• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy seniorzy za kółkiem powinni przechodzić obowiązkowe badania?

mJ
17 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Niewykluczone, że już niebawem kierowcy w podeszłym wieku będą musieli cyklicznie meldować się u lekarzy w celu odbycia okresowych badań. Niewykluczone, że już niebawem kierowcy w podeszłym wieku będą musieli cyklicznie meldować się u lekarzy w celu odbycia okresowych badań.

Obowiązkowe badania okresowe oceniające zdolność do kierowania pojazdami i krótki termin ważności prawa jazdy dla osób w starszym wieku - wiele europejskich krajów właśnie w taki sposób sprawdza, czy seniorzy są zdolni do kontynuowania swojej kariery za kółkiem. Niewykluczone, że podobne przepisy już wkrótce będą obowiązywały w Polsce.



Wydłużony czas reakcji, słabszy wzrok i słuch, a do tego masa zażywanych leków, które mogą niekorzystnie wpływać na osobę kierującą pojazdem - to tylko początek listy potencjalnych przyczyn wypadków i kolizji drogowych z udziałem zmotoryzowanych w podeszłym wieku.

Ministerstwo Infrastruktury chce zminimalizować liczbę incydentów drogowych spowodowanych przez osoby starsze. Resort pracuje nad wprowadzeniem obowiązkowych badań okresowych dla kierowców, którzy ukończyli 60 lat. Co ciekawe, nad podobnymi regulacjami pracują unijni urzędnicy, którzy chcą, aby takie prawo weszło w życie we wszystkich krajach wspólnoty.

W niektórych krajach Europy już obowiązuje takie prawo, a najbardziej restrykcyjne przepisy nakazują seniorom odbycie badań lekarskich raz w roku.

Czytaj także: Czy senior za kółkiem jest zagrożeniem na drodze?

Warto dodać, że większość kierowców-seniorów posiada bezterminowe prawa jazdy, które uzyskali kilkadziesiąt lat temu. Zmotoryzowani posiadający bezterminowe uprawnienia nie mają konieczności powtórzenia badań lekarskich.

Resort od lat organizuje akcje informacyjno-edukacyjnych, mające na celu zachęcić seniorów do kontrolowania swojego stanu zdrowia i weryfikowania umiejętności za kierownicą. Niestety, same akcje to zbyt mało.

Obowiązkowe badania dla seniorów to z całą pewnością dobry pomysł. Nasuwa się jednak pytanie, czy wiek 60 lat nie jest zbyt niską granicą? Przecież wielu zmotoryzowanych przed "siedemdziesiątką" w dalszym ciągu doskonale poczyna sobie w fotelu kierowcy.

Kierowca Traficara dał popis na szosie.

mJ

Opinie (224) 1 zablokowana

  • Młodzi kierowcy

    Młodzi tez powinni byc badani przez psychologa bo niestety nie sa nieśmiertelni i nie maja drugiego życia jak w grach... a na drogach tak sie zachowują. Zwłaszcza w okolicach gdzie bawią sie dzieci.

    • 29 1

  • 18 latkowie powinni przechodzić testy (3)

    Oni powodują masowe zgony

    • 33 0

    • (2)

      Przechodzą, w wieku 17-18 lat, kiedy zdają na prawko. A nie raz na 50 lat. Jest różnica.

      • 3 2

      • (1)

        Hehe. Tak. Jest Pan zdrowy? Tak. I to wszystko.
        Ewentualnie arkusz na rozpoznawanie kolorów wyłożą.
        Całe badanie :D.

        • 5 0

        • 30 lat temu było dokładnie tak samo.

          • 2 0

  • Seniorzy za kierownica

    Mój ojciec jest po 60 tce. I dalej dobrze jeżdzi i radzi sobie za kułkiem. Ale widze na drogach ze wyjedzie raz w niedziele kierowca w podeszłym eieku i nie wie jak sie zachowac! Dlatego sądze ze powinny byc badania dla osób starszych po 60tce

    • 5 15

  • Po osiemdziesiatce

    Sześćdziesiąt lat to nie starość siedemdziesiąt też nie.Po osiemdziesiątce to warto sprawdzić stan zdrowia,orientację ,ale wiek nie moze ograniczać seniora.

    • 27 4

  • Tak i dodatkowo młodzi (2)

    Zwłaszcza młodzi z numerami rejestracyjnymi zaczynającymi się na CSW, GWE, GKA przeważnie są to osobniki 20 letnich BMW lub VW

    • 30 3

    • (1)

      No tak bo młodzi z blachami GD GDA itp to profesjonalni kierowcy hahaha

      • 4 1

      • Ci są najgorsi...

        • 1 0

  • WSZYSCY kierowcy powinni przechodzić okresowe badania

    Ktoś, kto zrobił prawo jazdy w wieku 17 lat, w wieku lat 30 - 40 może być degeneratem zjedzonym przez alkohol czy inne narkotyki albo chorym psychicznie.

