• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy senior za kierownicą stanowi zagrożenie?

Maciej Naskręt
20 maja 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Z raz zdobytego uprawnienia do kierowania pojazdem na polskich drogach można korzystać dożywotnio. Z raz zdobytego uprawnienia do kierowania pojazdem na polskich drogach można korzystać dożywotnio.

Wraz ze starzejącym się społeczeństwem przybywa, także w Trójmieście, kierowców w wieku emerytalnym. Dla jednych są zagrożeniem i powinno im się odbierać uprawnienia. Inni natomiast twierdzą, że nie stanowią problemu. Sprawdzamy, jak jest naprawdę.



Nagranie z kamery monitoringu firmy Satland. Zdarzenie z 12 maja tego roku. 81-letni kierowca wjeżdża w przechodzącego po przejściu pieszego.

W minionym tygodniu 81-letni kierowca samochodu osobowego potrącił mężczyznę na przejściu dla pieszych w ciągu al. Hallera w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Stan potrąconego 58-latka był poważny. Trafił do szpitala.

Część osób winą za to zdarzenie obarcza sędziwy wiek kierowcy i nawołuje do zmiany przepisów. - Wiek emerytalny powinien dotyczyć także kierowców, a przynajmniej ustawodawca powinien przewidzieć obowiązkowe badania lekarskie raz w roku po ukończeniu 67 roku życia - przekonuje nasz czytelnik.

Miał 80 lat, zdawał na prawo jazdy 30 razy

Egzaminatorzy twierdzą, że aż tak restrykcyjne prawo nie jest nam potrzebne. - Wystarczy drobna korekta ostatnio wprowadzonych zapisów prawa o kierujących pojazdami. Obecnie nowi kierowcy są zmuszeni do wymiany dokumentu co 15 lat. Nie można im go jednak zatrzymać za zły stan zdrowia. Do tego zapisu wystarczyłoby dodać, że dokument jest wydawany po przedłożeniu zaświadczenia lekarskiego o zdolności do kierowania pojazdami mechanicznymi - mówi Andrzej Pepliński, zastępca dyrektora Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.

Czy seniorzy za kierownicą stanowią zagrożenie dla pozostałych uczestników ruchu?

W PORD jednak twierdzą, że raczej więcej "za uszami" mają młodzi kierowcy. Wypadki z udziałem kierowców w wieku od 18 do 30 lat to wciąż plaga na drogach nie tylko Trójmiasta, ale całego kraju.

Sito egzaminatorów wobec osób starszych działa, ale wśród nich chętnych na prawo jazdy brak. - W swojej 15-letniej karierze zawodowej w PORD spotkałem raz mężczyznę, który w wieku ok. 80 lat postanowił zdać egzamin na prawo jazdy. Uprawnienie było mu potrzebne, bowiem zmarła jego żona, będąca kierowcą. 80-latek planował dojeżdżać na cmentarz właśnie, by odwiedzać grób żony. Do egzaminu podchodził ok. 30 razy. Ostatecznie zrezygnował - opowiada zastępca dyrektora PORD.

Egzaminatorzy wspominają także kobietę w wieku ok. 70 lat, która zdała egzamin za pierwszym podejściem. - Taki wynik był możliwy dzięki długiemu kursowi. Kandydatka wyjeździła na kursie 300 godzin - mówi Pepliński.

Emeryci za kierownicą: nie stanowimy zagrożenia, mamy doświadczenie

Zdaniem osób, które od kilkudziesięciu lat prowadzą pojazdy i przy tym przekroczyły 70-kę, nie są zagrożeniem na drodze, bowiem jeżdżą wolniej i przez to ostrożniej.

- Samochód prowadzę od ponad 20 lat. Nie miałem poważniejszej kolizji. Wprowadzenie dodatkowych testów psychologicznych czy też badań lekarskich jedynie może zafałszować moje umiejętności zdobyte przez lata. Takie traktowanie osób starszych jest społecznie niesprawiedliwie - wyjaśnia nam Jerzy Jaworski, emeryt i działacz Rady Wojewódzkiej Krajowej Partii Emerytów i Rencistów w Gdańsku.

Podobnie jak egzaminatorzy, kierowcy z siedemdziesiątką na karku wytykają ludziom młodym ułańską fantazję i powodowanie nadmiernej liczby wypadków. - Przyczyniamy się rzadziej do zdarzeń na drodze, a mówienie, że jest inaczej to jakiś stereotyp - podkreśla Jerzy Jaworski.

Statystyka policyjna łaskawa dla kierowców 60+

Postanowiliśmy zajrzeć do statystyk policyjnych. W 2013 r. seniorzy (60+) spowodowali na drogach w Polsce 3,5 tys. wypadków. Zginęło w nich ok. 340 osób, a nieco ponad 4,2 tys. zostało rannych. Przy 8,2 mln seniorów w naszym kraju wskaźnik wypadków na 10 tys. osób wynosi 4,3.

