• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy wymiana opon na zimowe powinna być obowiązkowa?

Michał Jelionek
13 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
W wielu europejskich krajach stosowanie opon zimowych jest obowiązkowe. W wielu europejskich krajach stosowanie opon zimowych jest obowiązkowe.

W naszym kraju nie ma przepisu nakazującego zmiany ogumienia na zimowe. W Polsce to kierowcy decydują o ewentualnej wymianie opon. Czy wprowadzenie obowiązku stosowania opon zimowych ma sens?



W zasadzie każda publikacja artykułów na temat wymiany ogumienia na zimowe kończy się burzliwą dyskusją naszych czytelników. Analizując wyniki ankiet oraz komentarze, które pojawiły się pod wcześniejszymi tekstami o zimówkach - na całe szczęście zdecydowana większość kierowców wymienia opony na zimowe. Nie brakuje jednak osób, które bagatelizują dostosowywanie ogumienia do pory roku.

Czy zatem powinniśmy wziąć przykład z innych europejskich krajów i wprowadzić przepis nakazujący zmianę opon? Lista państw, które zdecydowały się na ten krok, jest całkiem spora. To m.in. Litwa, Łotwa, Estonia, Słowenia, Szwecja czy Finlandia.

W Polsce - podobnie jak chociażby w Belgii, Holandii, Danii, Irlandii czy Wielkiej Brytanii - takiego obowiązku nie ma, choć rozmowy i przymiarki wdrożenia podobnych regulacji toczą się od kilku lat. Jakiś czas temu pojawiła się nawet konkretna propozycja wprowadzenia obowiązku stosowania zimowego ogumienia w okresie od 1 listopada do 31 marca. Temat utknął jednak w martwym punkcie.


Większość kierowców zmienia ogumienie na zimę. Większość kierowców zmienia ogumienie na zimę.
Przykładowo, weźmy pod lupę kraje bałtyckie. Okres obowiązkowego stosowania opon zimowych na Litwie rozpoczyna się 10 listopada, a kończy 1 kwietnia. Na Łotwie i w Estonii ten okres jest nieco krótszy - trwa od 1 grudnia do 1 marca. Dla porównania, u naszych południowych sąsiadów obowiązek rozpoczyna się w listopadzie i kończy w marcu. W Czechach od 1 listopada do 31 marca, a na Słowacji od 15 listopada do 15 marca.

Większość krajów wyznaczyło sztywne daty obowiązywania przepisów. Są też państwa, jak chociażby Niemcy, w których stosowanie opon zimowych jest sytuacyjne, czyli zależne od warunków panujących na drogach. Tutaj nie ma określonych terminów, w których należy stosować zimówki, ale jeśli sypnie śniegiem, a samochód nie będzie dostosowany do warunków pogodowych - kierowca otrzyma mandat.

Czytaj także: Kierowco, to dobry czas na zmianę opon

Jazda po śniegu i lodzie.

Podniesienie poziomu bezpieczeństwa na polskich drogach - to główny argument zwolenników wprowadzenia obowiązku zmiany ogumienia na zimowe. Ale tych przesłanek jest więcej, to chociażby jasne zasady wypłacania odszkodowania za wypadki i kolizje w okresie zimowym. Zdarza się, że ubezpieczalnie zaniżają wysokość odszkodowania przez brak opon zimowych. W takich przypadkach towarzystwa ubezpieczeniowe powołują się na zapis o tzw. zaniedbaniu ubezpieczonego, które mogło doprowadzić do incydentu drogowego.

Z kolei przeciwnicy wprowadzenia nowych przepisów zwracają uwagę na zmieniające się warunki klimatyczne w Polsce. Rzeczywiście, zima z roku na rok jest łagodniejsza i krótsza, ale czy to wystarczająco mocny argument na zwolnienie kierowców ze stosowania opon zimowych? Zwolennikami tej teorii są najczęściej osoby, które jeżdżą mało lub na krótkich odcinkach i to głównie w mieście, po dobrze przygotowanych, "czarnych" jezdniach.

