• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy strażacy potrafią gasić auta elektryczne?

mJ
27 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (201)
26.03.2023. Pożar elektrycznego Mercedesa w pow. Kartuskim. Tak wyglądał "pojazd" przed zatopieniem go w kontenerze. 26.03.2023. Pożar elektrycznego Mercedesa w pow. Kartuskim. Tak wyglądał "pojazd" przed zatopieniem go w kontenerze.

Osoby, które choć trochę interesują się samochodami elektrycznymi wiedzą, że w razie pożaru ugaszenie takiego pojazdu nie jest łatwe. "Elektryków" na drogach przybywa, potencjalne ryzyko zdarzeń z takimi autami rośnie, ale czy strażacy potrafią je gasić? Co ciekawe, gdy publikowaliśmy ten artykuł strażacy z Pomorza walczyli z pożarem "elektryka". Auto zostało ugaszone po... 21 godzinach.



Czy obawiasz się samozapłonów aut elektrycznych?

Elektryfikacja europejskiej motoryzacji trwa od kilku lat. W ofertach producentów roi się od aut elektrycznych. Co zresztą zaczynamy widzieć także na naszych ulicach - samochodów z zielonymi tablicami rejestracyjnymi jest coraz więcej. A więcej "elektryków" oznacza większe prawdopodobieństwo ich uczestnictwa w kolizjach i wypadkach drogowych. Czy polscy strażacy wiedzą, jak obchodzić się z takimi samochodami? Zapytaliśmy u źródła.

Straż wie, jak gasić "elektryki"



Państwowa Straż Pożarna zapewnia, że strażacy są przygotowani do gaszenia pożarów pojazdów z napędem elektrycznym. Największą trudnością przy tego typu działaniach jest znaczne zapotrzebowanie na wodę niezbędną do gaszenia i chłodzenia palących się baterii w takich pojazdach.

Zgodnie z procedurą straży pożarnej, niewielkie pożary samochodów elektrycznych możemy gasić przy użyciu gaśnic proszkowych lub pianowych zachowując bezpieczną odległość wskazaną na etykiecie gaśnicy. Rozwinięty pożar samochodu elektrycznego gasimy z wykorzystaniem wody, piany sprężonej tzw. CAFS (Compressed Air Foam System) oraz proszkiem gaśniczym z wykorzystaniem samochodów straży pożarnej wyposażonych w zbiornik na proszek gaśniczy. Gaszenie pożarów z wykorzystaniem powyższych środków gaśniczych można prowadzić nawet bez odłączenia instalacji wysokiego napięcia w samochodzie. Minimalna odległość między źródłem pożaru a wylotem strumienia środka gaśniczego to 1 m dla rozproszonych prądów wody oraz 5 m dla zwartego strumienia wody. Pożarów samochodów elektrycznych nie gasimy za pomocą strumieni piany ciężkiej oraz średniej. Liczba spienienia to od około 5 do 200 - wyjaśnia bryg. Karol Kierzkowski, rzecznik prasowy komendanta głównego PSP.
Jedną z metod gaszenia "elektryków" jest umieszczenie ich w kontenerze wypełnionym wodą. Nie we wszystkich przypadkach jest to jedna metoda możliwa do zastosowania. Drugim problemem jest ich dostępność. Na cały kraj jest ich raptem kilka. Pomorska straż planuje zakup takiego kontenera.

W takim kontenerze zatapiane są auta elektryczne. W takim kontenerze zatapiane są auta elektryczne.

Pożar samochodu. Skąd bierze się samozapłon? Pożar samochodu. Skąd bierze się samozapłon?

Szkolenia i nowe zasady dla strażaków



Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej wychodząc naprzeciw nowym zagrożeniom, w czerwca 2020 roku wprowadziła w podległych jednostkach PSP "standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami osobowymi z napędem elektrycznym". Wprowadzenie nowych procedur w jednostkach straży pożarnej poprzedzone zostały licznymi konsultacjami, m.in. z podmiotami branży przemysłu samochodowego, instytutami badawczymi i jednostkami ochrony przeciwpożarowej.

