• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy wróci pomysł budowy tunelu na Oruni?

km
5 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Przejazd przez tory kolejowe w ciągu ul. Dworcowej i Smętnej na Oruni. Przeważnie problemem jest, że szlabany są tu opuszczane nawet na kilkadziesiąt minut. W ostatnią sobotę jednak szlabany były podniesione w momencie, gdy nadjechał pociąg. Przejazd przez tory kolejowe w ciągu ul. Dworcowej i Smętnej na Oruni. Przeważnie problemem jest, że szlabany są tu opuszczane nawet na kilkadziesiąt minut. W ostatnią sobotę jednak szlabany były podniesione w momencie, gdy nadjechał pociąg.

Po zdarzeniach z minionego weekendu wraca dyskusja o bezpieczeństwie na przejściu kolejowym na Oruni. Budowa tunelu, którą postulują mieszkańcy dzielnicy, pochłonęłaby ok. 30 mln zł.



Czy powinno się zbudować tunel za 30 mln zł pod torami kolejowymi na Oruni?

W miniony weekend na Oruni doszło do dwóch zdarzeń, które ożywiły dyskusję o bezpieczeństwie na torach kolejowych w tej części miasta. W sobotę, 2 maja, za podniesione szlabany przejazdu w ciągu ul. Dworcowej zobacz na mapie Gdańska, wjechało kilka samochodów. W tym momencie przy przejeździe pojawił się pociąg. Cudem nie doszło do zderzenia, na szczęście kierowcy w ostatnim momencie zdołali opuścić przejazd.

Tak o zdarzeniu pisał portal MojaOrunia.pl:

- Wracałem dzisiaj rano z pracy. Jechałem od ulicy Gościnnej, około 6:20 zatrzymałem się na szlabanach przy ulicy Dworcowej. Za mną zaczęły stawać kolejne samochody - opowiadał Wiesław Kowalik, mieszkaniec ulicy Smętnej. - Przejechał pociąg towarowy, po minucie szlabany się otworzyły. Przepuściłem jeszcze motocyklistę i wjechałem na przejazd. Może pan sobie wyobrazić co poczułem, gdy zobaczyłem nadjeżdżający w moim kierunku pociąg. Przejechałem szybko na drugą stronę, za mną zrobił to inny samochód. Zatrzymałem się gdzieś na chodniku. Byłem bardzo zdenerwowany. Doskoczyłem do budynku dróżniczki. Kobieta miała przy uchu słuchawkę, krzyknęła do mnie: "Nie zgłosili mi tego pociągu! Nie zgłosili mi tego pociągu!"

Czytaj też: Problemy z przejściem przez tory na Oruni

Dzień później, jak informowaliśmy w naszym raporcie drogowym, na przejeździe doszło do kolejnego groźnego wypadku. Przed godziną 10, ok. 70-letni mężczyzna próbował przedostać się pod opuszczonymi szlabanami na drugą stronę torów. W tym momencie w kierunku Gdańska jechał pociąg. Na szczęście mężczyzna został odepchnięty od torów przez silny podmuch wiatru nadjeżdżającego pociągu i doznał jedynie urazu ręki.

Policja bada sprawę sobotniego zdarzenia. Przesłuchała już dróżniczkę, która pracowała w tym momencie, jak i jej zmienniczkę oraz świadków. Sprawdzono też trzeźwość dróżniczki: nie była pod wpływem alkoholu.

Mimo to postanowiono odsunąć dróżniczkę od pracy i przeprowadzić wewnętrzne postępowanie.

Jak zapowiedział Leszek Lewiński z odpowiedzialnej za infrastrukturę torową PKP spółki Polskich Linii Kolejowych, w maju na przejeździe na Oruni stanie urządzenie, które będzie dodatkowo informować dróżnika o tym, że zbliża się do niego pociąg. Docelowo kolejarze chcą, żeby szlabany były w tym miejscu podnoszone nie przez dróżnika, lecz automatycznie.

Czytaj też: Spór o przejazd przez tory kolejowe na Oruni

To że mieszkańcy Oruni przechodzą przez tory nawet gdy szlaban jest opuszczony to nie jest rzadkość. 10 kwietnia przy przejeździe przy ul. Sandomierskiej doszło z tego powodu do śmiertelnego wypadku.

Spór o przejazd przez tory kolejowe na Oruni trwa co najmniej od zeszłego roku. Mieszkańcy dzielnicy podkreślają, że przyczyna tkwi w złym zaprojektowaniu kolejowej infrastruktury, która była remontowana w związku z modernizacją trasy kolejowej Gdynia-Warszawa.

