• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Gdańsk dopłaci 74 mln do budowy dwóch podziemnych parkingów?

Katarzyna Moritz
1 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Firma Immo Park zaproponowała, ze zbuduje podziemne parkingi przy Podwalu Przedmiejskim i przy Podwalu Staromiejskim, na łącznie 555 miejsc. Firma Immo Park zaproponowała, ze zbuduje podziemne parkingi przy Podwalu Przedmiejskim i przy Podwalu Staromiejskim, na łącznie 555 miejsc.

Trudno powiedzieć, czy miasto skorzysta z propozycji firmy Immo Park, która chciałaby wybudować w śródmieściu Gdańska 555 podziemnych miejsc parkingowych, ale deklaruje, że wyłoży na to 24 mln zł, a od miasta oczekuje dodatkowych 74 mln. - Liczyliśmy się z koniecznością dopłaty, ale nie tak wysokiej - przyznaje zastępca prezydenta Andrzej Bojanowski.



Czy w Śródmieściu powinny powstać parkingi podziemne?

Gdańscy urzędnicy od kilku lat szukają chętnego do wybudowania podziemnych parkingów w śródmieściu. Po przekładanym kilkakrotnie terminie składania ofert w ramach koncesji na roboty budowlane (tzw. małe partnerstwo publiczno-prywatne), na "zaprojektowanie, sfinansowanie, wybudowanie i eksploatacja ogólnodostępnych parkingów kubaturowych w Gdańsku", we wtorek do gdańskiego magistratu wpłynęła jedna oferta. Złożyła ją firma Immo Park z Krakowa, należąca do portugalskiej grupy budowlanej Mota-Engil. Spółka ta w ramach PPP wybudowała już jeden parking we Wrocławiu.

Gdańsk proponował pięć lokalizacji parkingów w Śródmieściu. Jedna, przy Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, była obligatoryjna. Zaplanowano, że w tym miejscu powstaną 583 miejsca parkingowe.

Immo Park zaproponował, że w tym miejscu wybuduje jednak mniej, bo 256 miejsc. Wskazał natomiast drugą lokalizację, przy Podwalu Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska, między ul. Lawendową, murami obronnymi, ul. Straganiarską i ul. Tobiasza, aż do Targu Rybnego wraz z boiskiem szkolnym, gdzie chciałby zbudować parking na 299 miejsc. Tu z kolei - według szacunków miasta - miały zmieścić się aż 593 auta.

Krakowianie wyliczyli, że budowa 555 miejsc parkingowych pochłonie 97,9 mln zł, czyli koszt budowy jednego miejsca oszacowali na ponad 176 tys. zł. Spółka liczy na dopłatę od miasta w wysokości 74,3 mln zł. Z kolei wybudowane garaże miałaby eksploatować przez 40 lat (480 miesięcy), a dopiero po tym terminie przekazać je miastu.

Te warunki wyraźnie różnią się od tych, jakich oczekiwało miasto. Przypomnijmy: partner prywatny miał otrzymać koncesję na użytkowanie parkingów przez 30 lat, a miejskim wkładem w inwestycję miał być grunt i oddanie części naziemnej strefy parkowania w zarządzanie, a nie wkład pieniężny.

Teraz okazuje się, że grunty zostaną oddane do eksploatacji na 40 lat, a miasto ma dołożyć do inwestycji 74,3 mln zł. Dlaczego?

- Dlatego, że to się klientowi "nie spina" biznesowo. Nam także się to nie opłaca, ale my musimy realizować inwestycje publiczne - wyjaśnia Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - Jesteśmy zadowoleni, że jest oferta, ale nie spodziewaliśmy się takiej kwoty dopłaty. Szacowaliśmy, że przy budowie dwóch parkingów, będziemy musieli dołożyć maksymalnie 50 mln zł. Zaproponowanej kwoty nie można negocjować. W tej chwili jesteśmy umiarkowanie optymistyczni, ofertę przeanalizujemy w ciągu 28 dni i wtedy ogłosimy naszą decyzję.

