• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy senior za kierownicą stanowi zagrożenie?

Maciej Naskręt
20 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Z raz zdobytego uprawnienia do kierowania pojazdem na polskich drogach można korzystać dożywotnio. Z raz zdobytego uprawnienia do kierowania pojazdem na polskich drogach można korzystać dożywotnio.

Wraz ze starzejącym się społeczeństwem przybywa, także w Trójmieście, kierowców w wieku emerytalnym. Dla jednych są zagrożeniem i powinno im się odbierać uprawnienia. Inni natomiast twierdzą, że nie stanowią problemu. Sprawdzamy, jak jest naprawdę.



Nagranie z kamery monitoringu firmy Satland. Zdarzenie z 12 maja tego roku. 81-letni kierowca wjeżdża w przechodzącego po przejściu pieszego.

W minionym tygodniu 81-letni kierowca samochodu osobowego potrącił mężczyznę na przejściu dla pieszych w ciągu al. Hallera w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Stan potrąconego 58-latka był poważny. Trafił do szpitala.

Część osób winą za to zdarzenie obarcza sędziwy wiek kierowcy i nawołuje do zmiany przepisów. - Wiek emerytalny powinien dotyczyć także kierowców, a przynajmniej ustawodawca powinien przewidzieć obowiązkowe badania lekarskie raz w roku po ukończeniu 67 roku życia - przekonuje nasz czytelnik.

Miał 80 lat, zdawał na prawo jazdy 30 razy

Egzaminatorzy twierdzą, że aż tak restrykcyjne prawo nie jest nam potrzebne. - Wystarczy drobna korekta ostatnio wprowadzonych zapisów prawa o kierujących pojazdami. Obecnie nowi kierowcy są zmuszeni do wymiany dokumentu co 15 lat. Nie można im go jednak zatrzymać za zły stan zdrowia. Do tego zapisu wystarczyłoby dodać, że dokument jest wydawany po przedłożeniu zaświadczenia lekarskiego o zdolności do kierowania pojazdami mechanicznymi - mówi Andrzej Pepliński, zastępca dyrektora Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.

Czy seniorzy za kierownicą stanowią zagrożenie dla pozostałych uczestników ruchu?

W PORD jednak twierdzą, że raczej więcej "za uszami" mają młodzi kierowcy. Wypadki z udziałem kierowców w wieku od 18 do 30 lat to wciąż plaga na drogach nie tylko Trójmiasta, ale całego kraju.

Sito egzaminatorów wobec osób starszych działa, ale wśród nich chętnych na prawo jazdy brak. - W swojej 15-letniej karierze zawodowej w PORD spotkałem raz mężczyznę, który w wieku ok. 80 lat postanowił zdać egzamin na prawo jazdy. Uprawnienie było mu potrzebne, bowiem zmarła jego żona, będąca kierowcą. 80-latek planował dojeżdżać na cmentarz właśnie, by odwiedzać grób żony. Do egzaminu podchodził ok. 30 razy. Ostatecznie zrezygnował - opowiada zastępca dyrektora PORD.

Egzaminatorzy wspominają także kobietę w wieku ok. 70 lat, która zdała egzamin za pierwszym podejściem. - Taki wynik był możliwy dzięki długiemu kursowi. Kandydatka wyjeździła na kursie 300 godzin - mówi Pepliński.

Emeryci za kierownicą: nie stanowimy zagrożenia, mamy doświadczenie

Zdaniem osób, które od kilkudziesięciu lat prowadzą pojazdy i przy tym przekroczyły 70-kę, nie są zagrożeniem na drodze, bowiem jeżdżą wolniej i przez to ostrożniej.

- Samochód prowadzę od ponad 20 lat. Nie miałem poważniejszej kolizji. Wprowadzenie dodatkowych testów psychologicznych czy też badań lekarskich jedynie może zafałszować moje umiejętności zdobyte przez lata. Takie traktowanie osób starszych jest społecznie niesprawiedliwie - wyjaśnia nam Jerzy Jaworski, emeryt i działacz Rady Wojewódzkiej Krajowej Partii Emerytów i Rencistów w Gdańsku.

