• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy senior za kierownicą stanowi zagrożenie?

Maciej Naskręt
20 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Z raz zdobytego uprawnienia do kierowania pojazdem na polskich drogach można korzystać dożywotnio. Z raz zdobytego uprawnienia do kierowania pojazdem na polskich drogach można korzystać dożywotnio.

Wraz ze starzejącym się społeczeństwem przybywa, także w Trójmieście, kierowców w wieku emerytalnym. Dla jednych są zagrożeniem i powinno im się odbierać uprawnienia. Inni natomiast twierdzą, że nie stanowią problemu. Sprawdzamy, jak jest naprawdę.



Nagranie z kamery monitoringu firmy Satland. Zdarzenie z 12 maja tego roku. 81-letni kierowca wjeżdża w przechodzącego po przejściu pieszego.

W minionym tygodniu 81-letni kierowca samochodu osobowego potrącił mężczyznę na przejściu dla pieszych w ciągu al. Hallera w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Stan potrąconego 58-latka był poważny. Trafił do szpitala.

Część osób winą za to zdarzenie obarcza sędziwy wiek kierowcy i nawołuje do zmiany przepisów. - Wiek emerytalny powinien dotyczyć także kierowców, a przynajmniej ustawodawca powinien przewidzieć obowiązkowe badania lekarskie raz w roku po ukończeniu 67 roku życia - przekonuje nasz czytelnik.

Miał 80 lat, zdawał na prawo jazdy 30 razy

Egzaminatorzy twierdzą, że aż tak restrykcyjne prawo nie jest nam potrzebne. - Wystarczy drobna korekta ostatnio wprowadzonych zapisów prawa o kierujących pojazdami. Obecnie nowi kierowcy są zmuszeni do wymiany dokumentu co 15 lat. Nie można im go jednak zatrzymać za zły stan zdrowia. Do tego zapisu wystarczyłoby dodać, że dokument jest wydawany po przedłożeniu zaświadczenia lekarskiego o zdolności do kierowania pojazdami mechanicznymi - mówi Andrzej Pepliński, zastępca dyrektora Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.

Czy seniorzy za kierownicą stanowią zagrożenie dla pozostałych uczestników ruchu?

W PORD jednak twierdzą, że raczej więcej "za uszami" mają młodzi kierowcy. Wypadki z udziałem kierowców w wieku od 18 do 30 lat to wciąż plaga na drogach nie tylko Trójmiasta, ale całego kraju.

Sito egzaminatorów wobec osób starszych działa, ale wśród nich chętnych na prawo jazdy brak. - W swojej 15-letniej karierze zawodowej w PORD spotkałem raz mężczyznę, który w wieku ok. 80 lat postanowił zdać egzamin na prawo jazdy. Uprawnienie było mu potrzebne, bowiem zmarła jego żona, będąca kierowcą. 80-latek planował dojeżdżać na cmentarz właśnie, by odwiedzać grób żony. Do egzaminu podchodził ok. 30 razy. Ostatecznie zrezygnował - opowiada zastępca dyrektora PORD.

Egzaminatorzy wspominają także kobietę w wieku ok. 70 lat, która zdała egzamin za pierwszym podejściem. - Taki wynik był możliwy dzięki długiemu kursowi. Kandydatka wyjeździła na kursie 300 godzin - mówi Pepliński.

Emeryci za kierownicą: nie stanowimy zagrożenia, mamy doświadczenie

Zdaniem osób, które od kilkudziesięciu lat prowadzą pojazdy i przy tym przekroczyły 70-kę, nie są zagrożeniem na drodze, bowiem jeżdżą wolniej i przez to ostrożniej.

- Samochód prowadzę od ponad 20 lat. Nie miałem poważniejszej kolizji. Wprowadzenie dodatkowych testów psychologicznych czy też badań lekarskich jedynie może zafałszować moje umiejętności zdobyte przez lata. Takie traktowanie osób starszych jest społecznie niesprawiedliwie - wyjaśnia nam Jerzy Jaworski, emeryt i działacz Rady Wojewódzkiej Krajowej Partii Emerytów i Rencistów w Gdańsku.

Podobnie jak egzaminatorzy, kierowcy z siedemdziesiątką na karku wytykają ludziom młodym ułańską fantazję i powodowanie nadmiernej liczby wypadków. - Przyczyniamy się rzadziej do zdarzeń na drodze, a mówienie, że jest inaczej to jakiś stereotyp - podkreśla Jerzy Jaworski.

Statystyka policyjna łaskawa dla kierowców 60+

Postanowiliśmy zajrzeć do statystyk policyjnych. W 2013 r. seniorzy (60+) spowodowali na drogach w Polsce 3,5 tys. wypadków. Zginęło w nich ok. 340 osób, a nieco ponad 4,2 tys. zostało rannych. Przy 8,2 mln seniorów w naszym kraju wskaźnik wypadków na 10 tys. osób wynosi 4,3.