Koncepcja parkingu przy Podwalu Przedmiejskim. Pierwotnie zakładano, że będzie tu 583 miejsc, ale oferta Immo Park zakłada budowę 256. Koncepcja parkingu przy Podwalu Przedmiejskim. Pierwotnie zakładano, że będzie tu 583 miejsc, ale oferta Immo Park zakłada budowę 256.
Wynagrodzeniem partnera mają być opłaty parkingowe i wynajem powierzchni komercyjnej. Dlatego należy przypuszczać, że gdy parkingi powstaną opłaty do niskich należeć nie będą. We Wrocławiu spółka Immo Park zbudowała i prowadzi trzypoziomowy parking "Nowy Targ" posiadający 334 miejsca. Za pierwszą godzinę postoju trzeba zapłacić 5 zł, za każdą kolejną - 5,5 zł. Całodzienna karta postojowa kosztuje 69 zł, tygodniowa - 250 zł. Są też różnego rodzaju abonamenty np. nocny miesięczny to koszt 190 zł, a roczny całodobowy to koszt ponad 4,8 tys. zł.

- Jeśli umowa zostanie podpisana, postawimy wymóg, że parkingi muszą powstać w ciągu trzech lat od podpisania umowy - zapowiada Dariusz Wołodźko z gdańskiego magistratu.

Pomysł budowy parkingów w Śródmieściu liczy co najmniej osiem lat. W tym czasie padały różne deklaracje, z których nic nie wyszło. W 2013 roku budową zainteresowało się sześć firm, po roku zostało ich pięć, dziś zgłosiła się jedna.

Obecnie mamy w Gdańsku około 5 tys. miejsc parkingowych, a szacuje się, że potrzebnych jest ponad 7 tys. Miasto liczy, że zaoferowana liczba miejsc postojowych, wraz z tymi, które mają powstać w ramach budowy centrum Forum Radunia, rozwiązałaby problem parkowania w śródmieściu.

Co można kupić za 74 mln zł?

2 szkoły z basenem i salą gimnastyczną, każda dla ponad 630 uczniów - 72 mln zł
4 nowe składy SKM - 70,8 mln zł
7 lat realizowania budżetu obywatelskiego - 77 mln zł
9 dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo wraz z serwisem - 77,4 mln zł
74 autobusy przegubowe, 18 metrowe - 74 mln zł

Opinie (159) 3 zablokowane

  • No to policzmy kwoty (9)

    97 900 tys. PLN ma kosztować wykonanie 555 miejsc parkingowych. Daje to kwotę wybudowania jednego miejsca za ok. 176400 PLN.
    Projekt zakłada funkcjonowanie PPP na poziomie lat 40-tu, choć poprzednia opcja była na lat 30-ci ale miejsc było niemal dwa razy więcej i w trzech a nie dwóch lokalizacjach. Ta jedna zniknięta lokalizacja, to okolice Placu Wintera czy tez Targu Maślanego, ostatnimi dniami okazała się jakąś tajemniczą pozycją inwestycyjną (za 38 mln!!) miasta Gdańska?!
    Ale na razie pomińmy ten wątek, skupiając się na artykule.
    40 lat trwania PPP to czas dla odzyskania włożonego kapitału (tu też na razie pomijam fakt, że gmina partycypować by musiała w ponad 75% kosztów) i tu można by go ustalić albo na cały ten okres albo na lat 30 i kolejnych 10 juz na "czystym" zysku.
    Zatem dzieląc koszt wybudowania jednego miejsca postojowego i odzyskiwania nakładu przez lat 30, daje kwotę obciążenia 460 złotych miesięcznie za jedno miejsce postojowe lub w przypadku zwrotu przez lat 40, kwotę 367,5 zł na m-c.
    Podane kwoty miesięczne dotyczą jedynie samego zwrotu inwestycji a doliczyć należałoby wszelkie dodatkowe koszty, oświetlenia, odprowadzenia wód, ochrony, monitoringu, napraw i innych kosztów eksploatacyjnych.
    Znając jednak dokonania gminy Gdańsk np w przekazywaniu obiektów wybudowanych za publiczne pieniądze prywatnym operatorom (vide szkoła w Kokoszkach), nie dziwiłoby mnie gdyby ten żal p. Bojanowskiego był jedynie krokodylimi łzami, tym bardziej że p. Wołodźko przeraźliwie straszy potencjalnego inwestora że w 3 lata musi się wybudować. Ciekawe, że tego co od blisko lat 20-tu nie może nawet wkopać łopaty w budowę Hali Plażowej nie dość że się nie karze, to jeszcze za namową tego przeciwko któremu aktualnie prowadzone jest śledztwo prokuratury w Poznaniu, przeforsował jesienią ub. roku zmianę tamtejszego mpzp.
    Po prostu jak się czyta te strachy na lachy wojowników z magistratu, to strach w ogóle żyć.