Dla porównania osoby w grupie wiekowej 18-24 lata spowodowały 6,5 tys. zdarzeń, w których zginęło 584 osób, a aż 8,4 tys. zostało rannych. To praktycznie dwa razy więcej przy założeniu, że populacja osób w wieku 18-24 lata wynosi 3,6 mln osób, stąd wskaźnik liczby wypadków na 10 tys. osób wynosi 17,1.

Krytykują starszych ci, którzy nagminnie łamią prawo?

Psycholodzy transportu przekonują, że kierowca im starszy, tym - zazwyczaj - jest bardziej rozważny. Stąd osoby po siedemdziesiątce kierują samochodem ostrożniej i starają się zwracać większą uwagę na to, by do celu dojechać spokojnie, przepisowo i bezpiecznie.

To jednak czasem nie pasuje innym kierowcom, którzy ścigają się z czasem. Z tego powodu seniorzy są uznawani za zawalidrogi. Kierowcom-seniorom dostaje się w Trójmieście najczęściej, gdy wyjeżdżają na obwodnicę, po której jadą 80-90 km/h. Problem w tym, że głos na seniorów podnoszą ci kierowcy, którzy sami często łamią przepisy.

Psycholodzy transportu zlecają uczestnikom ruchu większą empatię na drodze względem seniorów, przecież kiedyś każdy z nas może mieć siedemdziesiąt lat na karku.

Opinie (166)

  • Pieszy wszedł nieuważnie...

    to prawda,ale na przejściu były już inne osoby i miał obowiązek się zatrzać.
    Kierowcy niestety nie mają nawyku przepuszczania pieszych.Wręcz przeciwnie,przecież jeszcze zdążą...
    Wystarczy pojechać do Niemiec. Tam dopiero widać,jak powinno się w mieście jeździć i ile się jeszcze muszą kultury nauczyć polscy kierowcy.

    • 0 0

  • Czy senior za kierownicą stanowi zagrożenie?

    NIE do puki nie wyjedzie na ulice

    • 0 0

  • ja jestem też taki dziadek /64 lat/

    robie miesięcznie ponad 30 tyś km i co ?

    • 3 0

  • Bez urazy

    Nie wiem czy paplaniem da się oszukać naturę.Człowiek starszy nie posiada już refleksu potrzebnego do prawidłowej reakcji.Ruch uliczny jest teraz znacznie większy niż przed laty i o wiele szybszy.Nie zapominajmy że na ulicach królują nowoczesne i dynamiczne samochody a nie maluchy.Właśnie spowolnione reakcje tej grupy kierowców są zagrożeniem.Na koniec chciałbym dodać że nie jestem za nagonką na starsze osoby za kierownicą. Ale może w pewnym wieku lepiej przesiąść się na zdrowszy rowerek albo korzystać z komunikacji którą tak pięknie nasze trójmiasto rozwija? A autka używać raczej w ostateczności...

    • 1 1

  • Senior za kółkiem ... Ja jestem za!!!!

    youtube.com/watch?v=ePpD_xnsdHU

    • 0 0

  • konsekwencje

    konsekwencje śmiertelne wypadków drogowych są największe w grupie kierowców 70+ (liczba zgonów na 1000 wypadków). Jednakże generalnie wypadkowość w tej grupie nie stanowi problemu, ze względu na znikomą liczbę kolizji. Tak więc ta grupa kierowców jest niebezpieczna przede wszystkim dla siebie!! Badania kontrolne nie zawsze muszą kończyć się zatrzymaniem prawa jazdy. Mogą też (jak w USA) ograniczać poruszanie kierowcy do pewnych stref ruchu, pory dnia itp

    • 0 0

  • uogólnienia niebezpieczne

    czy to senior staranował przystanek w Kamieniu Pomorskim? czy to senior wiózł osiem osób samochodem i skutecznie skasował (tzn. zabił) siedem? młodzi nie powodują wypadków? warto skończyć z uogólnieniami i każdy wypadek oceniać osobno a uwagi krytyczne zająców, nagminnie przekraczajęcych dozwoloną prędkość o co najmniej 50 km/h (w mieście!), przejeżdżająch na czerwonym świetle czy przebijających się przez pieszych, mających zielone światło należy traktować jako sygnał do skierowania tych osób na psychotesty

    • 0 0

  • nowosc

    teraz seniorzy nie mają wcale tak żle , mogą kupić sobie juz od 2.000 zł SKUTER ELEKTRYCZNY dzięki niemu mogą zrobić 50 km za koszt 1 zł to wcale niewiele , dlatego zamiast szukać miejsca na parkingu seniorzy wolą skutery elektryczne które nie są sprzetem dla inwalidów bo jadą z prędkością 18km/h a to bardzo duzo .

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót 4WD?

 

Najczęściej czytane