Podobnie jak egzaminatorzy, kierowcy z siedemdziesiątką na karku wytykają ludziom młodym ułańską fantazję i powodowanie nadmiernej liczby wypadków. - Przyczyniamy się rzadziej do zdarzeń na drodze, a mówienie, że jest inaczej to jakiś stereotyp - podkreśla Jerzy Jaworski.

Statystyka policyjna łaskawa dla kierowców 60+

Postanowiliśmy zajrzeć do statystyk policyjnych. W 2013 r. seniorzy (60+) spowodowali na drogach w Polsce 3,5 tys. wypadków. Zginęło w nich ok. 340 osób, a nieco ponad 4,2 tys. zostało rannych. Przy 8,2 mln seniorów w naszym kraju wskaźnik wypadków na 10 tys. osób wynosi 4,3.

Dla porównania osoby w grupie wiekowej 18-24 lata spowodowały 6,5 tys. zdarzeń, w których zginęło 584 osób, a aż 8,4 tys. zostało rannych. To praktycznie dwa razy więcej przy założeniu, że populacja osób w wieku 18-24 lata wynosi 3,6 mln osób, stąd wskaźnik liczby wypadków na 10 tys. osób wynosi 17,1.

Krytykują starszych ci, którzy nagminnie łamią prawo?

Psycholodzy transportu przekonują, że kierowca im starszy, tym - zazwyczaj - jest bardziej rozważny. Stąd osoby po siedemdziesiątce kierują samochodem ostrożniej i starają się zwracać większą uwagę na to, by do celu dojechać spokojnie, przepisowo i bezpiecznie.

To jednak czasem nie pasuje innym kierowcom, którzy ścigają się z czasem. Z tego powodu seniorzy są uznawani za zawalidrogi. Kierowcom-seniorom dostaje się w Trójmieście najczęściej, gdy wyjeżdżają na obwodnicę, po której jadą 80-90 km/h. Problem w tym, że głos na seniorów podnoszą ci kierowcy, którzy sami często łamią przepisy.

Psycholodzy transportu zlecają uczestnikom ruchu większą empatię na drodze względem seniorów, przecież kiedyś każdy z nas może mieć siedemdziesiąt lat na karku.

Opinie (166)

  • (27)

    "Psycholodzy transportu zlecają uczestnikom ruchu większą empatię na drodze względem seniorów, przecież kiedyś każdy z nas może mieć siedemdziesiąt lat na karku."

    Taaa? Niech powiedzą to temu potrąconemu pieszemu, przez tego starszego Pana za kierownica...

    Jestem za wprowadzeniem obowiązkowych badań dla seniorów. Sam jeżdzę i jesli dozyje sędziwego wieku to poddam się badaniom...

    • 91 84

    • kierowca

      dwie godziny później na tym samym przejściu znowu doszło do potrącenia pieszego, tym razem była to młoda kobieta. Kierowca młody w sile wieku mężczyzna, co ty na to?

      • 54 4

    • potracenie (7)

      Ten potrącony facet to chyba samobójca ,jak można było wejść odrazu na przejście nie upewniajac się czy nic nie jedzie z lewej strony.Zobaczył ze auta stoją z prawej i nie upewniajac się czy cos jedzie z lewej wtargnął na przejście wiec moim zdaniem wina obopólna.

      • 33 17

      • hmmm..... (2)

        Wina jest kierującego,tylko i wylacznie kierowcy.....Mial z****ny obowiązek zatrzymać się widząc stojące auta przed przejściem,a zwłaszcza widząc pieszego już na przejściu!!!!A skoro go nie widział to albo przez nie uwagę lub za szybko jechał co tym bardziej obarcza go wina

        • 23 14

        • (1)

          a z****nym obowiązkiem pieszego jest zachować ostrożność i myśleć co się robi ale czego od bezmózgowia wymagać?W tv powiedzieli masz pierwszeństwo idź jesteś twardszy od samochodu to kierowca ma uważać znać przepisy itd

