• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy senior za kierownicą stanowi zagrożenie?

Maciej Naskręt
20 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Z raz zdobytego uprawnienia do kierowania pojazdem na polskich drogach można korzystać dożywotnio. Z raz zdobytego uprawnienia do kierowania pojazdem na polskich drogach można korzystać dożywotnio.

Wraz ze starzejącym się społeczeństwem przybywa, także w Trójmieście, kierowców w wieku emerytalnym. Dla jednych są zagrożeniem i powinno im się odbierać uprawnienia. Inni natomiast twierdzą, że nie stanowią problemu. Sprawdzamy, jak jest naprawdę.



Nagranie z kamery monitoringu firmy Satland. Zdarzenie z 12 maja tego roku. 81-letni kierowca wjeżdża w przechodzącego po przejściu pieszego.

W minionym tygodniu 81-letni kierowca samochodu osobowego potrącił mężczyznę na przejściu dla pieszych w ciągu al. Hallera w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Stan potrąconego 58-latka był poważny. Trafił do szpitala.

Część osób winą za to zdarzenie obarcza sędziwy wiek kierowcy i nawołuje do zmiany przepisów. - Wiek emerytalny powinien dotyczyć także kierowców, a przynajmniej ustawodawca powinien przewidzieć obowiązkowe badania lekarskie raz w roku po ukończeniu 67 roku życia - przekonuje nasz czytelnik.

Miał 80 lat, zdawał na prawo jazdy 30 razy

Egzaminatorzy twierdzą, że aż tak restrykcyjne prawo nie jest nam potrzebne. - Wystarczy drobna korekta ostatnio wprowadzonych zapisów prawa o kierujących pojazdami. Obecnie nowi kierowcy są zmuszeni do wymiany dokumentu co 15 lat. Nie można im go jednak zatrzymać za zły stan zdrowia. Do tego zapisu wystarczyłoby dodać, że dokument jest wydawany po przedłożeniu zaświadczenia lekarskiego o zdolności do kierowania pojazdami mechanicznymi - mówi Andrzej Pepliński, zastępca dyrektora Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.

Czy seniorzy za kierownicą stanowią zagrożenie dla pozostałych uczestników ruchu?

W PORD jednak twierdzą, że raczej więcej "za uszami" mają młodzi kierowcy. Wypadki z udziałem kierowców w wieku od 18 do 30 lat to wciąż plaga na drogach nie tylko Trójmiasta, ale całego kraju.

Sito egzaminatorów wobec osób starszych działa, ale wśród nich chętnych na prawo jazdy brak. - W swojej 15-letniej karierze zawodowej w PORD spotkałem raz mężczyznę, który w wieku ok. 80 lat postanowił zdać egzamin na prawo jazdy. Uprawnienie było mu potrzebne, bowiem zmarła jego żona, będąca kierowcą. 80-latek planował dojeżdżać na cmentarz właśnie, by odwiedzać grób żony. Do egzaminu podchodził ok. 30 razy. Ostatecznie zrezygnował - opowiada zastępca dyrektora PORD.

Egzaminatorzy wspominają także kobietę w wieku ok. 70 lat, która zdała egzamin za pierwszym podejściem. - Taki wynik był możliwy dzięki długiemu kursowi. Kandydatka wyjeździła na kursie 300 godzin - mówi Pepliński.

Emeryci za kierownicą: nie stanowimy zagrożenia, mamy doświadczenie

Zdaniem osób, które od kilkudziesięciu lat prowadzą pojazdy i przy tym przekroczyły 70-kę, nie są zagrożeniem na drodze, bowiem jeżdżą wolniej i przez to ostrożniej.

- Samochód prowadzę od ponad 20 lat. Nie miałem poważniejszej kolizji. Wprowadzenie dodatkowych testów psychologicznych czy też badań lekarskich jedynie może zafałszować moje umiejętności zdobyte przez lata. Takie traktowanie osób starszych jest społecznie niesprawiedliwie - wyjaśnia nam Jerzy Jaworski, emeryt i działacz Rady Wojewódzkiej Krajowej Partii Emerytów i Rencistów w Gdańsku.