Po zakończeniu remontu bardzo wzrósł czas, w którym szlabany na przejściu są opuszczone. Doprowadziło to do dużych korków w tym rejonie. Nowe zasady zamykania i otwierania szlabanów wynikają z tego, że po modernizacji linii kolejowej, prędkość maksymalną pociągów podniesiono tu do 160 km na godz.

Karetka czeka na przejazd na oruńskim szlabanie



Miasto przygotowało więc dwa projekty tunelu, który kosztem 30 mln zł mógłby powstać pod torami kolejowymi. Połączyłby on ul. Smętną z ul. Dworcową lub bezpośrednio z Traktem św. Wojciecha.

- Tunel mógłby mieć skrajnię nie wyższą niż 3,5 metra. Przejadą nim tylko samochody osobowe, ewentualnie dostawcze, w tym karetka. Pojazdy ciężarowe będą musiały omijać to miejsce - zaznaczał zastępca prezydenta Gdańska Wiesław Bielawski podczas spotkania z mieszkańcami, które odbyło się w marcu ubiegłego roku.

  • Dwie wizje budowy tunelu pod torami kolejowymi wzdłuż ul. Smętnej na Oruni.
  • Dwie wizje budowy tunelu pod torami kolejowymi wzdłuż ul. Smętnej na Oruni.
km

Opinie (114) 1 zablokowana

  • Kolejowy absurd Gdańsk

    Racja, nie powinien nikt przechodzić pod zamkniętymi szlabanami ale ...
    W półmilionowy mieście Gdańsk po modernizacji "pod Pendolino" pozostawiono SZLABANY!!! w XXIw. pośrodku 15 tys. Dzielnicy... Notoryczne przechodzenie pod szlabanami niestety szczególnie osób starszych i dzieci!!! powodują obawę przez potencjalnymi tragicznymi konsekwencjami pozostawienia szlabanów w gęstej zabudowie mieszkalnej.
    Przejazd ten jest przykładem "dzikiego przejścia" ... jak zmienić infrastrukturę aby "wymusić" korzystanie z tunelu dla pieszych? Są pomysły mieszkańców ale brak chęci Władz Miasta!

    • 1 0

  • Wyobrażacie sobie Państwo szlabany na Grunwaldzkiej w przecięciu drogi z PKM? ja nie...

    Kpina że pozostawiono szlabany na ORUNI

    • 3 0

  • Nowa Podmiejska budowa odcinka od traktu nad przejazdem kolejowym do ul. Równej to koszt około 6 mln

    Dlaczego władze udowadniają mieszkańców najdroższe rozwiązania, chcę ich zniechęcić!!!
    W Gdańsku toczy się wiele inwestycji z dużo większą kasę więc dlaczego nie chcą poprawić jakości życia i bezpieczeństwa w tej dzielnicy?

    • 2 0

  • Miasto mogło mieć tunel za DARMO od PKP ale przegapiło, zaniedbało interes mieszkańców

    więc mamy tak że w XXI w. pośrodku dzielnicy z 15tys. mieszkańców pozostawiono przejazdy kolejowe w poziomie szyn!!!

    • 5 0

  • 30 baniek za tunel to bardzo dużo. A i tak nie powstrzyma to tych pieszych, którzy dziś nie korzystają z tunelu (8)

    a przechodzą mimo opuszczonych szlabanów.

    • 34 15

    • Jak postawi im się porządny płot, jak na reszcie szlaku, to nie będą łazić (1)

      • 1 4

      • Bzdury piszesz

        Jest wspólny szlaban dla przejścia pieszych i ulicy samochodów. Jak postawisz płot to niepotrzebny szlaban ;)

        • 0 0

    • Średni koszt budowy a1

      to ok 37mln/km, tutaj 2 pasy zamiast 4 i pół km a nie cały, ale dochodzi rondko, troche uliczek lokalnych do przebudowy no i tunel, nie zapomnijmy o biurokracji, projektach itd. Jak 30 starczy to i tak będzie sukces. takie sa ceny w Polsce

      • 2 2

    • 30 baniek haha

      • 0 1

    • (3)

      jakiego tunelu?

      • 1 5

      • jest tunel dla pieszych zaraz obok (2)

        a i tak niektórzy go omijają

        • 7 0

        • 250 metrów na południe od przejazdu. (1)

          • 4 0

          • ponad 20min czekania lub wycieczka o 250m ... po co jak można wpaść pod pociąg, tak jest wygodniej ...