          • 26 13

          • piracie drogowy zasrany to ty masz mózg pieszy niemusi miec głowy do okoła

            I pieszy niema prawa zatrzymywac sie na przejściu dla pieszych!!Takich jak ty powinni odrazu wysyłac na ponowny egzamin juz po samich wpisach bo widac ze niemasz pojecia o bezpieczniej jeździe autem

            • 4 10

      • zgadzam sie!! (1)

        w tym przypadku wina dziadka ze sie nie zatrzymal tak jak to zrobili ci z przeciwka, natomiast wina goscia ze nie spojrzal przed wejsciem w lewo tylko wparowal.. a 30s nic nie jechalo wczesniej!! obaj sa winni!! nie zmienia to faktu ze mojemu bratu dziadek zjechal przed maske bo go nie widzial (slaby juz wzrok) i brat z zona i dzieckiem wyladowali w szpitalu;/ badania powinni przechodzic starsi - sory - ale to dla bezpieczenstwa nas wszystkich..

        • 6 7

        • sory, ale badania szczególnie psychotesty powinni przechodzić wszyscy bez wyjątku czy mają kat. a, b,c czy d!

          • 11 3

      • przepisy się kłaniają

        Kierowca zbliżając się do przejścia powinien zachować szczególną ostrożność a nie zapi.....ć

        • 9 2

      • dziwna ta Twoja logika - to kierowca jadąc autem ma prawo się zagapić (pomimo ograniczenia prędkości, dwóch stojących aut, dwóch pieszych na jezdni i trzeci - oczekujący - każdy z tych sygnałów osobno powinien dać do myślenia kierowcy, a tu była kumulacja) a pieszy nie ma takiego prawa? Pieszy powinien spojrzeć, ale nawet gdyby widział auto miał prawo oczekiwać że sie zatrzyma.

        • 1 2

    • (7)

      piesza p..da mogła się obejrzeć wtedy zauważyłby szybko jadące auto ale po co się rozejrzeć po co mieć całe gnaty?

      • 9 10

      • (5)

        Przed przejściem dla pieszych kierowca na obowiązek zwolnić i rownież upewnić sie czy kogoś nie ma na przejściu.

        • 11 2

        • (2)

          co by to dało gdyby zwolnił jak pieszy nagle mu wtargnął przed maskę?

          • 3 6

          • Wolniej jedzie i łamie mniej kości, ale po co dbać o czyjeś gnaty, co?

            • 2 1

          • Tak nagle z ziemi wyrósł? Gdyby jechał wolniej zauwazylby pieszego, który znajduje sie na przejściu lub zamierza na nie wejść.

            • 1 0

        • (1)

          owszem ma. nikt tego nie neguje ale co jezeli nie zwolni i sie nie zatrzyma? kto bedzie fruwal i w najlepszym wypadku obolaly lezal w szpitalu? dlatego uwazam ze trzeba miec ograniczone zaufanie.

          • 2 0

          • A kierowca pójdzie siedziec. Po ta sa oznakowane przejścia dla pieszych aby zachować szczególna ostrożność.

            • 0 0

      • wajnij sie młotkiem gumowym to moze bedziesz miał wiecej rozumu piracie drogowy

        • 0 0

    • ty "f"

      idź do lekarza dobrze ci radzę! ilę na tym felernym przejściu było potrąceń pieszych? to teraz trochę się zastanów i powiedz ilu potrąciły osoby w starszym wieku?

      • 6 1

    • Pieszych potrącają młodzi kierowcy

      i to przeważnie na pasach.

      • 9 0

    • Proponuję naklejki z tyłu na szybie. (4)

      Ślepy głuchy i stary. Proszę na mnie uważać.

      • 4 13

      • A ja proponuję naklejki: jeszcze młody, głupi, często bierze.

        • 13 0

      • Naklejki? (1)

        A może uwaga głupi i nie myślący.Proszę uważać.

        • 2 0

        • Heh, w tym kraju powinny być wydawane razem z tablicą rejestracyjną ;)

          • 1 0

      • Oczywiście przykleimy Ci taka :) jak sam zostaniesz seniorem :)

        • 2 1

    • Potrącenia.

