• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy senior za kółkiem jest zagrożeniem na drodze?

Michał Jelionek
4 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Seniorzy powodują stosunkowo niewiele wypadków, gdyż na naszych drogach kierowców w tej grupie wiekowej jest coraz mniej. Seniorzy powodują stosunkowo niewiele wypadków, gdyż na naszych drogach kierowców w tej grupie wiekowej jest coraz mniej.

Wydłużony czas reakcji, masa zażywanych leków czy słabszy wzrok - to tylko początek listy potencjalnych przyczyn wypadków drogowych z udziałem kierowców w podeszłym wieku. Od lat temat staruszków za kierownicą nie cichnie. W którym momencie senior powinien zamienić fotel kierowcy na miejsce pasażera?



Osób powyżej 60. roku życia - uprawnionych do kierowania pojazdem - żyje w Polsce ponad 8 milionów. To bardzo dużo. Ilu z nich wciąż aktywnie uczestniczy w codziennym ruchu drogowym? Nie wiadomo. Nie ma granicy wiekowej, która mówiłaby o zaprzestaniu wsiadania za kółko. Jednak większość seniorów nie zdaje sobie sprawy, że ich kariera "kierowcy" zbliża się ku końcowi albo już bezpowrotnie minęła. Jeżeli nie czujemy się na siłach - nie warto ryzykować, w końcu do nieszczęścia droga niezwykle krótka. W pewnym momencie należy najzwyczajniej odpuścić i przesiąść się na fotel pasażera.

Czy osoby w starszym wieku powinny zasiadać za kierownicą?

- Nie uważam, że osoby starsze za kierownicą są zagrożeniem. Wręcz przeciwnie. Mogą i powinni jeździć. Sądzę, że osoby w podeszłym wieku jeżdżą dość dobrze, a przede wszystkim bezpieczniej od młodych kierowców. Tak naprawdę nie ma wieku kalendarzowego, który ograniczałby wsiadanie za kierownicę. Starsze osoby powinny częściej przechodzić kontrolę i badania lekarskie. Jeżeli widzę, że mój pacjent nie nadaje się już na kierowcę - informuję go o tym oraz jego rodzinę. Chociaż przyznam szczerze, że wielu moich pacjentów w wieku powyżej 80 lat prowadzi auta bardzo dobrze i bezpiecznie - wyjaśnia dr n. med. Jerzy Foerster, specjalista geriatrii.

Na początku należy ustalić pewne granice wiekowe. Mówiąc "podeszły" - myślimy o osobach 60+. W przypadku kierowców tę granicę należy przesunąć do wieku 70+. Jesteśmy przekonani, iż większość zmotoryzowanych w wieku 60-70 lat w dalszym ciągu doskonale poczyna sobie "za kółkiem".

- Nie można wszystkich wrzucać do jednego wora. Jedni w podeszłym wieku będą radzić sobie za kierownicą doskonale, drudzy niekoniecznie. Uważam, że przy okazji wymiany prawa jazdy co 15 lat warto robić badania kontrolne. Podstawowym problemem osób starszych za kierownicą jest omijanie i niezauważanie znaków drogowych oraz zbyt niska prędkość na drogach szybkiego ruchu. Do tego dochodzą spowolnione reakcje i brak podzielności uwagi - przyznaje Andrzej Pepliński, wicedyrektor Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.

W Polsce największą grupę zmotoryzowanych tworzą osoby w przedziale wiekowym 25-39 lat. Drugie miejsce zajmują kierowcy w wieku 40-59 lat, a trzecie osoby 60+. Jednak najwyższym wskaźnikiem liczby wypadków względem populacji niechlubnie mogą "pochwalić" się najmłodsi, czyli kierowcy w przedziale 18-24 lat.

Czytaj także: W poszukiwaniu aut tanich w utrzymaniu

Jak wynika ze statystyk policji, zdecydowana większość wypadków spowodowanych przez młodych i niedoświadczonych kierowców to efekt niedostosowania prędkości do warunków ruchu. W tej statystyce kierowcy w podeszłym wieku nie są zagrożeniem. Starsze osoby to z kolei niedoścignieni liderzy i prowodyrzy wymuszania pierwszeństwa na drogach. Należy jednak podkreślić, że osoby starsze powodują najmniej wypadków. Powód jest bardzo prosty: wielu zdolnych do jazdy seniorów dobrowolnie zrezygnowało z prowadzenia auta.