    • 22 5

    • Trzeba liczyc inaczej

      Wyliczone zostało dla całej kwoty inwestycji, a przelicz analogicznie, ale dla 23,6 mln które wykłada inwestor i miejsce parkingowe nagle ich będzie kosztować 42,5 tyś.
      Dla miasta nieopłacalna inwestycja wyłożyć 75% kasy dołożyć działkę i nie mieć zysków przez 40 lat.

      • 3 1

    • (3)

      Do minusiarza pytanko - Czy wyliczone kwoty są wyssane z palca czy ktoś chce zrobić z nas idiotów.

      • 2 1

      • kwoty są bez sensu

        Nie, żebym uważał, że urzędnicy świetnie pracuja, ale kwoty i zwrot z inwestycji są idiotyczne, bo wogóle nie uwzględniają czynnika czasu. 367 zł dzisiaj, będzie warte jakieś 50 zł za 40 lat. Jak ktoś tak liczy inwestycje, to powinien je robić z własnych pieniedzy.

        • 2 1

      • Ja daje minusa za szkołę w kokoszkach (1)

        Bo się z tym akurat nie zgadzam i to co się stało uważam za słuszne i w tym kierunku powoli powinno się zmierzać ze wszystkimi szkołami.

        A co do wyliczeń mogą być poprawne, ale nie pasuje mi data się ukazania artykułu czytaj 1.04.

        • 0 5

        • Sprawa sama w sobie jest jak najbardziej prawdziwa i to już od lat kilku. jakby pisano, że jutro wjadą pierwsze koparki, to byłby prima aprilis.

          • 2 0

    • (1)

      O! W ramach prina aprilis mogliscie napisac artykul o tym, ze zaczeli budowac Hale Plazowa w Brzeznie albo jeszcze lepiej... ze miasto wkoncu cos zrobilo z wlascicielem i odebralo dzialke.

      • 2 3

      • Nikt by nie uwierzyl

        • 1 1

    • Niemal równo dwa lata temu a dokładnie 6 kwietnia 2013 r pisałem (1)

      Także do artykułu p. Moritz o podjęciu budowy parkingów podziemnych przez konsorcjum NDI. Jedyne co się zmieniło, to że Lisicki nie jest wiceprezydentem, natomiast reszta nic a nic się nie zdezaktualizowała.