W taktyce działań ratowniczych zasady przewidują wykorzystanie sprzętu pożarniczego i specjalistycznego powszechnie dostępnego na wyposażeniu samochodów ratowniczo-gaśniczych, tak aby wszystkie jednostki zdolne były podjąć skuteczne działania na miejscu akcji. Jednocześnie mając na uwadze dynamikę rozwoju branży pojazdów elektrycznych strażacy uczestniczą w licznych szkoleniach i seminariach organizowanych we współpracy z producentami samochodów, a także organizacjami pozarządowymi - dodaje rzecznik prasowy.
W Komendzie Głównej PSP powołany został zespół zadaniowy do aktualizacji wspomnianych zasad. Zadaniem zespołu jest poznawanie efektywnych metod i technik gaszenia pożarów pojazdów elektrycznych, a także wypracowanie dalszych rozwiązań mających wpływ na bezpieczeństwo ratowników podczas działań ratowniczo-gaśniczych w zdarzeniach z udziałem samochodów o napędzie elektrycznym.

Ponadto w ramach prac zespołu zwrócono się do ośmiu krajów UE z prośbą o udzielenie odpowiedzi o rozwiązaniach funkcjonujących w tych państwach w zakresie działań ratowniczo-gaśniczych przy zdarzeniach z udziałem samochodów o napędzie elektrycznym. Uzyskane informacje posłużą do wypracowania jeszcze skuteczniejszych procedur w tym zakresie, co pozwoli na prowadzenie działań zapewniając jak najwyższy poziom bezpieczeństwa zarówno strażaków, jak i osób ratowanych - mówi przedstawiciel straży.
Koniec aut spalinowych przesądzony? To się okaże Koniec aut spalinowych przesądzony? To się okaże

Pożary aut elektrycznych



Na szczęście, póki co, pożarów aut elektrycznych w Polsce było bardzo mało. W ubiegłym roku na terenie całego kraju odnotowano ich 10. Dla porównania - w analogicznym okresie strażacy gasili 8333 samochodów spalinowych.

Pomorscy strażacy w 2022 roku gasili trzy pojazdy hybrydowe, z czego dwa na autostradzie A1.

Ile trwa gaszenie auta elektrycznego? Długo. Średni czas działań gaśniczych przy pożarach pojazdów elektrycznych wynosi około 1,5 godz. Najdłuższy pożar "elektryka" z dnia 10 września 2021 roku w Polsce trwał... 9 godz. i 16 min.

Ciągły rozwój nowoczesnej technologii, w tym wzrost udziału pojazdów elektrycznych na całym świecie w stosunku do pojazdów spalinowych jakie są obecnie produkowane, wymusza na służbach ratowniczych, jak i producentach podejmowanie kroków służących skróceniu czasu prowadzenia działań, jak również strat z nimi związanych. Dodatkowo, skrócenie działań ratowniczych ma duży wpływ na ochronę środowiska naturalnego poprzez redukcję emisji gazów cieplarnianych - zakończył bryg. Kierzkowski.
Pożar elektrycznego Mustanga na stacji paliw Pożar elektrycznego Mustanga na stacji paliw

  • Pożar samochodu elektrycznego, 26.03.2023.
  • Pożar samochodu elektrycznego, 26.03.2023.
  • Pożar samochodu elektrycznego, 26.03.2023.
  • Pożar samochodu elektrycznego, 26.03.2023.
  • Pożar samochodu elektrycznego, 26.03.2023.
  • To zdjęcie poglądowe. Nie jest to samochód elektryczny.

26.03.2023 r. - pożar pierwszego "elektryka" na Pomorzu



Co ciekawe, w niedzielny wieczór, 26 marca, w Tuchomiu zapalił się samochód elektryczny. To pierwszy taki przypadek na Pomorzu. Do gaszenia wykorzystano zwykły kontener wypełniony wodą. Samochód spalił się do cna. Strażacy przystąpili do gaszenia w niedzielę po godz. 21. Dogaszanie w kontenerze... wciąż trwa (poniedziałek, godz. 12). Z samochodu pozostała rama i bateria, z której ugaszaniem w dalszym ciągu walczą strażacy.

Akcja gaszenia "elektryka" zakończyła się w poniedziałek, około godz. 18. Trwała blisko 21 godzin.



Jak ugasić pożar auta? Jak ugasić pożar auta?

mJ

Opinie (201) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (13)

    10 pożarów to dużo, skoro jest tych pojazdów o wiele mniej niż spaliniakow i są to nowsze pojazdy. Powinien być zakaz wjazdu do parkingów podziemnych dla elektryków.