Podobnie jak egzaminatorzy, kierowcy z siedemdziesiątką na karku wytykają ludziom młodym ułańską fantazję i powodowanie nadmiernej liczby wypadków. - Przyczyniamy się rzadziej do zdarzeń na drodze, a mówienie, że jest inaczej to jakiś stereotyp - podkreśla Jerzy Jaworski.

Statystyka policyjna łaskawa dla kierowców 60+

Postanowiliśmy zajrzeć do statystyk policyjnych. W 2013 r. seniorzy (60+) spowodowali na drogach w Polsce 3,5 tys. wypadków. Zginęło w nich ok. 340 osób, a nieco ponad 4,2 tys. zostało rannych. Przy 8,2 mln seniorów w naszym kraju wskaźnik wypadków na 10 tys. osób wynosi 4,3.

Dla porównania osoby w grupie wiekowej 18-24 lata spowodowały 6,5 tys. zdarzeń, w których zginęło 584 osób, a aż 8,4 tys. zostało rannych. To praktycznie dwa razy więcej przy założeniu, że populacja osób w wieku 18-24 lata wynosi 3,6 mln osób, stąd wskaźnik liczby wypadków na 10 tys. osób wynosi 17,1.

Krytykują starszych ci, którzy nagminnie łamią prawo?

Psycholodzy transportu przekonują, że kierowca im starszy, tym - zazwyczaj - jest bardziej rozważny. Stąd osoby po siedemdziesiątce kierują samochodem ostrożniej i starają się zwracać większą uwagę na to, by do celu dojechać spokojnie, przepisowo i bezpiecznie.

To jednak czasem nie pasuje innym kierowcom, którzy ścigają się z czasem. Z tego powodu seniorzy są uznawani za zawalidrogi. Kierowcom-seniorom dostaje się w Trójmieście najczęściej, gdy wyjeżdżają na obwodnicę, po której jadą 80-90 km/h. Problem w tym, że głos na seniorów podnoszą ci kierowcy, którzy sami często łamią przepisy.

Psycholodzy transportu zlecają uczestnikom ruchu większą empatię na drodze względem seniorów, przecież kiedyś każdy z nas może mieć siedemdziesiąt lat na karku.

Opinie (166)

  • nowosc

    teraz seniorzy nie mają wcale tak żle , mogą kupić sobie juz od 2.000 zł SKUTER ELEKTRYCZNY dzięki niemu mogą zrobić 50 km za koszt 1 zł to wcale niewiele , dlatego zamiast szukać miejsca na parkingu seniorzy wolą skutery elektryczne które nie są sprzetem dla inwalidów bo jadą z prędkością 18km/h a to bardzo duzo .

    • 0 0

  • uogólnienia niebezpieczne

    czy to senior staranował przystanek w Kamieniu Pomorskim? czy to senior wiózł osiem osób samochodem i skutecznie skasował (tzn. zabił) siedem? młodzi nie powodują wypadków? warto skończyć z uogólnieniami i każdy wypadek oceniać osobno a uwagi krytyczne zająców, nagminnie przekraczajęcych dozwoloną prędkość o co najmniej 50 km/h (w mieście!), przejeżdżająch na czerwonym świetle czy przebijających się przez pieszych, mających zielone światło należy traktować jako sygnał do skierowania tych osób na psychotesty

    • 0 0

  • konsekwencje

    konsekwencje śmiertelne wypadków drogowych są największe w grupie kierowców 70+ (liczba zgonów na 1000 wypadków). Jednakże generalnie wypadkowość w tej grupie nie stanowi problemu, ze względu na znikomą liczbę kolizji. Tak więc ta grupa kierowców jest niebezpieczna przede wszystkim dla siebie!! Badania kontrolne nie zawsze muszą kończyć się zatrzymaniem prawa jazdy. Mogą też (jak w USA) ograniczać poruszanie kierowcy do pewnych stref ruchu, pory dnia itp

    • 0 0

  • (27)

    "Psycholodzy transportu zlecają uczestnikom ruchu większą empatię na drodze względem seniorów, przecież kiedyś każdy z nas może mieć siedemdziesiąt lat na karku."

    Taaa? Niech powiedzą to temu potrąconemu pieszemu, przez tego starszego Pana za kierownica...