      Wyczuwam kolejny wielki przekręt.
      Przy okazji maczania łap Lisickiego należy wspomnieć o czymś co w artykule p. Moritz napisane nie jest.
      Otóż jest to ciągnięcie sprawy sprzed lat kilku o całkowitym wyrzuceniu samochodów z Głównego Miasta.
      Zanim ktoś n ie mieszkający na tym terenie zaprotestuje i bezrefleksyjnie zaaprobuje pomysł rodem z "budyniogrodu" odpowie mi wprost, jakimże to prawem urzędnicy miejscy ograniczają mi i wielu mieszkańcom zawiadywanie naszymi nie komunalnymi gruntami. Będą się szykowały wielokrotne procesy o naruszenie dojścia i dojazdu do gruntu.
      Kolejna rzecz to taka a o czym pewnie nikt zielonego pojęcia nie ma, że developerka pod pieczą Lisickiego, mimo wielu wolnych działek na Głównym Mieście, nie jest skora do podjęcia inwestycji. Chodzi o zabudowę pierzei w osi płn-płd, bo w tej osi to raptem kilka ulic było odbudowanych po wojnie. Mimo atrakcji położenia miejsca potencjalnych mieszkań, nie ma chętnych do robieni9a zabudowy z jednego powodu, otóż swego czasu wymyślono, że te budynki muszą mieć wykonane garaże podziemne by do każdego lokalu zagwarantować min. miejsce dla jednego pojazdu. Gdyby rzecz dotyczył wielkiego bloku min. 7-8 piętrowego na min 50 mieszkań, to pewnie tak by budowano, problem jednak jest taki, że w wolne miejsca na Głównym Mieście da się wcisnąć kamienice na 6 do 10 lokali. Taka mała ilość lokali, do tego nie specjalnie wielkich i jeszcze dodatkowo opatrzona zapisem obowiązku zapewnienia miejsca parkingowego, nie daje żadnych złudzeń że taka budowa się po prostu nie opłaci. Zresztą co tu dużo mówić, wystarczy zajrzeć na ul. Grząską i zadać sobie pytanie, czemu ta kamienica zbudowana 2 lata temu wciąż stoi pusta a na działce niedaleko przy ul. Kleszej straszy dziura.
      I tu znajdujemy rozwiązanie dla developerów mających wsparcie w osobie Lisickiego, ponoć świetnego menedżera. Otóż właśnie za nasze czyli podatników gdańskich pieniądze, zostaną zbudowane podziemne parkingi, co spowo0duje zdjęcie z "garbu developerskiego", obowiązku stworzenia miejsc parkingowych, bo zapłacimy MY wszyscy. No i wtedy ruszą zabudowy pierzei na Głównym Mieście.

      • 6 4

      • Warte zwrócenia uwagi jest to, że nieco ponad miesiąc temu robi się juz starania, by zapis o konieczności budowy miejsc postojowych dla nowych domów na terenie Głównego Miasta, został wykreślony. Ciekawe czy jest to związane z Lisickim i blokowaniem przez niego obejśc deweloperów i że się ktoś wkurzył na p. Macieja a ten musiał z funkcji wiceprezydenta odejść. Kto wie, czy nie chodzi tutaj o ubiegłoroczną dyskusję w UM w Gdańsku o wymuszeniu na wspólnotach wykupie podwórek, gdzie pierwsze skrzypce gra p. Bojanowski przy silnym wsparciu Bielawskiego i Adamowicza. W każdym razie, niewątpliwie duże deale w Gdańsku się rodzą.

        • 3 3

  • 74 mln to chyba ktoś na głowę upadł. (6)

    W centrum to trzeba dążyć do zmniejszania ruchu samochodów a nie budować parkingi za olbrzymie pieniądze. Idiotyczny pomysł.

    • 167 41

    • Niech każdy stawia nawet na trawnikach, (1)

      aby nie utrudniał innym przejazdu.

      • 3 8

      • dałęm plusa za ironię, żeby nie było wątpliwości

        • 1 0

    • Nie bój, nie bój

      To taki parking dla Panów prezesów, którym firma będzie opłacała postój, żeby szlachta mogła dalej wozić tyłek, a szaraczkom się będzie organizowało akcje: korzystajcie z komunikacji miejskie/rowerów.

      • 11 5

    • mhm..spoko (2)

      A ludzie niech sobie na piechotę chodzą albo rowerami. I dziennie 1,5 h na dojazdy zamiast 30 minut.

      • 19 29

      • A co jest złego w chodzeniu piechotą? Nie mam samochodu i jakoś mi go nie brakuje.

        W przypadku większych zakupów raz na ruski rok biorę taksówkę i gitara gra.
        Wszędzie można dojechać autobusem, tramwajem albo skm.

        Centrum Gdańska - Główne i Stare Miasto powinno być wyłączane z ruchu samochodowego. Parkingi na obrzeżach dzielnic - pod placem Zebrań Ludowych, na terenach stoczniowych, przy Podwalu Przedmiejskim.