W tej grupie są również osoby, które nie stosują zimówek, gdyż uważają, że ich nadzwyczajne właściwości to tylko i wyłącznie wymysł koncernów oponiarskich, które nabijają kierowców w butelkę. Dzięki czemu biznes oponiarski ma się tak dobrze.

A wy, jak uważacie? Czy w Polsce powinno wprowadzić się obowiązek zmiany ogumienia na zimowe? Czekamy na wasze opinie.

Opinie (196) 1 zablokowana

  • (18)

    lepsza letnia nowa niż stara zimowa kupiona na niemieckim szrocie

    • 86 105

    • ani jedna , ani druga opcja (4)

      nie jest do przyjęcia.

      • 56 2

      • jak wprowadzą obowiązek używania opon zimowych, to ucieszą się w Niemczech - oszczędzą na utylizacji swoich starych opon

        • 23 6

      • (2)

        a kto ci kupi opony o cenie równej wartości samochodu?

        • 6 14

        • ci których stać na jeżdżenie samochodem, a nie jedynie na jego zakup

          • 22 4

        • jak cie nie stać to nie jeździj bo kogoś zabijesz

          Jeśli Cię nie stać na utrzymanie samochodu to go nie kupuj. Najlepiej kupić stare BMW za 5 tys. zł, które nowe kosztuje 300 tysięcy. Jak sie coś zepsuje w takim starym BMW to użytkownika na części nie stać i jeździ niezdatnym do jazdy starym ulepem... Gdzie wy macie głowy Pacany. przez takie myślenie giną ludzie na naszych drogach.

          • 22 2

    • taaaa (2)

      odebralem nowy samochod 1 marca tego roku z salonu na dobrych oponach Pilot Sport (letnie) i mocno sie zdziwilem na pozostalosciach sniegu, jak slabo nowiusienkie bardzo miekkie opony radza sobie w takich warunkach

      • 18 2

      • (1)

        Naucz sie jedzic

        • 1 6

        • chodź ze mną na lodowisko i pokaż jak chodzisz po lodzie

          • 1 0

    • Letnie latem ale klasa przyczepności A lub B reszta to syf (1)

      Zimowa zimą i ty tylko klasa A lub B. Wielosezonowe też są są ok jeśli ich przyczepność jest nie gorsza. Ale jak ktoś kupuje zimówkę za 100zl z klasą E to równie dobrze mógłby jeździć na letniej...
      Opona zimowa to nie tylko bieżnik. To mieszanka gumy, ktora przy niższej temperaturze staje się bardziej przyczepna. Bardziej miękka i nie utwardza się jak letnia.
      Moje auto ma swoje lata. Ale na oponach, uczciwych przeglądach, rzetelnych naprawach nie oszczędzam. Tu chodzi o bezpieczeństwo Janusze motoryzacji i biznesu.

      A kupno używanych opon to jakaś pomyłka. No chyba że w celach kolekcjonerskich.

      • 16 1

      • opona to jedyny styk samochodu z ziemią

        cała moc silnika działa w tych małych, czterech punktach.

        Nie ma dobrego kontaktu = nie ma jazdy

        • 3 0

    • (1)

      Letnia twardnieje przy 4°C mądralo.

      • 1 4

      • po co wymyślasz włąsne teorie drewniana zabawko?

        • 1 0

    • właśnie odwrotnie panie inżynierze

      Polecam lekturę. Źródła łatwe do znalezienia.
      Mam komplet letnich i zimowych i mnie ta sprawa nie dotyczy. To logiczne że dla bezpieczeństwa swojego i innych zmieniam opony.

      • 3 0

    • Ale jaja

      Lepsza zimowa nowa niż stara letnia,

      • 1 0

    • szczególnie na lato.

      • 0 0

    • Na snieg nadal lepszy zimowy szrot.

      Na nie-snieg zależy od temperatury, przy dużym mrozie znowu lepszy zimowy szrot.

