• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Gdańsk dopłaci 74 mln do budowy dwóch podziemnych parkingów?

Katarzyna Moritz
1 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Firma Immo Park zaproponowała, ze zbuduje podziemne parkingi przy Podwalu Przedmiejskim i przy Podwalu Staromiejskim, na łącznie 555 miejsc. Firma Immo Park zaproponowała, ze zbuduje podziemne parkingi przy Podwalu Przedmiejskim i przy Podwalu Staromiejskim, na łącznie 555 miejsc.

Trudno powiedzieć, czy miasto skorzysta z propozycji firmy Immo Park, która chciałaby wybudować w śródmieściu Gdańska 555 podziemnych miejsc parkingowych, ale deklaruje, że wyłoży na to 24 mln zł, a od miasta oczekuje dodatkowych 74 mln. - Liczyliśmy się z koniecznością dopłaty, ale nie tak wysokiej - przyznaje zastępca prezydenta Andrzej Bojanowski.



Czy w Śródmieściu powinny powstać parkingi podziemne?

Gdańscy urzędnicy od kilku lat szukają chętnego do wybudowania podziemnych parkingów w śródmieściu. Po przekładanym kilkakrotnie terminie składania ofert w ramach koncesji na roboty budowlane (tzw. małe partnerstwo publiczno-prywatne), na "zaprojektowanie, sfinansowanie, wybudowanie i eksploatacja ogólnodostępnych parkingów kubaturowych w Gdańsku", we wtorek do gdańskiego magistratu wpłynęła jedna oferta. Złożyła ją firma Immo Park z Krakowa, należąca do portugalskiej grupy budowlanej Mota-Engil. Spółka ta w ramach PPP wybudowała już jeden parking we Wrocławiu.

Gdańsk proponował pięć lokalizacji parkingów w Śródmieściu. Jedna, przy Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, była obligatoryjna. Zaplanowano, że w tym miejscu powstaną 583 miejsca parkingowe.

Immo Park zaproponował, że w tym miejscu wybuduje jednak mniej, bo 256 miejsc. Wskazał natomiast drugą lokalizację, przy Podwalu Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska, między ul. Lawendową, murami obronnymi, ul. Straganiarską i ul. Tobiasza, aż do Targu Rybnego wraz z boiskiem szkolnym, gdzie chciałby zbudować parking na 299 miejsc. Tu z kolei - według szacunków miasta - miały zmieścić się aż 593 auta.

Krakowianie wyliczyli, że budowa 555 miejsc parkingowych pochłonie 97,9 mln zł, czyli koszt budowy jednego miejsca oszacowali na ponad 176 tys. zł. Spółka liczy na dopłatę od miasta w wysokości 74,3 mln zł. Z kolei wybudowane garaże miałaby eksploatować przez 40 lat (480 miesięcy), a dopiero po tym terminie przekazać je miastu.

Te warunki wyraźnie różnią się od tych, jakich oczekiwało miasto. Przypomnijmy: partner prywatny miał otrzymać koncesję na użytkowanie parkingów przez 30 lat, a miejskim wkładem w inwestycję miał być grunt i oddanie części naziemnej strefy parkowania w zarządzanie, a nie wkład pieniężny.

Teraz okazuje się, że grunty zostaną oddane do eksploatacji na 40 lat, a miasto ma dołożyć do inwestycji 74,3 mln zł. Dlaczego?

- Dlatego, że to się klientowi "nie spina" biznesowo. Nam także się to nie opłaca, ale my musimy realizować inwestycje publiczne - wyjaśnia Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - Jesteśmy zadowoleni, że jest oferta, ale nie spodziewaliśmy się takiej kwoty dopłaty. Szacowaliśmy, że przy budowie dwóch parkingów, będziemy musieli dołożyć maksymalnie 50 mln zł. Zaproponowanej kwoty nie można negocjować. W tej chwili jesteśmy umiarkowanie optymistyczni, ofertę przeanalizujemy w ciągu 28 dni i wtedy ogłosimy naszą decyzję.

