazdach kolejowych dzisiaj właśnie kierowca policji został na przejeździe kolejowym pod szlabanem i to niezwykły policjant tylko z drogówki i co daje przykład a ukarany 50 zł mandatu i 6 punktów karnych śmiech na sali

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze wiadomości

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaką długość ma Obwodnica Trójmiasta?

 

Najczęściej czytane