      • 0 0

    • a jeszcze lepsza nowa zimowa

      • 0 0

    • Pytanie do zwolenników zimówek - ile razy jeździliście w zeszłym roku po śniegu?
      Zimówki nie są lepsze na mokrym ani oblodzonym asfalcie. U nas nad morzem zimówki to raczej dmuchanie na zimne i chyba trochę taka bezmyślna moda. Myśle, ze więcej pożytku będzie z opon całorocznych niż z sezonowych.

      • 3 4

  • raz na rok (w maju) kupuję 5 opon całorocznych (8)

    nie jeżdżę dużo, ale latem w Alpy to norma, zima w bezśnieżnej Hiszpanii a po chwili w Polsce
    i co ? mam tak zmieniać ? tłuc się za każdym razem z kompletem w bagażniku ?

    • 67 30

    • twój problem . (1)

      • 16 17

      • nie problem, wygoda

        • 13 5

    • Ale całoroczne to nie letnie, więc jeśli są dobre, to dla mnie w porządku

      Przy ewentualnej zmianie prawa powinno to być uwzględnione.

      • 36 0

    • Jesli

      • 0 2

    • Tzw wielosezonowe to są zimowe z dodatkiem innego rodzaju gumy

      Nie zastąpią typowej zimówki ale są lepsze zima od każdej letniej i równie dobre jak typowa zimówka klasy C.

      • 17 0

    • W ciuchach też jednych tam jeździsz?

      • 5 13

    • w jednych, bo w bagażniku opony zalegają a do schowka parę dżinów ciężko wcisnąć (1)

      rozumiem, że ty całe życie używasz jednej prezerwatywy

      • 2 0

      • Wolę bez

        • 2 0

  • Mogło by być obowiązkowe, ale ciężko mi powiedzieć, na jakich zasadach (6)

    Chyba najlepiej by było to ustalić w oparciu o pogodę: albo wyciągnąć średnią pogodę z ostatnich 15 lat i ustalić daty, albo ustalić zasady pogodowe np. że kiedy temperatura w nocy przez 5 dni z rzędu jest niższa niż -5 stopni (wartość do ustalenia), ma się tydzień, aby wymienić opony, później jest mandat.
    Wydaje mi się, że najgorszy jest początek zimy, która co roku zaskakuje kierowców. Raczej nikt nie jest gorliwy do zmieniania opon, więc na letnie są zmienianie odpowiednio późno - do tego nie trzeba moim zdaniem ustalonej daty.

    • 7 33

    • Dodam jeszcze, że powinien być kontrolowany stan opon

      Bo co z tego, że zimowe, jak są już starte, wieloletnie.

      • 11 1

    • totalna bzdura (3)

      • 3 2

      • (2)

        To nie jest bzdura. Oprócz bieżnika powinien być również weryfikowany wiek opon. Każda ma na boku wybity dot.

        • 8 3

        • (1)

          Dot 3/4

          • 0 0

          • Dot 5.1

            • 0 0

    • A konkretnie

      Niższa niż 5st w Suwałkach, Poznaniu czy Zakopanem?

      • 9 0

  • ...a jak jest lód na drodze a śniegu nie ma (5)

    to jakie ma znaczenie czy opona zimowa czy letnia?

    • 73 33

    • wielkie. bo jedziesz w poślizgu na letniej a nie na zimowej. wtedy można zrobić konkurs która dalej dojedzie. stawiam ze różnice w drodze hamowania nie będą duże.

      • 9 8

    • znaczenie takie, że państwo chce znowu zedrzeć z wiary i tyle
      jest okazja to koszą równo

      • 5 9

    • GOŚĆ

      Na łód i zimówka nie pomoże wiem miałem okazje sie o tym przekonac

      • 5 3

    • No tak i jak wyleje Radunia to też nie ma znaczenia.