    • 64 8

    • spalinówek jest ponad 27 milionów w Polsce (10)

      elektryków ok 30 tysięcy

      • 12 2

      • Pod koniec stycznia 2023 r. po polskich drogach jeździło 63 701 elektrycznych samochodów osobowych (9)

        Ale nawet jakbyś policzył dla 30 tys

        (10/3000)*100=0,03%
        (8333/29mln)*100=0,03%

        Czyli liczba pożarów identyczna xD

        A biorąc faktyczne dane z GUS to na 1000 pojazdów tych elektrycznych pali się dwa razy mniej niż spalinowych.

        • 8 4

        • Lubię ten argument, że pali się taki sam % pojazdów (4)

          Szkoda tylko, że nikt nie bierze pod uwagę, że palą się spalinowe, 30-letnie podrutowane T4 i inne busy z przebiegiem od miliona km w górę, elektryki tymczasem palą się nowe, max. 5-letnie.

          • 14 4

          • Mi się spalił roczny peugeot z silnikiem diesla (1)

            Sąsiadowi półroczne Audi q5

            • 2 7

            • podpaliłeś somsiadowi, a somsiad Tobie :)

              • 8 1

          • akurat nowe szroty spalinowe też się palą często

            • 3 3

          • Łojej, dobrze że telefony nie dożywają 20stu lat, ile by to pożarów było spodni i sukienek :-)

            • 0 1

        • mowa o elektrykach 100% nie o hybrydach które uwzględniasz w całkowitej sumie (1)

          różnica jest taka, że spalinówkę jest stosunkowo łatwo ugasić, czego o palącym się ogniwie nie można powiedzieć. Po ugaszeniu przewidziane są dodatkowe procedury chłodzenia całości i przechowywania wraku albo w kontenerze z wodą albo w pojemniku z azotem i argonem (jak w przypadku systemów gaszenia serwerowni albo pomieszczeń z szafami elektrycznymi).

          • 9 1

          • Mowa o elektrykach i hybrydach które mają takie same baterie tylko o mniejsze pojemności

            • 2 0

        • A czas? (1)

          Spalinówka zgaszona po 20/30 minutach pracy strażaków, a chemiczna bomba paląca się 20 godzin, widzisz różnicę?

          • 3 0

          • 1h 30 min średnio na ugaszenie elektryka. Poszukaj sobie najdłuższej akcji gaśniczej pojazdu spalinowego. Nie znacie czegoś to się boicie. To tak jak z oddawaniem komórek macierzystych / szpiku. Ludzie się boją bo nie wiedza ze w 90% dawców z krwi się pobiera.

            • 0 0

    • (1)

      A przez to że często dochodzi do ich pożarów, które skutkują całkowita kasacja samochodu i nie da się ich naprawić, wszyscy płacimy coraz większe OC....

      • 3 1

      • Nooo, często, tak często jak spalinówek statystycznie póki co, śpij spokojnie, to tylko koszmar był :-)

        • 0 1

  • To że mało się spaliło wynika tylko z ich ilości w stosunku do spalinówek (6)

    w wielu miastach w USA i Chin jest całkowity zakaz wjazdu elektryków do parkingów podziemnych, ciągle wprowadzają nowe przepisy które zaczynają to obejmować. Jak dojdzie do zapłonu tego nie da się w takim miejscu praktycznie ugasić. Jak wyglądają takie pożary można sobie wyklinać w wyszukiwarce
    Tesla set itself on fire and exploded
    Electric bus bursts into flames, sets nearby vehicles on fire

    Każdy kto bawi się RC wie doskonale co dzieje się np z LIPO które przy kraksie lub w czasie transportu ulegnie uszkodzeniu mechanicznemu lub przepięciu przy ładowaniu lub podłączaniu....

    • 43 4

    • Bzdury (4)

      Dane statystyczne pokazują wyraźnie że na 1000 pojazdów danego typu elektryków pali się dwa razy mniej niż spalinowych.

      • 2 14

      • naucz się liczyć i sprawdz dane jeszcze raz

        • 5 2

      • (2)

        Oczywiście oczadzony propaganda id. To spalinowe auta to zło unijna bolszewia zadekretowala

        • 2 1

        • Spalinowe auta to zło, bo obiektywnie silnik spalinowy nie nadaje się do napędzania samochodów. (1)

          Zero momentu przy ruszaniu, niesamowicie wąski zakres użytecznych obrotów, potężne opory wewnętrzne, zero odzyskiwania energii...

          Można tak wymieniać i wymieniać, co widzą też sprzedawcy i producenci paliwa (jak to, ktoś sam będzie mógł wyprodukować prąd, bez naszego monopolu?) i szerzą pierdoły, jak to zła Unia chce zabrać Ci spalinówkę, bo elektryk jest wybitnie gorszy...

