• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy i jak powinniśmy hamować silnikiem?

mJ
3 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Hamowanie silnikiem nie należy do skomplikowanych zabiegów. Hamowanie silnikiem nie należy do skomplikowanych zabiegów.

Hamowanie silnikiem to technika jazdy polegająca na wytracaniu prędkości poprzez umiejętną redukcję biegów. Nie mamy żadnych wątpliwości, że tego typu zabieg niesie za sobą wiele korzyści, ale niestety, znaleźliśmy również pewne minusy. Czy zatem warto hamować biegami?



Eksperci jak jeden mąż powtarzają: kierowcy powinni hamować silnikiem. Z całą pewnością część zmotoryzowanych słyszy o tej technice zatrzymywania pojazdu po raz pierwszy, dla innych to intuicyjny i całkowicie rutynowy zabieg. Jakie są zalety i wady takowego manewru?

Jak często hamujesz silnikiem?

Przede wszystkim oduczymy się nieekonomicznych nawyków, jakimi są dojeżdżanie do sygnalizatora świetlnego "na luzie" z wciśniętym do dechy sprzęgłem oraz gwałtowne wytrącanie prędkości ostrym hamowaniem nożnym.

Zamiast tego, widząc w oddali czerwone światło, już kilkadziesiąt metrów przez docelowym zatrzymaniem, po prostu zdejmijmy nogę z gazu przy włączonym biegu. W momencie, w którym obroty spadną do mniej więcej 1500 obr/min - redukujemy bieg i kontynuujemy zatrzymywanie auta na niższym biegu, aż do chwili, w której użycie hamulca nożnego będzie niezbędne. Warto kontrolować i delikatnie muskać hamulec nożny - w ten sposób będziemy sygnalizować jadącemu za nami, że zwalniamy. Im niższy bieg, tym obroty wyższe, a hamowanie mocniejsze. Zaznaczmy również, że hamowanie silnikiem jest efektywniejsze w autach z jednostkami wysokoprężnymi.

- W dużym skrócie, hamowanie silnikiem wykorzystuje opory jakie stwarza silnik podczas obracania się, bez podawania do niego mieszanki paliwowo-powietrznej. Wykonując redukcję, osiągamy większy moment hamujący silnika przy wyższych obrotach. Pamiętajmy jednocześnie, że silnik spełnia jedynie rolę pomocniczą przy hamowaniu - tłumaczy Radosław Ciepliński z Enjoy Driving.

Czemu służy ten zabieg? Hamowanie silnikiem niesie za sobą dwie duże korzyści - to przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa w niektórych sytuacjach drogowych, ale również oszczędność związana z mniejszym spalaniem. Wielu kierowców sądzi, że dojeżdżając do świateł na biegu jałowym - auto nie spali ani kropli paliwa. To błędne rozumowanie, unikajmy tego. Zerowe spalanie dotyczy jedynie hamowania silnikiem (nie dotyczy aut starszych, które nie posiadają zaworu hamowania silnikiem). W stosunkowo nowych autach, sterownik wtrysku (ECU) odcina dopływ paliwa do silnika. Stąd też zerowe spalanie.

Podczas hamowania silnikiem warto kontrolować obrotomierz. Podczas hamowania silnikiem warto kontrolować obrotomierz.
Ponadto, zabieg hamowania biegami wyraźnie wspomaga klasyczne hamowanie nożne, a dodatkowo, nie skracamy żywotności klocków czy tarcz hamulcowych, uniknamy również zagotowania płynu hamulcowego. Hamując silnikiem mamy zdecydowanie większą kontrolę nad pojazdem niż w przypadku dojazdu "na luzie". Dysponujemy również szerszymi możliwościami zareagowania na drogowe niespodzianki.

- Jest to w pełni bezpieczne dla silnika oraz dla otoczenia. Komputer sterujący ustawia dawkę paliwa na 0, co zmniejsza ilość spalanego paliwa. Używanie sinika do wspomagania hamowania zasadniczego pomaga w płynnym wytracaniu prędkości np. przy wspomnianym dojeździe do świateł, ale również podczas zjazdów w terenie górzystym - w terenie, w którym łatwo o przegrzanie hamulców. Jednym słowem proste zdjęcie nogi z gazu bez naciskania na pedał sprzęgła w odpowiedniej sytuacji przynosi spore korzyści - dodaje.

CENY PALIW W TRÓJMIEŚCIE

Jak już wspomnieliśmy, hamowanie silnikiem doskonale zdaje egzamin podczas codziennej jazdy w cyklu miejskim (np. przy dojazdach do sygnalizatora świetlnego). Hamowanie biegami zaleca się również podczas zjazdów ze wzniesień.

Jakie są wady takiej techniki hamowania? Doszukaliśmy się w zasadzie jednego minusa, który dotyczy braku czytelnego sygnału wysyłanego kierowcom jadącym za nami. Przy wytrącaniu prędkości biegami, hamulec nożny nie jest używany, nasz pojazd zwalnia, ale światła "stop" pozostają bez aktywności. Niestety, ale dla zmotoryzowanych jadących za nami, którzy nie zachowają prawidłowej, bezpiecznej odległości, może być to niemały problem. Tak jak wspominaliśmy, podczas hamowania biegami, powinniśmy kontrolować i delikatnie naciskać hamulec nożny. Dla osób, które nie radzą sobie z hamowaniem silnikiem, może stanowić to spore utrudnienie. Dlatego też, uznaliśmy, że to niewielka wada.

