• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coś dla ludzi z miasta, czyli Chevrolet Corvette

Bch
14 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Chevrolet Corvette rozsławiał u nas m.in. Jerzy Dziewulski, najbardziej medialny antyterrorysta. Chevrolet Corvette rozsławiał u nas m.in. Jerzy Dziewulski, najbardziej medialny antyterrorysta.

Jeszcze kilkanaście lat temu, amerykańska motoryzacja była dla nas swoistą egzotyką. Nasza wiedza kończyła się przeważnie na danych technicznych Chryslera Voyagera lub Jeepa Cherokee. W latach 90. nietuzinkowe "amerykany" sprowadzali głównie pasjonaci. Jeden taki samochód, indywidualnie przerobioną Corvette, spotkaliśmy w Gdyni.



Niegdyś Corvette w Polsce miało kilkanaście osób, byli to właściciele restauracji, kantorów, a niekiedy też ludzie "z miasta". Wielkim fanem modelu został w Polsce były poseł i antyterrorysta, Jerzy Dziewulski, który zgromadził sporą kolekcję tych aut na czele z pierwszym modelem C1. Jednak większość samochodów zza wielkiej wody znana była wyłącznie z takich filmów jak np. "Młode Wilki".

Corvette to auto, które na naszych drogach spotykamy coraz częściej, a za oceanem może pochwalić się ugruntowaną pozycją legendy motoryzacji będąc dotychczas standardowym symbolem auta sportowego. Przedstawiamy model C4, który obecnie jest najtańszą przepustką do świata Corvette, najtańszą, nie znaczy tanią.

  • Chevrolet Corvette
  • Chevrolet Corvette
  • Chevrolet Corvette
  • Chevrolet Corvette
  • Chevrolet Corvette
  • Chevrolet Corvette
  • Chevrolet Corvette


Właśnie w 1982 roku pojawiła się generacja C4, która pod względem stylistycznym jest najbliżej współczesnej Corvette. Model C4, był pierwowzorem dla późniejszych, nieco ugrzecznionych modeli, był to moment w historii Chevroleta, w którym moda wzięła górę nad historią. Teraz firma szuka charakterystycznych elementów auta i komponuje je stylistycznie na nowo. Jako element konstrukcyjny w wielu podzespołach C4 służyło w większości aluminium. Pojawiły się nowinki techniczne, kontrola trakcji, układ ABS, poduszki powietrzne i co najważniejsze, sześciobiegowa przekładnia ręczna ZF oraz siedmiostopniowa skrzynia 4+3 (4 biegi manualne + 3 nadbiegi automatyczne). Dostępny był także tradycyjny, czterostopniowy automat.

Silnik V8 o pojemności 5735cm³ generował już od 205KM (L83) do 405KM (LT5) wędrujące przez układ transaxle na tylne koła. W C4 po raz pierwszy pojawiła się wersja ZR1, pierwsze jej egzemplarze generowały 375KM mocy, późniejsze nawet do 405KM. Samochód ten potrzebował zaledwie 4.4 sekundy na osiągnięcie prędkości 96km/h i łamał kilka razy z rzędu, kolejne rekordy prędkości (ponad 283km/h).

Podczas jazdy kierowca Corvette ma przed oczami niespotykany dotąd wcześniej panel elektronicznych wskaźników i znany z myśliwców wyświetlacz head-up na szybie. W kolejnych latach lista wyposażenia wzbogaciła się m.in. o system ABS (1985) oraz ASR (1992). Corvette była "samochodem snów", który zmaterializował się w tysiącach garaży. Jednak sporo egzemplarzy nigdy nie wyszło poza sferę marzeń i planów. W 1993 r. uczczono 40. rocznicę Corvette specjalnym pakietem, obejmującym między innymi ciemnoczerwony lakier i wnętrze. W 1995 r. Chevy znów poprowadził ryczące bolidy w Indianapolis, a w 1996 r. na pożegnanie zaoferowano fanom wersje Grand Sport i Collectors Edition.