    Przede wszystkim symptomy alkoholizmu są do wyłapania podczas takich badań, a to by pozwoliło jakoś eliminować pijanych za kółkiem zanim za nie wsiądą.

    Logiczne - obowiązkowe badania co 5 lat dla wszystkich.

    • 14 3

  • Choroby wieku starczego...

    To było już kilkanaście lat temu,mniejszy ruch ina szczęście nic się nie wydarzyło. Sąsiad miał Parkinsona, był już w takim stanie że żona podprowadzala go do samochodu ( sąsiadka nie miała prawa jazdy). Byli bardzo uczynnymi ludźmi i zawsze proponowali podwozke a człowiek wykręcal się jak mógł

    • 5 5

  • Większość wypadków powodują młodzi ludzie którym wydaje się że wszystkie rozumy pozjadali

    Po przejechaniu 5 tys km czują się co najmniej kierowcami formuły I. A doswiadczenia nadal 0000.
    Kierowca starszy naawet ze slabszym refleksem , świadomy swych możliwości jeżdzi bezpiecznie. Jedynymi przypadkami (niezwykle rzadkimi ) są gwaltowne niedomagania zdrowotne. Zawal, utrata przytomności. Ale takie też zdarzają się mlodym , gniewnym i zapasionym , uważającym się za nieśmiertelnych i lekceważących wszystko i wszystkich na drodze. Po alkoholu, narkotykach , albo zwyczajnie z glupoty. Problemem może być człowiek po 80 tce. A i tacy na codzień jeżdżą po USA i nikogo to nie dziwi. Starszy człowiek nie pisze sms-ów , nie telefonuje, nie przegląda poczty , lub bawi się w reportera drogowego, nie trzyma laptopa na kierownicy. A wielu jest takich którzy NIGDY nie powinni otrzymać prawa jazdy , bo zwyczajnie się do tego nie nadają. Starsi zazwyczaj dbają o stan techniczny pojazdów. Często młody porusza się złomem wartym jednej felgi samochodu starszego człowieka i ma to gdzies.

    • 32 0

  • młodzi jurni w białych służbowych i dostawczakach powinni mieć badania psychologiczne co miesiąc. (1)

    • 27 1

    • I to u psychiatry

      Sam psycholog nie da rady

      • 5 0

  • Nie moi drodzy! (4)

    To nie tylko problem ludzi starszych. Problem dotyczy ogólnie rzeszy flegmatycznych kierowców, którzy na drogach stanowią większość. Należy skończyć z ROZDAWNICTWEM praw jazdy każdemu fajtłapie i skupić się na skontrolowaniu zdolności psychomotorycznych kandydatów: reflex, spostrzegawczość i szybkość podejmowania decyzji. Na nauce jazdy się tego nie wyłapie, bo jazda z instruktorem jest zawsze flegmatyczna. Łamagi za kierownicą są główną przyczyną korków.

    • 13 15

    • i rozsądek; jak ktoś ma nerwa bo ktoś inny za spokojnie jedzie (i z tego tytułu robi różne nieprzewidziane manewry jak wyprzedzanie na zakręcie na podwójnej ciągłej); to też się nie nadaje na kierowcę.

      • 5 1

    • Nie moi drodzy! (1)

      Doprecyzuję! Mam 45 lat, prawo jazdy od 28 lat i jedyna moja "kolizja" to prakingowe obtarcie zderzaka parkując tyłem. Nie poruszamy w tym temacie kwestii szaleńców, lecz ludzi, którzy faktycznie nie posiadają predyspozycji psychomotorycznych do prowadzenia samochodu. Przykład, z którym wielokrotnie spotykam się np. przy wjazdach na rondo, gdy (proszę się nie obrazić) fajtłapa z nosem w przedniej szybie blokuje wjazd na rondo, bo waha się i zastanawia, mimo, że ma takie odstępy między jadącymi autami, że wjechałby 10x. Za nim zaczyna się tworzyć sznur samochodów.

      • 3 1

      • Trudno się dziwić , że kierowca zatrzymuje się przed wjechaniem na

        rondo , jak jełop będący na nim nie pokazuje kierunkowskazem zamiaru zjechania z niego. Bo ma w doooopie to , że ktoś oczekuje , że będzie jechał przewidywalnie, lub jest to dla niego za trudne , albo pokazuje w momencie kręcenia kierownicą lub drugą rękę ma zajętą , bo akurat raczy rozmawiać przez telefon. To nie ci którzy oczekują na wjazd , to kretyni którzy nie pokazują kierunkowskazu przy zjeżdzie blokują ruch.

        • 0 1

    • Drogi są dla wszystkich a nie tylko dla "dynamicznych"

      Jak chcesz "dynamicznie" do włącz konsolę. Droga jest po to by bezpiecznie dojechać do celu. Skończyć to trzeba z dyktaturą buraków drogowych bo ci są zagrożeniem na drodze.

      • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Serwis Haller to przedstawiciel marki:

 

Najczęściej czytane