Koncepcja parkingu przy Podwalu Przedmiejskim. Pierwotnie zakładano, że będzie tu 583 miejsc, ale oferta Immo Park zakłada budowę 256. Koncepcja parkingu przy Podwalu Przedmiejskim. Pierwotnie zakładano, że będzie tu 583 miejsc, ale oferta Immo Park zakłada budowę 256.
Wynagrodzeniem partnera mają być opłaty parkingowe i wynajem powierzchni komercyjnej. Dlatego należy przypuszczać, że gdy parkingi powstaną opłaty do niskich należeć nie będą. We Wrocławiu spółka Immo Park zbudowała i prowadzi trzypoziomowy parking "Nowy Targ" posiadający 334 miejsca. Za pierwszą godzinę postoju trzeba zapłacić 5 zł, za każdą kolejną - 5,5 zł. Całodzienna karta postojowa kosztuje 69 zł, tygodniowa - 250 zł. Są też różnego rodzaju abonamenty np. nocny miesięczny to koszt 190 zł, a roczny całodobowy to koszt ponad 4,8 tys. zł.

- Jeśli umowa zostanie podpisana, postawimy wymóg, że parkingi muszą powstać w ciągu trzech lat od podpisania umowy - zapowiada Dariusz Wołodźko z gdańskiego magistratu.

Pomysł budowy parkingów w Śródmieściu liczy co najmniej osiem lat. W tym czasie padały różne deklaracje, z których nic nie wyszło. W 2013 roku budową zainteresowało się sześć firm, po roku zostało ich pięć, dziś zgłosiła się jedna.

Obecnie mamy w Gdańsku około 5 tys. miejsc parkingowych, a szacuje się, że potrzebnych jest ponad 7 tys. Miasto liczy, że zaoferowana liczba miejsc postojowych, wraz z tymi, które mają powstać w ramach budowy centrum Forum Radunia, rozwiązałaby problem parkowania w śródmieściu.

Co można kupić za 74 mln zł?

2 szkoły z basenem i salą gimnastyczną, każda dla ponad 630 uczniów - 72 mln zł
4 nowe składy SKM - 70,8 mln zł
7 lat realizowania budżetu obywatelskiego - 77 mln zł
9 dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo wraz z serwisem - 77,4 mln zł
74 autobusy przegubowe, 18 metrowe - 74 mln zł

Opinie (159) 3 zablokowane

  • To bardziej absurdalne, niż żart z workami do segregacji. (14)

    A jesli nie nie żart z okazji 1.04 to proponuję udać się do specjalisty od głowy. W trybie pilnym.

    • 259 13

    • Mamo, ja wariat! (3)

      Kup mi komisariat!

      Przypomnę, że odnoga linii tramwajowej na Bulońską kosztowała 23mln zł, a i tak ścibulili kilka milionów, czego efektem był kolejny przetarg.

      Dopłata 74mln do 256 miejsc parkingowych, to jest prawie 300'000 zł dopłaty do jednego miejsca. Za te pieniądze powinny być bezpłatne do końca świata i o jeden dzień dłużej z obsługą lokaja.

      • 86 5

      • To ja już wolę lotnisko w Gdyni za 90 mln (2)

        (10 mln to Kosakowo dało w ziemi)

        • 16 3

        • do tego jeszcze trzeba blisko 100 mln zł na płytę postojową (tzw. kod C) no i minim. 20 mln rocznie dopłat (1)

          • 14 0

          • 20 mln? Do odśnieżania płyty?

            To nie ECS...

            • 0 0

    • Za te pieniądze można kupić 30 000 000 kilometrów przejazdów taksówką. (1)

      Nikt tego nie wyjezdzi, nawet jak imasto zafunduje darmowy przejazd do centrum kazdemu mieszkancowi.

      • 39 3

      • przy tych kosztach nie tylko taxi

        ale calkowicie bezplatna komunikacja publiczna dla wszystkich
        nie tylko dla tu zameldowanych
        TO JEST REALNE
        i rycie ziemi nie bylo by potrzebne
        a istniejace parkingi dla inwalidów wystarczyly by "z palcem"

        • 7 2

    • Mam nadzieję, że to żart (1)

      Skąd te ceny??? Całoroczny parking w centrum Londynu kosztuje £1200 a w jakimś Gdańsku chcą prawie tyle samo?!