    Jestem za wprowadzeniem obowiązkowych badań dla seniorów. Sam jeżdzę i jesli dozyje sędziwego wieku to poddam się badaniom...

    • 91 84

    • (7)

      piesza p..da mogła się obejrzeć wtedy zauważyłby szybko jadące auto ale po co się rozejrzeć po co mieć całe gnaty?

      • 9 10

      • (5)

        Przed przejściem dla pieszych kierowca na obowiązek zwolnić i rownież upewnić sie czy kogoś nie ma na przejściu.

        • 11 2

        • (1)

          owszem ma. nikt tego nie neguje ale co jezeli nie zwolni i sie nie zatrzyma? kto bedzie fruwal i w najlepszym wypadku obolaly lezal w szpitalu? dlatego uwazam ze trzeba miec ograniczone zaufanie.

          • 2 0

          • A kierowca pójdzie siedziec. Po ta sa oznakowane przejścia dla pieszych aby zachować szczególna ostrożność.

            • 0 0

        • (2)

          co by to dało gdyby zwolnił jak pieszy nagle mu wtargnął przed maskę?

          • 3 6

          • Tak nagle z ziemi wyrósł? Gdyby jechał wolniej zauwazylby pieszego, który znajduje sie na przejściu lub zamierza na nie wejść.

            • 1 0

          • Wolniej jedzie i łamie mniej kości, ale po co dbać o czyjeś gnaty, co?

            • 2 1

      • wajnij sie młotkiem gumowym to moze bedziesz miał wiecej rozumu piracie drogowy

        • 0 0

    • proszę dokładnie

      obejrzeć ten filmik - pan nie spojrzał w lewo , patrzył
      na idących policjantów i to go zgubiło !

      • 0 1

    • potracenie (7)

      Ten potrącony facet to chyba samobójca ,jak można było wejść odrazu na przejście nie upewniajac się czy nic nie jedzie z lewej strony.Zobaczył ze auta stoją z prawej i nie upewniajac się czy cos jedzie z lewej wtargnął na przejście wiec moim zdaniem wina obopólna.

      • 33 17

      • dziwna ta Twoja logika - to kierowca jadąc autem ma prawo się zagapić (pomimo ograniczenia prędkości, dwóch stojących aut, dwóch pieszych na jezdni i trzeci - oczekujący - każdy z tych sygnałów osobno powinien dać do myślenia kierowcy, a tu była kumulacja) a pieszy nie ma takiego prawa? Pieszy powinien spojrzeć, ale nawet gdyby widział auto miał prawo oczekiwać że sie zatrzyma.

        • 1 2

      • hmmm..... (2)

        Wina jest kierującego,tylko i wylacznie kierowcy.....Mial z****ny obowiązek zatrzymać się widząc stojące auta przed przejściem,a zwłaszcza widząc pieszego już na przejściu!!!!A skoro go nie widział to albo przez nie uwagę lub za szybko jechał co tym bardziej obarcza go wina

        • 23 14

        • (1)

          a z****nym obowiązkiem pieszego jest zachować ostrożność i myśleć co się robi ale czego od bezmózgowia wymagać?W tv powiedzieli masz pierwszeństwo idź jesteś twardszy od samochodu to kierowca ma uważać znać przepisy itd

          • 26 13

          • piracie drogowy zasrany to ty masz mózg pieszy niemusi miec głowy do okoła

            I pieszy niema prawa zatrzymywac sie na przejściu dla pieszych!!Takich jak ty powinni odrazu wysyłac na ponowny egzamin juz po samich wpisach bo widac ze niemasz pojecia o bezpieczniej jeździe autem

            • 4 10

      • przepisy się kłaniają

        Kierowca zbliżając się do przejścia powinien zachować szczególną ostrożność a nie zapi.....ć

        • 9 2

      • zgadzam sie!! (1)

        w tym przypadku wina dziadka ze sie nie zatrzymal tak jak to zrobili ci z przeciwka, natomiast wina goscia ze nie spojrzal przed wejsciem w lewo tylko wparowal.. a 30s nic nie jechalo wczesniej!! obaj sa winni!! nie zmienia to faktu ze mojemu bratu dziadek zjechal przed maske bo go nie widzial (slaby juz wzrok) i brat z zona i dzieckiem wyladowali w szpitalu;/ badania powinni przechodzic starsi - sory - ale to dla bezpieczenstwa nas wszystkich..

