- 1 Paraliż drogowy na północy Gdyni (172 opinie)
- 2 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (98 opinii)
- 3 Ten kierowca musi kochać Jezusa (127 opinii)
- 4 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (253 opinie)
- 5 Pomorskie Targi Autokosmetyki po raz drugi (15 opinii)
- 6 Po co kolejny remont na autostradzie? (84 opinie)
Czy wymiana opon na zimowe powinna być obowiązkowa?
W naszym kraju nie ma przepisu nakazującego zmiany ogumienia na zimowe. W Polsce to kierowcy decydują o ewentualnej wymianie opon. Czy wprowadzenie obowiązku stosowania opon zimowych ma sens?
Czy zatem powinniśmy wziąć przykład z innych europejskich krajów i wprowadzić przepis nakazujący zmianę opon? Lista państw, które zdecydowały się na ten krok, jest całkiem spora. To m.in. Litwa, Łotwa, Estonia, Słowenia, Szwecja czy Finlandia.
W Polsce - podobnie jak chociażby w Belgii, Holandii, Danii, Irlandii czy Wielkiej Brytanii - takiego obowiązku nie ma, choć rozmowy i przymiarki wdrożenia podobnych regulacji toczą się od kilku lat. Jakiś czas temu pojawiła się nawet konkretna propozycja wprowadzenia obowiązku stosowania zimowego ogumienia w okresie od 1 listopada do 31 marca. Temat utknął jednak w martwym punkcie.
Przykładowo, weźmy pod lupę kraje bałtyckie. Okres obowiązkowego stosowania opon zimowych na Litwie rozpoczyna się 10 listopada, a kończy 1 kwietnia. Na Łotwie i w Estonii ten okres jest nieco krótszy - trwa od 1 grudnia do 1 marca. Dla porównania, u naszych południowych sąsiadów obowiązek rozpoczyna się w listopadzie i kończy w marcu. W Czechach od 1 listopada do 31 marca, a na Słowacji od 15 listopada do 15 marca.
Większość krajów wyznaczyło sztywne daty obowiązywania przepisów. Są też państwa, jak chociażby Niemcy, w których stosowanie opon zimowych jest sytuacyjne, czyli zależne od warunków panujących na drogach. Tutaj nie ma określonych terminów, w których należy stosować zimówki, ale jeśli sypnie śniegiem, a samochód nie będzie dostosowany do warunków pogodowych - kierowca otrzyma mandat.
Czytaj także: Kierowco, to dobry czas na zmianę opon
Jazda po śniegu i lodzie.
Z kolei przeciwnicy wprowadzenia nowych przepisów zwracają uwagę na zmieniające się warunki klimatyczne w Polsce. Rzeczywiście, zima z roku na rok jest łagodniejsza i krótsza, ale czy to wystarczająco mocny argument na zwolnienie kierowców ze stosowania opon zimowych? Zwolennikami tej teorii są najczęściej osoby, które jeżdżą mało lub na krótkich odcinkach i to głównie w mieście, po dobrze przygotowanych, "czarnych" jezdniach.
W tej grupie są również osoby, które nie stosują zimówek, gdyż uważają, że ich nadzwyczajne właściwości to tylko i wyłącznie wymysł koncernów oponiarskich, które nabijają kierowców w butelkę. Dzięki czemu biznes oponiarski ma się tak dobrze.
A wy, jak uważacie? Czy w Polsce powinno wprowadzić się obowiązek zmiany ogumienia na zimowe? Czekamy na wasze opinie.
Opinie (196) 1 zablokowana
-
2018-11-14 09:52
Dobre całoroczne (1)
O zimowych powinna decydować pogoda a nie nazwa miesiąca, oraz region gdzie jeździmy,bądź mamy pojechać np.:na urlop.Wystarczy sprawdzić testy opon (są opinie fachowców ale i zwykłych użytkowników).Produkuje się coraz więcej wysokiej klasy opon całorocznych,są najnowsze konstrukcje i mieszanki komponentów,przez co opona zachowuje się prawidłowo w wielosezonowych warunkach.Warto kupić całoroczne dobrej firmy,droższe ale bezpieczne i żadna pogoda nie zaskoczy.Na koniec zasada nr 1 bez względu jakie mamy opony,należy dostosować prędkość do warunków pogodowych.
- 5 0
-
2018-11-14 18:22
Polska to naród buraków
Czyli na letnich jak pada śnieg 5 km/h a na zimowkach 45km/h zatrzymanie przy tych prędkościach ok 15_ 20 m ale różnicy nie ma
- 0 0
-
2018-11-14 10:09
Opony zimowe obowiązkowe ale pod warunkiem,
że będą dotyczyć również wszystkich samochodów ciężarowych i autobusów!
- 3 1
-
2018-11-14 10:24
Tylko całoroczne
W Polsce kierowcy mają w glowach zimy stulecia zwlaszcza ci starsi a wymiana opon dla nich to jak coroczne świecenie jajek trzeba i już, a wszystkie zaklady wymiany opon liczą zyski oczywiście nieopodatkowane raczej u Pana Ziutka wulkanizatora nie dostaniemy paragonu. Opony całoroczne naprawdę sa teraz dopracowane polecam wszystkim jeden wydatek i z glowy
- 1 0
-
2018-11-14 10:35
Bez jaj... (2)
W Polsce nie ma takich zim, jak w Szwecji, Finlandi czy Estonii. Nigdy nie było i nigdy nie będzie. To, że jest to Europa nic nie zmienia. Europa ma sporą rozległość geograficzną i klimat praktycznie od podzwrotnikowego do polarnego, więc nie ma co przeginać pały. Ciekawe, jak namówicie hiszpanów, turków i greków do opon zimowych - też są w Europie. Od lat jeżdżę na oponach całorocznych po Polsce i północnych Niemczech i nie widzę kompletnie powodu posiadania dwóch kompletów kół czy opon.
