• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy elektryczne auta zawojują Trójmiasto?

Maciej Naskręt
17 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Jeśli punkty ładowań staną się popularne, niebawem na naszych drogach ujrzymy takie auta. Jeśli punkty ładowań staną się popularne, niebawem na naszych drogach ujrzymy takie auta.

Na razie sześć, ale niebawem kilkadziesiąt, a może nawet kilkaset samochodów elektrycznych może pojawić się na drogach Trójmiasta. Wszystko za sprawą nowopowstałych punktów ładowań pojazdów elektrycznych.



Jesteś w salonie samochodowym. Auto z jakim silnikiem wybierasz?

Pierwsze w Gdańsku urządzenia-kontakty dla aut elektrycznych pojawiły się na parkingu Multikina zobacz na mapie Gdańska oraz nieopodal ul. Pomorskiej i ul. Gospody zobacz na mapie Gdańska. Tę innowacyjną inwestycję zrealizowało konsorcjum Klaster Green Stream, zajmujące się tworzeniem ekologicznych rozwiązań technologicznych i systemów wytwarzania energii.

- Kierowcy pojazdów elektrycznych z punktów ładowań mogą korzystać za darmo, bowiem funkcjonowanie urządzeń finansuje Unia Europejska. Jednak z uwagi na wciąż badawczy charakter przedsięwzięcia, z urządzeń korzystać mogą wyłącznie osoby, które przystąpią do naszego konsorcjum - tłumaczy pracownik Klaster Green Stream.

Aby skorzystać z punktu ładowań pojazdów elektrycznych, wystarczy zaparkować samochód w pobliżu urządzeń i za pomocą karty chipowej lub zbliżeniowej uruchomić terminal. Czytnik kart natychmiast zidentyfikuje użytkownika (w przyszłości umożliwi to bezgotówkowe rozliczanie usługi). Pozostaje już tylko podłączyć pojazd do punktu za pomocą kabla, zakończonego odpowiednią wtyczką.

Konsorcjum Klaster Green Stream ma zamiar utworzyć na terenie Gdańska aż 54 punkty ładowań. Terminale nie pojawią się w najbliższym czasie w Gdyni i Sopocie. Inwestycja wzbudza ogromne kontrowersje, bowiem po drogach Trójmiasta jeździ zaledwie sześć pojazdów elektrycznych. W dodatku cztery z nich należą do jednego właściciela. Może okazać się, iż pieniądze zostały wyrzucone w błoto.

Wiele wątpliwości rodzi także czas regeneracji ogniw elektrycznych, który wynosi w punktach ładowań od trzech do nawet dziewięciu godzin. Stąd całkowite uzupełnienie zapasów energii możliwe jest jedynie nocą w garażu.

Silnik elektryczny w aucie pana Zbigniewa ma niezłego "kopa".



Czy jazda samochodem na prąd jest opłacalna? - Pewnie! Koszt przejazdu 100 km samochodem zasilanym silnikiem elektrycznym po mieście to wydatek 2,5 zł. Natomiast tę odległość pokonamy autem spalinowym, płacąc od 30 do 40 zł - wyjaśnił Zbigniew Kopeć, gdańszczanin, który od ok. 20 lat konstruuje pojazdy elektryczne.

Aby czerpać radość z oszczędnej jazdy samochodem, zasilanym silnikiem na prąd, i cieszyć się z ciszy, jaka panuje w jego środku, nie trzeba kupować seryjnie produkowanego pojazdu. Wystarczy jedynie poddać przeróbkom swój dotychczasowy, spalinowy samochód. Koszt wymiany silnika może wynieść 30 tys. złotych. Jednak ostateczna cena uzależniona jest od rodzaju zastosowanych ogniw (kwasowych bądź litowych) w aucie.

Pojazdy z napędem elektrycznym prowadzi się identycznie, jak te zasilane benzyną. Wyposażone są one w sprzęgło i dźwignię zmiany biegów. Wskaźnik poziomu paliwa w baku zastąpiony został amperomierzem. Przesiadka do tego auta dla wielu kierowców nie będzie problemem .

Zobacz także

Opinie (207) ponad 10 zablokowanych

  • a prąd skąd się bierze? (6)

    jak to różnica, czy wytwarzam energię w małym silniczku spalinowym, czy dużej elektrowni węglowej?

    • 6 3

    • włąśnie istotna o 60% na korzyść EV

      • 0 0

    • odpowiedź jest prosta, w zasasdzie to jedno słowo (2)

      wydajność.

      • 2 0

      • Rzadko mi się to zdarza, ale musze się zgodzić z tramwajem (1)

        Wydajność elektrowni nawet węglowych (o jądrowych nie wspomnę) jest daleko wyższa od silników spalinowych.