      • 49 4

      • z wyliczanki pewnie

        Jeżeli założyć, że wszystko byloby z kredytu na 6%, to przy mniej więcej 100 mln trezba spłacać rocznie 6 mln samych odsetek. Nie mówiąc nic o splacie kapitału, czy o zwrocie na kapitale, który jest droższy niż kredyt. Jak się 6 mln podziel przez ilość dni i godzin, to wyjdzie coś 700 zł na godzine, światek piątek i niedziela, czyli jakieś 140 samochodów non stop na parkingu przez 24 godziny na dobę, tylko po to by spłacić odsetki.

        • 4 2

    • 180 tys. jedno miejsce parkingowe.....

      smród korupcji.

      • 12 2

    • (1)

      Dokładnie. Miasto dołoży 75 baniek żeby prywaciarz mógł opłaty pobierać. Albo budujemy z publicznych, i wtedy albo jest za darmo, albo opłaty płyną do kasy Miasta - albo opłaty płyną do prywaciarza, ale wtedy niech buduje za swoje.

      • 60 1

      • Co, ze szkołą tak mogli zrobić to z parkingiem nie mogą?

        Albo pizzerią?

        • 4 2

    • Prima aprilis ;):) (1)

      Naturalnie.

      • 15 2

      • Coś nie dementują, więc kto wie :-O

        W tym porąbanym bardaku przechodzą ostatnio takie absurdy, że trudno stwierdzić co prawda, a co fałsz.
        Najlepszy żart na dziś to i tak pełne samozadowolenia auto-podsumowanie rządów prowincjonalnej "doktórki" i jej dworzan.

        • 15 2

    • Zerknij na choćby 3 wcześniejsze artykuły w tym temacie. Jeśliby miał to być żart, to jakiś słaby, tym bardziej że podane kwoty, lokalizacje i inne rzeczy są jak najbardziej prawdziwe.

      • 8 2

  • Nowy przekręt albo prima aprilis (3)

    szykuje się nowy przekręt finansowy ONI 20 baniek MY 70 baniek , a potem ONI ciągną ztego kasę --budyń dostanie kilka msc. parkingowych GRATIS

    • 7 2

    • myśleć, pisiory, myśleć (2)

      łupią nas, ale w jaki sposób?
      jest tylko jedna oferta i to taka droga, dlaczgeo?

      jak ustawiono warunki przetargu? dlaczego parkingi piętrowe nie bywają tańsze?

      • 1 1

      • piętrowe parkingi bywają tańsze (1)

        ale pasują do panoramy historycznego miasta jak świni siodło.

        • 1 0

        • teatr szekspirolimonowy lepiej pasuje?
          to wstawic tam kilka stropow i zrobic parking wewnatrz...

          • 0 0

  • fajny biznes - miasto wykłada kasę - a ty dodatkowo zarabiasz na opłatach

    ciekawe są koszty inwestycji - bez kosztów działki można wybudować za to małe mieszkanie

    • 0 0

  • To nie był żart pryma aprilisowy ?

    Specjalnie tu wszedłem, żeby to sprawdzić a to chyba prawda

    • 1 1

  • 30 mln Władze są winne Mieszkańcom Oruni (1)

    Przyzwolenie Gdańskiej Władzy na pozostawienie przejazdów kolejowych w poziomie szyn przez PKP PLK (szlabanów) przy braku zrealizowanych przez Miasto alternatyw Czerwony Most, Nowa Podmiejska etc. (a wskazanych w odpowiedzi do PKP PLK przez Władze)...
    Zobowiązuje Samorząd do budowy tunelu dla 15tys. Dzielnicy Gdańska i naprawę popełnionego błędu!!!
    Ps. Gdyby niewskazano nie istniejących alternatyw, PKP PLK wybudowało by wiadukt na Lipcach ze swoich potężnych funduszy!

    • 4 2

    • To była ewidentna wtopa Adamowicza i Bielawskiego, którzy bezczelnie tego nawet nie ukrywali, choć jak zwykle zwalali na samych mieszkańców.