- Zwiększona samokontrola oraz świadomość swoich pogarszających się możliwości sprawia, że starszy kierowca często unika sytuacji stresowych, takich jak jazda w godzinach szczytu, w nocy czy przy złych warunkach pogodowych. Ponadto z chwilą ustania aktywności zawodowej mniej starszych kierowców korzysta z samochodu, co zmniejsza prawdopodobieństwo wypadku. Nie dziwi więc fakt, że ogólna liczba wypadków jest w tej grupie wiekowej najmniejsza. Badając jednakże współzależność między wiekiem kierowców, a liczbą kolizji drogowych w przeliczeniu na ten sam przejechany dystans, stwierdza się niepokojący trend wzrostowy, wyraźny już od 70 roku życia, który w grupie kierowców w wieku 85+ zbliżony jest do wartości, jaką obserwuje się w grupie najmłodszych kierowców - tłumaczy prof. dr hab. Wojciech Bogusławski, pomorski konsultant wojewódzki w dziedzinie geriatrii.

Czy osoby w podeszłym wieku powinny przechodzić okresowe badania lekarskie? Czy osoby w podeszłym wieku powinny przechodzić okresowe badania lekarskie?
- Bezpieczne prowadzenie pojazdu wymaga integracji funkcji motorycznych, wzrokowych oraz percepcyjnych. Reakcja na występujący podczas jazdy bodziec jest wypadkową wieloczynnikowej decyzji wynikającej z dostarczonych przez wzrok, słuch oraz położenie ciała informacji. Faktem jest, że zaawansowany wiek wiąże się z upośledzeniem wzroku, słuchu, wydłużeniem czasu reakcji, a także z pogorszeniem funkcji fizycznych oraz poznawczych - dodaje.

Które problemy najczęściej doskwierają osobom w podeszłym wieku zasiadającym na fotelu kierowcy? Seniorzy ze względu na pogarszający się wzrok mają duże trudności z oceną odległości, ograniczonym polem widzenia oraz prowadzeniem po zmroku. Kolejną dolegliwością jest słuch. Według badań, co trzecia osoba w wieku powyżej 65 roku życia cierpi na mniejsze bądź większe upośledzenie słuchu. W końcu nie najlepsza kondycja fizyczna i gorsze predyspozycje seniorów znacząco utrudniają prowadzenie pojazdu.

- Ponadto, kierowcy z niestabilną formą choroby niedokrwiennej serca nie powinni prowadzić pojazdów zanim podjęte leczenie nie sprawi, że jej objawy ustąpią. Częstość występowania udarów mózgowych i przemijających ataków niedokrwiennych wzrasta z wiekiem. Panuje pogląd, że po takich incydentach kierowca może powrócić za kierownicę dopiero po trzymiesięcznym okresie bez ataków i pod warunkiem pozytywnej oceny neurologicznej. Schorzeniem eliminującym kierowcę jest niewątpliwie padaczka, szczególnie jeżeli napady występują częściej niż co pół roku. Problemem może być również niewyrównana cukrzyca, w której szczególnie niebezpieczne są stany hipoglikemiczne. Wymienione schorzenia nie wyczerpują oczywiście listy chorób, które mogą utrudniać czy wręcz uniemożliwiać prowadzenie pojazdu. Jednakże ten problem dotyczy wszystkich kierowców i jest niezależny od wieku - przyznaje prof. Bogusławski.

Czytaj także: Czy mycie auta zimą ma sens?

Osoby w zaawansowanym wieku przyjmują bardzo dużo leków, które mogą powodować niepożądane działania uboczne. To również niekorzystnie wpływa na prowadzenie auta. Z czym seniorzy "za kółkiem" mają największe problemy?