        • 0 0

        • coo????, a jasne że jest niższa, jeżeli byśmy spalali tak wypasione paliwo jak benzyna to silnik tłokowy jest bezkonkurencyjny.

          • 0 2

    • z węgla

      którego w Europie jest w bród

      • 0 0

    • z gniazdka w ścianie, proste ?

      • 0 0

  • a ile nakopci elektrownia (1)

    zeby naladowac mi autko?

    myslec ludziska myslec...

    • 2 8

    • ile ? - 0 ok 60% niż samochody spalinowe tej samej ilości jak EV

      • 0 0

  • Tylko w Gdańsku :-) 6 aut a setki punktów ładowania (2)

    Dlaczego w Gdańsku każda głupota jest promowana i finansowana a godziwe pomysły są zakopywane przez tzw prezydenta Adamowicza i jego świtę.
    Mamy już dzwonki na kółkach, jedyne na świecie skrzyżowanie trójpoziomowe które jest kolizyjne :-) 4 pasmową drogę zakończono ślepo bez zjazdu do najliczniejszejk dzielnicy pomnik żydowskich dzieci których w najlepszych latach było w gdańsku może 40 itp dyrdymały za nasze pieniadze.

    • 3 3

    • za jakie twoje pieniądze???

      widać że nie tylko nie umiesz czytać ale również myśleć - 53 to nie kilkaset. A że zazdrość z tytułu nieposiadania takiego pojazdu przyćmiewa ci myslenie to inna sprawa.

      • 0 0

    • punkty ładowania

      to chyba nie jest droga sprawa postawić słupek z gniazdkiem elektrycznym, w przeciwieństwie do dystrybutora benzyny (badania geologiczne, odpowiednie zbiorniki, normy bezpieczeństwa itd.)

      Jesli pojawia się takie punkty, to bedzie zachęta do kupna aut elektrycznych. Poza tym, jak będzie problem z zapaleniem zwykłego auta na mrozie, to moze się da jakoś podłączyć?

      • 0 0

  • punkty ładowania

    to nie jest drogie - wszak kazdy ma gniazdko w domu. Problemem są na razie same pojazdy elektryczne. Jeśli będę chciał pojeździć w zimę, przy właczonym ogrzewaniu i większych oporach tocznych, to będę musiał częściej ładowac takie autko niż smartfona z aktywnym GPS.

    Dobre by były pojazdy o napędzie atomowym, gdyby ktoś nie chciał z nich robić bombek. Jedno tankowanie na 20 lat i jazda!

    • 1 0

  • trolej-taxi (4)

    Może zamiast inastalować słupki z prądem, lepiej wyposażyć samochody osobowe w czerpaki prądu tak, by mogły używać trakcji dla trolejbusów? Mogłyby sie podładowywac w trakcie jazdy "po drucie", a później zrobić odskok i ciagnąć na akumulatorach. Rozliczenie można by wykonać np. w oparciu o zapisy z wspawanej w samochód "czarnej skrzynki" i nadajnik GPS.

    Co do samej ekologii, to nie wiem, jak długo żyje akumulator do zasilania takiego auta. Jeśli co jakieś 6 lat treba wkładać w samochód baterie za jakieś 10 000 zł, to nie jest oszczędne rozwiązanie. Poza tym będzie to stanowiło łakomy kasek dla złodziei, jeśli auta elektryczne się rozpowszechnią.

    A co ze sprawnością elektryki na mrozie?

    • 1 1

    • a sprawność teoretycznie rosnie. ponieważ wraz z obniżaniem temperatury oporność maleje (3)

      • 1 0

      • teoria (2)

        ta teoria ma chyba zastosowanie dla półprzewodników, bo każdy chyba doświadczył jak trudno odpalić auto na mrozie i jak działają urządzenia typu aparat cyfrowy, latarka, telefon, zegarek. Drastycznie spada pojemność elektrolityczna baterii w niskich temperaturach.

        • 0 1

        • na tak ogólnie zadane pytanie może byc tylko taka ogólna odpowiedź (1)

          a ta teoria nie ma zastosowania tylko do półprzewodnikow, ale do wszystkich przewodników. wraz z obniżaniem temp. maleje energia, a tym samym ruchliwość, elektronów. i w zerze bezwzględnym zanika całkowicie oporność i jest tzw nadprzewodnictwo, prąd elektryczny nie płynie wewnątrz przewodnika tylko na zewnątrz. sprawnośc tego przewodnika jest wówczas 100%. a że wszystkie wyswietlacze cieklokrystaliczne nie lubią mrozów to już inna sprawa

          • 1 0

          • czesio

            widzę, że jesteś konkretny, jak mało kto :)
            Ogladałem stronę Tesla Motors. Zbudowali całkiem ciekawe autko. Zastanawiam się, nad eksploatacją takiego pojazdu w zimnym klimacie.