        • 6 7

        • sory, ale badania szczególnie psychotesty powinni przechodzić wszyscy bez wyjątku czy mają kat. a, b,c czy d!

          • 11 3

    • Proponuję naklejki z tyłu na szybie. (4)

      Ślepy głuchy i stary. Proszę na mnie uważać.

      • 4 13

      • Oczywiście przykleimy Ci taka :) jak sam zostaniesz seniorem :)

        • 2 1

      • Naklejki? (1)

        A może uwaga głupi i nie myślący.Proszę uważać.

        • 2 0

        • Heh, w tym kraju powinny być wydawane razem z tablicą rejestracyjną ;)

          • 1 0

      • A ja proponuję naklejki: jeszcze młody, głupi, często bierze.

        • 13 0

    • Fakt, kierowca senior potracił ale także pieszy (oceniam z nagrania) nie pofatygował się rozejrzeć co dzieje się na drodze a to już jest notoryczne u pieszych bo tramwaj, bo autobus mi odjedzie, ludzie w ogóle się nie rozglądają. Biegną na czerwonym albo w ogóle nie po pasach. Widziałem na żywo takie zdarzenia, kierowcy nie mieli żadnych szans się zatrzymać. Mam nadzieję, że bierzesz pod uwagę również swoich rodziców w tym co piszesz. Dziś jesteś sprawny jak źrebaczek ale za tych parę lat zobaczysz. Życzę powodzenia

      • 2 0

    • Potrącenia.

      Czy wśród wielu potrąceń w tym miejscu sprawcami byli kierowcy w starszym wieku? Uważam za bardzo nie uczciwe czepianie się starszych kierowców.Statystyki policyjne dokładnie wskazują jak jest.Czy spowodowanie wypadku przez dwudziestolatka ,oznaczać powinno obowiązek odebrania prawo jazdy wszystkim młodym? Kiedyś w Polsce był przepis ,nakazujący poddaniu się badaniom każdego kto spowodował wypadek bez względu na wiek.Bądzmy obiektywni.

      • 8 0

    • Pieszych potrącają młodzi kierowcy

      i to przeważnie na pasach.

      • 9 0

    • ty "f"

      idź do lekarza dobrze ci radzę! ilę na tym felernym przejściu było potrąceń pieszych? to teraz trochę się zastanów i powiedz ilu potrąciły osoby w starszym wieku?

      • 6 1

    • kierowca

      dwie godziny później na tym samym przejściu znowu doszło do potrącenia pieszego, tym razem była to młoda kobieta. Kierowca młody w sile wieku mężczyzna, co ty na to?

      • 54 4

  • wole seniora niz gowniarza (8)

    Wole na swoje drodze spotkać kogoś, kto może i gorzej widzi i wolniej reaguje, ale jedzie przepisowa "50" po mieście, niż gowniarza po 3 piwach, który szpanujac przed koleżankami jedzie 120 swoim autem za 5 tys. Zl

    • 146 13

    • napewno ? (3)

      Jakos nie lubie dziadkow z parkinsonem za kierownica, a co do jazdy z przepisami w trasie jak ejzdze wieksze zagrozenie sprawiaja kierowcy ktorzy jada po prostu za wolno... i wymuszaja wyprzedzanie (nie mowie o idiotach pco ejzdza po 200km/h)

      • 5 16

      • "wymuszają wyprzedzanie" zastanów się dzieciaku co piszesz. (2)

        to takim jak TY nerwowym, wiecznie spóźnionym królom szos powinno zabierać się prawo jazdy, bezmyślny dzieciaku bez wyobraźni.