Dla porównania osoby w grupie wiekowej 18-24 lata spowodowały 6,5 tys. zdarzeń, w których zginęło 584 osób, a aż 8,4 tys. zostało rannych. To praktycznie dwa razy więcej przy założeniu, że populacja osób w wieku 18-24 lata wynosi 3,6 mln osób, stąd wskaźnik liczby wypadków na 10 tys. osób wynosi 17,1.

Krytykują starszych ci, którzy nagminnie łamią prawo?

Psycholodzy transportu przekonują, że kierowca im starszy, tym - zazwyczaj - jest bardziej rozważny. Stąd osoby po siedemdziesiątce kierują samochodem ostrożniej i starają się zwracać większą uwagę na to, by do celu dojechać spokojnie, przepisowo i bezpiecznie.

To jednak czasem nie pasuje innym kierowcom, którzy ścigają się z czasem. Z tego powodu seniorzy są uznawani za zawalidrogi. Kierowcom-seniorom dostaje się w Trójmieście najczęściej, gdy wyjeżdżają na obwodnicę, po której jadą 80-90 km/h. Problem w tym, że głos na seniorów podnoszą ci kierowcy, którzy sami często łamią przepisy.

Psycholodzy transportu zlecają uczestnikom ruchu większą empatię na drodze względem seniorów, przecież kiedyś każdy z nas może mieć siedemdziesiąt lat na karku.

Opinie (166)

  • Badać komediantów!

    A dlaczego nie bada się kandydatów do europarlamentu i do Sejmu?
    Przecież większość z nich to komedianci,ostatnio taki jeden udaje bohatera Szekspira .

    • 4 0

  • kierowcy (2)

    miałem dwa zdazenia,pare lat temu dziadzia wyjezdza z dwukierunkowej ulicy stoi na lewym pasiewyjezdza w prawomuwie dziadzia jak stoisz a on gowniazu ja jestem starszy.potem może po miesiącu ten sam PAN STARSZY wyjezdzal swoim MALUSZKIEM z parkingu i tez JAK SWIETA KROWA na moje słowa DZIADZIA CO ROBISZ dostałem taka wiazke ze on jest starszy i wogole no i co jak bym był BURAKIEM to skasowel bym dziadzi maluszka.ale pomyslalem zejego już nic nie nauczy wiec odpuscilem. A WSZYSTKO TO NA OBLUZU koloszkola na gruny przy maly targowisku

    • 1 3

    • a co, nie jezdeś "bórakiem " ?

      • 1 0

    • Tu pisać do was Kali-Mirek z Gdynia. Polski to taka trudna języka.

      • 1 0

  • czy ta kobieta wyglada tak naprawde czy to charakteryzacja do horroru:)?

    i co sie dziwic ze facet wymienia sobie kobiete na młodszy model.

    • 1 4

  • Nie można generalizować, ale po przekroczeniu pewnego wieku,

    powinny być obowiązkowe, coroczne badania psychotechniczne. W grupie seniorów jest pewna "pula" osób, które nie powinny zasiadać za kółko dla swojego i naszego bezpieczeństwa.

    • 3 1

  • Badania dla każdego kierowcy

    • 2 0

  • jadąc 80 km/h na obwodnicy (120km/h) stwarza się zagrożenie w ruchu i należy się mandat za zbyt powolną jazdę lub utrudnianie ruchu

    • 2 1

  • nizik

    a czemu tu nie opisano aspektu zdrowotnego? przecież w określonym wieku sprawność ruchowa się pogarsza, dodatkowo dochodzą choroby społeczne typu pogorszenie wzroku, cukrzyca, problemy z utrzymanie równowagi ciała, drgawki itp. przecież zaczęliśmy temat od osób po 80 roku życia-oni nie powinni w ogóle siadać za kierownicą, po 70 powinni się badać raz do roku i za przyzwoleniem lekarza poruszać się autem, po 60 raz na dwa lata badania. Poza tym nie jest powiedziane że na emeryturze kierowcy zwalniają, mój teściu po 70 ciśnie ile się da a trasę którą ja pokonuję w 2,5 godz. on pokonuje w 1,5 godz. Jaki z tego wniosek prędkość poruszania nie zależy od wieku tylko od kultury.

    • 1 0

  • 83-latek obudził się na moim samochodzie

    Zjechał na bok, lekko się ode mnie odbił i pojechał spokojnie wolno dalej.
    Jak go złapałem to się zdziwił o co chodzi.
    Dopiero jak pokazałem mu wgniot na jego masce to zrozumiał o co chodzi.

    • 2 1

  • Po 70-tce obowiązkowe badania są konieczne

    ale w Sejmie siedzą pryki i same sobie wbrew nie zrobią

    • 1 0

  • Może po 60tce jeszcze jeżdżą dobrze,

    ale po 70tce już stanowią zagrożenie.
    Oni jadą prosto - nawet jak trzeba kogoś lub coś wyminąć.
    Powinny być obowiązkowe badania w wieku 70, 75 lat, a od 78 lat co dwa lata.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaka usługa kryje się pod nazwą auto-detailing?

 

Najczęściej czytane