• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy wymiana opon na zimowe powinna być obowiązkowa?

Michał Jelionek
13 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
W wielu europejskich krajach stosowanie opon zimowych jest obowiązkowe. W wielu europejskich krajach stosowanie opon zimowych jest obowiązkowe.

W naszym kraju nie ma przepisu nakazującego zmiany ogumienia na zimowe. W Polsce to kierowcy decydują o ewentualnej wymianie opon. Czy wprowadzenie obowiązku stosowania opon zimowych ma sens?



W zasadzie każda publikacja artykułów na temat wymiany ogumienia na zimowe kończy się burzliwą dyskusją naszych czytelników. Analizując wyniki ankiet oraz komentarze, które pojawiły się pod wcześniejszymi tekstami o zimówkach - na całe szczęście zdecydowana większość kierowców wymienia opony na zimowe. Nie brakuje jednak osób, które bagatelizują dostosowywanie ogumienia do pory roku.

Czy zatem powinniśmy wziąć przykład z innych europejskich krajów i wprowadzić przepis nakazujący zmianę opon? Lista państw, które zdecydowały się na ten krok, jest całkiem spora. To m.in. Litwa, Łotwa, Estonia, Słowenia, Szwecja czy Finlandia.

W Polsce - podobnie jak chociażby w Belgii, Holandii, Danii, Irlandii czy Wielkiej Brytanii - takiego obowiązku nie ma, choć rozmowy i przymiarki wdrożenia podobnych regulacji toczą się od kilku lat. Jakiś czas temu pojawiła się nawet konkretna propozycja wprowadzenia obowiązku stosowania zimowego ogumienia w okresie od 1 listopada do 31 marca. Temat utknął jednak w martwym punkcie.


Większość kierowców zmienia ogumienie na zimę. Większość kierowców zmienia ogumienie na zimę.
Przykładowo, weźmy pod lupę kraje bałtyckie. Okres obowiązkowego stosowania opon zimowych na Litwie rozpoczyna się 10 listopada, a kończy 1 kwietnia. Na Łotwie i w Estonii ten okres jest nieco krótszy - trwa od 1 grudnia do 1 marca. Dla porównania, u naszych południowych sąsiadów obowiązek rozpoczyna się w listopadzie i kończy w marcu. W Czechach od 1 listopada do 31 marca, a na Słowacji od 15 listopada do 15 marca.

Większość krajów wyznaczyło sztywne daty obowiązywania przepisów. Są też państwa, jak chociażby Niemcy, w których stosowanie opon zimowych jest sytuacyjne, czyli zależne od warunków panujących na drogach. Tutaj nie ma określonych terminów, w których należy stosować zimówki, ale jeśli sypnie śniegiem, a samochód nie będzie dostosowany do warunków pogodowych - kierowca otrzyma mandat.

Czytaj także: Kierowco, to dobry czas na zmianę opon

Jazda po śniegu i lodzie.

Podniesienie poziomu bezpieczeństwa na polskich drogach - to główny argument zwolenników wprowadzenia obowiązku zmiany ogumienia na zimowe. Ale tych przesłanek jest więcej, to chociażby jasne zasady wypłacania odszkodowania za wypadki i kolizje w okresie zimowym. Zdarza się, że ubezpieczalnie zaniżają wysokość odszkodowania przez brak opon zimowych. W takich przypadkach towarzystwa ubezpieczeniowe powołują się na zapis o tzw. zaniedbaniu ubezpieczonego, które mogło doprowadzić do incydentu drogowego.

Z kolei przeciwnicy wprowadzenia nowych przepisów zwracają uwagę na zmieniające się warunki klimatyczne w Polsce. Rzeczywiście, zima z roku na rok jest łagodniejsza i krótsza, ale czy to wystarczająco mocny argument na zwolnienie kierowców ze stosowania opon zimowych? Zwolennikami tej teorii są najczęściej osoby, które jeżdżą mało lub na krótkich odcinkach i to głównie w mieście, po dobrze przygotowanych, "czarnych" jezdniach.

W tej grupie są również osoby, które nie stosują zimówek, gdyż uważają, że ich nadzwyczajne właściwości to tylko i wyłącznie wymysł koncernów oponiarskich, które nabijają kierowców w butelkę. Dzięki czemu biznes oponiarski ma się tak dobrze.

A wy, jak uważacie? Czy w Polsce powinno wprowadzić się obowiązek zmiany ogumienia na zimowe? Czekamy na wasze opinie.

Opinie (196) 1 zablokowana

  • Dobre całoroczne (1)

    O zimowych powinna decydować pogoda a nie nazwa miesiąca, oraz region gdzie jeździmy,bądź mamy pojechać np.:na urlop.Wystarczy sprawdzić testy opon (są opinie fachowców ale i zwykłych użytkowników).Produkuje się coraz więcej wysokiej klasy opon całorocznych,są najnowsze konstrukcje i mieszanki komponentów,przez co opona zachowuje się prawidłowo w wielosezonowych warunkach.Warto kupić całoroczne dobrej firmy,droższe ale bezpieczne i żadna pogoda nie zaskoczy.Na koniec zasada nr 1 bez względu jakie mamy opony,należy dostosować prędkość do warunków pogodowych.

    • 5 0

    • Polska to naród buraków

      Czyli na letnich jak pada śnieg 5 km/h a na zimowkach 45km/h zatrzymanie przy tych prędkościach ok 15_ 20 m ale różnicy nie ma

      • 0 0

  • Opony zimowe obowiązkowe ale pod warunkiem,

    że będą dotyczyć również wszystkich samochodów ciężarowych i autobusów!