        • 23 1

        • (1)

          jeździsz gdzieś dalej niż do warzywniaka???
          jeden z ostatnich przykładów. 7-ka, między gdańskiem i elblągiem. wlecze się sznur samochodów ok 70km/h. po kolei wszyscy wyprzedzają zawalidrogę, którym okazuje się być "dziadek" sunący swym nowym autem. w związku z tym, że przez jakiś czas była podwójna ciągła i spory ruch na pasie przeciwnym to jechałam za nim kilka kilometrów. swoją 70-ką "ciął" bez względu na ograniczenia. w zabudowanym nie zwalniał, na 90-ce nie przyspieszał. nikomu z wyprzedzających nie ułatwił manewru, mało tego, jechał bliziutko osi jezdni.

          • 0 2

          • Jak jechał 70-siatką...to wyprzedzenie takiego marudera ....

            ...zajmuje 3-4 sekundy....jak nie potrafisz wykonać takiego manewru, to wlecz się za nim. Jeżdżę tamtędy dość często...i jakoś nie spotkałem zbyt wielu takich a jak już byli to nie było najmniejszego problemu ich wyprzedzić.

            • 2 0

    • (1)

      Zbyt wolna jazda stwarza duże zagrożenie na drodze, ponieważ prowokuje innych do niebezpiecznych manewrów. Najspokojniejszy człowiek, wlokąc się przez godzinę za zawalidrogą, może wyjść z nerw i zdecydować się na ryzykowne wyprzedzanie przy byle okazji.

      Bezpieczna jazda = jazda nie zakłócająca płynności ruchu. Czyli ani za szybka, ani za wolna.

      Krzyczącym zaprzeczeniem bezpiecznej jazdy są zwyczaje na obwodnicy trójmiasta. Prawym pasem suną zawalidrogi, 60-70 km/h, lewym pędzą szaleńcy ~200. Nie ma gdzie jechać tą drogą normalnie.

      • 1 3

      • :)

        to trzeba dobudować trzeci pas !! :D

        • 2 0

    • Są seniorzy, który jeżdżą porządnie i młodzi, którzy też jeżdżą rozważnie. Ale i na odwrót są seniorzy, których dynamika jazdy jest taka, że o spowodowanie wypadku nie trudno i młodzi, których dynamika jazdy jest za duża.

      • 1 0

    • a ja wolę GUANiarza

      • 0 25

  • Senior za kółkiem ... Ja jestem za!!!!

    youtube.com/watch?v=ePpD_xnsdHU

    • 0 0

  • Bez urazy

    Nie wiem czy paplaniem da się oszukać naturę.Człowiek starszy nie posiada już refleksu potrzebnego do prawidłowej reakcji.Ruch uliczny jest teraz znacznie większy niż przed laty i o wiele szybszy.Nie zapominajmy że na ulicach królują nowoczesne i dynamiczne samochody a nie maluchy.Właśnie spowolnione reakcje tej grupy kierowców są zagrożeniem.Na koniec chciałbym dodać że nie jestem za nagonką na starsze osoby za kierownicą. Ale może w pewnym wieku lepiej przesiąść się na zdrowszy rowerek albo korzystać z komunikacji którą tak pięknie nasze trójmiasto rozwija? A autka używać raczej w ostateczności...

    • 1 1

  • ja jestem też taki dziadek /64 lat/

    robie miesięcznie ponad 30 tyś km i co ?

    • 3 0

  • ah starośc nie radość (3)

    wszyscy będziemy starzy ale Ci co już nie widzą powinni sobie darować taką wygodę jak furka bo inaczej wszyscy ze strachu (przed takimi wypadkami jak na hallera) wylądujemy

    • 6 12

    • (2)

      Ty jesteś młody, to przesiądź się na rower, a starym daj pojeździć, bo nogi już nie te i ani do przystanku się nie da doczłapać, ani na rowerze, tylko samochodem właśnie. No chyba, że babcie wozisz na każde zawołanie.

      • 9 3

      • po to są taksówki i rodzina (1)

        nic dziwnego że dziadzio wypadku nie spowoduje bo każdy go ominie i walnie dalej

        • 3 3

        • chciałabym żeby na emeryturze stać mnie było na taksówki :) a rodzina ma swoje życie, jak emeryt chce żyć aktywnie to raczej musi liczyć na siebie.

          • 1 0

  • Czy senior za kierownicą stanowi zagrożenie?

    NIE do puki nie wyjedzie na ulice

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ASR?

 

Najczęściej czytane