• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy seniorzy za kółkiem powinni przechodzić obowiązkowe badania?

mJ
17 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Niewykluczone, że już niebawem kierowcy w podeszłym wieku będą musieli cyklicznie meldować się u lekarzy w celu odbycia okresowych badań. Niewykluczone, że już niebawem kierowcy w podeszłym wieku będą musieli cyklicznie meldować się u lekarzy w celu odbycia okresowych badań.

Obowiązkowe badania okresowe oceniające zdolność do kierowania pojazdami i krótki termin ważności prawa jazdy dla osób w starszym wieku - wiele europejskich krajów właśnie w taki sposób sprawdza, czy seniorzy są zdolni do kontynuowania swojej kariery za kółkiem. Niewykluczone, że podobne przepisy już wkrótce będą obowiązywały w Polsce.



Wydłużony czas reakcji, słabszy wzrok i słuch, a do tego masa zażywanych leków, które mogą niekorzystnie wpływać na osobę kierującą pojazdem - to tylko początek listy potencjalnych przyczyn wypadków i kolizji drogowych z udziałem zmotoryzowanych w podeszłym wieku.

Ministerstwo Infrastruktury chce zminimalizować liczbę incydentów drogowych spowodowanych przez osoby starsze. Resort pracuje nad wprowadzeniem obowiązkowych badań okresowych dla kierowców, którzy ukończyli 60 lat. Co ciekawe, nad podobnymi regulacjami pracują unijni urzędnicy, którzy chcą, aby takie prawo weszło w życie we wszystkich krajach wspólnoty.

W niektórych krajach Europy już obowiązuje takie prawo, a najbardziej restrykcyjne przepisy nakazują seniorom odbycie badań lekarskich raz w roku.

Czytaj także: Czy senior za kółkiem jest zagrożeniem na drodze?

Warto dodać, że większość kierowców-seniorów posiada bezterminowe prawa jazdy, które uzyskali kilkadziesiąt lat temu. Zmotoryzowani posiadający bezterminowe uprawnienia nie mają konieczności powtórzenia badań lekarskich.

Resort od lat organizuje akcje informacyjno-edukacyjnych, mające na celu zachęcić seniorów do kontrolowania swojego stanu zdrowia i weryfikowania umiejętności za kierownicą. Niestety, same akcje to zbyt mało.

Obowiązkowe badania dla seniorów to z całą pewnością dobry pomysł. Nasuwa się jednak pytanie, czy wiek 60 lat nie jest zbyt niską granicą? Przecież wielu zmotoryzowanych przed "siedemdziesiątką" w dalszym ciągu doskonale poczyna sobie w fotelu kierowcy.

Kierowca Traficara dał popis na szosie.

mJ

Opinie (224) 1 zablokowana

  • A jaki przepis mówi

    ile człowiek ma żyć i w jakim wieku można go uznać za innego czyli dyskryminować ?

    • 3 1

  • Wszyscy kierowcy powinni, u mnie na kursie pan pytał o choroby, a nie wysyłał na żadne badania, nikogo!!

    Czy to nie skandal, ze szkoły jazdy nie wysyłają przed egzaminem obowiązkowo na badania psycho-fizyczne?

    • 2 1

  • Nie popadajmy w skrajności (1)

    60 lat to dzisiaj gość w dźinsach w polówce który musi jeszcze 5 lat zasuwać na emeryturę . Mówmy tu raczej o rzeczywistych staruszkach w wieku ponad 70 lat i więcej gdzie sprawność psychotechniczna i motoryczna jest już zazwyczaj ograniczona . Bywa już też demencja gdzie człowiek nie wie nawet gdzie jest i co robi.

    • 4 3

    • Ciekaw jestem co będziesz mówił gdy będziesz miał powiedzmy 69 lat?

      • 2 0

  • Tu chodzi tylko o haracz - o kasę !

    O nic więcej. Doszukują się problemów na siłę. Tak się składa, że w Szwecji, w Austrii, w Polsce i w Niemczech przeprowadzono badania statystyczne (2015-1017r) - i wszędzie wyniki były zbliżone:
    osoby w wieku 18 -25 lata-od 18% do 24% wypadków
    osoby w wieku 25 -40 lat — od 10% do 13% wypadków
    osoby w wieku 41-59 lat-od 7% do 10% wypadków
    osoby w wieku >60 lat- poniżej 5% w każdym badaniu...

    • 8 1

  • Wszyscy

    Wszyscy kierowcy co pięć lat winni przechodzić badania! Mam 67 lat i jeżdżę pewnie lepiej od nie jednego 30 paro latka. Doświadczenie, zdolność przewidywania zachowań innych użytkowników drogi, nawet tych młodszych powoduje to, że pomimo szybkiej jazdy jeżdżę bezpiecznie. Długie trasy jeszcze mnie nie męczę, przyjechanie 800 - 1000 km nie jest dla mnie męczące. Znam wielu kierowców powyżej 60 roku życia prowadzących autobusy, samochody ciężarowe (TiR). Najczęściej wypadki powodują młodzi kierowcy, którzy przejechali po uzyskaniu prawa jazdy 10 - 20 tys. km. Wydaje im się, że już są jak Kubica czy Hołowczyc a tak naprawdę to rozpoczęli jako kierowcy "raczkowanie". Badania powinny weryfikować przede wszystkim zdolność przewidywanie złych zachowań innych użytkowników dróg np: dzieci, rowerzystów, pijanych pieszych itp.

    • 7 1

  • nie

    należy badać 18-nastolatków, to oni szaleją za kierownicą

    • 5 1

  • A ja bym przebadał lekarzy ktorzy kurczowo trzymają się zawodu

    i wystawiają diagnozy z księzyca. Stetryczałych "prawników" tkwiących w kryminogennych ukladach. Pseudo POlityków z nierównościami POd sufitem (niesioł)

    • 3 0

  • ale tyrać to możesz do 65 :D a najlepiej do samej śmierci!

    • 6 1

  • Jeszcze jeden powód aby wyjść z tego eurokołchozu

    • 1 3

  • Przepisy

    Lepiej bedzie jak tym maloletnim piratom każemy zdawac co 5 lat to może nauczą się ,że w samochodzie jest coś takiego jak kierunkowskaz,że są znaki ograniczające prędkość itp.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Gdzie odbywał się słynny rajd Wrak Race?

 

Najczęściej czytane