      • 0 0

    • Do mądrali

      A taka różnica, że letnia będzie twarda jak kamień i w życiu nie złapie przyczepności. Po lodzie da się jeździć ale nie jeśli masz kamienie zamiast opon : )

      • 0 0

  • Stać cię na auto, powinno cię być stać na bezpieczeństwo. (21)

    Wielu uważa, że jeśli komplet zimowych opon kosztuje tyle co jego pojazd, to z ekonomicznego punktu widzenia jest to nie uzasadnione. Coś w tym jest. Ale pominąwszy stan techniczny tego złomu , stanowi on zagrożenie dla innych użytkowników dróg.
    Samochód na zimówkach zatrzymuje się wtedy , kiedy drugi na letnich jedzie jeszcze z szybkością 30km/h. I koniec dyskusji na ten temat !! Obowiązek wymiany , a jak nie to kara i odebranie dowodu rejestracyjnego . Dosyć "mądrzenia się" "wszystkowiedzących ", sknerusów, ignorantów. Chcesz się zabić - zrób to sam. Nie narażaj innych !!!.

    • 79 61

    • odewal sie ten co jezdzi SKM (1)

      • 6 20

      • Jeśli nic mądrzejszego nie masz do powiedzenia

        to lepiej się nie odzywaj.

        • 16 3

    • (1)

      ja pod gore na calorocznych omijalem paru gosci na zimowkach bo nie dali rady pod gorke podjechac. wiec zimowki nie sa dobre, tak samo jak i letnie. moze zmusisz jeszcze ludzi aby 4x4 kupowali .... jak nie to mandat.

      • 11 16

      • tu nie chodzi o ruszanie na sniegu i lodzie... ale o hamowanie. a tu 2x4 czy 4x4 a nawet 6x6 hamuje tak samo na takich samych oponach...

        • 2 2

    • Tak ciolku (2)

      ale nie będę ich wymieniał pierwszego listopada gdy pada deszcz, to bez sensu.

      • 8 9

      • Tak ciołku , będziesz wymieniał. (1)

        • 10 10

        • Ograniczeń prędkości i podstawowych zasad ruchu nie są w stanie kierowcy przestrzegać a niebiescy egzekwować a wy tu o oponach prawicie...
          Polacy wiedza lepiej, wszędzie spiski i próby wyłudzenia ale to za małe móżdżki na potęgę Polaka! Polak zawsze wie lepiej...
          Powinni wprowadzić zakaz zakładania zimówek - 100% aut by je wtedy miało, w końcu z jakiegoś powodu rząd nie chce byśmy je mieli...

          • 5 0

    • w stanach nikt nie używa opony zimowych.i jakas daja rade. (1)

      slyszalem ze sa juz dostepne opony wiosenne!!

      • 4 10

      • W Texasie pewnie nie.

        • 11 2

    • Do przemądrzałych "mistrzów kierownicy" na letnich, łysych (5)

      Ubezpieczenie o 100% wyższe i rozliczenie szkody z uwględnieniem rodzaju opon w momencie kolizji.
      W Grudniu na letnich ?? Traktowac jak jazdę po pijaku.

      • 43 43

      • W Szwajcarii (2)

        Jest wolnosc, ale jak spowodujesz w zimie wypadek na letnich to placisz ze swojego AC/OC. Efekt - wszyscy zmieniaja

        • 15 1

        • OC/AC (1)

          A jest jakiś sposób żeby zapłacić z cudzego OC?

          • 3 1

          • W Polsce mozesz pozyczyc samochod kolegi

            • 0 0

      • Glupis

        Polemika cinie sluzy

        • 0 2

      • A może by tak...

        A co Ty na to, żeby Twoje Ciong Pengi używane traktować jak jazdę po pijaku? Może jednak pozwolisz, że ja będę jeździł na dobrych oponach, bo większość zimy to kałuże, a na nich opony zimowe się nie sprawdzają. Strach później jechać przed takim orłem, który pruje niemiłosiernie w deszczowy dzień, bo ma zimówki...