          • 0 1

          • Zielona unijna bolszewia niech się goni w piętkę

            • 0 0

    • statystycznie

      słuszna uwaga, elektryków jest bardzo mało, 10 pożarów oznacza, że spaliło się 1 auto na 3000, z kolei taka ilość pożarów samochodów "klasycznych" oznacza, że pożar dotknął 1 auto na 3500 sztuk. Biorąc pod uwagę, że auta spalinowe są w większości dużo starsze, niż nowiutkie elektryki, z tymi drugimi może być coraz gorzej.
      Ale ej - przynajmniej jest ekologicznie, prawda?

      • 4 1

  • Hmm (1)

    Słyszałem od znajomego strażaka, że z gaszeniem elektryków jest bardzo dużo problemów i na tę chwilę wygląda to bardzo średnio. A tu się okazuje, że wystarczy wodą lać i tyle. Ciekawe skąd ta rozbieżność. Muszę się dokształcić.

    • 46 3

    • Stąd że tej wody potrzeba dużo więcej niż "ma na sobie" wóz bojowy PSP. Polecam filmy użytkownika "Adam Something" w tym temacie.

      • 11 0

  • (2)

    Ale nie pali się ropa/benzyna - jest eko ;)

    • 15 11

    • (1)

      Benzyna w formie ciekłej nie pali się. Palą się dopiero jej opary. Do tego benzyna czy ropa do spalania potrzebują tlenu, a baterie litowo-jonowe nie, ponieważ tlen jest już w bateriach. Oznacza to, że ropę/benzynę łatwo zgasić gaśnicą, bo wtedy odetniemy pożar od tlenu, ale trudno zgasić płonącą baterię.

      • 4 0

      • Gdzie jest ten tlen w bateriach samochodowych?

        • 0 0

  • Ciekawe co będzie jak zapali się na parkingu centrum handlowego (11)

    Lub w parkingu podziemnym pod mieszkaniami.

    • 57 1

    • Żeby bateria zapaliła się to musi ulec poważnemu uszkodzeniu. (3)

      Ciężko o gruby wypadek w parkingu podziemnym lub centrum handlowym gdzie jeździ się powoli.

      Po drugie nowe aura elektryczne nie zapalają się od tak - patrz na wypadek Audi na Spacerowej.

      Prędzej pożarowi ktoś pomaga, bo chce odszkodowania i rata leasingu za wysoka.

      • 3 23

      • do zapłonu często dochodziło podczas ładowania (2)

        • 6 2

        • Ale tylko podczas pełnego zaćmienia słońca

          • 4 2

        • Nooo, ten w lesie się ładował ze słońca, ale stał w cieniu drzew i stąd problem :-) :-) :-)

          • 1 0

    • Proszę bardzo... (5)

      Warszawa, ul. Górczewska, hala garażowa. Jeden elektryk całatwił cały blok. Ludzie wciąż nie mogą wrócić do mieszkań, budynek nie nadaje się do zamieszkania. Na remont potrzeba circa 7 mln. złotych (wycena z 2022, teraz to pewnie jeszcze więcej).

      • 7 2

      • Nie kłam trollu

        Nie było tam żadnego samochodu elektrycznego

        • 2 0

      • To nie auto elektryczne było przyczyną pożaru, w którym spłonęło 50 aut (2)

        Śledztwo dotyczące zeszłorocznego pożaru garażu podziemnego przy Górczewskiej w Warszawie zostało umorzone przez prokuraturę. Pierwsze hipotezy sugerowały, że zapalił się tam samochód elektryczny, ale już wiadomo, że to nieprawda.

        • 2 0

        • (1)

          Lewak Trzaskowski zadekretowal prawdę?

          • 3 1

          • Jedyna słuszna prokuratura imienia św Lecha Kaczyńskiego, pod dowództwem Ziobry tak stwierdziła.

            Bardziej prawicowo i "patriotycznie" być nie może.

            • 0 1

      • piszesz bzdury jak typowy Polak bez wiedzy

        tam nawet nie bylo elektryka w hali ale Ty wiesz lepiej hahah

        • 1 0

    • To jest bardzo gwałtowny pożar.

      Auto pali się od dołu więc ciężko od spodu polewać pianą .
      Polecam filmik na youtube o tytule "Tesla set itself on fire and exploded in Shanghai China!"
      To daje pojęcie z czym mamy do czynienia.