      • 3 2

  • parkingi (4)

    A innej stronie jest wiadomość, że Gdańsk jest zadłużony ponad 1 mld. zl. I jak to wszystko zrozumieć.

    • 5 5

    • (3)

      Nie 1 mld a blisko 2 miliardy.
      To co robią skarbnicy miejscy to kpina z prawa, bowiem tworzy się spółki zadaniowe w 100% gminne i działające jedynie z pieniędzy i otrzymywanych z gminy czyli podatków mieszkańców. I teraz w skróce jest tak, że długi zaciągane przez samą gminę sa długami gminy ale długi spółek gminnych, nie posiadających żadnych innych środków do prowadzonej działalności, jako długi gminy trajtowane nie są. Problem jedynie w tym, że spólka gminna zasadniczo nie jest w stanie ogłosic upadłości a nawet jeśli to zrobi to zobowiązania pokryje kto, no gmina czyli podatnik.
      No i jak się zapytasz byle bubka np. z UM w Gdańsku ile wynosi dług gminy będą nam wmawiać że tylko ten dług który ciąży na gminie a nie na tychże spółkach.
      Ot taka nowoczesna kreacja kłamstwa.
      Tak jest zresztą w całej POlsce a czemu tak się dzieje z tym przesuwaniem oraz rolowaniem długu, ano po to by nie dawać możliwości wprowadzania zarządów komisarycznych do gmin, bo to ogranicza pole manewru powstałym sitwom.

      • 6 4

      • (2)

        Te spółki to też dobrze płatne etaty dla znajomych królika.

        • 4 3

        • (1)

          2 miliardy to dług miasta
          (stadion, ECS, tunel pod Martwą Wisłą dla Portu, którym i tak portowy tir nie pojedzie, bo za nisko, kładka perucka, M2WŚ, krzyże na Gradowej Górze, park Reagana, jasełka noworoczne itd)

          a jednocześnie 2 mialiardy ma kosztować tunel pod Pachołkiem

          gdy to samo (rozkminienie Spacerowej, odciążenie Starej Oliwy) mozna by osiągnąć budując za 1/10 tej ceny - alternatywne drogi po powierzchni, dodatkowo nie trzeba by zamykać Spacerowej na czas budowy

          walątko wałek wałek wałek wał wał wałowiszcze Gdańsk

          • 3 1

          • A czego się można spodziewać po włodarzu miasta i jego klakierach, dla których Ryszard Trykosko to biznesmen roku?!
            Wszak to bezczelność kosmiczna.

            • 1 1

  • oplaty za parking

    5pln za godzine?!? kogo na to stac?!?!?
    idiotyczny pomysl

    • 1 1

  • Małe, często jeżdżące autobusy (2)

    ale nie typu "wczoraj wiozłem cement, a dziś pasażerów".

    To moim zdaniem jest klucz do sprawnej komunikacji w aglomeracji. Kolubryna ZKM raz na godzinę nie rozwiązuje problemu.

    • 2 3

    • sprawna komunikacja w trójmieście to: (1)

      - poprawa dostępu pieszych do przystanków tramwajowych
      - poprawa dojazdu rowerem do przystanków SKM
      - wdrożenie systemu rowerów miejskich
      - wprowadzenie systemu zarządzania parkingami (redukcja prawa do parkowania na chodnikach jeśli tworzone są wielopiętrowe parkingi w pobliżu)
      - promocja car-sharingu samochodów elektrycznych
      - egzekwowanie opłat (grzywien) za nielegalne parkowanie i stosowanie innych sposobów zarządzania popytem na parkowanie
      - akcje wyjaśniające ujemne skutki wzrostu skali korzystania z samochodów w mieście
      Lista nie jest wyczerpująca - czekam na dalsze pomysły ze strony decydentów miejskich

      • 2 2

      • Ja jednak pozostanę przy pierwotnym pomyśle:

        1. Żaden przystanek nie może być oddalony o więcej niż 10 minut drogi od miejsca zamieszkania.
        2. Na żadnym przystanku w godzinach 6.00-22.00 żaden autobus nie odjeżdża później niż po 10 minutach.
        3. Zastępujemy zarówno g*wniane busiki, jak i wielkie przegubowce jednym typem pojazdów: małymi autobusami.