        • 3 6

    • Generalizujesz (5)

      Mało wiesz mało jeździsz!
      Przepis " niemiecki " jest w sam raz na nasze warunki.
      W Trójmieście zimy praktycznie nie ma , średnia temperatura wynosi + 5°.
      W dodatku śnieg pada i topnieje w parę godzin, praktycznie go niema.
      Ostatniego roku aby go zobaczyć musiał pojechać do Zakopanego..
      Wiec jaki ma sens , tak logicznie, kupowania zimowek kiedy nie ma śniegu?
      Bo wszystkie testy wyraźnie pokazują ze zimowa jest lepsza od letniej tylko i wyłącznie na śniegu !
      Wiec tutaj można śmiało przyjąć ze zależnie od tego gdzie mieszkamy/ jeździmy do tych ze warunków należałoby dopasować oponę. Sumując, Poruszasz się o kopania śniegu, kup zimowki , jezdziś po Trójmieście, wielosezonowa w zupełności wystarczy.Tym bardziej ze dziś
      markowe 4 sizons nie ustepuja znacznie ani zimowej ani letniej.

      • 12 3

      • (2)

        Tak, a jak zdarzy się że sypnie, to mamy zlot fanów letnich opon na obwodnicy i znów lament...
        EDIT: poza tym, to nie tylko śnieg ale i temperatura. Droga hamowania między letnimi a zimowymi w niskich temperaturach jest znacząca.

        • 2 3

        • pierd..lisz brednie patafianie mamy zlot super ostrożnych d**ili jadących na swoich zimóweczkach lewym pasem z super bezpieczną prędkością 30 km/h i jeszcze co chwila hamujących by nie dobić do magicznej 40-tki przez takich poj..bów tiry muszą się zatrzymać w połowie podjazdu i nie są w stanie ruszyć dalej robią się korki karambole zamykana jest obwodnica bo p..da drogowa jedna z drugą nie umie 60-70 na godzinę jechać kiedy są do tego warunki tylko musi 20 i jeszcze na lewy pas się wbija taki matoł.Takie są fakty wiele razy widziałem takich baranów których ciężarówki zganiały z lewego pasa by się rozpędzić i podjechać pod takie Karwiny np

          • 5 3

        • Napisałem przeciez

          Są wielosezonowe które niczym praktycznie nie ustępują zimowym czy letnim.
          Oszczędzasz pieniądze .
          Ja jeżdżę na takich cały czas i ani u nas w górach ani na obwodowej w zimę nie miałem problemów. ..Warunek-kup markowe i wymieniaj max co 4 lata lub 80-90tkm max.

          • 1 1

      • (1)

        +5 jest temperaturą na zimowe opony... Letnie sztywnieją od +7 i droga hamowania się wydłuża również bez śniegu.

        • 6 2

        • +7

          To temp dla takich jak ty
          Wierz w kocoopoly dalej...
          Śniegu nie ma zimowa zbędna! !!

          • 2 6

  • (3)

    Nie powinna. Bo wiadomo w sejmie są sami kompetentni ludzie i zrobią to dobrze.

    Ale już ubezpieczyciel mógłby uzależnić cenę OC od zmiany opon. Bo tu jest przełożenie.

    • 41 8

    • zimowe niepotrzebne (2)

      hmmm, a jak masz 2 tygodnie śniegu w roku i na te 2 tyg zostawiasz fure pod domem to po ch te zimowe ?

      • 7 4

      • (1)

        Nie chodzi tylko o snieg ale o temperature.Ponizej 10°C przyczepnosc opony letniej spada bardzo znacznie, opony zimowe sa bardziej miekkie przez co przyczepnosc jest
        znacznie lepsza.