      Czy wśród wielu potrąceń w tym miejscu sprawcami byli kierowcy w starszym wieku? Uważam za bardzo nie uczciwe czepianie się starszych kierowców.Statystyki policyjne dokładnie wskazują jak jest.Czy spowodowanie wypadku przez dwudziestolatka ,oznaczać powinno obowiązek odebrania prawo jazdy wszystkim młodym? Kiedyś w Polsce był przepis ,nakazujący poddaniu się badaniom każdego kto spowodował wypadek bez względu na wiek.Bądzmy obiektywni.

      • 8 0

    • Fakt, kierowca senior potracił ale także pieszy (oceniam z nagrania) nie pofatygował się rozejrzeć co dzieje się na drodze a to już jest notoryczne u pieszych bo tramwaj, bo autobus mi odjedzie, ludzie w ogóle się nie rozglądają. Biegną na czerwonym albo w ogóle nie po pasach. Widziałem na żywo takie zdarzenia, kierowcy nie mieli żadnych szans się zatrzymać. Mam nadzieję, że bierzesz pod uwagę również swoich rodziców w tym co piszesz. Dziś jesteś sprawny jak źrebaczek ale za tych parę lat zobaczysz. Życzę powodzenia

      • 2 0

    • proszę dokładnie

      obejrzeć ten filmik - pan nie spojrzał w lewo , patrzył
      na idących policjantów i to go zgubiło !

      • 0 1

  • statystyki.... (15)

    "Postanowiliśmy zajrzeć do statystyk policyjnych. W 2013 r. seniorzy (60+) spowodowali na drogach w Polsce 3,5 tys. wypadków. Zginęło w nich ok. 340 osób, a nieco ponad 4,2 tys. zostało rannych. Przy 8,2 mln seniorów w naszym kraju wskaźnik wypadków na 10 tys. osób wynosi 4,3.

    Dla porównania osoby w grupie wiekowej 18-24 lata spowodowały 6,5 tys. zdarzeń, w których zginęło 584 osób, a aż 8,4 tys. zostało rannych. To praktycznie dwa razy więcej przy założeniu, że populacja osób w wieku 18-24 lata wynosi 3,6 mln osób, stąd wskaźnik liczby wypadków na 10 tys. osób wynosi 17,1."

    Policzcie ilość przejechanych kilometrów przez osoby w danym wieku, a nie ilość kierowców w danej grupie wiekowej. Dziadek kościołowy jeździ 10km tygodniowo, młody setki. Kto ma większe szanse na spowodowanie wypadku?...

    • 72 42

    • Skąd te kilometry wziąć (2)

      jak każdy Polak kręci licznik w swoim blachosmordzie

      • 14 6

      • Od 60tki co roku obowiazkowe badania lekarskie (1)

        • 3 8

        • Za krótkie kolejki masz u lekarzy, czy jak? Kto za to zapłaci?

          • 3 1

    • (2)

      niedzielni kierowcy powodują więcej kolizji, wśród tych wyprzedzających pod górę i na zakrętach przeważają młodzi i to są często wypadki śmiertelne.

      • 14 3

      • (1)

        w kodeksie drogowym nie mamowy o wyprzedzaniu pod góre :P

        • 2 7

        • Ustawa prawo o ruchu drogowym art. 24. pkt 7.

          "Zabrania się wyprzedzania pojazdu silnikowego jadącego po jezdni:

          przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia"

          Mam nadzieję, że nie jesteś kierowcą. Bo jeżeli tak, to się doedukuj.

          • 4 1

    • Statystyki wykorzystują jak cą jak zawsze rzadowi Politycy aprawda jest taka ze trzeba pozbyc sie obydwu (3)

      Trzeba sie pozbyć piratów drogowych w każdym wieku!Ten 80 leni kierowca jest piratem drogowym bo gdzie on się wtedy patrzył zachowywał sie dokładnie jak pirat drogowy w młodym wieku.U pirata drogowego wiek niema znaczenia!!Za potrącenie pieszego czy rowerzysty powinno sie odbierac prawo jazdy na 4 miesiące minimum.A jesli bedzie nadal jezdził bez prawka to kaa 5 tys zł załatwi sprawe jesli go nie stac to komornik zajmuje auto!Proste i skuteczne kto zaminusuje pirat drogowy

      • 5 7

      • skąd ci się akurat te 4 miesiące wzięły? (1)

        hmm?