  • Chevrolet Corvette
  • Chevrolet Corvette
  • Chevrolet Corvette
  • Chevrolet Corvette
  • Chevrolet Corvette


Zdawało się, że surową sylwetkę autorstwa Jerry'ego Palmera dzieli od poprzedniczki potocznie nazywaną "butelką Coca-Coli" znacznie więcej niż kilkanaście lat. Smukłe linie zaowocowały współczynnikiem oporu powietrza równym 0,34. Innowacyjność nie polegała tylko na wyglądzie karoserii wykonanej z tworzyw sztucznych i kompozytów. Nowa była platforma, aluminiowe zawieszenie oraz wydajniejsze hamulce. W efekcie masa własna spadła w porównaniu do poprzedniczki o ponad 100 kg.

Odmiana, którą spotkaliśmy w gdyńskim salonie Auto Fit to przerobiony na indywidualne zamówienie przez specjalistyczną firmę egzemplarz z roku 1989. Auto otrzymało zmiany stylistyczne, które objęły m.in. całkowicie przerobiony pas tylny, inny wydech oraz przetłoczenia boczne. Nieoficjalnie, jest to jedyne takie auto w kraju. Klient również zażyczył sobie typowego dla schyłku lat 80. rzucającego się w oczy żółtego koloru. Zmiany również objęły jednostkę napędową, legendarna pojemność 5,7-litra pozostała bez zmian, natomiast moc wzrosła do ponad 300 koni mechanicznych, co charakteryzuje odmianę LT1.

Amerykanie zawsze mieli umiar w wysilaniu silników, przez to cieszą się one żywotnością nawet po dziś dzień. Przez 12 lat na drogi wyjechało łącznie nieco ponad 366 tys. egzemplarzy modelu C4. Jego słynnymi właścicielami byli m.in. Jay Leno, Eddie Murphy, Michael Jordan, Charlton Heston oraz Steven Seagal.
Bch

Miejsca

  • AutoFit Gdynia, Chwarznieńska 170D

Opinie (18) 3 zablokowane

  • Vette (1)

    Brzydal :)

    • 18 8

    • Cóż za obleśnie wykonana modyfikacja.

      • 5 1

  • Ciekaw jestem kiedy Auto Fit i inne tego typu wynalazki znikną z powierzchni ziemi?
    Samochody luksusowe sprowadzane bez akcyzy... jako pomoc drogowa? Czy może inny "patent"?

    • 19 5

  • PASkkuda (2)

    no i TT quatro po czipie pewnie do 100 wygram :O

    • 7 7

    • Graj, graj za 2 tygodnie znów gimnazjum

      • 10 0

    • Brzydka, ale na pewno mniej obciachowa niz TT

      No chyba ze jestes fryzjerem

      • 4 0

  • co jak co,

    ale na pewno nie do miasta...z tyloma progami i dziurami:)

    • 4 0

  • corvette do miasta (3)

    benzyna 4,99 . 1800 brutto/miesiecznie. a corvetta 25 L/100km w sam raz do polski (z małej )

    • 12 1

    • tylko tdi (2)

      Passeratti lepszy

      • 2 1

      • Paseratti Gran Tourismo Cebulinari Edition

        • 7 0

      • czepiacie się passatow

        A przecież to spoko samochody są.

        • 0 0

  • zółta (1)

    ta na zdjęciach wyjątkowo brzydka

    • 13 1

    • A ja się zastanawiałem dlaczego ma taki brzydki tył, a tutaj już wiem dlaczego tak jest:
      "Auto otrzymało zmiany stylistyczne, które objęły m.in. całkowicie przerobiony pas tylny, inny wydech oraz przetłoczenia boczne."

      • 5 0

  • przeróbka u Zenka w garażu

    te plastiki i szpary to chyba Zenek nie widział

    • 11 1

  • Brzydkie auto jak po wiejskim tuningu

    typowy tani amerykański wóz dla biednych chłopców z marzeniami.
    No ale w Gdańsku to nawet za fordem taurusem się oglądają nie wspominając lat 90 gdzie wystarczył golf 3.

    • 13 3

  • Tablice rejestracyjne...

    ...są bez homologacji = mandat przy kontroli drogowej.

    • 13 1

  • a pheeee..

    co to za parodia ? ten samochód wygląd tak śmiesznie ze to jakas masakra...szpary jak wloty powietrza hehe...pewnie blachy GKS GKA albo GWE...u mnie pod blokiem jest jeden na blachach GWE cholera wie skąd sie urwal...ale jest to peugeot 407 z progami szpachlowymi i przednim grilem jak Bugatti masakra ch ludzie maja w glowach

    • 4 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest DPF?

 

Najczęściej czytane