- W zaawansowanym wieku najbardziej uporczywe okazują się lewoskręty, dynamiczne ruszanie oraz spostrzeganie znaków drogowych. Szczególne kłopoty sprawia prowadzenie auta po zmroku oraz w godzinach szczytu. Istotnym problemem u osób starszych są zaburzenia pamięci. Często ta przypadłość jest maskowana. Takie osoby zdecydowanie nie powinny prowadzić pojazdu - dodaje Foerster.

To nie koniec problemów osób starszych. Dla seniora prowadzącego auto kłopotliwe okazują się z pozoru łatwe manewry: zmiana pasa ruchu, włączanie się do ruchu, nagłe hamowanie aut poprzedzających.

- Znam nietypowy przypadek, którego bohaterką jest pani w wieku 70 lat. Po śmierci swojego męża postanowiła zdać egzamin na prawo jazdy. Ku zdziwieniu wszystkich, starsza pani zrobiła to bezbłędnie. Wielu młodych kierowców mogłoby się od tej pani uczyć. Oprócz umiejętności wygrał również rozsądek. Jak sama przyznała - przed podejściem do egzaminu wyjeździła 200 godzin - dodaje Pepliński.

Jeżeli jesteśmy pasażerami auta prowadzonego przez seniora i zauważymy niepokojące zachowania - jak np. niedostosowanie szybkości (zbyt mała bądź zbyt duża), utrata orientacji, niezwracanie uwagi na znaki oraz sytuację drogową czy wyjeżdżanie poza pas ruchu - koniecznie udajmy się do specjalisty. To bardzo ważne sygnały, których nie należy bagatelizować.

Może warto pójść śladami innych krajów i wprowadzić pewne restrykcje? W Kanadzie osoby, które ukończą 80 lat, w celu otrzymania nowego dokumentu muszą co dwa lata odbywać 3,5-godzinne zajęcia mające na celu wykluczenie niepokojących objawów (badania wzroku, uczestnictwo w wykładzie oraz zdanie egzaminu teoretycznego, a czasami również praktycznego).

Od stycznia 2016 roku każdy młody kierowca na okres ośmiu miesięcy od zdania egzaminu na prawo jazdy będzie "opieczętowany" naklejką zielonego liścia klonowego. Może odpowiedzialne organy powinny pomyśleć o oznakowaniu aut prowadzonych również przez osoby starsze?

Częstym problemem osób starszych zasiadających w fotelu kierowcy są upośledzenia wzroku i słuchu, a to przecież bardzo istotne elementy prowadzenia pojazdu. Częstym problemem osób starszych zasiadających w fotelu kierowcy są upośledzenia wzroku i słuchu, a to przecież bardzo istotne elementy prowadzenia pojazdu.

Miejsca

Opinie (73) 2 zablokowane

  • ... Lat 71

    ... Jeżdżę codziennie ponad 41 lat i nie dotknąłem nigdy z mojej winy innego pojazdu, nawet drzwiami na parkingu.To Ja chyba nie widzę, że nie widzę. Zbadam się, bo może nie pamiętam ! - Myślę, że największym zagrożeniem jest przerost mięśnia mózgowego, bez względu na wiek !

    • 0 0

  • (2)

    Oczywiście, że senior za kółkiem jest zagrożeniem. Jedzie taki dziad leśny, ledwo widzi przez przednią szybę, w lusterka wsteczne w ogóle nie patrzy, nie słyszy jak się na niego trąbi, skręt szyi też już nie taki jak za lat młodości, więc i na boki średnio patrzy. No i toczy się potem taki dziadyka lewym pasem 40km/h, bo dla niego to już astronomiczna prędkość i normalny człowiek musi się albo wlec za nim albo wyprzedzać w niekoniecznie dozwolonym miejscu albo w niekoniecznie dozwolony sposób. Niektórzy sami powinni sobie dać spokój z jazdą samochodem jak nie czują się na siłach, a innych drogowych melepetów powinny eliminować obowiązkowe badania lekarskie, które powinny się odbywać przynajmniej raz do roku. Kolejna sprawa to samochody jakimi poruszają się seniorzy - mam wrażenie, że te pojazdy są starsze i bardziej zmęczone życiem niż sam kierowca. Nie wiem po co ludzie trzymają takie złomy. Przecież żeby podjechać raz na rok na groby i raz na rok do wnuczka na święta nie trzeba mieć własnego samochodu! Bezpieczniej i taniej wyjdzie taksówka!