      • 1 2

  • (9)

    A zastanówcie się, niby elektryki takie ekologiczne, ale podczas takiego pożaru, który trwa od 1,5 godziny nawet do 9, ile dwutlenku węgla i innych gazów się wytwarza...

    • 50 8

    • Mniej niż podczas pożaru pełnego baku paliwa. (8)

      Pomijając to, że taki bak i tak przepalasz kilkanaście-kilkadziesiąt razy w roku.

      • 6 14

      • A prąd do elektryków to masz z czego? Z węgla z elektrowni - eko fikcja (4)

        • 22 5

        • z gniazdka

          • 11 2

        • Z paneli fotowoltaicznych, jak znakomita większość posiadaczy elektryków... (2)

          • 5 9

          • dokładnie

            • 2 3

          • ty szmondaku

            • 0 0

      • (2)

        Co ty powiesz lewacki id. To 50 l benzyny pali się cały dzień czy pół dnia?

        • 1 1

        • Jak będziesz gasił je wodą, a nie dedykowanym do benzyny sprzętem, spoko wystarczy na cały dzień. (1)

          • 0 0

          • Wystarczy standardowe gaszenie pianą

            • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Nie wszystkie baterie palą się. (3)

    A moc pożaru zależy od naładowania pojazdu, pojemności baterii i ich typu.

    • 4 33

    • nie wszystkie ogniwa nadają się do elektryków (1)

      problem jest taki, że te które nadają się lecą z dymem świetnie

      • 20 1

      • Nie masz pojęcia o akumulatorach

        • 2 13

    • Niektóre też wybuchają...

      • 0 0

  • A kiedy zakaz wjazdu do parkingów podziemnych? (7)

    Jakoś w tym temacie cisza....

    • 46 2

    • Chyba dla spalinowych (5)

      Bo te palą się dwa razy częściej niż elektryczne

      • 2 17

      • (2)

        I przez 9 godzin i ciężko je ugasić...

        • 9 2

        • Jak się nie umie i nie ma sprzętu, to trwa to 9 godzin... (1)

          • 1 12

          • jak urządzenie elektryczne gaszą wodą to trwa tyle godzin

            • 1 0

      • 10 elektryków i ponad 8000 spalinowych w całym kraju w 2022r.

        • 3 0

      • Oczywiście id. To bardzo dużo się palą zwłaszcza że elektryczne gaaawna w Polsce stanowią może 1/100 wszystkich samochodów

        • 0 1

    • Na promy nie chcą już wpuszczać.

      • 5 2

  • Opinia wyróżniona

    Co z elektrykami w halach garazowych? Czy unia to przewidziala? Czy ubezpieczyciele podniosa stawki za ubezpieczenie (15)

    mieszkan w zwiazku ze zwiekszonym ryzykiem dlugotrwalego pozaru w garazach pod budynkiem? jak beda gaszone takie pojazdy?

    • 75 2

    • Umieszczą dom w kontenerze z wodą.

      • 19 0

    • Będą kopać się po kostkach w sądzie. (1)

      Patrz Warszawa, ul. Górczewska. Ludzie nadal nie wrócili do domów.

      • 7 4

      • I po co bzdury powielasz?

        Na Górczewskiej nie było w hali garażowej ani jednego elektryka. Pożar wywołał samozapłon samochodu spalinowego i wszystkie spalone auta były spalinowe.

        • 6 10

    • (9)

      Już OC przez to podrożało. W Skandynawii jest zakaz wjazdu elektrykami na promy...

      • 14 3

      • (4)

        Dziwne ze nie ma zakazu wjazdu na parkingi podziemne, zwłaszcza ze tam budują z dawna. W stv jak się elektryk zapalił na parkingu przy lotnisku, to zrównał z ziemia cała konstrukcje metalową 3 piętra razem z samochodami parkującymi obok. Odnośnie tych promów, są elektryczne. Ten kraj to stan umysłu.

        • 9 0

        • Ale tam nie płonął elektryk tylko zwykłe spaliniaki... (3)

          • 2 4

          • (2)

            Tam sie wszystko paliło od tego elektryka .

            • 6 2

            • (1)

              "Strach przed samochodami elektrycznymi bardzo chętnie podsycają media walczące o klikalność. Gdy na ulicy Górczewskiej 181 w Warszawie doszło do pożaru w garażu podziemnym, który zniszczył 46 samochodów, media natychmiast zaczęły kolportować informację, że zapalił się samochód elektryczny. Nikt jej natomiast później nie zdementował, gdy okazało się, że w garażu nie było ani elektryka, ani nawet hybrydy."