        • 4 4

        • jak dla ciebie moze byc i 5 i wiecej :)

          • 3 0

      • komornik zajmuje auto?

        Ale sprawca nie ma auta i jest biednym bezrobotnym w nowym Q7 - nic takiemu nie zrobisz.

        • 2 0

    • Jak mniej jeździ to mniej zagraża - to oczywiste. Wiec o co kruszysz kopię ? (2)

      Nie pasuje ci, że dziadek czy babcia zatrzymuje się przy zielonej strzałce w prawo i czerwonym na wprost? A może to, że po mieście jedzie 55 a nie 80 ? Albo w prawo nie skręca z lewego pasa ? I używa kierunkowskazów przed skrętem, a nie po skręceniu ? I jak wyjeżdża z ronda to UŻYWA kierunkowskazu ? Przejechałem już ponad milion kilometrów i jeśli widzę idiotów za kierownicą to się przyglądam ich fizjonomiom. W 9 na 10 przypadków to są osoby w wieku tzw młodym (na oko - do 30 lat). Ostatnio Himalaje głupoty reprezentowane są głównie przez dość atrakcyjne i młode kobiety. Większość z nich chyba zapomniała o tym, że każdy samochód wyposażony jest w kierunkowskazy. Ich młodzi koledzy są niewiele lepsi. Jedni i drudzy na ulicy czują się w swoich pojazdach chyba ja w pancernych czołgach - mocny, duży i całkowity żółw na skrzyżowaniu. Ale jak się rozpędzi, to na akurat przejedzie przez następne skrzyżowanie już na czerwonym. Ze skrzyżowania należy ruszać SZYBKO, po to żeby upłynnić ruch, ale ta wiedza do narzekających na dziadków i babcie krytykantów jeszcze jeszcze nie dotarła.

      • 23 6

      • mi przeszkadza (1)

        zajezdzanie drogi z prędkością o 20-30 km/h mniejszą niż dopuszczalna, zwykle właśnie bez kierunkowskazów, nie upewniwszy sie, czy coś jedzie, przeszkadza mi niezatrzymywanie sie na zielonej strzałce właśnie 'bo nigdy sie tego nie robiło', zwalnianie do 50 km/h przed fotoradarem na drodze krajowej, gdzie mam dopuszczalną prędkość 90km/h, ruszanie 10 sekund po zapaleniu sie zielonego, gdy już zapala się żółte. zwalnianie do 30 km/h 200 metrów przed skrzyżowaniem 'bo już nie zdążę na zielone'; on zdążył- na czerwonym praktycznie- inni nie... pewnie inne przykłady można by podać.
        Nie mam nic przeciwko starszym kierowcom, jeśli są w stanie bezpiecznie prowadzić. Za to w tym właśnie pomogłyby badania okresowe- nikt nie chce zabierać wszystkim emerytom prawa jazdy. wierzę, zę większość starszych kierowców jeździ bezpiecznie i przepisowo. podobnie zresztą jak większość młodszych. Niektórym po prostu powinno sie odebrac prawo jazdy. niektórym za głupotę, a niektórym niestety za stan zdrowia, który nie pozwala bezpiecznie prowadzić pojazdu.
        Nie zgadzam sie tez z tym, ze skoro jeżdzą wolniej, to znaczy, że jeżdżą przepisowo- właśnie wręcz przeciwnie.
        W pewnym wieku po prostu człowiek nie nadaje sie już do jazdy samochodem. moja babcia jeździła prawie 60 lat. w zeszłym roku stwierdziła po prostu, ze już nie będzie prowadzić, bo refleks ma za słaby. i tyle. a jeździła całkiem nieźle. i zawalidrogą nie była.

        • 5 2

        • Jestem też młody.

          ale powyższe wady widzę tylko u młodych kierowców.