Nie mniej jednak, naszym zdaniem każdy kierowca powinien opanować technikę hamowania silnikiem. To bardzo przydatna i bardzo opłacalna sztuka prowadzenia pojazdu.
mJ

Opinie (77) 2 zablokowane

  • Zawsze hamuję silnikiem, a w zasadzie robi to za mnie moja automatyczna skrzynia.

    • 4 1

  • Eeee (1)

    Mam problem, bo nie mam obrotomierza w samochodzie i nie mogę go kontrolować :(

    • 1 4

    • obrotomierz to gadzet, jest zbedny do hamowania silnikiem....

      chyba ze zatrzymujesz skazówkę palcem i przez sprzęgniecie zwrotne silnik sam Ci hamuje.... :)

      • 1 1

  • z tego co wiem to nie jest ok hamować silnikiem tak jak jest opisanie powyżej w silnikach TSI VW i tp. W silnikach turbo dochodzi do dużych zużyć
    pasów napędowych jak i ich obciążeń. W silnikach turbo nie zalecają tej techniki hamowania.

    • 9 2

  • Hamulce są od hamowania a silnik od poruszania samochodem.

    Silnikiem się hamuje jak potrzeba a "experci" to przepłacone konowały na usługach producentów części zamiennych. Niech przestaną się wpii.ać do stylu jazdy ludzi. Niedługo będą karać mandatem za zbyt wysokie obroty silnika w terenie zabudowanym.

    • 8 7

  • Hamowanie silnikiem

    Sądzę,że hamowanie silnikiem winno się odbywać w ten sposób , że wytracamy prędkość na tym samym biegu naciskając lekko na hamulec z częstotliwością zależną od sytuacji. Dopiero kiedy osiągniemy możliwie niską prędkość wciskamy sprzęgło i hamulec. Autorzy porad przestrzegają przed uruchamianiem dzisiejszych samochodów na tzn."pych", bo to szkodliwe dla układu pędnego a w szczególności silnika. Mam pytanie, jak się ma hamowanie silnikiem redukując biegi co skutkuje zwiększeniem obrotów silnika do powyższej przestrogi ? I tu widzę minus tej metody.

    • 2 6

  • (1)

    Jesli eksperci nas naucza jak opciarzyc prawy poldupek siedzac na fotelu kierowcy (dla anglikow lewy ) to srodek cierzkosci przesunie sie do osi pojazdu co spowoduje rownomierne obciarzenie opon a co za tym idzie poprawi hamowanie , obojetnie silnikiem czy hamulcem.Powinno to byc obowiazkowe na egzaminie.

    • 0 0

    • Dla ciebie obowiązkowa powtórka zasad ortografii.

      • 5 0

  • kierowca (1)

    Hamowanie silnikiem skończyło się dla mojego paska 1,9TDI zerwaniem rozrządu
    :]
    Polecam wszystkim.

    • 3 1

    • masz diesla

      To się nie dziw. Pewnie jeszcze niemiecki szajs. Benzyna jest do samochodów a ropa do ciągników... chyba ze to Ursus 1.9tdi i jeszcze biturbo... to szacun...

      • 4 0

  • (1)

    Lepiej hamować silnikiem niż hamulcem nożnym ale nie oznacza to trzymania auta bez przerwy na biegu. W trasie warto puścić auto na luz gdy jedziemy z góry albo jak dojeżdzamy do przeszkody, zyskamy w spalaniu około 0,8 l/100 km.

    • 2 6

    • oo sami eksperci ;)

      • 1 0

  • hamowanie silnikiem ma sens tylko na zjazdach

    na mieście, po płaskim to zawracanie d..y Trzeba dać trochę po hamulcach by to wszystko rozruszać

    • 1 2

  • Drogi autorze (1)

    Wg mojej technicznej wiedzy popartej latami jazdy roznymi modelami z roznymi silnikami , smiem twierdzic ze pominal pan jeden bardzo wielki minus hamowania silnikiem.Dodam nieumiejetnym hamowaniem silnikiem .A dotyczy to diesli !
    Ostrzegam wszystkich uzytkownikow szczegolnie nowych diesli !!!
    Auta wyposazone w tzw " dwumase" nie lubia i to bardzo , hamowania silnikiem poprzedzonym redukcja biegu.
    Uwazam ze ktos kto duzo jezdzi dieslami( mowie tutaj o setkach tys km ) potwierdzi ta opinie .A zreszta kazdy dobry mechanik tez to potwierdzi.Dwumasowe kolo zamachowe nie lubi przeciazen tak samo skrzynie.

    • 5 0

    • dlatego diesel to do ciągników się nadaje a nie do osobówek

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Nissan Leaf to samochód z napędem:

 

Najczęściej czytane