            Odnośnie mojego pytania o sprawność, czy jesteś w stanie przewidzieć, jaki jest zasięg takiego autka w różnych przedziałach temperatury, jeśli autko porusza się ze średnia prędkością 30 km/h po płaskim terenie? Jak spadaja osiągi wraz ze spadkiem temperatury? Jak bardzo możemy "żyłować" auto w wysokich temperaturach, kiedy opornosć rośnie i podzespoły sie nagrzewają?

            • 0 0

  • A na wsiach i w lasach też będą punkty doładowań prądem?!

    A na wsiach i w lasach też będą punkty doładowań prądem?!

    Co nowsze to gorsze . . . .

    • 1 0

  • Mamy na prąd pojazdy w Trojmiescie (2)

    W Gdańsku śmigają tramwaje, w Sopocie i Gdyni trolejbusy - jest git malina

    • 100 7

    • tak na razie niech bedzie to transport publiczny

      autobusy nastepone a za nimi taxi, dla reszty za drogo i niewygodnie a sieci elektr, taryfy i ustawy nie przygotowane

      • 1 0

    • nie git malina tylko syf i malaria

      • 3 13

  • ...badzcie swiadomi faktu....

    ......ze paliwo w postaci ropy, czy benzyny - wyvzerpie się!!! To raz a dwa ze .............jyz dawnoooo....temu mogłyby by być pojazdy kołowe - wszelkie- zasilane prądem -- bez zadnych problrmów dot.odlegości i zywotnosci!!!!!!!!!!1
    TAKA JEST PRAWDA!!!! tyle ze celowo ....albo inaczej -- wszelkie tkz nowosci technol.(ktore nie sa zadnymi nowosciami a de facto starociami) są pod scisła kontrolą na poziomie tkz państw i ich polityki --OSŁY!!!!! w sensie monopolu na technologie - wiec nie ma mowy aby cus takiego miało miec produkcje!!!!--bo to zagraza panswtwu---i jego daleko idacych interesów!!--rozumiecie te gówniane rzeczy???!!!! wszelkie nowosci to starocie --- kurfaaa!!!! dlatego tez nalezy sie szacunek tym ktorzy na własna reke jakkolwiek wprowadzaja czy probuja wprowadzic cokolwiek co jest nieco blizej natury!!!!! Wytwarzanie pradu elektrycznego - ---mogłoby byc darmowe dla wszystkich i to juz dawno temu 0----- ale nie jest i nie bedzie -- bo nie moe byc....bo tak chca niektorzy ktory sie wydaje ze za na szcycie ewolucji ---a tymczasem gdy przyjdzie za chwile ....czas...okaze sie ze sie bardzo pomylili!!!!!!!kurfaaa nie macie pojecia co sie dzieje za kurtynami...a tu jestescie/my chodowani jak owce i barany!!!!!!!!!! wolno, nie wolno, prawo pozwala zakazuje , kary , nagrody, zgoda prezesa----kurfaaaa - co za prymityw!!!!!!!!! brawo dla odwaznych i swiadomych prawdziwie dobrych ludzi!!!!!! ENERGIA JYUZ DAWNO MOGLABY BYC DARMOOOOO DLA WSZYSTKICH LUDZI TEJ PLANETY --- i dla swiadomych to zadna tajemnica!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11-----ale dla wiekszoscii ----to science fiction!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kurfaaaaaa i tyle w temacie--------osły---------obudzcie sie wreszcie!!!!!!

    • 1 4

  • MOŻE NA DZIŚ SIĘ OPŁACA

    znając lichwiarzy z ENERGY od razu podniosą ceny prądu

    • 4 0

  • Jest jeszcze jedne aspekt-mianowicie MASA baterii

    Jest znacznie większa od masy baku paliwa. te masę trzeba dodatkowo rozpędzić- czyli zużyć dodatkową energię.

    Sprawność elektrowni jest większa niż silnika spalinowego. Ale ciepło resztkowe wykorzystywane jest np do ogrzewania.

    Jak na razie samochody elektryczne "ogólnego przeznaczenia" to raczej pseudoekologia.

    Hybrydy to w ogóle lipa.
    Silnik elektryczny w mieście-OK, ale w trasie te dodatkowe 150 kg akumulatorów trzeba zwyczajnie rozpędzić silnikiem spalinowym.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest borygo?

 

Najczęściej czytane