          • 8 0

    • młody setki robi i potem mu się wydaje, że jest mistrzem kierownicy i się wpieprza przed samochody bo zawsze musi być 2 albo i 3 przed miejscem w które mógłby spokojnie wjechać. Z wielką przyjemnością wtedy takiemu frajerowi pokazuję, że se może autobusem jeździć.

      • 4 1

    • nie

      Tylko ze senior jeździ te 10 km i zrobi wypadek a młodzi 100 i jeden wypadek czyli dziadek może spowodować 10x więcej wypadków tak to zrozumiałem

      • 0 9

  • CZy stanowią zagrożenie? (1)

    TAK,
    tak samo jak bardzo młodzi,
    i każdy , niezależnie od wieku, kto jeździ nonszalancko, nie przestrzega przepisów,

    • 94 2

    • przepisy są do bani i po to by je łamać

      niezdecydowanie to większe zagrożenie niż prędkość

      • 2 29

  • wole seniora niz gowniarza (8)

    Wole na swoje drodze spotkać kogoś, kto może i gorzej widzi i wolniej reaguje, ale jedzie przepisowa "50" po mieście, niż gowniarza po 3 piwach, który szpanujac przed koleżankami jedzie 120 swoim autem za 5 tys. Zl

    • 146 13

    • a ja wolę GUANiarza

      • 0 25

    • napewno ? (3)

      Jakos nie lubie dziadkow z parkinsonem za kierownica, a co do jazdy z przepisami w trasie jak ejzdze wieksze zagrozenie sprawiaja kierowcy ktorzy jada po prostu za wolno... i wymuszaja wyprzedzanie (nie mowie o idiotach pco ejzdza po 200km/h)

      • 5 16

      • "wymuszają wyprzedzanie" zastanów się dzieciaku co piszesz. (2)

        to takim jak TY nerwowym, wiecznie spóźnionym królom szos powinno zabierać się prawo jazdy, bezmyślny dzieciaku bez wyobraźni.

        • 23 1

        • (1)

          jeździsz gdzieś dalej niż do warzywniaka???
          jeden z ostatnich przykładów. 7-ka, między gdańskiem i elblągiem. wlecze się sznur samochodów ok 70km/h. po kolei wszyscy wyprzedzają zawalidrogę, którym okazuje się być "dziadek" sunący swym nowym autem. w związku z tym, że przez jakiś czas była podwójna ciągła i spory ruch na pasie przeciwnym to jechałam za nim kilka kilometrów. swoją 70-ką "ciął" bez względu na ograniczenia. w zabudowanym nie zwalniał, na 90-ce nie przyspieszał. nikomu z wyprzedzających nie ułatwił manewru, mało tego, jechał bliziutko osi jezdni.

          • 0 2

          • Jak jechał 70-siatką...to wyprzedzenie takiego marudera ....

            ...zajmuje 3-4 sekundy....jak nie potrafisz wykonać takiego manewru, to wlecz się za nim. Jeżdżę tamtędy dość często...i jakoś nie spotkałem zbyt wielu takich a jak już byli to nie było najmniejszego problemu ich wyprzedzić.

            • 2 0

    • Są seniorzy, który jeżdżą porządnie i młodzi, którzy też jeżdżą rozważnie. Ale i na odwrót są seniorzy, których dynamika jazdy jest taka, że o spowodowanie wypadku nie trudno i młodzi, których dynamika jazdy jest za duża.

      • 1 0

    • (1)

      Zbyt wolna jazda stwarza duże zagrożenie na drodze, ponieważ prowokuje innych do niebezpiecznych manewrów. Najspokojniejszy człowiek, wlokąc się przez godzinę za zawalidrogą, może wyjść z nerw i zdecydować się na ryzykowne wyprzedzanie przy byle okazji.

      Bezpieczna jazda = jazda nie zakłócająca płynności ruchu. Czyli ani za szybka, ani za wolna.

      Krzyczącym zaprzeczeniem bezpiecznej jazdy są zwyczaje na obwodnicy trójmiasta. Prawym pasem suną zawalidrogi, 60-70 km/h, lewym pędzą szaleńcy ~200. Nie ma gdzie jechać tą drogą normalnie.