        Mnie osobiście spełnienie tych założeń przekonałoby do przesiadki na autobus. Na razie przystanek mam 15 minut od domu, a jak się spóźnię minutę, na następny odjazd czekam 59 minut. Nie będę ryzykować.

        • 3 1

  • FAKTY (5)

    1. Parking przy starym mieście musi być. Gdańsk to miasto turystyczne, latem wszystko jest zastawione autami. Poza sezonem też nie jest lepiej.
    Parking z normalnymi cenami i wtedy za stawianie byle gdzie mandaty.

    2. Co za debile wymyślają takie zasady????? My dołożymy 70 mln a prywaciarz będzie dalej na nas zarabiał. Urzędasy ogarnijcie się.

    3. Kolejny debilizm - w promieniu kilkuset metrów jest urząd miasta, policja, sąd, dwa szpitale i żadnego normalnego parkingu (bez różnicy podziemny czy naziemny). Urzędasy maja gdzie stawiać a petenci? no cóż niech sobie radzą, najwyżej straż znowu będzie miała żniwa

    • 8 7

    • (2)

      Anka byłem w Europie w kilku bardziej turystycznych miastach niż Gdańsk i nigdzie nie mogłem wjechać do centrum samochodem. Po drugie my nie chcemy turystów z Żukowa od poniedziałku do piątku, tylko tych co przylatują z Norwegii na weekend lub przyjeżdżają autokarem z Poczdamu.

      • 4 2

      • (1)

        Ale to nie chodzi o to żeby parking powstał na starym mieście. Dlaczego nie ma go na wjeździe na stare miasto? Miejsce teatru szekspirowskiego idealnie nadawałoby się na parking.

        • 3 2

        • dokładnie

          wypruć wnętrze, zrobić betonowe stropy

          z zewnątrz i tak już teraz wygląda jak parking piętrowy
          to samo tyczy ECS

          • 3 1

    • (1)

      Odnośnie pkt 3 to sprawka Lisickiego i jego kumpli z spółki MART (d. Nowiec sp. z o.o.) której nazwa pochodzi od imion wspólników jawnych i utajonych czyli
      M-aciej,
      A-dam,
      R-oman i
      T-omasz., którzy oprócz działki na Strzeleckiej zgarnęli jeszcze działkę na rogu Kartuskiej i Powstańców Warszawy.
      Sporo w temacie znaleźć można tu: file:///C:/Users/Mistrz/Downloads/R-08-005-LGD-01-01%20(2).pdf

      • 2 3

      • Raport NIK - R/08/005/lgd

        Powyższy link nie chodzi, trzeba zatem wejść tutaj i wybrać wystąpienie nr 1:
        https://www.nik.gov.pl/kontrole/R/08/005/lgd/

        • 3 2

  • Proponuję tańsze rozwiązanie. (5)

    Zapomnieć o takich inwestycjach.

    • 62 6

    • (4)

      Jak zrobią płatny to ludzie przeniosą się gdzie indziej tam gdzie jest bezpłatny.
      No chyba , że opłaty będą przystępne dla każdego.

      Tak jak na ul. Rybaki Górne - zrobili płatny parking i nikt nie parkuje bo 3 zł to majątek zwłaszcza dla nadzianych rodziców ze szkoły prywatnej-osiekowej , za to pod domami mieszkańcy nie mają gdzie zaparkować.

      • 16 3

      • żadne opłaty nie są przystępne dla każdego (1)

        dziwne, że są osoby, które stać na wypasionego SUVa, parkują nielegalnie na trawniku gdy obok jest płatny parking, a nie ma systemu lawet do wywożenia nielegalnie parkujących w mieście.

        • 5 1

        • bo auto na kredyt i to we franku , leczą mnie nowobogaccy z wypasionym autem ... z kratką - jak hycle

          • 1 1

      • (1)

        Ci z szkoły osiekowej, to w 3/4 sługusy armii budyniowej.

        • 11 3

        • A od kasy rozumu nie przybywa.

          • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót ESP?

 

Najczęściej czytane