        • 39 11

      • miszczu,

        w Śródmieściu jest kilka PŁATNYCH parkingów i ZAWSZE są na nich wolne miejsca, bo są PŁATNE. Nie są zatem potrzebne kolejne, bo po prostu będą puste.

        • 53 10

  • spoko spoko (2)

    mniej niz za niepotrzebna kladke do fisharmonii

    niepotrzebny tunel pod Pacholkiem to dwa miliardy (2 ooo OOO ooo)
    a mysla o nim smiertelnie serio

    a te parkingi nie sa niepotrzebne. co wiecej, moze na siebie troche zarobia, o ile zarzadzajacym nie odbije i nie przesadza z cena parkowania,
    a ani kødka perucka, ani tunel nigdy nie zarobia ani grosza

    • 2 3

    • kładka stworzy atrakcyjną alternatywę docierania do centrum Gdańska z okolic ulicy Siennickiej (1)

      zarobi na siebie przez jeden sezon - z oszczędności na paliwo mieszkańców, którzy nie będą musieli do centrum dojeżdżać swoimi brykami.

      • 0 5

      • kapitalne

        wór forsy wyda miasto, czyli wszyscy, mieszkancy Osowy I Zakoniczyna i Oruni też
        by 100 mieszkańców Siennickiej oszczędziło na 300 m skrótu (droga naokoło istnieje) tylko dla pieszych

        albo paranoja,
        albo beszczelny wałek i przestępstwo, terium non datur
        w obu wypadkach - powinny polecieć głowy!!!

        • 4 0

  • miasto dopłaci,a mieszkaniec spłaci

    • 1 1

  • Jeśli miasto ma ISTNIEĆ to parkingi MUSZĄ BYĆ - to jest oczywiste tak jak pewnik Euklidesa. (2)

    Jest i drugi pewnik - proponowane ceny za postój są prohibicyjne i NIGDY nie zapewnią zwrotu nakładów inwestycyjnych, tak samo jak ceny możliwe do akceptacji przez klientów....Ponadto, idiotyzmem jest proponowana ilość miejsc - nie 200, 300 czy 600 ale pięć tysięcy czy 10 tys. .... Turyści MUSZĄ czymś przyjechać !!! A komunikacja miejska w Trójmieście NIE ISTNIEJE. Nie z powodu braku tramwajów pociągów czy autobusów, ale z powodu GIGANTYCZNIE ABSURDALNEGO systemu opłat za bilety !!! Utrzymywanie takiego systemu (czyli dosadniej braku system powinno zaowocować wyrokami wieloletniego więzienia dla winnych za HAMOWANIE rozwoju turystyki, złośliwość wobec mieszkańców i w konsekwencji obniżanie dochodu z turystyki czyli zubożanie nas wszystkich, żeby nie powiedzieć okradaniu....Oczywiście, że warto zainwestować MIASTU w parkingi, ale wydaje się, że propozycje IMMO Park są BEZCZELNE i powinny być odrzucone , a składający powinien dostać CAŁKOWITY zakaz prowadzenia w Trójmieście jakiejkolwiek działalności.

    • 7 7

    • z tymi pewnikami uważaj

      miasto myślące głównie o poruszaniu się samochodami dusi się dosłownie i w przenośni.