      • 1 3

      • :)

        to trzeba dobudować trzeci pas !! :D

        • 2 0

  • senior seniorowi nierówny....

    Inaczej jeździ senior w wieku 70 lat , jeżdżący codziennie a inaczej senior 80 letni jeżdżący raz w tygodniu (--> niedzielniak). Generalnie dla dobra nas wszystkich powyżej 70-tki powinny być testy "jakościowe" obowiązkowe i czeste ......

    • 49 11

  • Nie ma co wnikać ile powodują wypadków (3)

    Każdy wypadek to potencjalna śmiertelna ofiara więc powinno się wprowadzić obowiązkowe badania po 60 roku życia. Niezależnie czy więcej wypadków powodują młodzi. Wyeliminowanie po kolei możliwie jak największej liczby przyczyn da łącznie efekt na polskich drogach.
    Z doświadczenia widzę (18 lat prawko, około 500 tys km nakręcone autem osobowym), że osoby starsze popełniają błędy we włączaniu się do ruchu, ocenie prędkości innych pojazdów a to powoduje sytuacje potencjalnie niebezpieczne. Młodzi to oczywiście brawura, prędkość itp... Nie ma co porównywać eliminować zagrożenia z każdej strony mądrymi przepisami. A pana z partii emerytów NIE SŁUCHAĆ.

    • 16 29

    • (1)

      ja bym może zaczął od wyeliminowania takich sytuacji jak to że tranzyt idzie przez miasta i wioski no ale kasa misiu lepiej i taniej jest upierd..lać pod byle powodem kolejne grupy użytkowników dróg niż budować obwodnice czy drogi dwujezdniowe między miastami łatwiej stawiać las fotoradarów niż zbudować w każdym województwie minimum jedno porządne miasteczko ruchu drogowego z płytami poślizgowymi torami do szybszej sportowej jazdy itd bo to też kasa misiu kasa oczywiście uwalić staruszków przez których ginie mniej niż przez pijanych czyli zero zero nic % ofiar śmiertelnych niż zająć się problemem od dobrej strony

      • 5 2

      • Czy wiesz, ile obwodnic zbudowano w ostatnich latach?

        Skórcz, Pelplin, Kwidzyn, Kołobrzeg, w kolejce Kościerzyna, Brodnica, Żukowo, Kartuzy... A to tylko na Pomorzu, na południu kraju dzieje się jeszcze więcej.

        • 0 1

    • Najpierw należy wyeliminować pijaków na drogach.

      Pijanych jest ułamek wszystkich kierowców, ale powodują aż 16% ofiar śmiertelnych na drogach. Kontrole trzeźwości na blokadach wykazują ok. 0,2-0,4% nietrzeźwych kierowców. Teraz popatrzmy na liczby z policja.gov.pl: liczba ofiar śmiertelnych wypadków: 3571, z tego ofiary wypadków spowodowanych przez pijanych kierowców: 584. Czyli wychodzi ok. 16%. Oczywiście, to jest 584 ludzi i 16% za dużo. Skoro 0,2-0,4% kierowców powoduje 16% ofiar, to czy nie znaczy to,że mają oni WIĘKSZY udział w problemie,niż pozostałe 99,6-8%? Gdyby nawet przyjąć, że norma jest zaniżona, to tym bardziej dziwna jest dysproporcja pomiędzy ilością spowodowanych ofiar, bo ci kierowcy "na lekkim kacu" powinni powodować "nie aż tak dużo" ofiar, a tak nie jest. A skoro pijany kierowca jest 50 razy bardziej niebezpieczny dla życia,niż nawet statystyczny trzeźwy debil drogowy,to powstrzymując pijanego kierowcę przed jazdą (a trzeźwego przed upiciem się) właśnie NAJSKUTECZNIEJ zwalczamy NAJPOWAŻNIEJSZĄ składową problemu.