    • 1 5

    • A blachara

      patrzy i z nudów ci dogryza, że trąbisz, a twoja trąbka nie daje rady.

      • 0 0

    • kierowco bmw

      ale gdzie tu niebeczpieczstwo? Chyba tacy jak ty frustraci powoduja niebezpieczenstwo, bo mam te bryke, a nie moge sie wykazac, bo ktos sie "wlecze" przede mna ..

      • 2 1

  • Kogo wizyta u specjalisty ...

    "Jeżeli jesteśmy pasażerami auta prowadzonego przez seniora i zauważymy niepokojące zachowania - jak np. niedostosowanie szybkości (zbyt mała bądź zbyt duża), utrata orientacji, niezwracanie uwagi na znaki oraz sytuację drogową czy wyjeżdżanie poza pas ruchu - koniecznie udajmy się do specjalisty." -> My czy seniorzy :) ?

    • 0 0

  • (4)

    Nie wiek jest problemem ale indywidualny stan zdrowia. Może być 80latek o całkiem jasnym umyśle, a z drugiej strony 65 latek, który zmieniając bieg wyłącza się na kilka sekund i nie wie gdzie jedzie.

    • 45 1

    • hmm

      2 stłuczki w życiu - obie nie z mojej winy, a z winy Panów po 80tce.... jeden nie zauważył, że wciąż pali się dla Niego czerwone światło....drugi zapomniał jak się rusza pod górkę.... w obu wypadkach byłam w ciąży, a jakoś Panowie nie zainteresowali się czy wszystko ok, tylko jeszcze prosili żeby policji nie wzywać, bo będą musieli mandat płacić... Cóż, szanuję starszych ludzi, ale w pewnym momencie trzeba sobie jasno samemu powiedzieć - już wystarczy.

      • 0 1

    • (2)

      Ale niestety wzrok i słuch już nie te co u młodszej osoby.

      • 6 3

      • słuch to akurat może lepszy - teraz młodzi ogłuszają się muzyką ze słuchawek od dziecka.
        A co do wzroku - to są młodzi w okularach i starsi radzący sobie bez nich - na to nie ma reguły. Jeśli ja dzisiaj mam dobry wzrok, to przy stałym pogarszaniu się widzenia mogę i tak mieć lepszy niż osoba młoda która teraz nosi silne okulary (i jej wzrok też się pogarsza z wiekiem)

        • 4 2

      • ale rozum jest, nie to co u młodszej

        • 8 2

  • W TV pokazywali śmieszną babcię która okazała się piratem i zwiewała przed policją.. (3)

    ..a wszystko dlatego, że miała trwałą u umówionego fryzjera, do którego nie chciała się spóźnić.

    • 24 2

    • Noooo

      Pokazywali też gadające kukiełki i chodzące trupy.

      • 0 0

    • pokazywli również 80-latka,który gnał 200km/na godz.Po zatrzymaniu stwierdził,że nie po to kupił dobry samochód aby wlec się 50-siątką

      • 8 0

    • W radiu mówili o śmiesznym piracie który okazał się babcią i gonił policję a wszystko

      dlatego, że miał tymczasową u umówionego fryzjera, do którego chciał przyjechać później. Tylko co z tego???

      • 2 3

  • Każdy z nas będzie seniorem. (2)

    Dla bezpieczeństwa przede wszystkim kierowcy seniora i innych użytkowników proponowałabym zwyczajnie raz na 2 lata (po osiągnięciu jakiegoś wieku) badania lekarskie - jakie przechodzi się by otrzymać upoważnienie do prowadzenia pojazdów zawodowo (badanie wzroku, i przede wszystkim refleksu!). Jeżeli kierowca senior je przejdzie ok - jeśli nie należy się zastanowić co dalej.