    • 3 1

  • Tylko całoroczne

    W Polsce kierowcy mają w glowach zimy stulecia zwlaszcza ci starsi a wymiana opon dla nich to jak coroczne świecenie jajek trzeba i już, a wszystkie zaklady wymiany opon liczą zyski oczywiście nieopodatkowane raczej u Pana Ziutka wulkanizatora nie dostaniemy paragonu. Opony całoroczne naprawdę sa teraz dopracowane polecam wszystkim jeden wydatek i z glowy

    • 1 0

  • Bez jaj... (2)

    W Polsce nie ma takich zim, jak w Szwecji, Finlandi czy Estonii. Nigdy nie było i nigdy nie będzie. To, że jest to Europa nic nie zmienia. Europa ma sporą rozległość geograficzną i klimat praktycznie od podzwrotnikowego do polarnego, więc nie ma co przeginać pały. Ciekawe, jak namówicie hiszpanów, turków i greków do opon zimowych - też są w Europie. Od lat jeżdżę na oponach całorocznych po Polsce i północnych Niemczech i nie widzę kompletnie powodu posiadania dwóch kompletów kół czy opon.

    • 4 1

    • (1)

      W zeszłym roku w Madrycie trochę popadalo śniegu i od razu we faktach i reszcie wiadomość mówili że w Hiszpanii klęska żywiołowa po ruch zablokowany a czemu bo letnie się ma a nie zimowki

      • 0 1

      • W Londku tez tak było.

        Ale powód był zupełnie inny. Po prostu w tych miastach nie ma wcale, lub jest bardzo mało sprzętu do sprzątania śniegu. Nie mają tam solarek, piaskarek ani pługów. Spadnie ok 1cm śniegu i nikt nie wie co z tym zrobić, bo łopatkami nie podołasz. Większość ludzi nigdy po śniegu tam nie jechała na czymkolwiek, ba nawet nie ma butów na takie warunki.

        • 0 0

  • Protestują ci, których fury są niewiele więcej warte niż komplet przyzwoitych opon.

    Niestety dużo takich na naszych drogach

    • 4 4

  • (2)

    Do tego zakaz używania opon starszych niż 5 lat.

    • 0 2

    • (1)

      Prawidłowo bo zimowa opona traci wartości trakcyjne po 3 latach

      • 0 1

      • dlatego nie kupuje takiego g*wna

        • 0 0

  • (1)

    Nie ma sensu i przestańcie o tym w kółko pierd..lić zróbcie barany obowiązek od 1 listopada takiego listopada jak obecnie gdzie w ciągu dnia jest 15-20 stopni i powodzenia w jeździe na zimówkach w takiej temperaturze. Poza tym kiedy widzieliście zimę ostatnio w trójmieście?Bo ja ostatnio w marcu na sam koniec. Święta Bożego Narodzenia były cieplejsze niż Wielkanoc. Tyle w temacie nachalnego wyciągania kasy od ludzi pod całkowicie zmyślonym pretekstem tzw bezpieczeństwa

    • 5 0

    • Bo w Trójmieście macie smog przyjedz do Kartuz od tygodnia rano 5 :00 szron na autach na letnich ciężko ruszyć a to raptem 30 km

      • 0 0

  • Całoroczne (1)

    Coraz modniejsze są opony całoroczne po 25 latach jazdy na oponach sezonowych od 2 lat jeżdżę na wielosezonowych i już nie wrócę do układu zima/lato ....

    • 4 0

    • popieram

      wystarczy mieć głowę na karku i nie zapitalać jak idiota, nie siedzieć poprzednikowi na zderzaku i jest ok. kilka lat już jeżdżę wyłącznie na wielosezonowych. Olewam lobby oponiarskie. Powiem jeszcze jedną ciekawostkę, od 2000 roku w swoich samochodach tylko filtr oleju wymieniam co 2 lata i olej tylko dolewam, nigdy nie wymieniam. I co? nic... w poprzednim aucie miałem 240tys km, sprzedałem, nowy właściciel zrobił kolejne 200 zanim opchnął komuś innemu. W obecnym mam na razie nieco ponad 170tys i tez nic się nie dzieje...

      • 0 0

  • Ja jestem miło zaskoczony działaniem opon.. całorocznych

    Dotychczas od 20 lat zmieniałem opony, zawsze dbałem żeby zestaw na lato i na zimę miał nie więcej jak 4 lata. Mimo że byłem sceptyczny to jakiś rok temu za namową kolegi kupiłem opony całoroczne i są rewelacyjne. Tak samo na śniegu jak i w +30 stopniach. Co prawda wiem że będe musiał cały zestaw kupować trochę częściej bo co dwa-trzy sezony, ale przyoszczędzę trochę na wymianach. Zresztą też nie o oszczędności tu chodzi. Jest to mniejszy kłopot co roku, a spisują się świetnie.

    • 1 0

  • to mętne

    Ustawienie sztywnych dat jest u nas mocno ryzykowne. Przecież w takim Gdańsku warunki zimowe mogą się pojawić w październiku, a mogą po Bożym Narodzeniu. Jak założymy zimówki 1 listopada, a do połowy grudnia temperatury będą po +10, to jeszcze przed meteorologiczną zimą kompletnie zniszczymy te opony i dopiero będziemy sprawiać zagrożenie. W Finlandii, czy na Litwie co by się z pogodą nie działo, raczej na pewno w listopadzie jest poniżej +7, czyli tej temperatury, w której letnie zaczynają twardnieć, więc ma to sens, a u nas?
    Lepiej jak w Niemczech - jest zimowo, masz jeździć zimowo (jak sypnie w kwietniu, kiedy mamy już letnie, można zrezygnować z samochodu), a nie oficjalnie od jakiegoś dnia do jakiegoś.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Który trójmiejski dealer jest przedstawicielem marki Smart?

 

Najczęściej czytane