      • 3 0

  • (5)

    Internet jest raczej domeną młodych.Staruchowie raczej mimo że mają wiecej czasu to nie starcza im umiejętności aby posługiwać sie klawiaturą .moja 55 letnia mama nie umie nawet włączyć komputera.A teraz popatrzcie na poparcia .Większośc kciuków jest w górę przeciw dodatkowym badaniom dla seniorów

    • 5 64

    • Sama jesteś staruchem... (1)

      Btw 55 lat to siła wieku a nie starość gimbazo

      • 33 2

      • obecnie tak, bo reszta gimbazy (

        nic tylko rwać takie młode szprotki

        • 3 0

    • beata

      Jesteś jeszcze taka głupia, ciekawe czy zmądrzejesz na starość.

      • 17 0

    • Jestes glupia jak but ! Jak nie nauczyłaś jeszcze swojej matki obsługiwać komputer ! Moja babcia ma 70 lat i komputer obsługuje jak wiele młodych. Nauczyłem ją wszystko , a resztę pojęła na Uniwersytecie 3 wieku !

      • 9 0

    • ...

      Moja babcia ma ponad 70 i sama (czasem soe tylko o cos zapyta) ogarnela komputer, internet, a teraz jeszcze z ipadem smiga ;)

      • 4 0

  • no i

    paranoja "dziadki powinni przeprowadzać badania co rok!sam mam prawo jazdy od 25 lat,jestem kierowcą zawodowym(czynnym),posiadam wszystkie kategorie,badania itp,oraz długoletnią praktykę,nie uważam się za mistrza kierownicy,"byłem nim"20 lat temu,ale niestety starość nie radość,im ktoś starszy to mniej mobilny...taka jest prawda i tyle na ten temat...

    • 14 17

  • Dobre sobie (2)

    Po tym wypadku niektórzy ludzie zaczęli krytykować ludzi starszych za kółkiem. Zapominają ze większość wypadków w tym poważnych jest udziałem ludzi o wiele młodszych. Podoba mi się ta nagonka na starszych. Tak jak byście panowie krytykanci byli wiecznie młodzi. Zobaczymy jak na stare lata sami będziecie prowadzić samochód. Ilu z was w ogóle do tego wieku dozyje. Błędy zdarzają się kierowcom w każdym wieku. Żeby nie było mam 30 lat i zawodowo jeżdżę dużym i małym mobilkiem. I żeby było ciekawiej robie to przepisowo. A widuje na drodze jakoś więcej glabow w młodszym niż starszym wieku.

    • 49 5

    • przepisowo to wcale ciekawiej nie jest tylko raczej nudno (1)

      gdy jadę 50km/h wydaję mi sie że stoję w miejscu.przepisy są niesprawiedliwe ponieważ są dopasowane zbyt ogólnie np.prędkość i hamowanie -jaka jest różnica w prędkości reakcji pomiędzy 25 a 70-cio latkiem

      • 1 9

      • Tyle że ja na drodze nie szukam wrażeń

        Wiec wisi mi, czy jest mi nudno...ważne ze mi i innym jest bezpiecznie. A wrażeń szukam w weekendy na torze motocrossowym.

        • 2 0

  • ah starośc nie radość (3)

    wszyscy będziemy starzy ale Ci co już nie widzą powinni sobie darować taką wygodę jak furka bo inaczej wszyscy ze strachu (przed takimi wypadkami jak na hallera) wylądujemy

    • 6 12

    • (2)

      Ty jesteś młody, to przesiądź się na rower, a starym daj pojeździć, bo nogi już nie te i ani do przystanku się nie da doczłapać, ani na rowerze, tylko samochodem właśnie. No chyba, że babcie wozisz na każde zawołanie.

      • 9 3

      • po to są taksówki i rodzina (1)

        nic dziwnego że dziadzio wypadku nie spowoduje bo każdy go ominie i walnie dalej

        • 3 3

        • chciałabym żeby na emeryturze stać mnie było na taksówki :) a rodzina ma swoje życie, jak emeryt chce żyć aktywnie to raczej musi liczyć na siebie.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Moto Safety Day

festyn, spotkanie

Zbieramy na Karetkę

90 - 290 zł
zlot, imprezy i akcje charytatywne

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile obecnie wynosi limit punktów karnych dla doświadczonego kierowcy?

 

Najczęściej czytane