    • 24 7

    • Niestety takie "badania" to czasem fikcja (1)

      mojemu (starszemu też już) ojcu lekarz wystawił zaświadczenie na kolejne 5 lat jazdy bez żadnych specjalnych badań, tak po prostu przy jednej wizycie na podstawie rozmowy (lekarz NFZ ale i tak bierze jakąś tam kaskę za takie zaświadczenia). Ojciec niestety widzi już dużo słabiej niż kiedyś i żaden uczciwy okulista nie pozwoliłby mu prowadzić samochodu, ale o skierowaniu na wizytę u okulisty w ogóle nie było mowy jak był u lekarza po to zaświadczenie. Na szczęście ojciec mało już jeździ i nigdy samodzielnie.

      • 6 0

      • "nigdy samodzielnie"?

        To znaczy Twoja matka mu biegi zmienia czy pies na hamulec naciska?

        • 0 0

  • (4)

    Na Oruni jeszcze w 2010 roku jeździł autem Niemiec, który wtedy miał grubo ponad 90 lat. Siał grozę na ulicach...

    • 10 9

    • (2)

      80 kilometrów jechał pod prąd

      • 3 2

      • Stały czy zmienny?

        I pod jakim napięciem?

        • 0 0

      • Serio?

        • 2 0

    • Bo Niemcy tak mają

      Jak przyjadą, to jest źle. Dziadek mi opowiadał...

      • 16 2

  • Senior za kierownicą (4)

    A jednak gdy ostatnio za kierownica leciwego poloneza widziałem starszego pana w okularach niczym denkach musztardowych, który odpalił swoje cacuszko wyglądające jak iglo bo zamrożone szyby wewnątrz i zewnątrz... sorry ja mam mega wątpliwości wobec takich kierowców bo niewiele widzi często niewiele słyszy o poziomie refleksu nie wspomnę. Uważam że od 65 roku życia obowiązkowo psychotesty dla kierowców i prawo jazdy krótkoterminowo.

    • 41 36

    • senior za kierownicą to mistrz ? (2)

      Drogi Maxu ty mnie wysyłasz na badania lekarskie a Ci którzy każą mi pracować do 67 nie. A w komisjach ZUS- owskich to wszyscy są zdrowi tylko symulują. I ty jak bedziesz miał szczęście dożyjesz 60-siątki ciekawe jak się poczujesz w takiej sytuacji.

      • 13 1

      • prawdę mówiąc to wszyscy mają po trochu racji

        • 1 0

      • RACJA

        • 4 0

    • a max

      w swoim blyszczacym pasku, ze swiecaca sie jak jajca byka tapicerka i ledami z norauto chcial byc krolem drogi, a ktos mu szoł ukradl ...

      • 14 2

  • To trudny temat i pytanie...

    Wielu z tych seniorów to bardzo doświadczeni Kierowcy. Pracownicy służb uprzywilejowanych ( pogotowie, straż, policja, itd) kierowcy zawodowi, kierowcy sportowi... Nie można wszystkich jedną miarą... Ale faktem jest że wielu seniorów "kaleczy" jazdę. Przez słaby wzrok, refleks, zagubienie, niezdecydowanie, itp. Może rzeczywiście powinny być jakieś testy-egzaminy sprawdzające np. po 70 latach. Raz w roku, test z samej jazdy...

    • 1 0

  • wyeliminować złomy (1)

    powinno być jak w Japoni. Maxymalny wiek samochodu 10 lat. Nie po to kupuje pojazd za 200kPLN żeby teraz wlec się za jakimś malolatem w zabytkowej BMW ze zlomowca. Golfiny bez hamulców, kurierzy wymuszający pierwszeństwo itd. itp. Taki gutek mysli, że jak jedzie w zabudowanym 80 km/h to jest taki powiatowy Nicki Lauda. Ale wiocha.

    • 1 4

    • a co mnie obchodzi za ile co kupujesz

      chcesz sie sprawdzic, jedz na tor (np. Neuburgring) i zobaczymy jaki bedziesz kozak - z****** sie ze strachu na pierwszym zakrecie

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbyła się pierwsza edycja Monster X Tour w Polsce?

 

Najczęściej czytane