      • 0 2

    • Co do MUSU wielkiej ilości parkingów, to mam sporo wątpliwości ale co do reszty to sie w pełni zgadzam, bo polityka ekipy Adamowicza jest fatalna.Znam masę ludzi w mieście którzy sukcesem tego miejsca nazywają idiotyczne wydatki typu ileś kasy na kretyński serial TVN-u z Agnieszką Dygant lub kasa dla klubu siatkarskiego czy piłkarskiego, jako zadania promocyjne miasta. Więc zdałoby się zapytać ilu z nas chciałoby udać się do Wenecji i ilu z nas zna to miejsce z serialu tv czy jakiegoś zespołu sportowego. Nie znamy to miasto z relacji głównie filmów dokumentalnych, bo Wenecja oferuje swą historie a Gdańsk mimo 1000 lat historii w tym zakresie nie oferuje dosłownie NIC!
      W rzeczonej materii parkingowej chodzi tez o rzecz taką jaka jest zupełnie bezsensowne wydawanie pieniędzy mieszkańców na "słomiane" interesiki. Wciąga się w te gierki jakąś część mieszkańców, prostytuuje no i ma potem "wiernych" wyborców. Co do samej sytuacji z IMMO Park, to trzeba zwrócić tez uwagę na dotychczasowe nieudane negocjacje parkingowe, gdzie całość kosztów miał ponieść inwestor (co przy użytkowaniu przez 30 lat czyniło całość zupełnie nieopłacalną) na zmianę frontu czyli przedłużeniu wyłączności na lat 40 i poniesieniu kosztów przez miasto w 3/4 całej kwoty inwestycji. Tu akurat nie uważam że chodzi o bezczelność IMMO Park a raczej o znalezienie sobie gruntu dla wytłumaczenia budyniowej ekipy, że może się to miastu nie opłaca ale MUSIMY te nakłady ponieść, bo MUSIMY mieć te parkingi. Warto też zwrócić uwagę na zespól naczyń połączonych. Swego czasu pisałem że te parkingi wokół Głównego Miasta, wynikały także z wymuszenia budowy miejsc postojowych dla deweloperów dokonujących zabudowy wolnych terenów w obszarze Głównego Miasta. Ponieważ na ulicach i podwórkach takowych miejsc brak, parkingi podziemne mogłyby uratować sytuację, tyle że koszta dopisane do lokalu mieszkalnego byłyby dość spore. No i mamy sytuację taką, w ub. roku w kwietniu dokonuje się tajne spotkanie prezydenta, wiceprezydentów, szefostwa WUAiOZ, GZNK omawiający jak dokonać wymuszenia wykupu podwórek przez wspólnoty mieszkaniowe z Głównego Miasta a także wiadomość z początku bieżącego roku, o planowanej rezygnacji z nałożenia na deweloperów budujących plomby na GM obowiązku zapewnienia miejsc parkingowych dla każdego zbudowanego lokalu. Czyli wynika z tego ze przewala się bezsensownie kupę szmalu na dokonania pod inwestora a nie pod mieszkańców tego miasta. Nie dziwią zatem budowle typu zmyślona legenda Teatru Szekspirowskiego czy przegradzanie Motławy, bo Perucki miast zajmować się muzyką, też chciałby wpisać się w pozycję człowieka interesu. W budynku na Nowych Ogrodach nie zalągł się nowotwór a Hydra i trzebaby teraz autentycznego Herkulesa, by tego potwora powalił, tym bardziej że jak się czyta raport NIK z operacji "budowa nowej siedziby sądu na 3 maja w Gdańsku" to wynika jednoznacznie, że ani w sądzie ani w prokuraturze sprzymierzeńca walki z UM w Gdańsku się póki co nie znajdzie.
      To boleść do sześcianu i nie zapowiada się by było lepiej ale mieć nadzieję zawsze trzeba i walczyć do upadłego.

      • 2 3

  • za te forsę można by

    bezpłatne tramwaje dla wszystkich przez kilkanaście lat!

    • 4 1

  • Jacy jesteśmy ? (1)

    Jaki Pan taki Kram.
    Poszastali kasą na pomnikowe projekty /Stadion,ECS,itp/
    a teraz brak środków by TURYSTA miał gdzie zaparkować.

    • 1 4

    • skąd się bierze wzrastająca liczba turystów?

      przyjeżdżają z miast, w których decydenci i mieszkańcy od dawna wiedzą, że samochód nie jest jedynym ani najczęściej wykorzystywanym sposobem poruszania się po mieście.

      • 0 2

  • Zapomnieli dodać (1)

    Ze oprócz kasy chcą jeszcze by w centrum oprócz tych dwóch parkingów nie było żadnych parkingów naziemnych. Chcą by zlikwidować wszystkie miejsca gdzie dotychczas można było parkować

    • 3 3

    • i słusznie

      posiadanie samochodu nie stwarza prawa do parkowania nim za darmo w dowolnym miejscu

      • 2 3

  • Co za 700mln ..?!