        • 4 1

        • tak gdzie ty się takich bajek naoglądałeś?Już dawno udowodniono że to zwykła ściema producentów opon taka sama jak to że jazda w dzień na światłach mijania które nie są przeznaczone do tego celu zaj..biście poprawia bezpieczeństwo jedno i drugie jest wierutną ściemą na którą miliony idiotów dał;o się nabrać

          • 2 5

  • lobby producentów opon wygra jak zwykle (4)

    To tylko nabijanie kieszeni producentom opon. Testy opon całorocznych pokazują, że dobre całoroczne opony są lepsze od zimowych z dolnej półki. To co, narzucić kupowanie zimówek z górnej półki?
    Podobna sytuacja z gaśnicami, do czego niby mają służyć ? Do gaszenia ogniska? Jak się samochód zapali to trzeba wiać, bo można się na śmierć zatruć . Odnoszę wrażenie, że miał zarobić szwagier to i zarobił.

    • 81 30

    • nie chodzi o całoroczne

      zobacz pod losowym blokiem co ludzie mają założone na wysłużone bepiątka czy inne pełnoletnie landary. Letnie, 10 letnie, zjechane do 2-3 mm. Kiedyś miałem okazję jechać na czymś takim i to się w głowie nie mieści jaka kolosalna różnica jest na nowej, zimowej gumie. Można zaklinać rzeczywistość, ale jak wylecisz z drogi i kogoś zabijesz to juz tak fajnie nie bedzie

      • 14 0

    • Moim zdaniem idzie to w stronę...

      ... letnich, zimowych, jesiennych oraz wiosennych - a co!
      I wg mnie nie byłoby problemu letnich opon w zimie, gdyby nie było podziału na opony letnie czy zimowe, co nie?
      Nie zamierzam kupować zimowych opon tylko dlatego, że może parę dni w roku pojeżdżę po śniegu i będę potrzebował tych paru procent przyczepności więcej.

      • 15 4

    • Zrob idiotentest

      Kto Tobie każe kupować opony zimowe z dolnej półki? Kup B. Dobre zimowe a i tak będą tańsze od średnich wielosezonowych

      • 5 10

    • Antyszczepionkowcem też jesteś czy po prostu żal Ci pieniędzy, bo się okazało, że po zakupie samochodu trzeba jeszcze do niego dołożyć?
      (A tak na marginesie te całoroczne opony co są lepsze od zimówek to raczej nie od tych z górnej półki i do tego kosztują tyle, ile dwa komplety oponek, których używa przeciętny Kowalski, więc nie wiem, gdzie widzisz różnicę)

      • 1 1

  • e tam

    1. na nowych letnich przejezdzilem zime nawet zakopane bylo.
    2. filmik z zeszperowana 4 napedowa rajdowka itp itd w ogole nie pasuje do normalnego auta
    to tak jak porownac boeinga do mysliwca

    • 18 21

  • (6)

    Przy takich zimach jak mamy np w Gdańsku to zimówki przydają się przez tydzień w roku.

    • 89 20

    • a potem jedziesz obwodnicą 50 km/h lewym jak już cos spadnie?

      • 11 10

    • Jasne.

      Zwłaszcza na obwodnicy i na górnym tarasie.

      • 8 2

    • Januszu (2)

      Zima to nie tylko śnieg. To nie tylko temperatura na termometrze w domu. Zima dla auta to jest to wszystko co jest na asfalcie lub tuż przy nim. Przy ziemi masz inną temperaturę. Często nawet o 5 stopni niższą niż to co ty czujesz, na asfalcie masz sadź, szron.
      Opona zimowa to mieszanka odpowiedniej gumy by twoje koło nie zamieniło przyczepności na taką jakie ma plastikowa rolka. Wyłącz Januszowatość i włącz myślenie.

      • 8 10

      • szczególnie ten sadź na asfalcie jest zabójcy.

        • 3 1

      • na lodzie to tylko opona z kolcami ma przyczepność

        • 3 0

    • No może nie tydzień, ale 1.11-31.03 to przesada. Powinno być 01.02-31.03. W tym okresie bywa u nas zima.

      • 1 3

  • ... (1)

    Opony zimowe sprawdzają sie na śniegu, na lodzie nic nie pomoże..

    • 26 10

    • Tylko modlitwa pomoze!

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Nissan Leaf to samochód z napędem:

 

Najczęściej czytane