• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czerwona pod ziemię

Zbigniew Karbowski
7 czerwca 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Znowu stało się głośno o tak zwanej "Drodze Czerwonej", która miałaby być alternatywną trasą komunikacyjną w Trójmieście. W tych dniach miał być ogłoszony przetarg na stworzenie projektu studium wykonalności robót. Wynikiem przetargu ma być ustalenie konkretnego przebiegu trasy, której główna część będzie biegła przez Sopot.

Droga czerwona nie jest pomysłem nowym. Jej historia ma około 30 lat. Od tamtego czasu jest rozpatrywana w różnych wersjach, bardziej lub mniej realnych. Pod koniec kwietnia sprawa powróciła. Tym razem w wersji konkretnej. Miasto ogłasza przetarg na projekt przebiegu trasy. - Efektem przetargu będzie wykonanie badań geologicznych niezbędnych przed rozpoczęciem robót - mówi Wojciech Ogint, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni

Obecny plan polega między innymi na wykonaniu metodą odkrywkową tunelu przez tereny hipodromu sopockiego. Od ulicy 3 Maja tunel byłby budowany metodą górniczą, bez naruszania zabudowań na powierzchni. Koszt inwestycji wyniósłby około 800 milionów złotych. Skąd wziąć pieniądze będące wielokrotnością budżetu Sopotu. Władze kurortu mają nadzieję na wsparcie pozostałych aglomeracji trójmiejskich oraz władz wojewódzkich. - Liczymy również na środki unijne - mówi Wojciech Ogint. - Po to opracowujemy dokumentację, by o nie wystąpić.

Rozpoczęcie prac miałoby nastąpić w latach 2007 - 2013, a termin ich zakończenia jest na razie wielką niewiadomą. Jeśli prace byłyby współfinansowane z budżetu unijnego, w myśl prawa wspólnotowego powinny być zakończone do 2015 r.

Rodzi się też pytanie o możliwości techniczne wykonania całego projektu. - Skoro zbudowano tunel pod kanałem La Manche, sprawa na pewno jest wykonalna - mówi Krzysztof Hueckel, naczelnik Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta w Sopocie. - Co do pieniędzy i terminu, trudno mi coś powiedzieć, ale od strony technicznej projekt jest realny - podsumowuje Hueckel.

Na pewno dzięki wybudowaniu drogi czerwonej zmniejszony zostałby ruch na istniejących dotychczas sopockich arteriach. Władze Sopotu chcą, by naziemna aleja Niepodległości służyła tylko dla ruchu lokalnego, a nie jako droga przelotowa. Natomiast na pewno w wyniku uruchomienia nowej trasy komunikacyjnej mieszkańcy dzielnic znajdujących się przy niej, zwłaszcza Gdańskiej Żabianki i gdyńskiego Orłowa, gdzie ma przebiegać na powierzchni, byliby narażeni na hałas i spaliny. Zmianie uległby także krajobraz w jej sąsiedztwie. Znikłaby roślinność przydomowa, przez co krajobraz straciłby dotychczasowy charakter miejscowości turystycznej.

Jacek Lendzion, urbanista i wiceprezes Fundacji Poszanowania Energii w Gdańsku, uważa, że problem drogi czerwonej nie ma sensu z punktu widzenia współczesnej sztuki planowania przestrzennego oraz rozwiązywania problemów transportowych miast. - Ta trasa i tak zostanie zatłoczona - mówi. - Należałby przyjąć współczesne strategie rozwiązywania problemów transportowych. Po pierwsze trzeba inwestować w transport szynowy w powiązaniu z innymi środkami transportu zbiorowego, po drugie w drogi ruchu niezmotoryzowanego, a dopiero w trzeciej kolejności w trasy ruchu samochodowego.
Sprawa drogi czerwonej na pewno powróci jeszcze niejednokrotnie. Czy to w postaci konkretów, czy dalszych, coraz nowszych planów. Znajdzie na pewno gorących zwolenników, jak i równie gorących przeciwników. Czy za 10 lat będziemy jeździli po czerwonej, czy tak jak dzisiaj, pokaże czas.
Biznes TrójmiejskiZbigniew Karbowski

Opinie (6)

  • na Niepodległości porobić bezkolizyjne skrzyżowania, nawet kosztem wyburzenia budynkow, tunele, kładki z pewnością będzie to mniej niż 800 mln, a spowoduje znaczny spadek zanieczyszczeń w Sopocie, wyeliminuje nadmierny ruch z Dolnego Sopotu i przyspieszy przejazd głowną ulicą, poza tym warto udrożnić dojazdy na obwodową, kierowcy z chęcią będą wybierali ją zamiast przejazd przez trójmiasto.

    • 3 0

  • Obwodnica

    Niech dokoncza lepiej najpierw dojazd do obwodnicy w Gdansku na Armii Krajowej a caly ruch kolowy biegnacy przez Sopot ograniczy sie o 1/3.Zreszta budowa tunelu trwalaby zapewne kilkadziesiat lat patrzac na pospiech przy remoncie 500 m Błędnika.....Respect dla tych panow na tym moscie...rewelacja

    • 1 0

  • Co za beznadzeijne pierdolenie. Pan Jacek, mędrzec urbanistyczny proponuje coś w stylu - nie chcesz się poparzyć, nie używaj ognia.Po prostu mistrz.
    Samochodów będzie jeszcze więcej i nic tego nie zmieni, a transport zbiorowy jest i każdy ma wybór.Chodzi tylko o to, zę na prawdę trzeba zbudować tę drogę, a nie ograniczać liczbę samochodów.
    Sopot niech sam sie zabierze za drogę czerwoną, bo to leży w jego interesie. Samochody=korki= spaliny - dupa ze statusu "uzdrowiska". Gdynia juz zrobiła spory odcinek drogi różowej.Sopot z takim lansem na luxie znajdzie kasę na tunel. Albo niech wyburzy te gówniane rudery dolnego sopotu...

    • 0 1

  • sama droga czerwona droga to bajka, jej budowa nie ma sensu.
    Sopot nigdy się na to nie zgodzi i ma calkowitą racje, a porównywanie jakichś gdyńskich zadupiohaszczy(teren różowej) do zabudowy centrum Sopotu to tylko idiota z Obłuża może.

    • 0 0

  • uważam, na AL Niepodległości przeniesienie przejśc dla pieszych do nowych tuneli i kładek, oraz poszerzenie skrzyżowań znacznie poprawi sytuacje, a koszty będą niewspółniernie niższe, w najważniejsze to zrobić drożne dojazdy do Obwodnicy.
    Bo tak jak na razie to mi to przypomina rozmowe z filmu "MIŚ" Barji, gdy rozmawiali ta temat finansowania zakupu Słomianego Misia, a wnioski były: im wieksza legalna inwestycja tym wieksza prowizja trafi do kieszeni,

    • 0 0

  • Na badania geologiczne wyda się kupę kasy po to żeby powiedzieć w końcu że tunelu nieda się wybudować bo przeciesz Sopot jest położony na niestabilnym gruńcie ale kasa pójdzie z naszych podatków a kogo to obchodzi

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Midibus widoczny na zdjęciu przejeżdża przez:

 

Najczęściej czytane