- 4 1
-
2018-11-14 18:26
(1)
W zeszłym roku w Madrycie trochę popadalo śniegu i od razu we faktach i reszcie wiadomość mówili że w Hiszpanii klęska żywiołowa po ruch zablokowany a czemu bo letnie się ma a nie zimowki
- 0 1
-
2018-11-15 11:29
W Londku tez tak było.
Ale powód był zupełnie inny. Po prostu w tych miastach nie ma wcale, lub jest bardzo mało sprzętu do sprzątania śniegu. Nie mają tam solarek, piaskarek ani pługów. Spadnie ok 1cm śniegu i nikt nie wie co z tym zrobić, bo łopatkami nie podołasz. Większość ludzi nigdy po śniegu tam nie jechała na czymkolwiek, ba nawet nie ma butów na takie warunki.
- 0 0
-
2018-11-14 10:42
Protestują ci, których fury są niewiele więcej warte niż komplet przyzwoitych opon.
Niestety dużo takich na naszych drogach
- 4 4
-
2018-11-14 10:49
(2)
Do tego zakaz używania opon starszych niż 5 lat.
- 0 2
-
2018-11-14 18:28
(1)
Prawidłowo bo zimowa opona traci wartości trakcyjne po 3 latach
- 0 1
-
2018-11-15 11:31
dlatego nie kupuje takiego g*wna
- 0 0
-
2018-11-14 10:52
(1)
Nie ma sensu i przestańcie o tym w kółko pierd..lić zróbcie barany obowiązek od 1 listopada takiego listopada jak obecnie gdzie w ciągu dnia jest 15-20 stopni i powodzenia w jeździe na zimówkach w takiej temperaturze. Poza tym kiedy widzieliście zimę ostatnio w trójmieście?Bo ja ostatnio w marcu na sam koniec. Święta Bożego Narodzenia były cieplejsze niż Wielkanoc. Tyle w temacie nachalnego wyciągania kasy od ludzi pod całkowicie zmyślonym pretekstem tzw bezpieczeństwa
- 5 0
-
2018-11-14 18:30
Bo w Trójmieście macie smog przyjedz do Kartuz od tygodnia rano 5 :00 szron na autach na letnich ciężko ruszyć a to raptem 30 km
- 0 0
-
2018-11-14 10:56
Całoroczne (1)
Coraz modniejsze są opony całoroczne po 25 latach jazdy na oponach sezonowych od 2 lat jeżdżę na wielosezonowych i już nie wrócę do układu zima/lato ....
- 4 0
-
2018-11-15 11:37
popieram
wystarczy mieć głowę na karku i nie zapitalać jak idiota, nie siedzieć poprzednikowi na zderzaku i jest ok. kilka lat już jeżdżę wyłącznie na wielosezonowych. Olewam lobby oponiarskie. Powiem jeszcze jedną ciekawostkę, od 2000 roku w swoich samochodach tylko filtr oleju wymieniam co 2 lata i olej tylko dolewam, nigdy nie wymieniam. I co? nic... w poprzednim aucie miałem 240tys km, sprzedałem, nowy właściciel zrobił kolejne 200 zanim opchnął komuś innemu. W obecnym mam na razie nieco ponad 170tys i tez nic się nie dzieje...
- 0 0
-
2018-11-14 11:14
Ja jestem miło zaskoczony działaniem opon.. całorocznych
Dotychczas od 20 lat zmieniałem opony, zawsze dbałem żeby zestaw na lato i na zimę miał nie więcej jak 4 lata. Mimo że byłem sceptyczny to jakiś rok temu za namową kolegi kupiłem opony całoroczne i są rewelacyjne. Tak samo na śniegu jak i w +30 stopniach. Co prawda wiem że będe musiał cały zestaw kupować trochę częściej bo co dwa-trzy sezony, ale przyoszczędzę trochę na wymianach. Zresztą też nie o oszczędności tu chodzi. Jest to mniejszy kłopot co roku, a spisują się świetnie.
- 1 0
-
2018-11-14 11:54
to mętne
Ustawienie sztywnych dat jest u nas mocno ryzykowne. Przecież w takim Gdańsku warunki zimowe mogą się pojawić w październiku, a mogą po Bożym Narodzeniu. Jak założymy zimówki 1 listopada, a do połowy grudnia temperatury będą po +10, to jeszcze przed meteorologiczną zimą kompletnie zniszczymy te opony i dopiero będziemy sprawiać zagrożenie. W Finlandii, czy na Litwie co by się z pogodą nie działo, raczej na pewno w listopadzie jest poniżej +7, czyli tej temperatury, w której letnie zaczynają twardnieć, więc ma to sens, a u nas?
Lepiej jak w Niemczech - jest zimowo, masz jeździć zimowo (jak sypnie w kwietniu, kiedy mamy już letnie, można zrezygnować z samochodu), a nie oficjalnie od jakiegoś dnia do jakiegoś.- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.