    Pytacie co za 70 mln s co za 700 za stadion plus 60 za rewitalizację letnicy i 280 za ecs....? mozna było to miasto zmienić nie do poznania zbudowany stadion dla zielonej hołoty i przechowalnię dla styropianow !!! Dramat ! Brak parkingów infrastruktury dla mieszkańców dziury w ulicach i Krzywe chodniki ...piękny efekt megalomanii ....dramat nie miasto !!

    • 3 2

  • Parkometia (6)

    Parking pod Targiem Węglowym ma sens ale opłaty nie powinny być wyższe niż w okolicy. Parkingi przy Krewetce i T-mobilu stoją puste ze względu na zawyżone opłaty. Nikt o zdrowych zmysłach nie zaparkuje na pół godziny płacąc za godzinę.

    • 77 14

    • opłaty na ww. parkingach nie są zawyżone. (5)

      są adekwatne do miejsca, w którym się znajdują. Z kolei parkingi naziemne organizowane w Śródmieściu przez ZDiZ mają ZANIŻONE ceny, podyktowane idiotyczną ustawą ogólnopolską. Ceny miejsc postojowych organizowanych przez miasto powinny być zależne od strefy, w której się znajdują. Im bliżej centrum- tym drożej. Jak chcesz podjechać pod drzwi - zapłać za przywilej. Proste, nie? Mało tego. SKANDALEM jest brak parkomatów na parkingach przy 3go Maja (przy UM), Rogaczewskiego, Strzeleckiej (przy Sądzie), Pohulance (przy szpitalu). Załatwienie tam czegoś w ciągu dnia graniczy z cudem, bo GKA parkuje od 7 do 17.

      • 24 16

      • są zdecydowanie zawyżone skoro nie ma na nich kompletu (2)

        • 17 4

        • a może to przejaw sknerstwa kierowców (1)

          i słabość egzekwowania przepisów o parkowaniu w nielegalnych miejscach, np. na trawnikach?

          • 8 15

          • ależ sknerstwo kierowcow to warunek brzegowy

            zeby ich sklonic do oplat jak w Rajchu, trzeba zaczac od zlotowki
            i stopniowo podnosic ceny, bazujac na ugruntowujacym sie przyzwyczajeniu

            kierowcy powinni tez miec alternatywy. platny parking tuz przy celu, bezplatny dalej. a dzis hgw i metne zasady, brak P&R nalezacych do komunikacji piblicznej jak w Wawie, sama komunikacja publiczna zatomizowana, podzielona, badziewiacka, droga

            polaczyc taryfy Trojmiejskich przewoznikow mozna by jedna prosta decyzja administracyjna. No, dwoma, bo w pierwszysm etapie trzeba by albo zrownac taryfe SKM z reszta. ale mozna by alternatywnie w pierwszym etapie polaczyc taryfy ZTM i ZKM i poczekac az zadlawia SKM podkradajac klientow, bo nikt juz nie pojedzie skm z Gdanska do Gdyni, skoro taniej i wygodniej choc moze nieco wolniej bylo by. autobusem.

            tylko dla co tepszych biurew tematy parkingow i komunikacji publicznej sa rozdzielne. to jest jeden temat. drogi na skroty nie zadzialaja, trzeba:
            - polaczyc przewoznikow
            - zrobic parkingi P+R na tanich peryferyjnych gruntach
            - dopiero wtedy robic drogie parkingi wielopietrowe w centrum

            • 3 2

      • Polemikant

        Poobserwuj ile osób przybywając do kina parkuje na parkingu w krewetce?Co innego parking na Targu Węglowym gdzie przybywając do teatru w stroju wieczorowym trzeba przejść przez pół miasta.

        • 5 3

      • przecież to urzędasy niższego szczebla zastawiają

        ci wyższego szczebla mają miejsca za bramą a te szaraki muszą codziennie polować w okolicy na wolne miejsce. A że urzędasów co roku przybywa to i coraz trudniej miejsce znaleźć

        • 29 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Ilu dealerów samochodów marki Volvo znajduje się w Trójmieście?

 

Najczęściej czytane