            • 9 2

  • (9)

    A moze wybudowac most ? 30 milionow ? Ciekawe czemu tak duzo...

    • 42 27

    • Bezmózgowcy (1)

      Kto się uparł na tunel na terenach podmokłych.Przecierz Orunia leży na depresji.I znowu za utrzymanie tunelu miasto będzie bulić ileś milionów miesięcznie.W planach jest Nowa Podmiejska z mostem nad Traktem Św.Wojciecha oraz nad torami.Może lepiej trzymać się tej koncepcji.

      • 2 0

      • W planach jest wiele rzeczy

        A plan Nowej podmiejskiej i wiaduktu nad traktem i torami nie ma nawet na tą chwilę doprecyzowanego terminu realizacji

        • 0 0

    • Wiekszosc panstwowych zlecen jest kilkakrotnie drozsza niz zrobiloby sie prywatnie. Szwagier musi zarobic. Zawoalowany sposob wyciagania pieniedzy.

      • 0 0

    • 30 mln to nie kosmiczna cena (1)

      za tunel pod torami. Tyle kosztują zaledwie 3 nowe tramwaje z pesy. Jakby po 15mln dało miasto i PLK to tunel by był. Trzeba jak rolnicy czy obrońcy przejścia z witomina raz na jakiś czas zrobić sobie spacerek po przejeździe kolejowym i zablokować ruch pociągów.

      • 15 0

      • Spoko. Ty pierwszy.

        • 0 2

    • (2)

      Ale kanał Radunii jest po drugiej stronie Traktu, więc po co chcesz tam most budować?

      • 13 1

      • A mosty to buduje się tylko nad wodą? (1)

        On pisze zapewne o budowie mostu nad torami kolejowymi.

        • 2 17

        • wiadukt

          Nad torami kolejowymi buduje się wiadukt, a nie most :)

          • 35 1

    • Ja ze szwagrem bym wybudował za baniacza.

      • 17 0

  • Trzeba palnikiem odciąć 1/10 ECS-u

    i sprzedać na złomowcu. To jest akurat 30 baniek.

    • 7 0

  • Orunio głosowałaś na Budynia? nie narzekaj (1)

    Ci mieszkańcy Oruni, którzy głosowali na Budynia nie mają prawa narzekać na brak wiaduktu nad, lub tunelu pod torami. Adamowicz nigdy nie przejmował się sprawami tej dzielnicy, co znajduje m.in. potwierdzenie w sprawie "szlabanów śmierci". Okazją do rewanżu dla Prezydenta Budynia będą dopiero następne wybory ale do tego czasu ludzie znów dadzą się przekonać, że to w sumie "dobry chłop".

    • 4 5

    • Analiza wyników głosowań z poszczególnych komisji wyborczych wskazuje, iż ten pan dostał tu raczej marne poparcie.

      • 4 0

  • przejazd na orunii

    można przenieść wiadukt z jana z kolna.nie potrzebny dla pieszych

    • 6 0

  • DLACZEGO?

    Szanowni gdańszczanie! Kolej żelazna rozdzieliła Orunię w 1852 roku W związku z określonym natężenie ruchu wystarczyło na odcinku Gdańsk - Lipce wybudować 6 systemów szlabanowych z dróżnikami W 20 wieku PKP zlikwidowało 3 przejazdy( Rejtana ,Boczna ,Ukośna ) przy zdecydowanie zwiększonym ruchu kolejowym i kołowym-przejazdy te stały się koszmarami i zmorą nie tylko mieszkańców Oruni dochodziło do wielu wypadów śmiertelnych ( w jednym z nich zginęły 4 osoby -przejazd ul Dworcowa) Oskarżam wadze Gdańska na czele z Biurem Rozwoju Miasta o grzech zaniedbania i lenistwa i zagrożenia w ruchu lądowym polegający na nie wykorzystaniu historycznego momentu jakim byla modernizacja trasy kolejowej Gdańsk-W-wa na którą poszly niewyobrażalne środki m.inn. z Uni(10 miliardów zl.) i bezwolnym podpisaniu zgody na modernizację w tym kształcie Soltys Cieplewa załatwił sprawę pozytywnie dla swojej miejscowosci A prezydent Gdanska ?---Wypadek śmiertelny na tym przejezdie(ul.Dworcowa) to tylko kwestia czasu Kto poniesie moralną i karną odpowiedzialnosć?

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

XC90 to model z gamy którego producenta?

 

Najczęściej czytane