              • 7 3

              • Nie wiem co było przyczyna pożaru w Warszawie, jednak tutaj oficjalnie napisali, ze przyczyną byl elektryczny samochód.Potwierdziły to służby. Widziałeś kiedyś jak się pali taki samochód, zastanawiałeś się dlaczego tak trudno go ugasić? Pewnie nawet nie siedziałeś w takim samochodzie. Media to się wręcz podniecają lobbując zabawki dla dużych dzieci, ukrywając pewne fakty! Nawet ten artykuł świadczy o tym, ze nie ma się czego bać. A jest się czego bać.

                • 2 1

      • W Szwecji nie ma niestety takiego zakazu. (1)

        Przynajmniej na promach Stena Line.

        • 1 1

        • Tutaj chodzi o lokalne promy

          • 1 0

      • Dosłownie na jeden prom ale news się ładnie niesie

        • 2 1

      • taa, w 1 małej firmie, która sama ma promy hybrydowe :)

        • 0 0

    • dokładnie, to powinno być uregulowane
      Po pierwsze suma gwarancyjna ich polis powinna być znacznie podniesiona ze względu na duże prawdopodobieństwo że budynek w którym wybuchnie taki pożar będzie się nadawał do rozbiórki.
      Do tego powinien być zakaz parkowania, a już na pewno ładowania takich aut w halach garażowych, a jest to coraz popularniejsze że właściciele takich pojazdów robią sobie przyłącze w hali garażowej.
      Potem będzie budynek do rozbiórki i na pewno 1mln eur sumy gwarancyjnej nie wystarczy.

      • 2 1

    • Nie musi być elektryk samochód

      Wystarczy hulajnoga lub rower elektryczny których jest pełno w halach garażowych. I to z badziewiem No name,

      • 2 0

  • (11)

    Dlatego samochody elektryczne to żadne rozwiązanie. Zajmują tyle samo miejsca co każdy inny samochód, ważą więcej (więc bardziej niszczą nawierzchnię, są bardziej niebezpieczne dla otoczenia przy zderzeniu), akumulatory łatwo uszkodzić w stłuczce, a surowce których potrzeba do wyprodukowania baterii starczyłyby na setkę rowerów elektrycznych.

    Potrzebujemy mniej samochodów, za to lepszej komunikacji zbiorowej i rowerowo-pieszej.

    • 40 21

    • i są nienaprawialne (4)

      • 12 4

      • dokladnie jak twoja glowa (3)

        • 2 1

        • (2)

          Bateria stanowi 3/4 ceny tego auta biedny id. To chyba mi nie powiesz że jakieś maleńkie renault z plastiku jest warte 120 tysięcy złotych

          • 0 1

          • Jak liczysz ceny wymiany w ASO, silnik spalinowy to też. 3/4 ceny auta. (1)

            • 0 0

            • Mam ponad 20 letnie auto w którym silnik jest w dobrym stanie nie muszę niczego wymieniać

              • 0 0

    • (5)

      Specjalnie pod elektryki zmienią teraz uprawnienia prawa jazdy kat. B. Będzie do 4,5 tony żeby elektryki z jako taką baterią można było prowadzić na kat.b

      • 5 1

      • Golf TDI waży 1.3 tony (3)

        E-Golf 1.6. Faktycznie, porażająca różnica...

        • 0 0

        • (2)

          Golf TDI zwłaszcza 4 generacji id. To ma blachę golf 8 jest zbudowany z czegoś niewiele grubszego niż puszka po piwie

          • 0 2

          • Ale kogo obchodzą jakieś muzealne szroty? (1)

            Blachę ma taką, że uderzając we współczesny samochód składa się jak harmonijka :D

            Jeżeli nie boisz się do takiego wsiadać, szanuję odwagę :D

            • 1 0

            • Co ty powiesz kr..tynku może prawa fizyki zaginają? Może mi powiesz pal..cie że mini samochodzik wytrzyma zderzenie ze starą klasa S z 2000 r? Gwiazdeczki ncap to pic na wodę

              • 0 0

      • Coś dzwoni, ale w drugą stronę - kampera i dostawczaka spalinowego 3,5t na B, a elektrycznego do 4,5t.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co roku na terenie Trójmiasta odbywają się Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski. Jak nazywa się to wydarzenie?

 

Najczęściej czytane